Tavallisen alustan toiminta ja rengasmelu oli Superb 2:n suurimmat ja ehkä ainoat puutteet. Uuden mallin koeajoja lukeneena rengasmelu karkealla asfaltilla myös uuden mallin ainoa vika säädettävän alustan tiettyjen asetusten outouksien ja heikkouksien ohella. Twindoor-luukun toiminnan kanssa sedaneissa ollut jotain ongelmia ja uudessa sedanissahan tuollaista luukkua ei enää ole. Siis luukkua, joka aukeaa kuten 5GT-mallissa.
Tahallaan tai tahattomasti tehty myös tässä uudessakin pesäeroa uuteen Passattiin, eli lähinnä kojelauta sitä karumpi ja ei tietyiltä osin niin fiini ja laadukas. Passatissa myös oviverhoiluissa kangasta karvalakkimallissakin, mutta uudessa Superbissa sama kuin uudessa Octaviassa, että ovipahveissa kankaiden tilalla jotain muovia.
Autokuumeilua
No joo siis pitihän sitä käydä tuo Suberb koeajamassa. Yksilö oli 2 litran diesel automaatilla, muuta ei ollut valittavissa.
Mitähän tuosta sanois? Kun 26900,- hintaiseen autoon lisätään isompi moottori, säätyvä alusta, parhaat nahkajakkarat ja kaikkea muuta pientä lisuketta, niin mitä sillä saadaan? Noin 50000,- maksava Suberb.
Ihan aluksi kuskin ovi oli VAG-konsernin tapaan heppoisen tuntuinen, rengasmeluun oli kyllä kiinnitetty huomiota,
ei kovin paha, mutta meluisampi kuin 5-sarjan bemari. Ja tuollainen kokonaisfiilinki oli kevyen auton tuntuista menoa.
Eihän tuo nyt mikään huono auto ole, mutta en kyllä näe mitään syytä miksi bemari pitäisi tuohon vaihtaa.
Varmaan yksi vaihtoehto niille, jotka eivät oli bemariin tottuneet.
Mitähän tuosta sanois? Kun 26900,- hintaiseen autoon lisätään isompi moottori, säätyvä alusta, parhaat nahkajakkarat ja kaikkea muuta pientä lisuketta, niin mitä sillä saadaan? Noin 50000,- maksava Suberb.
Ihan aluksi kuskin ovi oli VAG-konsernin tapaan heppoisen tuntuinen, rengasmeluun oli kyllä kiinnitetty huomiota,
ei kovin paha, mutta meluisampi kuin 5-sarjan bemari. Ja tuollainen kokonaisfiilinki oli kevyen auton tuntuista menoa.
Eihän tuo nyt mikään huono auto ole, mutta en kyllä näe mitään syytä miksi bemari pitäisi tuohon vaihtaa.
Varmaan yksi vaihtoehto niille, jotka eivät oli bemariin tottuneet.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Samaa meiltä edellisen kanssa, että eivät pelkät varusteet ja niiden hulppea määrä yksitään tasokasta, laadukasta, tasalaautuista ja hyvää autoa tee, jos muut asiat eivät ole koeajajan mieleen. Tai yksistään auton hulppeat tilat.
Joo tosiaan kulimalissa tuo oviverhoilukaan ei ole kangasta vaan samaa matskua kuin Octaviassa. Rengasmelun pitäisi olla pienempi kuin edeltäjässä, mutta testeissä tullut ilmi, että Suomen karkeilla teillä ääntää yhä. Kojelauta näyttää lähes samalta kuin Octavian. 5-sarjan ja 3-sarjan kojelauta sentään näyttävät hieman eri tyylisiltä näyttöjen ja keskikonsolin osalta.
Joo tosiaan kulimalissa tuo oviverhoilukaan ei ole kangasta vaan samaa matskua kuin Octaviassa. Rengasmelun pitäisi olla pienempi kuin edeltäjässä, mutta testeissä tullut ilmi, että Suomen karkeilla teillä ääntää yhä. Kojelauta näyttää lähes samalta kuin Octavian. 5-sarjan ja 3-sarjan kojelauta sentään näyttävät hieman eri tyylisiltä näyttöjen ja keskikonsolin osalta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 12 Heinä 2014, 10:13
- Auto: Reihen-Vierzylinder
- Paikkakunta: Finnland
Täytyy muistaa, että "hinnat alkaen"-Superb kilpailee hintaluokaltaan enemmänkin Opel Insignian tai Ford Mondeon kanssa.
Runsaiden tilojensa ansiosta Superbia on verrattu Saksassakin selkeästi kalliimpiin autoihin kuten BMW F10 Ja MB E-Sarja.
Superb(sedan) voitti noista molemmat takajalkatilojen ja tavaratilan osalta.
Jos auto on tehty 26 kEUR hintaluokan auton pohjalle, niin toki on eroa sitten melun ja yleisen "jämäkkyyden" osalta verrattuna vaikka BMW F10. Tästä siis samaa mieltä käyttäjä Anyway:n kanssa.
Superb on varmasti tuottoisa tuote valmistajalleen. Edullisemmat versiot kilpailee Mondeo-luokan ostajista. Täyteen ladatuilla huippuversioilla kosiskellaan sitten Premium-luokan ostajia.
Runsaiden tilojensa ansiosta Superbia on verrattu Saksassakin selkeästi kalliimpiin autoihin kuten BMW F10 Ja MB E-Sarja.
Superb(sedan) voitti noista molemmat takajalkatilojen ja tavaratilan osalta.
Jos auto on tehty 26 kEUR hintaluokan auton pohjalle, niin toki on eroa sitten melun ja yleisen "jämäkkyyden" osalta verrattuna vaikka BMW F10. Tästä siis samaa mieltä käyttäjä Anyway:n kanssa.
Superb on varmasti tuottoisa tuote valmistajalleen. Edullisemmat versiot kilpailee Mondeo-luokan ostajista. Täyteen ladatuilla huippuversioilla kosiskellaan sitten Premium-luokan ostajia.
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Olen itse tästä kyllä eri mieltä. Superb kilpailee luokassaan Mondeon, Insignian, Passatin, 508, Avensiksen, Mazda6 jne. kanssa. Ei se auto premiumiksi muutu pelkästään sillä, jos sen kuorruttaa varusteilla. Ei kilpaile esim. Audi A6, BMW 5-sarja, MB E sarja tms. kanssa. Tämä on vain oma mielipiteeni eikä sitä kannata yleistää.karl-jurgen kirjoitti:Superb on varmasti tuottoisa tuote valmistajalleen. Edullisemmat versiot kilpailee Mondeo-luokan ostajista. Täyteen ladatuilla huippuversioilla kosiskellaan sitten Premium-luokan ostajia.
Superb on varmasti hinta-laatu suhteeltaan hyvä auto, mutta premiumiksi se ei sanan varsinaisessa merkityksessä muutu pelkällä varustelulla.
Eniten Skodissa häiritse kojelaudan ergonomian toteutus, lähinnä mittariston numerointi. Taitaa Skoda olla ainoa joissa numerointi kääntyy mittaritaulun kehän suunnassa, kun taas yleensä numerot on aina vaakasuorassa.kokkopa1 kirjoitti:Superb on varmasti hinta-laatu suhteeltaan hyvä auto, mutta premiumiksi se ei sanan varsinaisessa merkityksessä muutu pelkällä varustelulla.
Pikkujuttu, mutta tekee luettavuuden huomattavasti hankalammaksi, ja on jotenkin vanhanaikaisen näköinen toteutus.
Mikä lie imagokysymys tai linjapäätös, en osaa sanoa.
- Liitteet
-
- SuperbInstrumentPanel.jpg (104.97 KiB) Katsottu 11259 kertaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 12 Heinä 2014, 10:13
- Auto: Reihen-Vierzylinder
- Paikkakunta: Finnland
Kokkopa1: Ei toki muutu premiumiksi eikä varsinkaan BMW:ksi.
Lähinnä tarkoitin, että tarjotaan täyteen varusteltua Superbia esim. premium-karvalakki 518 d:llä tai isolla Volvolla ajaville.
Esim. Työsuhde-autoilija, jolla ei ole varaa ottaa kuin aivan karvalakki 5- sarja. Vs samaan rahaan Superbin huippumalli.
Yksikään Avensis ei tarjoa tuota Superbin huippuversion 280 hevosvoimaa...
Tottakai merkkiuskollinen ei tuohon lähde
Lähinnä tarkoitin, että tarjotaan täyteen varusteltua Superbia esim. premium-karvalakki 518 d:llä tai isolla Volvolla ajaville.
Esim. Työsuhde-autoilija, jolla ei ole varaa ottaa kuin aivan karvalakki 5- sarja. Vs samaan rahaan Superbin huippumalli.
Yksikään Avensis ei tarjoa tuota Superbin huippuversion 280 hevosvoimaa...
Tottakai merkkiuskollinen ei tuohon lähde
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Joo, noin se toki toimii. On mullakin ollut kaksi skodaa (Superb 2011 1,8TSi DSG ja Octavia RS TDi 2010). Hyviä autoja, ei siinä mitään, mutta silti tykkään nykyisestä enemmän vaikka onkin kooltaan pienempi, mutta toisaalta nykyiseen elämäntilanteeseen sopiva.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 80
- Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22
Miellän kaikki ne autot jotka maksavat saman verran toistensa kilpailijoiksi riippumatta siitä minkä kokoinen auto on tai mikä on sen lähtöhinta. Jos budjettini on 55 teur ja sillä hinnalla saa Jaguar XE prestigen (tjs) 163hv dieselillä ja 518da BE professional navilla ja comfort jakkaroilla vertaan niitä keskenään. Toki samassa vertailussa on sitten Bemarilta 328i ja Jaguarilta XF yms. Oman kokemukseni mukaan varusteilla ei päästä lähtötasoltaan luokkaa ylempänä olevan mallin tasolle. Lähtöhinnaltaan halvemmissa malleissa on enemmän kovia muoveja, manuaalisia käsijarruja, rengasmelua, ruostuvia osia yms joita ei muutamalla lisävarusteella pysty muuttamaan.
Itselläni on tällä hetkellä ahdistava autokuume päällä. Sitä ei vaan saa millään pois koska budjettirajoitteet huomioiden markkinoilla ei ole yhtään järkevää ostokohdetta mihin F10:n vaihtaa. XF oli ajatuksissa mahdollinen, mutta sekin kaatui viimeistään huonoon ajoasentoon. Uskomatonta että sen hintaisessa autossa ei pysty asettamaan ajoasentoa jossa molemmat kädet nojaisivat kyynörtukiin samaan aikaan.
Itselläni on tällä hetkellä ahdistava autokuume päällä. Sitä ei vaan saa millään pois koska budjettirajoitteet huomioiden markkinoilla ei ole yhtään järkevää ostokohdetta mihin F10:n vaihtaa. XF oli ajatuksissa mahdollinen, mutta sekin kaatui viimeistään huonoon ajoasentoon. Uskomatonta että sen hintaisessa autossa ei pysty asettamaan ajoasentoa jossa molemmat kädet nojaisivat kyynörtukiin samaan aikaan.
Kuvaamasi asento ei kyllä ole mikään AJOasento. Ajaessa kädet pitäis olla ratissa eikä sellasessa tilanteessa niitä voikaan lepuuttaa nojiin. Toki KRUISAILUasento on asia erikseen, mutta heitä varten on sitten Cadillac ja Lincoln ymslegionofboom kirjoitti:...XF oli ajatuksissa mahdollinen, mutta sekin kaatui viimeistään huonoon ajoasentoon. Uskomatonta että sen hintaisessa autossa ei pysty asettamaan ajoasentoa jossa molemmat kädet nojaisivat kyynörtukiin samaan aikaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 80
- Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22
Kyllä se ajoasento on kun selkä suorana pitää kaksi kättä ratissa ja samalla on kyynörpäät tuettuna samalla korkeudella. Etenkin autobahnilla hyväksi ja tukevaksi todistettu asento
Eli tuo juuri on kruisailua, kun rattia ei tartte kääntää kuin joka toinen päivä Onneks ei tartte ajella tylsillä teillä kun on muitakin vaihtoehtoja.legionofboom kirjoitti:Kyllä se ajoasento on kun selkä suorana pitää kaksi kättä ratissa ja samalla on kyynörpäät tuettuna samalla korkeudella. Etenkin autobahnilla hyväksi ja tukevaksi todistettu asento
Itse mielummin lepuutan tarvittaessa käsivarsia pitämällä kyynerpäitä vartalossa kiinni. Ote ratista ei siinä juurikaan muutu miksikään optimaalisesta. Miks kyynervarret pitäis levittää ku lepakko levälleen, ellei sitten halua haihduttaa kainalohikeä
Noo, meitä on moneksi, mitäs noista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Sorry, mutta mieleeni tulee tuosta kuvauksesta iäkkään äitini ajoasento. Tuohon vielä lisäksi leukaa vähän ylös sekä yläselkä ja pää irti penkistä.Havis kirjoitti:
Itse mielummin lepuutan tarvittaessa käsivarsia pitämällä kyynerpäitä vartalossa kiinni. Ote ratista ei siinä juurikaan muutu miksikään optimaalisesta.
Itse ajan, varsinkin motaria (niin, osa meistä ajaa työkseen, eikä pysty valitsemaan reittiä, mihin tänään menisi...) pitkin niin, että oikea käsi on irti ratista ja lepää kyynärnojalla. Vasen käsi lepää oven kyynärnojalla ja loput ulokkeet vasemmasta kädestä nojaavat rattiin jostain kohdasta
Pyrkivämpää ajoa mutkatiellä, niin sitten kymmentä vaille kaksi -meiningillä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
BMW ajokouluttajien mukaan kello on mennyt eteenpäin ja nykyään menevään ajoon oikea ote on "viisitoista vaille kolme". On kuulema bemarin insinöörit suunitelleet siksi sportrattiin peukuille omat kolotJuha kirjoitti: Pyrkivämpää ajoa mutkatiellä, niin sitten kymmentä vaille kaksi -meiningillä.
Viimeksi muokannut kokkopa1, 11 Syys 2015, 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku voisi kertoa mikä idea tuossa on? Onko se vain jotta näyttäisi ns. "coolilta"?heifetz kirjoitti:Oikea asento on roikottaa yhtä kättä ratin päällä (klo 12)
Ns. rattimiehet (nämä mielestään tavallista paremmat kuskit) näyttää tuota usein käyttävän. On se kyllä ihan hyvä sellaisen kuskin tunnistuskeino, kun näkee jo taustapeilistä tuon. Yleensähän hän on kiinni perässä... Pikaisen kokeilun perusteella auton hallinnan kannalta tuo kyllä tuntui olevan todella surkea asento.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 244
- Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
- Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21
Koska ainoastaan noin saadaan kello näkymään autosta ulos. Jou!TJJ kirjoitti:Joku voisi kertoa mikä idea tuossa on? Onko se vain jotta näyttäisi ns. "coolilta"?heifetz kirjoitti:Oikea asento on roikottaa yhtä kättä ratin päällä (klo 12)
Ymmärsit ohjeeni kyllä ihan pieleen. Ohessa esimerkki mistä tarkoitin, noin suurinpiirtein. Käsivarret suurimman ajan kropassa kiinni kyynerpäistä ylöspäin ratin äärikääntelyä lukuunottamatta, tietenkin. Minusta tuo on aika kaukana mummofiiliksestäJuha kirjoitti:Sorry, mutta mieleeni tulee tuosta kuvauksesta iäkkään äitini ajoasento. Tuohon vielä lisäksi leukaa vähän ylös sekä yläselkä ja pää irti penkistä.Havis kirjoitti:
Itse mielummin lepuutan tarvittaessa käsivarsia pitämällä kyynerpäitä vartalossa kiinni. Ote ratista ei siinä juurikaan muutu miksikään optimaalisesta.
http://yel.pca.org/the-correct-driving-position/" onclick="window.open(this.href);return false;
P.S.
Vain niskalihaksiltaan voimattomat lepuuttavat päätään niskatuessa, silloin pitää turvautua fysioterapiaan. Niskatuen tarkoitushan on aivan toinen kuten kaikki valistuneet jo tiesivätkin.
P.S.2
Sano äidillesi, että:
1. hankkii paremmat silmälasit
2. Nostaa istuinta lähemmäs / ylemmäs niin että näkee kurkkimatta eteenpäin.
Kyllä se siitä.
Mielenkiintoinen keskustelun aihe joka ei mitenkään liity otsikon aiheeseen, eli varsinainen OT
Viimeksi muokannut Havis, 11 Syys 2015, 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Kokeilin tuota piruuttani tänään. Jos pidän 10-14 otteella kiinni ratista, maha on liian pieni, että saisin kyynärpäät kiinni vartaloon. Siinä tapauksessa pitäisi penkki siirtää epämiellyttävän lähelle rattia ja polkimia.Havis kirjoitti:Ymmärsit ohjeeni kyllä ihan pieleen. Ohessa esimerkki mistä tarkoitin, noin suurinpiirtein. Käsivarret suurimman ajan kropassa kiinni kyynerpäistä ylöspäin ratin kääntelyä lukuunottamatta, tietenkin. Minusta tuo on aika kaukana mummofiiliksestäJuha kirjoitti:Sorry, mutta mieleeni tulee tuosta kuvauksesta iäkkään äitini ajoasento. Tuohon vielä lisäksi leukaa vähän ylös sekä yläselkä ja pää irti penkistä.Havis kirjoitti:
Itse mielummin lepuutan tarvittaessa käsivarsia pitämällä kyynerpäitä vartalossa kiinni. Ote ratista ei siinä juurikaan muutu miksikään optimaalisesta.
http://yel.pca.org/the-correct-driving-position/" onclick="window.open(this.href);return false;
188cm ja 100kg.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Eikös nuo ohjeet ole lähinnä ralliin ja rata-ajoon? Ei kuulosta kovin rennolta menolta...Havis kirjoitti:Ohessa esimerkki mistä tarkoitin, noin suurinpiirtein. Käsivarret suurimman ajan kropassa kiinni kyynerpäistä ylöspäin ratin äärikääntelyä lukuunottamatta, tietenkin. Minusta tuo on aika kaukana mummofiiliksestä
Ja kyllä, minulla on pää kiinni päätuessa (BMW:ssä se on tuolla nimellä eikä sitä säädetä niskaan), oikea käsivarsi lepää keskikonsolin kyynärnojalla ja vasemmalla kädellä ohjaan ja vasen kyynärpää yleensä lepää oven kyynärtuessa. Seuraavassakin autossa (jos nyt joskus autoa vaihdan..) pitää tuon asennon luontevasti onnistua.