Uusi BMW ja ilkivalta

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Nauris
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 08:20

Terve,

Ostin elämäni ensimmäisen BMW:n muutama kuukausi sitten, vuosimallia 2008. Auto on ollut upea, mutta tietysti joku ilopilleri eilen päätti Prisman parkkihallissa sitten naarmuttaa auton takaluukun päälliosaa jollain terävällä esineellä, ilmeisesti avaimillaan ja varmasti tahallisesti.

Joten, nyt takaluukun yläosan maalipintaa koristaa noin 20 cm vaalea railo ja auton musta maalipinta on rikki. Löytyisiköhän täältä asiantuntemusta kertomaan, riittääkö tässä pelkkä vahaus vai vaatiko tällainen vaurio takakontin luukun uudelleenmaalauksen ruostesuojauksen vuoksi?

Kerroin tämän palstalle siksi, että olisin kiinnostunut kuulemaan, oletteko itse BMW:iden omistajina joutuneet kohtamaan ilmiselvästi tahallista ilkivaltaa ns. normaalia enemmän? Itselläni on ennen BMW:tä ollut neljä henkilöautoa, mutta mitään niistä ei ole yhtä törkesti vahingoitettu tahallisesti, kun mitä nyt kävi Kannelmäen Prisman parkkihallissa.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Kysäisepä onko Kannelmäen Prisman parkkihallissa tallentavaa kameravalvontaa. Järjetöntä tuon kaltainen ilkivalta.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Eiks toi oo aika selvä tapaus, että takaluukun uudelleen maalaus vakuutuksen piikkiin. Mutta rikosilmoitus pitänee ensin tehdä.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Bemari selvinnyt naarmuitta, mutta Mazda sai joskus avaimesta samalla tavalla mitä aloittajalla.
JukkaE60

Tuon ketjun sivulla 5 omia kokemuksia (jos linkki ei vie suoraan).... Jos maalipinta on rikki niin maalaushommiksi menee.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 9&start=40" onclick="window.open(this.href);return false;
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Muutamia vinkkejä pysäköintiin:
- aja vähän syrjemmälle missä on tilaa, aina kannattaa kävellä 30-50 lisämetriä
naarmuttajat eivät tee mutkia etsien autoja
- älä aja kapeaan väliin, seur. auton lapset voivat paiskoa ovia tai pois peruuttava auto kolhia
Noilla jo ehkä selviää monesta murheesta
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Eihän tämä lohduta ketään, jonka BMW:ssä on jo "raitoja", mutta jos yhtään avittaisi. :mad:
Emme ole ainoita! Erääseen tuttava perheen mustaan Alfa Romeoon, oli käyty kirjoittamassa konepeltiin, jotakin näihin merkkiautoihin liittyvää, hyvinkin hävitöntä tekstiä. Sitä yritettiin poistaa vahalla, ymv...: ei onnistunut. Joku hiovampi käsittely tai maalaus olisi ollut seuraava vaihtoehto. Perhe päätyi kuitenkin vaihtamaan auton, sellaiseen ettei se niin helposti ärsytä ketään.
JukkaE60

Ei kait tuolta ilkivallalta oikein välttyä voi jos tuuri on huono, itsekin koitan parkata mm. syrjemmälle jne. Vetäisin kyllä ihan sumeilematta korville (tai ainakin yrittäisin) jos saisin tekijän teosta kiinni, seuraisi sitten mitä seuraisi mutta ehkä tekijäkin oppisi jotain.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Vois tulla haulikolle, joka tuolla kaapissaan könöttää, töitä ja ilkivallan tekijälle pikkasen puuhaa, jos jäisi verekseltään kiinni minun autoni 'pahoinpitelystä'. Sen verran autorakas ihminen olen....
JukkaE60

FusionWolf kirjoitti:Vois tulla haulikolle, joka tuolla kaapissaan könöttää, töitä ja ilkivallan tekijälle pikkasen puuhaa, jos jäisi verekseltään kiinni minun autoni 'pahoinpitelystä'. Sen verran autorakas ihminen olen....
Veikkaanpa että nämä veli- ja siskokullat kun näitä tekee niin tekevät paljon muutakin josta on vaan harmia ja kuluja kanssaihmisille ja yhteiskunnalle. Näitä vapaan kasvatuksen tuloksia siis korjaillaan enenevässä määrin???
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

JukkaE60 kirjoitti:
FusionWolf kirjoitti:Vois tulla haulikolle, joka tuolla kaapissaan könöttää, töitä ja ilkivallan tekijälle pikkasen puuhaa, jos jäisi verekseltään kiinni minun autoni 'pahoinpitelystä'. Sen verran autorakas ihminen olen....
Veikkaanpa että nämä veli- ja siskokullat kun näitä tekee niin tekevät paljon muutakin josta on vaan harmia ja kuluja kanssaihmisille ja yhteiskunnalle. Näitä vapaan kasvatuksen tuloksia siis korjaillaan enenevässä määrin???

Todennäköisesti ottavat selvää missä auton omistaja asuu ja tulevat kostamaan jos niitä yrittää kouluttaa. Tai tökkäävät huumeruiskulla tai potkaisevat/lyövät takaisin. Tai jos näkevät auton myöhemmin pistävät sen kunnolla päreiksi. Kun olen esim. yötä vieraassa kaupungissa ei jätä koskaan autoani yöksi ulos vaan hotellin parkkihallista/vartioidusta pihasta varataan paikka samalla kun huonekin varataan. En halua että esim. peilit potkitaan paskaksi tai että katon/konepellin päällä kävellään. Näitä harrastuksia näkee paljon Helsingin yöelämässä.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Ei kukaan hörhö selvitä, missä auton omistaja asuu, eikä tule kotiin kostamaan. Auto joutuu ilkivallan kohteeksi, jos se sattuu olemaan väärässä paikassa väärään aikaan. Ilkivallanteko on sattumanvaraista, ennalta suunnittelematonta ja perustuu puhtaasti hetken mielijohteeseen. Ennemmin todennäköisyyttä lisää se, että auto on vähän "sivussa"

BMW varmaan on pahanolon purkauksen kohteena useammin, kuin Toyota, mutta ei se merkki loppujen lopuksi mitään estä. Ongelma on sitäpaitsi kahtiajakoinen. On ne, joilla ei ole mitään menetettävää ja joilta ei saa koskaan mitään korvauksia, ne voivat kirjoittaa mielipiteitään porvarisioista bemareiden kylkiin. Sitten on ne kännissä sekoilevat teinit, jotka eivät vain ajattele, mitä tekevät, kun potkaisevat vastaan tulevan auton peilin paskaksi.

Tuurista on kiinni mitä käy vai käykö mitään. Kun omistin Jaguarin kaikkine keulakoristeineen, ei sille tapahtunut ikinä mitään, vaikka se viettikin yönsä helsingissä kadulla. Vaimon Audi taas on kyllä saanut siipeensä, vaikka sen pääasiallinen pysäköintipaikka on talli.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
JukkaE60

J1978 kirjoitti: Todennäköisesti ottavat selvää missä auton omistaja asuu ja tulevat kostamaan jos niitä yrittää kouluttaa. Tai tökkäävät huumeruiskulla tai potkaisevat/lyövät takaisin. Tai jos näkevät auton myöhemmin pistävät sen kunnolla päreiksi. Kun olen esim. yötä vieraassa kaupungissa ei jätä koskaan autoani yöksi ulos vaan hotellin parkkihallista/vartioidusta pihasta varataan paikka samalla kun huonekin varataan. En halua että esim. peilit potkitaan paskaksi tai että katon/konepellin päällä kävellään. Näitä harrastuksia näkee paljon Helsingin yöelämässä.
Niinpä. Nostetaanko kädet pystyyn ja eristäydytään aina kun mahdollista vai pitäisikö ongelman aiheuttajiin ja syihin koittaa puuttua. Jotenkin mussa on sen verran "kapinallista" että ihan helpolla en anna kaikille konnille periksi, joskus on ollut "tiukkojakin tilanteita" eri vesseleiden kanssa eri yhteyksissä mutta henki vielä pihisee.
JukkaE60

altsu kirjoitti:Ei kukaan hörhö selvitä, missä auton omistaja asuu, eikä tule kotiin kostamaan. Auto joutuu ilkivallan kohteeksi, jos se sattuu olemaan väärässä paikassa väärään aikaan. Ilkivallanteko on sattumanvaraista, ennalta suunnittelematonta ja perustuu puhtaasti hetken mielijohteeseen. Ennemmin todennäköisyyttä lisää se, että auto on vähän "sivussa"

BMW varmaan on pahanolon purkauksen kohteena useammin, kuin Toyota, mutta ei se merkki loppujen lopuksi mitään estä. Ongelma on sitäpaitsi kahtiajakoinen. On ne, joilla ei ole mitään menetettävää ja joilta ei saa koskaan mitään korvauksia, ne voivat kirjoittaa mielipiteitään porvarisioista bemareiden kylkiin. Sitten on ne kännissä sekoilevat teinit, jotka eivät vain ajattele, mitä tekevät, kun potkaisevat vastaan tulevan auton peilin paskaksi.

Tuurista on kiinni mitä käy vai käykö mitään. Kun omistin Jaguarin kaikkine keulakoristeineen, ei sille tapahtunut ikinä mitään, vaikka se viettikin yönsä helsingissä kadulla. Vaimon Audi taas on kyllä saanut siipeensä, vaikka sen pääasiallinen pysäköintipaikka on talli.
Aika hyvin kiteytetty. Vittu kun mua vitutti ja sit se vitun auto tuli mun eteen siin ku mä kävelin himaan ja sit mä....
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

No kyllä voi tulla himaankin jos siis ko. hörhö sattuu olemaan samasta kaupungista ja tietää missä auton omistaja/haltija asuu ja esimmäinen ilkivallanteko tapahtuu samassa kaupungissa missä molemmat asustaa. Näin tapahtuu ainakin silloin jos ilkivallan teho kohdistuu tarkoituksella tietyn henkilön autoon/välillisesti tietyyn henkilöön eikä sen tarvitse mennä niinkään. Eli esim. jos puutut vaikka siihen että joku vahingoittaa omaasi tai jonkun muun autoa ja menet sitä keskeyttämään niin siitä voi silti seurata jälkikäteen jotain ikävää. Minulla on kokemusta kaikista esimerkkieni tapauksista ja olen päättänyt olla puuttumatta jos kyseessä ei ole joku pikkupoika tai tenavien joukko jolle tämmöinenkin rääpäle vielä jotain voi. Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntee kaikki ja isommilla viesti Akeen niin saa helposti rekkarilla selville tiedot&nimen jos ne ei ole salaisia. Kyllähän sekin on selvää että jos jättää vaikka auton kesätapahtumien aikaan yöksi Lahden keskustaan tai ihan tavallisenakin pe tai la iltana yöksi jonnekin päin keskustan alueita niin jollekin autoille voi käydä kalpaten ja itse välttelen tälläisia tilanteita viimeiseen asti jos ei ole pakko ajaa autoa ns. turvattomaan paikkaan.
Viimeksi muokannut J1978, 23 Helmi 2011, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JukkaE60

Jotkut jaksaa aika paljonkin:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/SS%20 ... 81049.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

J1978 kirjoitti:... jos jättää vaikka auton kesätapahtumien aikaan yöksi lahden keskustaan tai ihan tavallisenakin pe tai la iltana yöksi...
...ai Lahdessa..eikäku Lahessa - no sit mä ymmärrän :tong: Ei vaan vakavammin. Ymmärrän kyllä. En minäkään siellä, kohtuullisen usein käydessä, jätä autoani torin kulmalle yöksi. Mutta nuo asiat, mitä kuvasit eivät liity auton merkkiin, vaan yleiseen kostamiseen. Aivan sama millä autolla ajaa.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

J1978 kirjoitti:No kyllä voi tulla himaankin jos siis ko. hörhö sattuu olemaan samasta kaupungista ja tietää missä auton omistaja/haltija asuu ja esimmäinen ilkivallanteko tapahtuu samassa kaupungissa missä molemmat asustaa. Näin tapahtuu ainakin silloin jos ilkivallan teho kohdistuu tarkoituksella tietyn henkilön autoon/välillisesti tietyyn henkilöön eikä sen tarvitse mennä niinkään. Eli esim. jos puutut vaikka siihen että joku vahingoittaa omaasi tai jonkun muun autoa ja menet sitä keskeyttämään niin siitä voi silti seurata jälkikäteen jotain ikävää. Minulla on kokemusta kaikista esimerkkieni tapauksista ja olen päättänyt olla puuttumatta jos kyseessä ei ole joku pikkupoika tai tenavien joukko jolle tämmöinenkin rääpäle vielä jotain voi. Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntee kaikki ja isommilla viesti Akeen niin saa helposti rekkarilla selville tiedot&nimen jos ne ei ole salaisia. Kyllähän sekin on selvää että jos jättää vaikka auton kesätapahtumien aikaan yöksi Lahden keskustaan tai ihan tavallisenakin pe tai la iltana yöksi jonnekin päin keskustan alueita niin jollekin autoille voi käydä kalpaten ja itse välttelen tälläisia tilanteita viimeiseen asti jos ei ole pakko ajaa autoa ns. turvattomaan paikkaan.
Ilmoittamalla Trafille osoitteenluovutuskiellon, niin ei tarvitse sitten tälläista pelätä.
Lisäbonuksena pääsee eroon kaikesta ärsyttävästä katsastus-ja automainonnasta :thuup:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Worm kirjoitti:
J1978 kirjoitti:No kyllä voi tulla himaankin jos siis ko. hörhö sattuu olemaan samasta kaupungista ja tietää missä auton omistaja/haltija asuu ja esimmäinen ilkivallanteko tapahtuu samassa kaupungissa missä molemmat asustaa. Näin tapahtuu ainakin silloin jos ilkivallan teho kohdistuu tarkoituksella tietyn henkilön autoon/välillisesti tietyyn henkilöön eikä sen tarvitse mennä niinkään. Eli esim. jos puutut vaikka siihen että joku vahingoittaa omaasi tai jonkun muun autoa ja menet sitä keskeyttämään niin siitä voi silti seurata jälkikäteen jotain ikävää. Minulla on kokemusta kaikista esimerkkieni tapauksista ja olen päättänyt olla puuttumatta jos kyseessä ei ole joku pikkupoika tai tenavien joukko jolle tämmöinenkin rääpäle vielä jotain voi. Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntee kaikki ja isommilla viesti Akeen niin saa helposti rekkarilla selville tiedot&nimen jos ne ei ole salaisia. Kyllähän sekin on selvää että jos jättää vaikka auton kesätapahtumien aikaan yöksi Lahden keskustaan tai ihan tavallisenakin pe tai la iltana yöksi jonnekin päin keskustan alueita niin jollekin autoille voi käydä kalpaten ja itse välttelen tälläisia tilanteita viimeiseen asti jos ei ole pakko ajaa autoa ns. turvattomaan paikkaan.
Ilmoittamalla Trafille osoitteenluovutuskiellon, niin ei tarvitse sitten tälläista pelätä.
Lisäbonuksena pääsee eroon kaikesta ärsyttävästä katsastus-ja automainonnasta :thuup:

Tämä on jo käytössä :) Samoin on salainen puhelinro.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Itsellä tullut autoon paljon pieniä naarmuja lakkakerrokseen ym.kun yksinkertaisesti ihmiset eivät välitä.Kävellään niin läheltä autoa,jotta takin vetoketjut,ruikkuvat tilpehöörit/avanniput raapivat auton kylkiä.Ostoskärryt pääsevät karkuun merketin pihalla ja osuvat autoon jne.Joku ontaa parkkipaikalla hienoisen pusun,kun eivät hahmota oman auton kulmia.Itsekkin jonkin verran ajan,niin konepelti (kuten myös tuulilasi) rupee 3,5 vuotta vanhassa autossa olemaan aika karun näköinen,kun kivet ja nastat ovat lennelleet siihen...lista loputon...

Itse en jaksa näistä enää välittää.Joka pesulla huomaa,että jotain pientä naarmua tulee kokoajan.Mitä väliä se näissä käyttiksissä edes on,onko siinä muutama naarmu vai ei.Pari kertaa on edelliset pirssit olleee maalauksessa naarmutuksen takia.Silloin tosiaan naarmu vedetty niin syvällä,että pohjat näkyivät.Harrastepelit sitten erikseen,mutta kuka nyt intohimolla,tuskalla,verellä ja loputtomilla tunneilla laitetun silmäteränsä edes jättäisi ilman valvovaa silmää...en minä ainakaan.

Suomalaiset ovat kuitenkin niin kateellista ja katkeroitunutta kansaa,että aina jossain vaiheessa autosi osuu sellaisen elämää suuremman "paran" eteen,joka vandalisoi omaisuuttasi.Mutta niin kuin sanoin,pikku naarmut eivät omaa yöuntani haittaa,varsinkaan kun kk:si sitten itse peruuttaessani,kolhin repsikan sivupeilin paskaksi...elämä on...
Vastaa Viestiin