Pakoputkenpää "puhtaaksi"
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Tuli tuossa pesetettyä (käsinpesu) kärry viimeisen päälle paikallisessa autopesussa. Pirun taitavia ulkomaalaisia heppuja ja tekivät todella siistiä jälkeä. Pesivät myös lattiamatot. Projekti maksoi 20,00eur mutta en kyllä sitten saanut kuittiakaan Auto kiiltää ja ei ole ollut ikuna näin puhdas mutta ruma yksityiskohta on nyt sitten titaaninvärinen ovalinmutoinen pakoputkenpää jossa on päällä savea, hiekkaa, pölyä ja ties mitä moskaa. Milläs tuollainen lika oikein lähtee? Se putkenpää nimittäin näyttää aika rumalta muuten siistissä autosssa...Ostin sen viime kesänä joten eikai ainoa asia jolla sen saa siistiksi ole tosiaan vaihtaa se pää taas uuteen?
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
En ole kokeillut, mutta miettinyt samaa asiaa kylläkin.
Ensiksi voisi kokeilla jollain "karhunkielellä" elikkäs vaikka tämmöinen filedan keittön puhdistukseen tarkoitettu sieni, jossa toinen puoli on vähän karhea ja sisältää pesuaineen.
Sitten kun enimmät paskat olisi pois voisi kokeilla jotain "hiovaa" tahnaa. Mulla on esim. Autoglymin semmoista pienien naarmujen poistoon tarkoitettua ainetta, jolla voisi kiillotella.
Toinen vastaava, jota olen kuullut suositeltavan on kynsiharja ja hammastahna. Siis tämmöinen perinteinen hammastahna, jossa on vähän niitä hiovia kiteitä.
Ja yksi mikä on käynyt mielessä niin öljy. Öljyt ovat todella puhdistavia ja tunkeutuu siitä savesta tai mudasta läpi kostuttaen sen, jolloin se irtoaa paremmin.
Ehkä jotain tämmöistä...
ps. oletan, että käytit auton Lahdessa pesulla, mutta missä siellä kiinnostaisi tietää?
Ensiksi voisi kokeilla jollain "karhunkielellä" elikkäs vaikka tämmöinen filedan keittön puhdistukseen tarkoitettu sieni, jossa toinen puoli on vähän karhea ja sisältää pesuaineen.
Sitten kun enimmät paskat olisi pois voisi kokeilla jotain "hiovaa" tahnaa. Mulla on esim. Autoglymin semmoista pienien naarmujen poistoon tarkoitettua ainetta, jolla voisi kiillotella.
Toinen vastaava, jota olen kuullut suositeltavan on kynsiharja ja hammastahna. Siis tämmöinen perinteinen hammastahna, jossa on vähän niitä hiovia kiteitä.
Ja yksi mikä on käynyt mielessä niin öljy. Öljyt ovat todella puhdistavia ja tunkeutuu siitä savesta tai mudasta läpi kostuttaen sen, jolloin se irtoaa paremmin.
Ehkä jotain tämmöistä...
ps. oletan, että käytit auton Lahdessa pesulla, mutta missä siellä kiinnostaisi tietää?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Kiitos vinkeistä. Auto-pesula on nimeltään Cityn autopesula. Pitkä aukioloaika ma-pe 8.00-18.00 ja la 9.00-14.00. Tuolla häärii ulkomaalaisia heppuja jotka tekee todella tarkkaa ja siistiä työtä. Hinta on halpa kuten hinnastonkin kertoo mutta silti jälki on priimaa:
http://koti.phnet.fi/weltsu/citynautopesula/" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutaman kerran olen siellä käynyt ja aina olen ollut todella tyytyväinen sieltä pois lähtiessäni. Sinne ei kyllä kannata jäädä katselemaan kun ne tekee niitä hommia, nimittäin Ilmeistä ja eleistä päätellen he haluavat että asiakas menee jonnekin muualle työnteon ajaksi. Kuitin saaminen on ollut omalla kohdalla todella harvinaista herkkua (ei saa ainakaan pyytämättä). Lyövät kuitenkin summan kassaan ja tuo pesula on ollut olemassa iät ja ajat joten kai se on ihan rehellinen putiikki. Aiemmin sinne ei voinut maksaa kuin käteisellä mutta nyt siellä näkyy olevan mm. pinkoodi-laitekin jne. Halusivat perjantaina kuitenkin mieluummin käteistä rahaa kun kysyin maksanko kortilla 25,00eur vain annanko 20,00eur setelin kun ei ole nyt muuta. Ovat jo vuosia luottaneet AutoGlymin tuotteisiin. Heput ymmärtää kyllä todella hyvin mitä heille suomeksi puhuu mutta heidän oma artikulointinsa ei ole kyllä kaikkein selkeintä.
http://koti.phnet.fi/weltsu/citynautopesula/" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutaman kerran olen siellä käynyt ja aina olen ollut todella tyytyväinen sieltä pois lähtiessäni. Sinne ei kyllä kannata jäädä katselemaan kun ne tekee niitä hommia, nimittäin Ilmeistä ja eleistä päätellen he haluavat että asiakas menee jonnekin muualle työnteon ajaksi. Kuitin saaminen on ollut omalla kohdalla todella harvinaista herkkua (ei saa ainakaan pyytämättä). Lyövät kuitenkin summan kassaan ja tuo pesula on ollut olemassa iät ja ajat joten kai se on ihan rehellinen putiikki. Aiemmin sinne ei voinut maksaa kuin käteisellä mutta nyt siellä näkyy olevan mm. pinkoodi-laitekin jne. Halusivat perjantaina kuitenkin mieluummin käteistä rahaa kun kysyin maksanko kortilla 25,00eur vain annanko 20,00eur setelin kun ei ole nyt muuta. Ovat jo vuosia luottaneet AutoGlymin tuotteisiin. Heput ymmärtää kyllä todella hyvin mitä heille suomeksi puhuu mutta heidän oma artikulointinsa ei ole kyllä kaikkein selkeintä.
Viimeksi muokannut J1978, 26 Helmi 2011, 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
EIEIEIEI! Naarmuuntuu pakoputken pää, jos sitä menee hankaamaan! Suosittelisin Fairin Powerspaytä ja kuumaa vettä mieluiten painepesurilla. Liuottimella ei muuten pakoputken pää puhdistu, jopa vannepesuaine on parempaa.FusionWolf kirjoitti:Ensiksi voisi kokeilla jollain "karhunkielellä" elikkäs vaikka tämmöinen filedan keittön puhdistukseen tarkoitettu sieni, jossa toinen puoli on vähän karhea ja sisältää pesuaineen.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Kiitos...Täytyy kokeilla vannepesuainetta sillä sitä sattuu olemaan kaapissa. Itsekin epäilen että karhunkielellä tulee rumaa jälkeä.altsu kirjoitti:EIEIEIEI! Naarmuuntuu pakoputken pää, jos sitä menee hankaamaan! Suosittelisin Fairin Powerspaytä ja kuumaa vettä mieluiten painepesurilla. Liuottimella ei muuten pakoputken pää puhdistu, jopa vannepesuaine on parempaa.FusionWolf kirjoitti:Ensiksi voisi kokeilla jollain "karhunkielellä" elikkäs vaikka tämmöinen filedan keittön puhdistukseen tarkoitettu sieni, jossa toinen puoli on vähän karhea ja sisältää pesuaineen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jatkan tuohon "altsu"n juttuu, että naarmuuntuuhan ne varmasti kaikilla noilla. Sinistymäähän siitä ei kai saa pois, mutta itse olen puhdistanut tuollaisia "pelti" osia, siis maalaamattomia pintoja, kankaalla ja jollakin suihkutettavalla öljyllä, (esim. crc, ase/lukkoöljy, ymv..)
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
No noita kaikenmaailman pesuaineita ja painepesuria jopa harjalla on tullut kokoeiltua sen 1000 ja 1 kertaa, mutta ei ne Dieselin höyryt niillä kyllä lähde. Jotain hankaavaa ainetta tai esinettä on pakko käyttää.altsu kirjoitti:EIEIEIEI! Naarmuuntuu pakoputken pää, jos sitä menee hankaamaan! Suosittelisin Fairin Powerspaytä ja kuumaa vettä mieluiten painepesurilla. Liuottimella ei muuten pakoputken pää puhdistu, jopa vannepesuaine on parempaa.FusionWolf kirjoitti:Ensiksi voisi kokeilla jollain "karhunkielellä" elikkäs vaikka tämmöinen filedan keittön puhdistukseen tarkoitettu sieni, jossa toinen puoli on vähän karhea ja sisältää pesuaineen.
Enkä usko, että noilla naarmuuntuu, mutta tottakai jokaisen kannattaa harkita siinä vaiheessa kun alkaa puhdistamaan, että miltä tuntuu.
Itselläni on nyt uusi jatke pakoputkessa, joten siinä ei ole paljoa puhdisteltavaa, mutta tuossa kevveemmällä varmasti sitten. Silloinhan sitä näkee kuin äijän käy.
edit: lisättäköön tähän että itsellänihän tuo ei ole originaali kromi jatke vaan sellainen valmiiksi poltettu sinertävä.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Eikös nuo "Pata pata" -lappuset ole juurikin sellaisia, että niin kauan kun ne vaahtoaa, niin ne ei naarmuta.
Ainakin keittiövälineitä (esim. uunipeltejä) pitää joskus noilla hinkata ja lupauksensa mukaisesti scheisset kyllä lähtee, eikä tule naarmuja, eli kyllä varmaan jotain tuollaista voi kokeilla.
Kuten FusionWolf:kin sanoi, niin kunnolla dieselkarstassa oleva putkenpää ei kyllä ilman hankauksia lähde puhtaaksi. En tiedä, onko bensakoneissa yhtä tujua karstaa, mutta kyllä se varmaan aika hyvin niissäkin palaa putkeen kiinni.
Ainakin keittiövälineitä (esim. uunipeltejä) pitää joskus noilla hinkata ja lupauksensa mukaisesti scheisset kyllä lähtee, eikä tule naarmuja, eli kyllä varmaan jotain tuollaista voi kokeilla.
Kuten FusionWolf:kin sanoi, niin kunnolla dieselkarstassa oleva putkenpää ei kyllä ilman hankauksia lähde puhtaaksi. En tiedä, onko bensakoneissa yhtä tujua karstaa, mutta kyllä se varmaan aika hyvin niissäkin palaa putkeen kiinni.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- altsu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 405
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
- Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne - Paikkakunta: Hki
Täytyy myöntää, että dieselputeknpään putsauksesta ei ole kokemusta, sen sijaan useamman bensakoneen kromijatkeista kyllä. Patapadalla saa komeat naarmut kromiin aikaiseksi, joten en kyllä sitä suosittele. Aseöljy ja pehmeä kangas voisi toimiakin, jos pesuaineilla ei pärjää.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 19 Tammi 2011, 18:39
- Auto: BMW f10 520d
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Pineline pesuainetta minä olen käyttänyt menestyksekkäästi pakoputkenpäänkin pesuun. Ottaa märän sienen tai rätin ja kaataa lurauksen pinlinea siihen ja ei kun hommiin. Sitä voi säännöstellä tarpeen mukaan, mutta pinttyneelle lialle paskalle ja noelle toimii parhaiten edellä kuvatulla tavalla
Se on mäntyöljypohjainen pesuainetiiviste joka soveltuu. Ajoneuvokalusto, traktori, maatalous- ja maansiirtokoneet, veneet, asuntovaunut, moottoritilat, vanteet sekä lattioiden ja seinien yleispuhdistukseen.
Se on mäntyöljypohjainen pesuainetiiviste joka soveltuu. Ajoneuvokalusto, traktori, maatalous- ja maansiirtokoneet, veneet, asuntovaunut, moottoritilat, vanteet sekä lattioiden ja seinien yleispuhdistukseen.
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Asia on juuri noin. Sellaista liuotinta ei löydy tai 300 bar 180 asteen kuumavesipesuria, millä tuo pakoputki lähtisi puhtaaksi. Aina joku väittää, että löytyy, mutta tosiasiassa ei löydy. Käytettävä on mekaanista poistoa, mutta millä, se on sitten jokaisen valinta. Tämä koskee dieseliä, bensassa voi olla eri juttu. No, myönnetään sen verran, että joku suolahappo tms. voi pelata, mutta unohdetaan ne nyt.FusionWolf kirjoitti:No noita kaikenmaailman pesuaineita ja painepesuria jopa harjalla on tullut kokoeiltua sen 1000 ja 1 kertaa, mutta ei ne Dieselin höyryt niillä kyllä lähde. Jotain hankaavaa ainetta tai esinettä on pakko käyttää.altsu kirjoitti:EIEIEIEI! Naarmuuntuu pakoputken pää, jos sitä menee hankaamaan! Suosittelisin Fairin Powerspaytä ja kuumaa vettä mieluiten painepesurilla. Liuottimella ei muuten pakoputken pää puhdistu, jopa vannepesuaine on parempaa.FusionWolf kirjoitti:Ensiksi voisi kokeilla jollain "karhunkielellä" elikkäs vaikka tämmöinen filedan keittön puhdistukseen tarkoitettu sieni, jossa toinen puoli on vähän karhea ja sisältää pesuaineen.
Itse otin sen kannan, että koska puhdistus on täysin järjettömän suuri ja käytännössä mahdoton urakka siten, että putken pätkä ei saisi yhtään naarmua, parempi hoitaa homma yksinkertaisesti. Käytän tilanteessa K-kaupasta otettuja Pirkka-merkkisiä puhdistussieniä, joista en löytänyt kuvaa. Kyseessä vähän kovempi sieni, jonka hankauspinta on sellainen jotain karhunkieltä vastaava. Sillä ja pesuaineella putken saa puhtaaksi noin parin minuutin hommalla, kun oikein ankarasti hankaa. Pinta on vähän samea, mutta puhdas ja kiiltää hienosti. Jos haluaa, pelimies voi sen toki kiillottaa varmaan jollain laikalla ja aineilla viimeisen päälle, mutta en ole viitsinyt. MItä se hitusen mattapintainen kiilto haittaa, kun putki kuitenkin on likainen nopeasti? Toinen vaihtoehto pitää putki koko ajan kurassa, ei sekään motivoi. Hellävaraista puhdistuskeinoa ei nimittäin ole, ei 100% ole.
Tiskiharjalla ja liuottimella olen pessyt ja aina on puhtaaksi lähtenyt. Naarmuja en ole tutkinut,
kun ei kiinnosta niitä vahdata. Ei ne ainakaan niin näy että niihin kiinnittäisi mitään huomiota. Talvisin, kun en pese itse autoani, niin paikassa jossa kärryni pesetän, puhdistavat he myös tuon pakoputkenpään.
kun ei kiinnosta niitä vahdata. Ei ne ainakaan niin näy että niihin kiinnittäisi mitään huomiota. Talvisin, kun en pese itse autoani, niin paikassa jossa kärryni pesetän, puhdistavat he myös tuon pakoputkenpään.
- Kompakti
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
- Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19 - Paikkakunta: Tuusula
Surffailin tuossa aiemmin 1addicts-foorumilla, ja bongasin ohjeet autonhoitoon.
http://home.comcast.net/~michael.cohen1 ... d_Book.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivulta 53 alkaa pakoputkenpään puhdistus niksit
http://home.comcast.net/~michael.cohen1 ... d_Book.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivulta 53 alkaa pakoputkenpään puhdistus niksit
Edelliset BMW:t
E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
No joo, putken pää oli lähtiessä jo puhtaampi kuin mitä suomalaisen dieselin putki kiillotuksen jälkeen talvisuolaa syöneenä...Kompakti kirjoitti:Surffailin tuossa aiemmin 1addicts-foorumilla, ja bongasin ohjeet autonhoitoon.
http://home.comcast.net/~michael.cohen1 ... d_Book.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivulta 53 alkaa pakoputkenpään puhdistus niksit
Lähteekö BMW:ssä putken pää jotenkin irti? Ei taida kovin monessa mallissa vai mikä tilanne? Helppoahan tuo sen jälkeen kun johonkin astiaan pistää yöksi likoamaan. Muutoin kyllä pesuaineella ja tiskiharjallakin saa tehdä ihan töitä kunnolla, ainakin 3-litraisen dieselin kanssa. Suosin kyllä jatkossakin sitä karhunkieltä.
S65:n päästöt ovat niin pienet, että niihin riittää 20 sekuntia hyttyssienellä putsailua.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Tuossa käytetään ainakin siis hiovaa tahnaa. Tosin ei tuo esimerkin putkenpää ollut edes likainen alunperinkään. Sitten kun se on semmoisen puolen sentin paksuisen kivikovan mustan töhnän peitossa niin sitten se muistuttaisi enempi niitä putkenpäitä, joita itselläni on (enimmäkseen) ollut.Kompakti kirjoitti:Surffailin tuossa aiemmin 1addicts-foorumilla, ja bongasin ohjeet autonhoitoon.
http://home.comcast.net/~michael.cohen1 ... d_Book.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivulta 53 alkaa pakoputkenpään puhdistus niksit
edit: jahas, pitkis ehti edellä ilmaisemaan saman...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 30 Tammi 2011, 17:36
- Auto: F20 116dA
- Paikkakunta: Pk-seutu
Mulla putkenpää puhdistuu AG:n Intensive Tar Removerilla. Ei ole ollut valittamista ja kaikki pikipisteet ovat lähteneet kevyesti irti.