Autokuumeilua

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

^^

:lol:
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Hiace kirjoitti: Luulen että kevytperäisen Hiacen 7 vuotta on jotain opettanut ja pärjäilen bmw:nkin kanssa talvella, varsinkin kun nyt löytyy ajonvakautus. Ja toisaalta talvella hyvä tuo takaveto, koska nopeus ei vahingossa kasva suureksi ja tienpinnan liukkaudesta saa hyvän käsityksen. Kyllähän sitä Hiacen 2-3 ekaa talvea oli opettelua, kiinni olen jäänyt mm. tasaiselle jääpinnalle oman pihan eteen katukivetykselle, ei liikkunut Hiace eteen eikä taakse :). Viimesinä talvina alkoi talviajo olemaan aika hanskassa eikä kiinni jääty. Mutta täytyy pistää raporttia tulemaan bmw:stä kunhan saan auton itselleni.
Samanlaisella Hiacella jonkin verran ajaneena voin sanoa, että sen ja E90:n välillä on talviajo-ominaisuuksissa eroa noin valovuoden verran. Sinulla ei tule olemaan mitään ongelmia bemarin kanssa, jos olet selvinnyt Hiacella.
Hiace kirjoitti: Loppukevennykseksi itseottamani kuva tuosta omistamastani Hiacesta (ehkä vuosi 2007, kuva Joensuusta ent.kämppäni ikkunasta entisen Alkon edestä):
hiace.jpg
:thup:
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Nonnin tulihan sitä käytyä pusikon puolella bemarilla... Kickdown tuli jyrkässä mutkassa mikä oli liukkaana johtuen vedestä :mad: Rytinällä puitten ja risujen keskelle ja noin 30 cm päästä metallitolpasta :conf: Sydän kyllä jyskytti, että nonnin nyt hajosi varmaa sit auto, mut sain auton pois sieltä puskasta monien ihmisien katseiden alla niin huomasin, että ei naarmun naarmua :thup:
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Jaleo kirjoitti:Nonnin tulihan sitä käytyä pusikon puolella bemarilla... Kickdown tuli jyrkässä mutkassa mikä oli liukkaana johtuen vedestä
Luistonesto oli pois päältä?
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

TJJ kirjoitti:
Jaleo kirjoitti:Nonnin tulihan sitä käytyä pusikon puolella bemarilla... Kickdown tuli jyrkässä mutkassa mikä oli liukkaana johtuen vedestä
Luistonesto oli pois päältä?
Pois oli päältä :thdw: Tosin kävin äsken katsomassa autoa tarkemmin niin muutama pieni jälki jäi etu ja takapuskuriin. Sellaisia mitä ei huomaa vasta, kun on nenä auton puskurissa kiini.

Säikäytti kyllä pahemman kerran.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Hmm... Pystyiskö joku tartuttaa muhunkin ees hieman autokuumetta... :dumb:

Hassu tunne, kun järki sanoo, että nyt pitäisi olla kuume korkeimmillaan ja kuukauden sisään aika toimia, kun uusi pitäisi saada maaliskuussa alle, mutta jotenkaan ei oo hirvee into niinkuin yleensä/monesti muutoin on... Sentään muutamalle koeajolle olen raahautunut, mutta ei sytytä ei... :blush: F11 olisi vuorossa ens viikolla, ehkä se sitten siitä lähtee tai sitten se vain tilaukseen jos ei muuta keksi... :rolle: Oiskohan tää nykyinen vieläkin vaan riittävän mukava peli... :thuup:

Tosin aika outo tilanne, kun olen short listannut sentään 2 muutakin niin niitä ei vain taida saada joko ollenkaan tilattua tai toimitus olisi menossa yli maaliskuun... :w00t:
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Tarviiko niitä ajella? Eikö lisävarustelistan tutkailu riitä? :cools:
jurpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Huhti 2010, 18:56

Olisikos raadilla näkemyksiä seuraavanlaiseen ongelmaan: 2006-2007 330xd vai 2009 320xd LCI, eli kumman valitsisit ja miksi?
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

jurpo kirjoitti:Olisikos raadilla näkemyksiä seuraavanlaiseen ongelmaan: 2006-2007 330xd vai 2009 320xd LCI, eli kumman valitsisit ja miksi?
Olematta sen enempää puolueellinen valitsisin uudemman. Jos oletetaan että molemmissa autoissa olisi samat varusteet. Lci-malli on mielestäni parempi hankinta, koska uusi F30-malli tulee jo pian markkinoille. Jos verrokkeina olisi E46 facelift 330xd ja E90 320xd, niin valinta menisi paljon vaikeammaksi suuren hintaeron takia.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

jurpo kirjoitti:Olisikos raadilla näkemyksiä seuraavanlaiseen ongelmaan: 2006-2007 330xd vai 2009 320xd LCI, eli kumman valitsisit ja miksi?
Tuntematta yhtään mihin käyttöön autoa suunnittelet, vastaan että autojen ollessa yhtä siistejä, valitsisin kuutoskoneisen. Ihan ajonautinnon takia.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Vanhemman mallin hinta on pudonnut prosenteissa selkeästi enemmän kuin uudemman, joten sikäli voisi olla parempi sijoitus jos miettii auton tulevaa jälleenmyyntiarvoa. Kuutoskoneinen neliveto on aina haluttu auto käytettynä. Toisaalta taas LCI-malli on varmasti halutumpi käytettynä kuin vanhempi ja 320d mallina sellainen joka sopii useamman lompakolle.

Jos jättää jälleenmyynnin ja hinnan alenemiset pois kuvioista niin faceliftin erot ovat loppujen lopuksi aika pieniä, vaikkakin selkeitä parannuksia. Jos molemmissa autoissa olisi identtinen varustelu ja kilometrit, niin todennäköisesti kallistuisin itse vanhemman 330d:n puolelle. Jos taas 320d:n kilometrit ovat selkeästi pienemmät kuin 330d:n niin silloin vaakakuppi kääntyisi todennäköisesti uudempaan malliin.

Tässä pitäisi itsekin alkaa kohta tekemään ratkaisuja... talvi painaa päälle :sneak:
jurpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Huhti 2010, 18:56

Kiitoksia kommenteista.

330xd:n osalta epäilyttää hiukan korkeahkot co2-päästöt. Jos ja kun käyttömaksujen progressio jyrkkenee entisestään niin voi vaikuttaa ikävästi jälleenmyyntiarvoon. 320xd:ssä olisi efficient dynamics -systeemit joten se olisi siltä osin enemmän tätä päivää. Mutta täytyy myöntää että kyllä tuo kutoskone ja ripeähkö suorituskyky houkuttelisi.

Jos nyt sattuisi automaattiin päätymään, niin onko 320xd:n automaatti vielä tyyppiä öljynlämmitin? Ilmeisesti faceliftissä ainakin 330xd:en tuli uusi laatikko, jossa luistoa ei ole häiritsevästi ja tuntuma lähes dsg-tyylinen. Päteekö tämä myös 320xd:en vai onko vielä vanhempaa tekniikkaa?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

jurpo kirjoitti:Kiitoksia kommenteista.

330xd:n osalta epäilyttää hiukan korkeahkot co2-päästöt. Jos ja kun käyttömaksujen progressio jyrkkenee entisestään niin voi vaikuttaa ikävästi jälleenmyyntiarvoon. 320xd:ssä olisi efficient dynamics -systeemit joten se olisi siltä osin enemmän tätä päivää. Mutta täytyy myöntää että kyllä tuo kutoskone ja ripeähkö suorituskyky houkuttelisi.

Jos nyt sattuisi automaattiin päätymään, niin onko 320xd:n automaatti vielä tyyppiä öljynlämmitin? Ilmeisesti faceliftissä ainakin 330xd:en tuli uusi laatikko, jossa luistoa ei ole häiritsevästi ja tuntuma lähes dsg-tyylinen. Päteekö tämä myös 320xd:en vai onko vielä vanhempaa tekniikkaa?
Facelifitin yhteydessä kaikki ns. perusautomaatit koki saman uudistuksen ja ne on ihan samat lootat noissa molemmissa. Toinen on vaan opitimoitu kestämään enempi vääntöä. 6-vaihteinen Steptonic vaihteisto on edelleen momentinmuunnillinen ja öljytilavuus on yli kuusi litraa, eli se ei ole mikään DSG7 tyyppinen loota eikä muutenkaan samanlainen kuin DSG:t. Turbiini lukittuu kyllä äkkiä ja vaihdot on pehmeitä ja nopeita mutta kyllä tuo syö edelleen jonkinverran tehoa, kiihtyvyyttä ja tehontunnetta mitä taas DSG ei tee. Luistattaa kylmänä jonkin verran mutta ei minusta häiritsevästi ja sit kun öljyt on lämmenny ei luistoa huomaa oikeastaan ollenkaan tai sitä ei edes ole. Toki tuo vaihteisto lisää hieman kulusta versus DSG-tyyppiset automaatit. BMW:n uusin laatikko on 8-vaihteinen (mm. F20, F11 ja F10 mallit), mutta sekin on momentinmuunnillinen. Se on vaan taas vähän nopeampi ja polttoainetaloudellisempi kuin tuo faceliftattu 6-vaihteinen loota.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Pitkään mieltä vaivannut aito alkuperäinen vapaasti hengittävä kuutoskone tuli kuitattua, kun pihalle eksyi E39 528iA :thuup:

Vanhuksen eduksi täytyy sanoa, että edelleen on kyllä loistava ja hiljainen kyyti autossa. M-sport alusta vakiona ja toimii loistavasti. Ei mitään kolinoita / narinoita tmv.

Ainoa negatiivinen asia oikeastaan on se, että koneen äänet on eristetty liian tehokkaasti, eli hieman pitäisi saada lisää murinaa ohjaamoon. Ei mitään teiniviritystä viitsis tehdä, mutta varmaankin putkiston puolelle pitää jotain tehdä...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Onnea! Vaparikuutosesta suurta plussaa! Nythän sulla on kohta niin monta menopeliä, että saa arpoa millä lähtee liikenteeseen :thuup:.

Bemareiden kyyti säilyy pitkään uuden veroisena vaikka autolla alkaisi ikää jo olemaankin. Se on premiumia se!

Makuasiahan tuo äänimaailma juttukin on. Tietysti kuutosbensasta pitää vähän jyrinää lähtäkin(mielummin sitä kuuntelee kuin nelosdieselin raksutusta), mutta kohtuudella. Mun autossa on mielestäni juuri sopivasti murinaa. Ei missään nimessä häiritsevää vaan sellaista vaimeaa juuri ja juuri kuuluvaa herrasmiesmäistä jyrinää alakierroksilla ja ylhäältä murahtaa jo oikeenkin kivasti ja ei kyllä tulisi mieleenkään muutttaa putkistoa tai tehdä muutakaan viritelmää sillä haluan edelleenkin ajella hiljaisella autolla. Mielestäni liiallinen murina voi käydä jopa häiritseväksi. Jossain Z4 tyyppisissä ja M-autoissa suuremmat ja selkeämmin kuuluvat murinat on tosi ok eli tavallaan auton tyylikin vaikuttaa asiaan. Nämä on taas niitä makuasioita.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

^Kiitos! Olen ihan samaa mieltä tuosta äänimaailmasta ja ongelma onkin siinä, että haluaisin vaan "hieman" muhkeutta lisää tuohon ääneen. Ehkä se lienee viisainta jättää kuitenkin alkuperäiseksi. Pelkällä takavaimentimella ei mahda kovin laadukasta lopputulosta saada tai sitten ne äänet menee jo överiksi.

On tuo 6-kone kyllä käytökseltään todella sivistynyt verrattuna noihin 4-dieseleihin ja myös aikaisempiin 4-bensakoneisiin, mitä itsellä on ollut. Matka-ajossa ensimmäiset 200km:n kulutuslukemat olivat totaalisen positiivinen yllätys, kun kulutusmittarin + ajotietokoneen mukaan mentiin 6 - 6,5 litra väliin :w00t: (talvirajoituksilla). Toisaalta tuo 320d meni samalla reissulla ajotkn mukaan 3,5 l kulutuksella, joten mahtoi olla hieman myötäistä kontissa :lol:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

En tiedä saako tuohon viitoseen Performance-takaputkea, joka terävöittää ääniä sopivasti, mutta pitää melutason tasaisessa ajossa edelleen sivistyneenä. Noissa isoissa autoissa äänieristys on jo sen verran hyvällä tasolla, ettei koneen tai pakosarjan äänet tule kovin hyvin läpi. Omassa ykkösessä huonommin ääntäeristävä katto avittaa tilannetta, mutta murina tulee muutenkin yllättävän hyvin kabiiniin.
ex. E63 650i, E88 125i
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Nyt sain 330d '06 E91:n itselleni. Kyseessä siis Le Mans-sininen takaveto ja manuaali vehje. Täytyypä sanoa, että on aivan loistava auto! Ero on aika järkyttävä Focuksen ja Hiacen jälkeen. Kesärenkailla tehty muutama reteempi kiihdytys kyllä hymyilyttää, vääntö 1000 kierroksesta lähtien on aivan murhaava. Varsinkin manuaalilla sen tuntee varsin mukavasti :) Ja kuutosen äänet muistuttaa aika paljon tuttavan Hummer H2:n V8:a, sellaista mukavaa murahtelua. Ei helpolla uskoisi dieseliksi. Kunhan kerkiän, pitää laittaa enempi kuvia ja tarkempia kokemuksia.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Eikö kellään oo muka autokuumetta? ;)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Tiehallinto ajaa suolaa tiet täyteen niin pahin kuume laskee. On se vaan keväällä kivempaa, kun pesty auto pysyy puhtaana ja voi päästellä kesärenkain.
Vastaa Viestiin