Toimisiko 95E10 myös autossani?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
EmDzei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Touko 2017, 10:21

Hain keskustelusäikeitä kyseistä aiheesta ja uusimmat olivat jo vuodelta 2012.

Kuten otsikko antaa ymmärtää on minulla vielä hieman epäilyjä 95E10:n suhteen. Epäilen sitä, että talvioloissa isompi määrä etanolia keräisi järjestelmään vettä ja aiheuttaisi bensajärjestelmään korroosiota, hapertumia tiivisteisiin ja kumiletkuihin sekä tukkisi kiteytymisellään tai saostumisillaan filttereitä. Isot pojat puhuvat foorumeilla "valkoisesta töhnästä" kaasuttimissa..

316i:n keulalla nököttää N46-B18A (E46, vuosimallia 2004), joka antaa huimat 85 kW tehoa. Niinpä tarve korkeammalle oktaaniluvulle kuulostaa turhalta. Jos 98E5 antaa parempaa tehoa vasta suuremmilla kierroksilla, niin tämän näivettää taas automaattiloota, joka laittaa normaaliajossa aina optimaalisen vaihteen silmään. Ainoat poikkeukset ohitustilanteet; kick boosting vai mikähän tämä olikaan nimeltään aka "nappi pohjaan".

En halua kiivasta väittelyä siitä kumpi antaa paremmat tehot, koska miestäni sen tiedon olen jo selvittänyt ahkeralla googlettamisella. Haluan lähinnä kommentteja siitä, että käytänkö turhaan 98E5:sta vai olenko kaukaa viisas ja vältyn polttoainejärjestelmän korjaukselta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ainakaan kaasuttimeen ei voi autossasi mitään kertyä, koska autossasi ei ole kaasutinta. Aikanaan peloteltuja etanolin aiheuttamia vaurioita ei ole moottoreissa nähty. Jos autovalmistaja sallii 95E10:n käytön, se kyllä sopii.

Korkeampi oktaaniluku tarkoittaa bensiinin kestävän paremmin puristusta, eli sitä ettei tapahdu ennenaikaista syttymistä (nakutusta) joka on vahingollista moottorille. Jos moottori on suunniteltu toimimaan 95:llä, ei korkeammasta oktaaniluvusta ole mitään hyötyä, paitsi jos moottorissa on nakutuksen tunnistukseen perustuva säätösysteemi. Ohjekirja kertonee antaako 98 lisätehoa kyseiselle moottorille vai ei.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Wonderi kirjoitti: 30 Huhti 2018, 19:23Jos moottori on suunniteltu toimimaan 95:llä, ei korkeammasta oktaaniluvusta ole mitään hyötyä, paitsi jos moottorissa on nakutuksen tunnistukseen perustuva säätösysteemi. Ohjekirja kertonee antaako 98 lisätehoa kyseiselle moottorille vai ei.
Nakutustunnistimet tulivat jo n 1995 M50TU mottoreihin, mutta:
Ne olivat ns passiivisia. Ennakko oli mitoitetu kaikille bensoille samaksi = mitään lisätehoa ei korkeaoktaanisesta tullut. Ainoastaan, jos bensa oli todella paskaa, nakutus tunnistin tuli peliin ja sääti ennakkoa, että kone ei kärsisi. Eli teho laski.
Eikhän tuossa N46:ssa ole jo ns aktiivinen tunnistin, jolloin 98:lla tulee hieman lisää tehoa, koska annakkoa säädetään tuon tunnistimen avulla. Mitään mittaustietoa minulla ei tosin ole.
Itse olen vieläkin epäluuloinen 95:stä ja käytän M54B30:ssa 98:ia. Ehkä se kulkee sillä rivakammin, ainakin haluan uskoa niin :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Sanoisin, että näin hyvin läheltä erästä yksilöä seuranneena voin todeta, että N46 moottorin suhteen polttoaineen oktaanitaso on pienin murhe mikä kyseistä mottorityyppiä voi kohdata. En usko että 98ia käyttämällä saat mitään hyötyä.

Kanattaa toki itse kokeilla, ajaa pari tankillista kummallakin aineella vuoron perään ja valitsee sen jälkeen sen mikä paremmalta tuntui.

En ole missään autoissani havainnut yhtään eroa noiden laatujen välillä ns. persdynossa, tiivisteiden tms. komponenttien elinkaaren pituudessa tai missään muussakaan (muuta kuin saatavuudessa ja litrahinnassa).
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

En jaksa uskoa että on mitään syytä käyttää 98 ellei sitten itse halua niin tehdä. Itse en epäröisi hetkeäkään ajella 95:lla jos käy muuten normaalisti.

Meillä poljettiin perhepiirissä -87 Honda Accordia aina halvimmalla polttoaineella, myös 95E10, 30 vuoden ajan kunnes myytiin se. Ikinä ollut mitään ongelmaa moottorissa, tiivisteissä tms. Välillä ajoa paljon välillä pari kuukautta seisten. Ainoa mistä pysyttiin erossa oli Terra. Se oli huonoa se ja siinäkin ongelma oli lyijyn korvaavassa lisäaineistuksessa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
EmDzei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Touko 2017, 10:21

On ollut ilo lukea asiallisia ja ammatillisia palautteita kysymyksestäni. Ja huomata se ettei keskustelu kääntynyt 95E10:n ja 98E5:n väliseksi tehojen selvittelyksi. Kuten todettu moottoristani, ei se ole tehoihme ja koska ajotyylinikin on enempi pintakaasulla ajamista, niin en näe koko aihetta käsitellä sitä sen paremmin. Enempi kiinnostaa polttoaineen soveltuvuus ja onko siitä vauriota moottorille, ruiskulle, polttoainejärjestelmälle ja koko linjan osille ja tiivisteille jne.

Ja tosiaankin, autossanihan on ruisku- eikä kaasutinjärjestelmä. Sitä en tiedä onko ruisku yhdistetty jokaiseen imuventtiiliin vai onko jokaisessa sylinterissä omansa. En tiedä sitäkään onko moottorini ns. ensimmäistä suihkutusmoottorien sukupolvea, jossa on laihaseostoiminto ja miten suihkun muoto muuttuisi eri etanolimäärästä ja miten se häiritsisi palamista.

Sitäkään en tiedä ovatko Beijerin pojat (ja tytöt) hoksanneet ottaa huomioon moottorin toiminnan vuonna 2003 10 % etanolin lisäyksellä (95E10). Ehkä E95:n 5 %:n. Eli kummalle oktaaniluvulle moottori on suunniteltu. Mistä moiset asiat (ruiskut & polttoainesuositus) voisin tarkistaa? 95E10:hän tuli syksyllä 2011 ja sen standardista käytetään määritelmää EN228, joka lupaa soveltuvansa vuoden 2012 ja sitä uudempiin autoihin. Eli tänä päivänä 6 vuotta ja sitä uudempiin autoihin..

Listaan tähän ranskalaisin viivoin niitä asiakohtia, joihin olen googlettamisella törmännyt ja mitkä asiat vielä pelottavat 95E10:een siirtymistä. Nämä ovat suoria lainauksia kirjoitusvirheineen muiden kirjoittamista viesteistä eri foorumeilta ja webbisivuilta. Lainaus kursiivilla ja mahdollinen oma kommentti normaalein fontein:

- "Itse käytän 98 puhtaasti sen takia että karstoittaa vähemmän eikä ime itseensä yhtä paljon kosteutta kuin E10, eikä siten aiheuta esim korroosiota suuttimissa/heikompaa käynnistystä kovilla pakkasilla. Nämä ovat kuitenkin tunnettuja faktoja että etanoli karstoittaa enemmän ja mitä enemmän etanolia bensassa, sitä heikompi käynnistyvyys."

Tämä sai ajattelemaan, että talvisin olisi järkevämpää kuitenkin käyttää 98E5:sta.


- "Bensiini ja etanoli eivät liukene toisiinsa, mutta sekoittuvat hyvin. Bensiini ja vesi eivät liukene toisiinsa, mutta pieni määrä vettä pysyy kohtuullisesti bensiiniin sekoittuneena, suurempi määrä taas erottuu bensiinistä ja painuu tankin pohjalle. Etanoli ja vesi liukenevat toisiinsa täydellisesti.

Jos etanolia sisältävän bensiinin joukkoon joutuu vettä, liukenee tämä vesi bensiinin sisältämään etanoliin. Kun veden osuus on tarpeeksi suuri, erottuu tämä etanoli-vesi -liuos bensiinistä samalla tavoin kuin pelkkä vesikin. Tähän vaadittavan veden osuus on yllättävän pieni, 95E10 bensiinin alkoholimäärästä n. 5% kesäisillä +20 asteen lämpötiloilla. Jos vettä on enemmän, voi moottoriin joutua ajoittain pelkästään alkoholi-vesi -liuosta. (lähde: http://www.epa.gov/OMS/regs/fuels/rfg/waterphs.pdf) Veden määrä tankissa ei helposti mene noin suureksi mutta kaasutipyörän kohokammiossa tilanne voi olla toinen. Vesi-etanoli seos eronneena bensasta alkaa myös kasvattaa "sammalta" kohokammioon joka sitten tukii suuttimet."


Tästä tuli mieleen 98E5:n hintavaihtelut esim. 1,374 - 1,579:n €/l väliltä, että onko pumpuilla edullinen hinta juuri silloin kun tankkiauto on käynyt vai kun bensa on jo ns. vanhaa.


- "Ainoa poikkeus on jos etanolibensan antaa seisoa. Seisoessaan saostuu ja geeliytyy sekä alkaa syövyttämään pahemmin esim. kaasarin osia, mutta ongelma on etanoli yleensä, ei se onko sitä 5% vai 10%. Samanlaista sotkua löytyy 98E5:n kuin 95E10:n jäljiltä, välillä tuntuu jopa että 98E5 saostuu herkemmin."


- "Tankissa seisova bensiini nimittäin hartsiintuu ja vanhenee jopa muutamassa kuukaudessa. Kysymys on kemiasta, sillä etanolia sisältävät nykybensiinit eivät säily pitkään koostumukseltaan yhdenmukaisina.

Varsinkin vaihtelevissa sääoloissa bensiinin käyttöaika saattaa minimissään olla jopa vain viikkoja. Vanhetessaan bensiinistä tulee rakenteeltaan sakeaa."


- "Jos sille bensalle jotain käy, niin se etanoli siellä hapettuu ensin asetaldehydiksi ja sitten etikkahapoksi, joka kiteytyy."


Eli isot pojat puhuvat "valkoisesta mömmöstä" kaasuttimissaan. Itse ajattelin sitä, että harvemmin ajavana 98 säilyisi tankissa laadukkaampana.


– "Mikäli 95E10:tä tankataan autoon, johon 10 prosenttia etanolia sisältävä bensiini ei sovellu, voi pitkässä juoksussa tulla materiaalivaurioita tai vuotoja putkiin tai letkuihin. Myös käyntihäiriöt ovat tällöin yleisiä, kertoo Nesteen tekninen asiantuntija Tuukka Hartikka."

Kun tieto tulee vielä itse Nesteeltä, niin pelottaahan se..


- "On mahdollista, että auton käynnistyvyys ja käyttöominaisuudet pakkasessa heikkenevät tilapäisesti väärän E10-tankkauksen seurauksena."


- "Bensiinilaatu 95 E10 soveltuu kaikkiin uusiin Suomessa myytäviin henkilöautomalleihin vuodesta 2012 alkaen edellyttäen, että auton oktaanivaatimus on enintään 95."


- "https://tekniikanmaailma.fi/uusi-95e10-bensiini/

Vanhimpien autojen kohdalla E10:n käyttökiellon taustalla on polttoainejärjestelmän kestävyys. Uudempien autojen kohdalla yhden ryhmän muodostavat tehokkaat, korkeaviritteiset moottorit, joiden oktaanilukuvaatimus on 98E. Niihin 95E10:n oktaaniluku ei yksinkertaisesti riitä.
Toinen ryhmä ovat ensimmäisen sukupolven suorasuihkutusmoottorit, joissa useissa on lisäksi laihaseostoiminto.
Näissä moottoreissa sylinteriin suihkutettavan polttoaineen määrä ja erityisesti tarkasti suunniteltu suihkun muoto häiriintyvät, kun suihkutusannosta joudutaan kasvattamaan etanolin pienemmän energiasisällön vuoksi. Uudemmissa, nykyisin tuotannossa olevissa suorasuihkutusmoottoreissa tätä ongelmaa ei enää ole."
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Siinähän oli lainattuna paljon teoreettista pohdiskelua ja osin täyttä hömppää. Olennaisena voisi poimia kohdan jossa sanotaan että 95E10 toimii kaikissa nykyautoissa joihin ei vaadita 98-oktaanista. 95E10:lla valtaosa suomalaisista ajaa, eikä polttoaineesta johtuvia ongelmia ole.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Wonderi kirjoitti: 03 Touko 2018, 18:21 Siinähän oli lainattuna paljon teoreettista pohdiskelua ja osin täyttä hömppää. Olennaisena voisi poimia kohdan jossa sanotaan että 95E10 toimii kaikissa nykyautoissa joihin ei vaadita 98-oktaanista. 95E10:lla valtaosa suomalaisista ajaa, eikä polttoaineesta johtuvia ongelmia ole.
Jos sulla olisi bensakäyttöinen auto ja em. polttoaineet olisivat samanhintaisia, kumpaa tankkaisit?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Juha kirjoitti: 03 Touko 2018, 18:41Jos sulla olisi bensakäyttöinen auto ja em. polttoaineet olisivat samanhintaisia, kumpaa tankkaisit?
Jos auto on mallia joka ei lisätehoa saa korkeampioktaanisella bensalla aikaan, tankkaisin siitä pistoolista mihin käsi sattuu osumaan. Jos moottori saa korkeammat oktaanit hyödynnettyä, se toimii korkeampioktaanisella todennäköisesti pienemmällä kulutuksellakin, eli sitä tankkiin.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mä tankkaisin sitä mitä valmistaja suosittelee.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Pohdinta siis on, että sopiiko vähän tömäkämpi etanolimäärä moottorille. Ei niinkään oktaaniluku.

Ihan uusi juttuhan etanolibensa ei ole. 10% etanolia sisältävää bensaa on jenkkilässä myyty pumpulta jo 1970-luvulta. Mitä sitten tulee etanolin ja veden käyttäytymiseen polttoaineessa kemiallisessa mielessä on polttoaineen kemiaa ja sama kaikille moottoreille on ne sitten uusia tai vanhoja. Pitkä säilytys on aina huono asia bensiinissä jo mainittujen syiden lisäksi myös siksi, että kevyet jakeet haihtuvat on joukossa viinaa tai ei. Huoltamoilla kierto on niin kovaa, tankit maan sisällä viileässä että ongelma on akateeminen.

Ainoa huolta aiheuttava asia on tiivisteet, letkut yms. USA:ssa nykyisin käytännössä kaikki ns. normaali pumppubensa on 10% etanolia sisältävää. Ja aika laaja skaala bensiinimoottoreita siellä on käynnissä päivittäin. Erikseen sitten polttoaineiden erikoislaadut mutta ne jotka ajavat vanhoilla käyttöautoilla tuskin ymmärtävät paljoakaan bensan päälle.

Meillä on töissä empiirinen koe ollut 2006 vuoden mersun kanssa. Siinä on ihan normaali bensiinimoottori, ei siis flexi eikä mitään etanolimuuntosarjaakaan asennettuna. Auto käy ihan hyvin vielä 30% etanoliseoksella. 50% etanolipitoisuus aiheuttaa vikavalon syttymisen ja siinä ongelmana on ECUn rajoittuneisuus eli sen säätövarat vaan loppuvat kesken ja vaatisi uudelleenohjemoinnin. Kylmäkäynnistyksessä ei ole mitään ongelmaa 10% pitoisuuksilla kovallakaan pakkasella. Mutta 30% seoksessa kyllä huomaa -20 asteen pakkasessa eron.

Mun näkemys on että BMW:n osalta tämä on fiiliskysymys ja mikä ikinä antaa mielenrauhan on oikea valinta. Varman päälle pelaa kun noudattaa valmistajan ohjetta. Nettiosoitessa http://www.e10bensiini.fi olevat tiedot soveltuvuudesta autoihin on Autotuojat ry:n jäsenten antamia ja ne pitävät kutinsa virallisesti Suomeen tuotuihin malleihin. "E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin BMW-malleihin valmistusvuodesta riippumatta lukuun ottamatta niitä malleja, joiden käyttöohjeessa edellytetään yksinomaan super-plus -bensiinin (98 okt.) käyttöä."

Kannattavuusnäkökulmaan taasen en muista nähneeni mitään tyhjentävää päätelmää. Sekin kun on niin marginaalista (toista kuluu enemmän ja toinen taas maksaa enemmän) ja heilahtaa laidalta toiselle riippuen moniinko punaisiin valoihin joiduit pysähtymään puhummattakaan jos kerran nilkan oikaisee.

Eli pääasia on ettei tankki pääse tyhjäksi, kaikki muu on turhaa :thup:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Joskus alkuaikoina lyhyesti kokeilin 95E10:iä, mutta totesin, että kulutus kasvaa joten ei mitään hyötyä. Sittemmin tankkailin aina 98:ia,
kuten valmistaja suosittelee. (Ennen siirtymistä E85:seen) Onhan 98:issakin 5% etanolia joten 10% tuskin vaikuttaa minkään osien kestävyyteen oleellisesti.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
EmDzei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Touko 2017, 10:21

Kuva


Löytyi manuaali ja sieltä polttoainesuositus. Vai että oikein superia pitäisi olla 95:sta. ;-)
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Super juontaa käännöksenä Saksasta, siellä OLI tavallinen 92, Super 95 ja Super Plus 98. Tänä päivänä saa Super 95 E10, 95 E5 ja Super Plus 98.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Oktaaninäkökulmasta 95 oli ihan selviö että käy. Ja niinkuin avausviestissä oli todettu edut tehonäkökulmasta on mitättömiä ja sinänsä saivartelua. Etanolinäkökulmaanhan manuaali ei ota kantaa kun E10 ei vielä silloin jaeltu kun manuaali on painettu.

Eikös perustaso ole nimeltään business ja hyvä taso professional. Miten super ja super plus nyt siihen istuu kun bmwstä puhutaan? :conf: :rolle:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
EmDzei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Touko 2017, 10:21

Kaikkein paras on Neste Bensiksen facebookvideo, jossa mainitaan lopussa, että 98E5:lla ajetaan pisimmälle ja näin vähemmällä polttoainekulutuksella säästetään myös luontoa. Oman tuotteen mainostusta tietty, mutta onhan tuossa vinha totuus varsinkin niiden moottorien kohdalla, jotka korkeammasta oktaaniluvusta hyötyvät.

https://www.facebook.com/nestebensis/vi ... 935647360/
Vastaa Viestiin