Autokuumeilua

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Huivei kirjoitti: 29 Elo 2018, 11:03 Kieltämättä muotoilu on Volvolla parantunut huomattavasti. Hyvän näköisiä autoja R-design ja Inscription versioina, mutta perusmallit on minusta vielä enemmän perusmallin näköisiä kuin esim BMW:llä.

Minullakin Volvo on ollut harkinnassa, mutta teknisten ja hinnoittelusyiden takia ei toimi. Esimerkiksi tein pari viikkoa sitten vertailulaskelman V60 T8:sta ja se olisi minun normivarustelulla samanhintainen kuin 530e minun normivarustelulla, ja 530e on kuitenkin aika eri luokan auto.
Varmasti näin, varsinkin jos tilakysymys ei ole ratkaisevassa asemassa. Mielestäni 530e kaipaisi farmarimallia sedanin rinnalle, jolloin siitä olisi tarjolla vaihtoehto myös niille joiden tilatarpeita ei 530e sedan täytä.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Se unohtui mainita että uuskoppaisessa Volvossa oli/on moottoreiden kanssa ongelmaa mutta en muista millä moottorilla. Poika tossa juuri vähän aikaa sitten kertoi yhden pirssin menevän kolmannen kerran moottorin vaihtoon ja ongelmat koski kahta (diesel) konetyyppiä, ainakin ekan sarjan autoissa.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

jva kirjoitti: 29 Elo 2018, 13:56
Huivei kirjoitti: 29 Elo 2018, 11:03 Kieltämättä muotoilu on Volvolla parantunut huomattavasti. Hyvän näköisiä autoja R-design ja Inscription versioina, mutta perusmallit on minusta vielä enemmän perusmallin näköisiä kuin esim BMW:llä.

Minullakin Volvo on ollut harkinnassa, mutta teknisten ja hinnoittelusyiden takia ei toimi. Esimerkiksi tein pari viikkoa sitten vertailulaskelman V60 T8:sta ja se olisi minun normivarustelulla samanhintainen kuin 530e minun normivarustelulla, ja 530e on kuitenkin aika eri luokan auto.
Varmasti näin, varsinkin jos tilakysymys ei ole ratkaisevassa asemassa. Mielestäni 530e kaipaisi farmarimallia sedanin rinnalle, jolloin siitä olisi tarjolla vaihtoehto myös niille joiden tilatarpeita ei 530e sedan täytä.
530e farkkuna voisi olla jo jotain sellaista, että lähtisin ostamaan. Aluksi kattelin 530e, mutta tilanpuute voitti nykyisessä kulkineessa eli X5
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Örgh. Tässä kun on mielessä ollut vähitellen miettiä E93:lle seuraajaa (ei autossa sinänsä mitään vikaa ole, mutta jostain syystä autokuume tuppaa iskemään 80-100tkm tienoossa ja sillä on nyt tullut höylättyä 86tkm...), niin meinaa vähän hankalaksi mennä.

Kriteerithän on yksinkertaiset:
-Vähintään 2 istumapaikkaa
-Auton pitää miellyttää minua
-Vetokoukku ois kiva, mutta sellaisen voin tarvittaessa törkätä tuohon jääratapulkkaankin
-Hybridi houkuttasi, mutta kyllä sitä bensallakin tai jopa dieselillä etiäppäin pääsee.

Näillä kriteereillä aikaansaatava valikoima on... monipuolinen ja erikoinen. Tähän asti koeajettujen listalla on Fiat 124 Spider, Jaguar XE ja Jaguar XF. Tutustua pitäisi ainakin F30 330e (haluaako joku esitellä omansa? Tuo voimalinja kiinnostaa). Aiemmin pohtimani G20 eDrive työsuhdeautoksi taitaa kariutua sillä, että näillä näkymin verotusarvo vähennettäisiin suoraan rahapalkasta, jolloin autoetu on ***keleen kallis, eikä se auto silloin ole oma (joten mm. audiopäivityksiä katsotaan pahalla).

Mutta mutta... Tässä ohimennen surffailin nettiautoa (kuten tunnettua, se on aiiiina hyvä idea jos ei halua hukata rahaa autonvaihdon merkeissä) ja silmään osui tämmönen, joka alkoi vähän mietityttämään: https://www.nettiauto.com/bmw/128/9868224

Tuohan ilmeisesti on Viron kautta uitettu jenkkimalli, joten Viro- ja mahdollisesti ameriikanhistoria pitää toki tarkistaa ennenkö vetelee ostohousuja jalkaan. Tuo kuitenkin on 250kg nykyistä E93:sta kevyempi, parikymmentä kaakkia tehokkaampi, (vain) vuoden uudempi ja ~190tkm vähemmän ajettu. N52 oli E90:ssä vähän lehmänluonteinen, mutta tuossa se on sentään puoli litraa isompi, joten ehkä siinä olisi responssia vähän kivemmin. Ainakaan siinä ei ole N53:n suutin- ja puolamurheita, vastapainona sitten toki Valvetronic, mutta ei sekään minua jonokutosessa pelota. Musta ulkoväri on miinusta, mutta punainen sporttinahkasisusta plussaa.

Varustelistalta silmiin osuu:
-Comfort Accessin puute - ei kaada maailmaa, kattoon saa kaukosäädön Smarttopilla.
-S693A BMW US Radio, eli todennäköisesti kaikkia taajuuksia ei kuule suoraan. Tämän saanee kuitenkin vaihdettua joko EU-radioon tai jälkiasenteiseen ja osaavampaan soittimeen.
-S697A Area Code 1 for DVD - da fuq? Eihän tuossa ole ainakaan iDriveä, mitä se DVD:llä...?

Onko mitään syytä olla lähtemättä tutkimaan ulkomaanhistoriaa ja pohtimaan asiaa eteenpäin? Onko E88:n jenkkimallissa muuta erikoista radion, aluekoodien ja 315MHz taajuutta käyttävän kaukosäätimen lisäksi?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Itse itselleni vastailun aloittaen: USA:n ja Viron kolaritilastot ovat puhtaat, Virossa on leimalla tullut joku valohuomautus, joka Google Translaten mukaan viittaa johonkin mittaristovaloihin, eli ihan kauhein pommi tuo tuskin on.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Aero kirjoitti: 21 Loka 2018, 21:33 Kriteerithän on yksinkertaiset:
-Vähintään 2 istumapaikkaa
-Auton pitää miellyttää minua
-Vetokoukku ois kiva, mutta sellaisen voin tarvittaessa törkätä tuohon jääratapulkkaankin
-Hybridi houkuttasi, mutta kyllä sitä bensallakin tai jopa dieselillä etiäppäin pääsee.
Sulla näyttää olevan yhtä strukturoitunutta tuo valmistelu kuin minulla. Selkeät speksit niin on helppo suorittaa :mus: Noilla löytyy hyvin vaihtoehtoja mutta eurot pitää lukita, muuten lähtee lapasesta.
Aero kirjoitti: 21 Loka 2018, 21:33 Varustelistalta silmiin osuu:
-Comfort Accessin puute - ei kaada maailmaa, kattoon saa kaukosäädön Smarttopilla.
-S693A BMW US Radio, eli todennäköisesti kaikkia taajuuksia ei kuule suoraan. Tämän saanee kuitenkin vaihdettua joko EU-radioon tai jälkiasenteiseen ja osaavampaan soittimeen.
-S697A Area Code 1 for DVD - da fuq? Eihän tuossa ole ainakaan iDriveä, mitä se DVD:llä...?
Pari kommenttia noihin... Comfort Access on tosiaan kiva, mutta oma kokemus on, että kallis. Kahvat menee systemaattisesti ja maksaa hunajaa vaihtaa. Mulla on niitä pihassa 6 kpl ja niistä 5 on mennyt rikki.

Radiosta pystyy vaihtamaan taajuusalueen. Toin Kanadasta aikoinaan X3:n ja siinä oli jenkkialueen radioasetukset. Oli tosin BMW Business CD ja tässä 128:ssa taitaa olla professional. Mutta varmaan siinäkin onnistuu. Mulla on jossakin dokkari 12v takaa miten sen tein. Mutta taisi olla niin, että virrat päälle ja heti M-nappi pohjaan pitkäksi, pääsee huoltovallikkoon. Sitten jollakin vasemman reunan napilla surffaa valikkoa niin että tulee area vastaan ja joko numeronapeista tai seuraava biisi napista vaihtelee arvon USA --> Europe ja sitten vaan radio pois päältä ja takaisin päälle. Taajuusalue vaihtuu ja myös parilliset kymmenykset tulee tarjolle.

DVD:hen liittyen noissa on kasa parametrejä jotka on obsoleteja tai sitten niihin on jostakin muualta riippuvuuksia jonkin toisen option kautta. Ei tosiaan haittaa tuo. Ja tuskin on tarvetta vaihtaa edes toiseksi.

Kaiken pystyy kääntämään koodaamalla NCS Expertillä.
Aero kirjoitti: 21 Loka 2018, 21:33 Onko mitään syytä olla lähtemättä tutkimaan ulkomaanhistoriaa ja pohtimaan asiaa eteenpäin? Onko E88:n jenkkimallissa muuta erikoista radion, aluekoodien ja 315MHz taajuutta käyttävän kaukosäätimen lisäksi?
Äkkiseltään ei tule mieleen muuta kuin valot. Harrasteautopuolella törmättiin vanhan Corvetten valoissa E-merkinnän puutteeseen. Meni läpi katsastuksesta 10v hienosti mutta pari vuotta sitten kosahti. Eli kandee katsoa, että rekisteriotteessa on maininta muuttoautosta ja siihen sovellettavista säännöistä tai sitten vilkasta että umpiosta löytyy E-merkki tai sitten varautua siihen että jossain vaiheessa törmää väärään katsuriin joka pakottaa vaihtamaan ne. Ja sumarihan on se toinen ja kun ei näy mitään jälkiasenteista niin on varmaan ohjelmoitu jo toimimaan.

Niin ja sitten kuskin ulkopeili. Se on tyypillisesti flat eikä laajakulmainen. Ja siis aivan onneton. Se peililasi kandee vaihtaa jos vähääkään tykkää käyttää peiliä. Ja kyllähän sitä tykkää.

No, nyt kun miettii niin onhan niissä eroja, jenkkiversioissahan on isommat etuturvatyynyt yms. Ja sitä kautta moduleissa on eri parametrit asetettuna ja niiden pitää olla keskenään kaikkien linjassa. Mutta ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Samaten jos on California-auto niin siellä on bensatankista höyrystyvän bensan talteenottokanisteri johon liittyy oma mekanismi, pumput yms. Niitä ei Euromalleissa ole mutta ei haittaa mitään. Onpahan vähän päästöttömämpi.

Varaosia ajatellen homma toimii kyllä. Noin vanhassa tuskin enää takuukampanjoita tulee, mutta sekin toimi ainakin mun muuttoautossa ihan hyvin.

En kyllä keksi äkkiä mikä estäisi ostamasta jos muuten tuntuu ajossa hyvälle ja miellyttää. Pyydä auto koeajolle, kurvaa Shellin parkkipaikalle ja lyö ISTA siihen kiinni.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

phuksi kirjoitti: 28 Loka 2018, 09:29 Sulla näyttää olevan yhtä strukturoitunutta tuo valmistelu kuin minulla. Selkeät speksit niin on helppo suorittaa :mus: Noilla löytyy hyvin vaihtoehtoja mutta eurot pitää lukita, muuten lähtee lapasesta.
Totta. Tosin eurojenkin suhteen on tärkeintä, että sijoitetulle rahalle saa vastinetta. Järki ja autonomistajan paras kaveri eli arvonalenema kehottaa pysymään alle 20ke laitteissa, mutta jos 40ke auto tuntuu tarjoavan tuplat tai yli, niin mikäjottei. Tärkeintä kuitenkin on, ettei eurot mene hukkaan vaan omaan (mielen) hyvinvointiin.
phuksi kirjoitti: 28 Loka 2018, 09:29 Pari kommenttia noihin... Comfort Access on tosiaan kiva, mutta oma kokemus on, että kallis. Kahvat menee systemaattisesti ja maksaa hunajaa vaihtaa. Mulla on niitä pihassa 6 kpl ja niistä 5 on mennyt rikki.
Mulla on 2 ja molemmat toimii moitteetta ;). Mutta tosiaan, CA:n kirkkaasti suurin plussa tosiaan on katon kaukosäätö ja siitä saa SmartTop -purnukalla jopa hieman paremman version. Avaimen työntäminen slottiinsa ei ole mitenkään outoa tai ihmeellistä, kun talouden 6 muuta kulkinetta kuitenkin vaatii moisen autentikaatiomurkulan omalle paikalleen.
phuksi kirjoitti: 28 Loka 2018, 09:29 Radiosta pystyy vaihtamaan taajuusalueen.

...

DVD:hen liittyen noissa on kasa parametrejä jotka on obsoleteja tai sitten niihin on jostakin muualta riippuvuuksia jonkin toisen option kautta. Ei tosiaan haittaa tuo. Ja tuskin on tarvetta vaihtaa edes toiseksi.
Hyvä tietää. Radion osalta eurottaminen ei minua sinänsä hirveästi kiinnosta - jos tuohon päädyn niin vahvalla todennäköisyydellä siihen läpsähtää alta aikayksikön kiinni hyllystä löytyvä, E90:ssä ollut Pioneerin soitin, joka osaa kaiken tarpeellisen ja on kiva käyttää. Mutta sitten joskus myydessä on kiva, jos orggisradio toimii paikallisesti. Idriveähän tuossa ammeessa ei ole, joten DVD:n aluekoodit on parhaimmillaankin kuriositeetti.
phuksi kirjoitti: 28 Loka 2018, 09:29 Äkkiseltään ei tule mieleen muuta kuin valot. Harrasteautopuolella törmättiin vanhan Corvetten valoissa E-merkinnän puutteeseen. Meni läpi katsastuksesta 10v hienosti mutta pari vuotta sitten kosahti. Eli kandee katsoa, että rekisteriotteessa on maininta muuttoautosta ja siihen sovellettavista säännöistä tai sitten vilkasta että umpiosta löytyy E-merkki tai sitten varautua siihen että jossain vaiheessa törmää väärään katsuriin joka pakottaa vaihtamaan ne. Ja sumarihan on se toinen ja kun ei näy mitään jälkiasenteista niin on varmaan ohjelmoitu jo toimimaan.
Joo, valot tosiaan tarvii varmistaa. Pykäläthän meni jotenkin sillai hauskasti, että jos E-valot on tarjolla, sellaiset on oltava. Mutta se "tarjolla" voi olla suhteellinen ja mielenkiintoinen käsite. E88 on ollut tarjolla EU:ssa, mutta paljonko variantin tarvii heittää, että jos EU-mallin umpio ei heittämällä toimi, niin ei tartte sorvata. Fysiikka on jännä laji, kun toisella puolen palloa valo taittuu niin eri tavalla, että samoilla valoilla ei vaan voi nähdä molemmissa paikoissa...
phuksi kirjoitti: 28 Loka 2018, 09:29 Niin ja sitten kuskin ulkopeili. Se on tyypillisesti flat eikä laajakulmainen. Ja siis aivan onneton. Se peililasi kandee vaihtaa jos vähääkään tykkää käyttää peiliä. Ja kyllähän sitä tykkää.
Hyvä tieto, kyllä kunnon peilit pitää olla, mutta peililasin vaihdolla jos selviää, niin ei kaada maailmaa. Jopa bemarikuskin pitää nähdä liikenteessä taaksepäin :D.

Toinen mikä tulee mieleen, niin lämpeeköhän ne peilit? Voisi kuvitella, kun osaavat kaikkea muutakin, mutta kannattanee varmistaa.
phuksi kirjoitti: 28 Loka 2018, 09:29 No, nyt kun miettii niin onhan niissä eroja, jenkkiversioissahan on isommat etuturvatyynyt yms. Ja sitä kautta moduleissa on eri parametrit asetettuna ja niiden pitää olla keskenään kaikkien linjassa. Mutta ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Samaten jos on California-auto niin siellä on bensatankista höyrystyvän bensan talteenottokanisteri johon liittyy oma mekanismi, pumput yms. Niitä ei Euromalleissa ole mutta ei haittaa mitään. Onpahan vähän päästöttömämpi.
Juu, nuo on niitä, joilla ei käytännön elämään ole juuri vaikutusta. Enemmän justaan nuo valot, peilit yms on asioita, joita miettii kun autolla itse ajaa. Toki se evappikanisteri voi jossain kohtaa kaivata huolto-/korjaustoimenpidettä

Persgrillit siitä puuttuu, se on miinus. Joskin tuli jo mieleen, että kylmällä kaudella voisi nahkapenkit suojata jollain lampaantaljalla, jonne piilottaa vastuksen, ellei jaksa jälkiasentaa orggislämppäreitä.
phuksi kirjoitti: 28 Loka 2018, 09:29 Varaosia ajatellen homma toimii kyllä. Noin vanhassa tuskin enää takuukampanjoita tulee, mutta sekin toimi ainakin mun muuttoautossa ihan hyvin.
Joo. Hovihuoltaja eli Koskelon Metroautokin jo lupasi, että jos tuon ostan, niin huollot ja korjaukset onnistuu kyllä.

phuksi kirjoitti: 28 Loka 2018, 09:29 En kyllä keksi äkkiä mikä estäisi ostamasta jos muuten tuntuu ajossa hyvälle ja miellyttää. Pyydä auto koeajolle, kurvaa Shellin parkkipaikalle ja lyö ISTA siihen kiinni.
Niin se lie tehtävä. Tässä jo neidon kanssa suunniteltiin, että jos tuota parin viikon päästä kävisi katsomassa, voisi samalla reissulla pyörähtää isänpäivänä faijaa morjestamassa. Alkaa pahasti kuulostaa suunnitelmalta...
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

After burnerit penkeissä on tosiaan kyllä miinus jos meinaa autolla talvella ajaa. Orggisten jälkiasentaminenkin on varmaan aika työlästä. Jos orggiksia meinaa niin kandee varmaan laittaa niihin konsolin alaosan pikkunappeihin ohjaus. Muuten ilmeisesti menee ilmastoinnin ohjainpaneeli vaihtoon?

Eikös tuo peilin lämpeäminen selviä jos tiedät VIN-numeron ja vilkaset optioista?
Aero kirjoitti: 28 Loka 2018, 11:45 Niin se lie tehtävä. Tässä jo neidon kanssa suunniteltiin, että jos tuota parin viikon päästä kävisi katsomassa, voisi samalla reissulla pyörähtää isänpäivänä faijaa morjestamassa. Alkaa pahasti kuulostaa suunnitelmalta...
Kyllähän toi kuulostaa siltä että henkinen päätös on tehty. Ja jos et keksi mitään varsinaista vikaa autosta ja on vielä tarjolla niin ostat sen. Et vaan anna vielä itsellesi lupaa tiedostaa sitä ;)

On varmasti makea peli päästellä. Nämä pienet on kivampia ajaa kuin isot. Sen olen taas itse huomannut E87:lla polkiessa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Aero kirjoitti: 28 Loka 2018, 11:45Jopa bemarikuskin pitää nähdä liikenteessä taaksepäin :D.
Varsinkin bemarikuskin, jotta voi painaa kaasua jos joku yrittää ohittaa...
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Optioissa ei erikseen lue peililämppäriä, mutta ei lue myöskään nykyisen E93:n listoilla, eli voi olla tai olla olematta. Mutta selviäähän se viimeistään, kun käy autoa katsomassa, kunhan muistaa tarkistaa.

Joo, grilliohjaus pikkunappeihin jos ne kunnolla rakentelee. Toki jos itse tekee, niin voi tehdä tehonsäädön sijasta lämpösäädön, joka on käytössä miellyttävämpi - lämpiää nopeasti, mutta ei polta.

Kyllä tuo tosiaan varsin houkuttelevalta laitteelta näyttää, euromallista olisin jo soitellut, mutta jenkkiversion kanssa tosiaan tarvii vähän varmistella, ettei tosiaan tule vuoden päästä ylläriä, että inssi vaatii uudet umpiot E-merkinnöillä tms - siksi noita eroja utelen ja etukäteen varmistelen.


Ai niin, edellisen, pari vuotta sitten pohditun autokuumeilun jäljiltä olen onnistunut keksimään neljä syytä välttää avoa käyttöautona. Yksikään noista ei koske minua ja voi olla, että jossain avomallissa joku näistäkin on toteutettu, mutta siltä varalta että jotakuta kiinnostaa, niin tälläiset "vaivat"/puutteet olen avolle keksinyt/havainnut:
-Ovet - jos joku ramppaa jatkuvasti takajakkaralla tai muuten kaipaa takaovia, niin niitä ei avoissa juuri näy. Lisäksi takaovettoman auton ovet on julmetun pitkät, joka on ikävää ahtaalla parkkiksella
-Tavaratila - avoissa on usein pieni tavaratila, kun katolle pitää olla kotelo. Lisäksi kovakattoavoissa on helposti tuskaisen pieni lastausaukko, jos katto on alhaalla
-Kattotelineet - jos tykkää ottaa anoppia mukaan matkalle, niin vaakapaikkaa ei taida juuri avoihin saada. Suksitelineitä sentään on moniin avoihin olemassa, joilla sukset saa vinoon auton peräkontin päälle.
-Kauhukahvat, näitä en ole avoissa nähnyt. Ei ole iso puute, mutta voitaneen laskea listalle.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
PJS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 19 Touko 2013, 11:21
Auto: M3 (E46) Convertible
Paikkakunta: Porvoo

”Joo, valot tosiaan tarvii varmistaa. Pykäläthän meni jotenkin sillai hauskasti, että jos E-valot on tarjolla, sellaiset on oltava. Mutta se "tarjolla" voi olla suhteellinen ja mielenkiintoinen käsite. E88 on ollut tarjolla EU:ssa, mutta paljonko variantin tarvii heittää, että jos EU-mallin umpio ei heittämällä toimi, niin ei tartte sorvata. Fysiikka on jännä laji, kun toisella puolen palloa valo taittuu niin eri tavalla, että samoilla valoilla ei vaan voi nähdä molemmissa paikoissa...”

Kommentoin sen verran tuota kirjoitusta eli tänä päivänähän EI tarvitse autossa olla umpioiden suhteen EU- merkintää. Valot pitää rekisteröinti katsastuksessa vain muuten tietenkin täyttää Suomen katsastusviranomaisten vaatimukset. Ja juu-u, henkilökohtaista kokemusta asiasta on, koska hoidin tuon USA:ssa ensi rekisteröidyn avo M3:ni kotimaassamme kilpiin. Silloin selvisi moni muukin oleellinen rekisteröinti vaatimus asia, kuten esimerkiksi se, että ei enää tämä päivänä mitään vastaavuustodistuksia tarvitse hommata auton kilpiin saamiseksi. Sekin muutos on kirjattu Trafin toimesta käytäntöön jo viime vuonna. Muistaakseni 08/2017.
BMW E46 M3 CONVERTIBLE / 2005
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Oulrait, sehän on ihan kelpo uutinen. Tuo autohan on jo kilvissä, eli rekisteröinti itsessään ei ole ongelma, vaan korkeintaan tuollaiset myöhäisherännäiset katsastajat, jotka huomaavat "vian" vasta vuosien päästä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Aero kirjoitti: 30 Loka 2018, 22:04 myöhäisherännäiset katsastajat, jotka huomaavat "vian" vasta vuosien päästä.
Sanos muuta. Ihan hiukan ihmetytti. Mutta peruste oli, että ei se ole sen katsurin vika jos kaikki aiemmat ovat epäonnistuneet työssään :blink: Ja autoon ei vuosien aikana tehty muuta muutosta kun tankattu, vaihdettu polttimoita ja pyyhkijänsulkia. Okei, pari takarengasta saattoi kulua matkalla.

Katsastus on vähän kuin pysäköinninvalvonta. Harvoin hyvin tehty saati oikeudenmukaista. Ja valittaminen ei johda mihinkään.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Yhdellä kaverilla oli joskus 90 luvulla jenkeistä tuotu muuttoauto , jossa oli cornervalot. Ne oli tuohon aikaan ehdottomasti kiellettyjä täällä. Vuosikatsastuksen yhteydessä sitteen myöhäisherännyt katsuri äkkäsi valot ja alkoi hirvittävä huuto ja uhoaminen , että valot on vaaralliset ja ne täytyy poistaa. Kutsui vielä aseman muitakin publikaaneja paikalle ja laittoi pyhän vihan vallassa kädet raivosta täristen rekisteriotteeseen määräyksen valojen poistamisesta.

Kävi vaan niin , että ei mesoamiseltaan huomannut laittaneensa määräyksen samaan aikaan katsastuksessa olleen Corollan otteeseen. Valot sai jäädä , eikä niihin enää sen jälkeen puututtu. Corollastakin oli tietysti määräyksen mukaiaesti valot poissa seurravana vuonna.
PJS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 19 Touko 2013, 11:21
Auto: M3 (E46) Convertible
Paikkakunta: Porvoo

melperri kirjoitti: 03 Marras 2018, 19:58 Kävi vaan niin , että ei mesoamiseltaan huomannut laittaneensa määräyksen samaan aikaan katsastuksessa olleen Corollan otteeseen. Valot sai jäädä , eikä niihin enää sen jälkeen puututtu. Corollastakin oli tietysti määräyksen mukaiaesti valot poissa seurravana vuonna.
Voi vit.., tää oli hyvä stoori...👍😄
BMW E46 M3 CONVERTIBLE / 2005
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Siinä mielessä meni oikein, että rekisteröintikatsastajan (tai minkään muunkaan virkamiehen) tekemä virhe ei ole saavutettu etu johon kansalaisella olisi nautintaoikeus, vaan virhe voidaan (pitää) korjata kun se havaitaan. Eikä virkamiehellä ole mitään korvausvastuuta siitä että se on joskus antanut kansalaiselle virheellisen ohjeen tai päätöksen.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Ei nyt varsinaista kuumeilua, mutta elämäntilanteiden muutoksien johdosta alkanut miettimään pystyisikö X5:n jälkeen vaihtamaan M135, M140 tai 4-sarjan 435i-440i
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Jaleo kirjoitti: 09 Marras 2018, 12:22 Ei nyt varsinaista kuumeilua, mutta elämäntilanteiden muutoksien johdosta alkanut miettimään pystyisikö X5:n jälkeen vaihtamaan M135, M140 tai 4-sarjan 435i-440i
No ero on aikamoinen.
Nuo kinnerit kauheita melutoosia ja uraohjuksia X5 jälkeen.
Noista 4-sarjalaisista ei kokemusta.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

gestapo kirjoitti: 09 Marras 2018, 12:56 No ero on aikamoinen.
Joskus yksi ero (avioero) laukaisee tälaisen prosessin :-)
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Jaleo kirjoitti: 09 Marras 2018, 12:22 Ei nyt varsinaista kuumeilua, mutta elämäntilanteiden muutoksien johdosta alkanut miettimään pystyisikö X5:n jälkeen vaihtamaan M135, M140 tai 4-sarjan 435i-440i
Pystyy varmasti, mutta kannattaa käydä koeajolla ensin. :thuup:
Vastaa Viestiin