420i xdrive vai 330e?

Urho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2018, 12:53

420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja Urho » 10 Kesä 2018, 13:23

Iski autokuume, mutta vaikea päättää kumman ottaisi. Varusteeksi todennäköisesti ainakin m-sport. Budjettisyistä lähinnä liikkeiden vähän ajetut esittelyautot kiinnostaa.

BMW:stä ei ole juurikaan omia kokemuksia, joten, millaisia ajatuksia mielessäni olevat muutamat kysymykset herättävät asiaan paremmin perehtyneissä.

Ensin muutama speksi:

-ajokilometrit minulla on noin 15-20 tkm/v
-m-sportin haluan lähinnä ulkonäkösyistä ja oletuksena helpompi myydä eteenpäin tulevaisuudessa - ei kuitenkaan välttämätön
-pidän autoa 3-5 vuotta (vaihto alle 100 tkm mittarissa)
-neliveto mieluinen ja siksi 330e jää todennäköisesti ottamatta, vaikka ajatuksena hypridi kiehtoo (saisin ajettua työajoista 80 % sähköllä)
-4-sarjalaista puoltaa tavaratila ja mieltymys auton ulkoiseen olemukseen
-molemmat otsikon mukaiset autot olen koeajanut, pidin molemmista

Niitä kysymyksiä:

1) mitkä ovat vahvimmat argumentit hypridin puolesta?
2) mitkä on must-varusteet?
-omasta mielessä ainakin sport-penkit ja moottorilämmitin
3) mitkä varusteet on oikeasti hyvät olla mukana?
-black panel mittaristo kiehtoo, tällöin käsittääkseni tulee mukaan mm. hyvä navi sekä muutenkin enemmän infoa
-millaiset valot?
4) onko no-no-varusteita (lähinnä sellaisia, jotka karkottaa ostajia muutaman vuoden päästä tai joista muuten maksaa turhaan euroja)
-kattoluukku? Joidenkin kuulopuheiden mujaan riski (ruostuminen, ongelmat talvella)
-360 kamera? Vikaherkkiä ja kalliita korjata - taas kuulopuheiden pohjalta...
-hud?
5) softat/optimoinnit?
-kannattaako takuun alaista autoa milloinkaan piristää, jos kyseessä ei ole tehtaan optio (ei ymmärtääkseni saatavilla otsikon mukaisiin autoihin)

Lopuksi: toki saa laittaa linkkejä hyviin ehdokkaisiin. Budjettikatto minulla on 60 tk€ ja mieluiten hinta osuisi välille 45-50 tk€, koska sen yli mennessä 5-sarjalainen tulee ikävästi sotkemaan ajatuksia. BMW: n kanssa minulla vaihtoehtona on MB ja Volvo.

AJH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 15:29
Auto: F11 M550d

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja AJH » 10 Kesä 2018, 15:21

Jos meinaat pistää auton eteenpäin alle 100tkm ajettuna, niin enpä murehtisi lisävarusteiden rikkoutumisesta tai kattoluukun ongelmista, jos sellaisia nyt ylipäätään on olemassa nykyautoissa.

Omat must-have varusteet on nahkaverhoilu, mieleinen verhoilu- ja ulkoväri, vakionopeussäädin ja tietysti ilmastointi. Mitä paremmat audiot sen parempi. Moottorilämmittimen voi aina lisätä jälkikäteen, mutta Suomi-autossa tietysti plussaa jos on ollut käytössä uudesta asti. No-no on lähinnä typerät värivalinnat, mutta ne on tietysti makuasioita. Varusteet, joille ehdottamasti lasken arvoa on sähköinen takaluukku, lämmitettävä ratti ja navigointi. Comfort access, softclose, hud ja kamerat on ihan hauskoja mutta ilmankin pärjäisin.

Ivy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Loka 2017, 11:10

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja Ivy » 10 Kesä 2018, 20:56

Monet must varusteet löytyy näistä business exclusive varusteista. Jos uudetkoa käytettyä niin voisi olla hyvä katsoa sellainen mistä esim nuo sporttinahat löytyy jos ei jostain syystä välttämättä tahdo kangasta.

Black panelissa ei tule navia, se tulee connected paketissa joka myös päivittää näytön suuremmaksi yms. Kustantaa tonnin, 330e taitaa tulla connected vakiona. Black panelia kyllä suosittelen, omasta mielestä mittaristo on modernimpi ja mukautuvampi. Esim radio kanavaa tai kappaletta vaihtaessa valinnat tulee näkyviin kiekkomittarin paikalle. Maksaa tilaukseen ~400-500€.

Sähköinen ristiseläntuki on edullinen pieni päivitys noihin jakkaroihin.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3845
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja salmol » 10 Kesä 2018, 21:08

Itse suosittelisin ruksimaan ainakin seuraavat varusteet: Sport-penkit ristiselän tuella, rattiin vaihtoläpykät, tutkat eteen ja taakse, valopaketti, vakkari tietty, paremmat stereot, automaattiset adaptiiviset pitkät valot, neliveto, ratin lämmitin, uusi softa moottorille.

Plussana, ei pakollisena, mutta kivana lisänä tietty olisi HUD, peruutuskamera, sähköinen koukku, kattoluukku, sporttiratti ja isompi keskinäyttö.

Itselläni osa noista on ja valitettavasti osa noista puuttuu.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 790
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 10 Kesä 2018, 22:03

Jos olet yhtään pidempiselkäisempi, koeistu kattoluukullinen auto huolella, se pari senttiä pääntilasta pois voi olla liikaa. Ja nelosen kabiinihan on vähän vielä matalampi kuin kolmosen.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3845
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja salmol » 10 Kesä 2018, 22:56

Wonderi kirjoitti:
10 Kesä 2018, 22:03
Jos olet yhtään pidempiselkäisempi, koeistu kattoluukullinen auto huolella, se pari senttiä pääntilasta pois voi olla liikaa. Ja nelosen kabiinihan on vähän vielä matalampi kuin kolmosen.
Se ei välttämättä ole matalampi, sillä myös istuin on matalammalla kuin kolmosessa.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja lortti » 10 Kesä 2018, 23:09

Kolmosta en ottaisi siksi että uusi malli tulee jo ihan hetikohta syksyllä. Eiköhän hybridi ole jo julkaisussa tarjolla. Jos se auto on aivan pakko saada nyt niin itse ottaisin nelosen koska se on vaan niin pirun paljon kuulimpi. Itse katsoisin uuden kolmosen julkaisun jokatapauksessa.

MSport paketti on must molempiin, jälleenmyynninkin kannalta.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 11 Kesä 2018, 08:46

Komppaan edellistä, ollaan pari kuukautta uuden kolmosen julkaisusta. Uuden kolmosen kanssa saa tuoreemman auton ja enemmän tekniikkaa vähemmällä rahalla, mutta varmasti nahoista ja sisustuksesta maksetaan sitten taas enemmän. Uskon, että sieltä löytyy hyvin makea auto sun 60k eur budjettiin. Jos vain maltat odottaa. Jos hybridi kiinnostaa, niin huhujen mukaan uuden 3-sarjan hybridin myynti aloitetaan vasta myöhemmin, samaan tyyliin kuin vitosen kanssa tehtiin. Ja huhujen mukaan siinäkään ei ole nelivetoa Euroopassa.

Nämä kaikki huomioiden ottaisin nyt mielummin nelosen, jos auto täytyy vaihtaa.

salmol kirjoitti:
10 Kesä 2018, 21:08
Itse suosittelisin ruksimaan ainakin seuraavat varusteet: Sport-penkit ristiselän tuella, rattiin vaihtoläpykät, tutkat eteen ja taakse, valopaketti, vakkari tietty, paremmat stereot, automaattiset adaptiiviset pitkät valot, neliveto, ratin lämmitin, uusi softa moottorille.

Plussana, ei pakollisena, mutta kivana lisänä tietty olisi HUD, peruutuskamera, sähköinen koukku, kattoluukku, sporttiratti ja isompi keskinäyttö.
Tässä on hyvä lista. Nostaisin kärkeen voimakkaalla suosituksella professional nav + hud + black panel. Noiden kanssa auto näyttää tuoreelta ja modernilta paljon pidempään. Säästät rahaa kun et heti ajattele vaihtoa.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 220
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 11 Kesä 2018, 16:28

Varusteet on erittäin yksilöllinen juttu ja vaikka tuo salmolin lista on hänelle ihan hyvä niin mulla olisi osa rukseista ihan eri paikoissa.

Urho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2018, 12:53

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja Urho » 11 Kesä 2018, 21:12

Kiitoksia vastauksista.

420i xdrive tuntuu kyllä mainiolta, joskin 330e:ssä sähkömoottorin tuoma lisävoima tuntuu hyvältä.

2.0i olisi minulle 15 vuoteen ensimmäinen ali 200 hv auto. Harmin paikka, että piristetyn 430i:n hinta karkaa budjetin yli 440i:stä puhumattakaan. Hetken mietin jopa Audia kahden litran bensaturbolla, mutta Audeissa on ollut ihan liikaa ongelmia monellakin tutulla ja ihan lähipiirissäkin.

Tällä hetkellä fiilis on kyllä sen mukainen, että mukavuus ennen tehoja.

Harmi kun tehdas ei tarjoa sellaista softaa, jolla takuut säilyisivät. Uskoisin softalla tehtävän ihan hyvän tilin Suomessa....

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3845
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja salmol » 11 Kesä 2018, 22:42

Urho kirjoitti:
11 Kesä 2018, 21:12
Kiitoksia vastauksista. 420i xdrive tuntuu kyllä mainiolta, joskin 330e:ssä sähkömoottorin tuoma lisävoima tuntuu hyvältä.

2.0i olisi minulle 15 vuoteen ensimmäinen ali 200 hv auto. Harmin paikka, että piristetyn 430i:n hinta karkaa budjetin yli 440i:stä puhumattakaan. Hetken mietin jopa Audia kahden litran bensaturbolla, mutta Audeissa on ollut ihan liikaa ongelmia monellakin tutulla ja ihan lähipiirissäkin.

Tällä hetkellä fiilis on kyllä sen mukainen, että mukavuus ennen tehoja. Harmi kun tehdas ei tarjoa sellaista softaa, jolla takuut säilyisivät. Uskoisin softalla tehtävän ihan hyvän tilin Suomessa....
Miksi et ota ammattimaista softaa siihen? Ei sen tarvitse olla BMW:n tarjoama ohjelma. Tuosta pannusta saa softalla sellaiset 280 heppaa ja ne eivät näy huollossa. Hinta jossain 500€ paikkeilla. Jos ostat paljon maailmalla käytetyn ohjelman, niin voit olla kohtuullisen rauhallisin mielin, niissä ei ole ylitetty turvarajoja.
420i.png
420i.png (481.06 KiB) Katsottu 1121 kertaa
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Urho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2018, 12:53

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja Urho » 12 Kesä 2018, 07:04

Totta kai softat kiinnostaa, mutta onko näitä minkä verran oikeasti koeteltu kuluttajariidoissa? Jos on voimansiirtoa hajonnut tms. - oli syy sitten hajoamiseen mikä tahansa.

Jotenkin tuntuu oudolta, etteikö mihinkään lokitiedostoon jäisi jälkeä softista, sillä tietokoneista loppujen lopuksihan on kyse? Luonnollisesti softia markkinoivat tahot sanovat, ettei softat näy missään, mutta onko se 100 % varmaa?

Korostan, että tietoa tai kokemusta softista minulla ei ole. Moni tuttava on vähän vanhempiin dieseleihin softia ottaneet ja ovat olleet pääosin tyytyväisiä. Jotain ongelmaa on ollut lähinnä automaattilaatikoiden puolella.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 12 Kesä 2018, 07:23

Urho kirjoitti:
12 Kesä 2018, 07:04
Totta kai softat kiinnostaa, mutta onko näitä minkä verran oikeasti koeteltu kuluttajariidoissa? Jos on voimansiirtoa hajonnut tms. - oli syy sitten hajoamiseen mikä tahansa.
Jokainen tavallaan. Mä yhden hepun tiedän, jolta turbo hajosi ja BMW goodwill jäi nollaan softatun koneen takia. Kaikki on mahdollista. Kannattaa ainakin tiedostaa riskit ja vähän katsoa mistä sitä softaa ostaa.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3845
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja salmol » 12 Kesä 2018, 07:45

Urho kirjoitti:
12 Kesä 2018, 07:04
Totta kai softat kiinnostaa, mutta onko näitä minkä verran oikeasti koeteltu kuluttajariidoissa? Jos on voimansiirtoa hajonnut tms. - oli syy sitten hajoamiseen mikä tahansa.

Jotenkin tuntuu oudolta, etteikö mihinkään lokitiedostoon jäisi jälkeä softista, sillä tietokoneista loppujen lopuksihan on kyse? Luonnollisesti softia markkinoivat tahot sanovat, ettei softat näy missään, mutta onko se 100 % varmaa?

Korostan, että tietoa tai kokemusta softista minulla ei ole. Moni tuttava on vähän vanhempiin dieseleihin softia ottaneet ja ovat olleet pääosin tyytyväisiä. Jotain ongelmaa on ollut lähinnä automaattilaatikoiden puolella.
Ei noita varmaan paljoa ole käsitelty missään oikeusasteissa. Joka tapauksessa on äärimmäisen epätodennäköistä että ihan lähivuosina sinulta hajoaisi turbo, vaihteisto, vetoakseli yms. mihin lisääntynyt voima voisi vaikuttaa. Kun softat on tehty oikein, ei niistä ole otettu liikaa vääntöä eikä tehoa. Näin ollen ne eivät ylitä niitä turvarajoja, joita on olemassa. 420i ja 428i on monilta komponenteiltaan täysin identtinen, niin hyvin suurella todennäköisyydellä mitään ongelmia ei tule tunnettujen ohjelmien kanssa.

Toki aina voi jotain sattua ja jos siihen ei ole varaa tai hermo ei kestä, niin silloin on parempi olla ajamatta koneeseen softia. Tällöin sitten pitää tyytyä aika nuhaiseen kulkuun. Minulla oli edellisessä autossa softa 70 tkm ajan ja nyt ollut 18 tkm verran, eikä ole ollut mitään ongelmia kummassakaan, mikään komponentti ei hajonnut.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 720
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja TJJ » 12 Kesä 2018, 08:10

salmol kirjoitti:
12 Kesä 2018, 07:45
420i ja 428i on monilta komponenteiltaan täysin identtinen, niin hyvin suurella todennäköisyydellä mitään ongelmia ei tule tunnettujen ohjelmien kanssa.
Mutta eikös niissä juuri noihin max. tehoihin vaikuttavissa osissa ollut eroja? Männät, välijäähdytin?

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 720
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja TJJ » 12 Kesä 2018, 08:17

Urho kirjoitti:
11 Kesä 2018, 21:12
Hetken mietin jopa Audia kahden litran bensaturbolla, mutta Audeissa on ollut ihan liikaa ongelmia monellakin tutulla ja ihan lähipiirissäkin. Tällä hetkellä fiilis on kyllä sen mukainen, että mukavuus ennen tehoja.
Mukavuuteen kuuluu myös auton hiljaisuus ja taitaa Audi A4 olla hiljaisempi kuin 3/4-sarjan BMW. Ja Audiin sai vielä ääntä eristävät lasit. Toki, jos auto on korjaamolla suurimman osan ajasta, niin eipä siinä hiljaisuus paljon lämmitä... :)

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 860
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: E46 330Ci avo
F11 530d
Paikkakunta: Tuusula

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja jaki » 12 Kesä 2018, 09:05

Urho kirjoitti:
12 Kesä 2018, 07:04

Jotenkin tuntuu oudolta, etteikö mihinkään lokitiedostoon jäisi jälkeä softista, sillä tietokoneista loppujen lopuksihan on kyse? Luonnollisesti softia markkinoivat tahot sanovat, ettei softat näy missään, mutta onko se 100 % varmaa?
Kun auto kytketään BMW:n "töpseliin" auton historiatiedot siirtyy Saksaan, ml mottorinohjauksen virisoftasta tieto. Sen näkee jo ihan diagnostiikallakin. Veikkaan, että FASTA:stakin sen saa selville.
Korostan, että tietoa tai kokemusta softista minulla ei ole. Moni tuttava on vähän vanhempiin dieseleihin softia ottaneet ja ovat olleet pääosin tyytyväisiä. Jotain ongelmaa on ollut lähinnä automaattilaatikoiden puolella.
Kun virittää uuden auton, riski rikoontumiseen on aika pieni. Sen sijaan meille tulee aika usein korjattavaksi näitä "viritämisellä ei ole mitään vaikutusta auton kestoon" nettijuttujen perusteella viritettyjä. Kilometrejähän noissa on toki paljon enemmän.

Faktahan on se, että auton tekniikkaa ei mitoiteta liikaa yli vakiotehojen. Kieltäähän BMW:kin kaikenlaisen virittämisen. BMW:n omat Diesel Perfomance- paketithan ei tehoa paljoa nosta, niin ne on vähän eri asia.
http://www.jakiltech.fi" Nyt BMW diagnostiikkaa täysin uudella tasolla + F-sarjalaistenkin koodaukset

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 790
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 12 Kesä 2018, 11:12

Kolmonen vs. nelonen mietintää vielä. Vaikka kolmonen uudistuu pian ja nelonen ei ihan vielä, ei se varsinaisesti tee nelosesta yhtään moderninpaa autoa. Ja uusimistahti näyttää tiivistyvän, uusi X4 esiteltiin aika pian X3:n jälkeen, vaikka aikanaan olikin useampi vuosi edellisen sukupolven esittelyjen välillä.

lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 658
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: G30 530e
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja lnaukkar » 12 Kesä 2018, 12:24

Wonderi kirjoitti:
12 Kesä 2018, 11:12
Kolmonen vs. nelonen mietintää vielä. Vaikka kolmonen uudistuu pian ja nelonen ei ihan vielä, ei se varsinaisesti tee nelosesta yhtään moderninpaa autoa. Ja uusimistahti näyttää tiivistyvän, uusi X4 esiteltiin aika pian X3:n jälkeen, vaikka aikanaan olikin useampi vuosi edellisen sukupolven esittelyjen välillä.
Nelonen saattaa tosiaan uudistua jo ensi vuoden aikana, mutta aiemmin on huhuttu vuodesta 2020.

Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 232
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & MB GLS 400 -16

Re: 420i xdrive vai 330e?

Viesti Kirjoittaja Vollgas » 12 Kesä 2018, 13:42

Urho kirjoitti:
12 Kesä 2018, 07:04
Totta kai softat kiinnostaa, mutta onko näitä minkä verran oikeasti koeteltu kuluttajariidoissa? Jos on voimansiirtoa hajonnut tms. - oli syy sitten hajoamiseen mikä tahansa.

Jotenkin tuntuu oudolta, etteikö mihinkään lokitiedostoon jäisi jälkeä softista, sillä tietokoneista loppujen lopuksihan on kyse? Luonnollisesti softia markkinoivat tahot sanovat, ettei softat näy missään, mutta onko se 100 % varmaa?

Korostan, että tietoa tai kokemusta softista minulla ei ole. Moni tuttava on vähän vanhempiin dieseleihin softia ottaneet ja ovat olleet pääosin tyytyväisiä. Jotain ongelmaa on ollut lähinnä automaattilaatikoiden puolella.
Itsellä ollut Rican softia autoissa ja ainakin niissä parametrit muutetaan vanhan softan sisälle eli testeri näyttää vaan että sisällä on "sillä ja sillä päivämäärällä asennettu vakiosofta".
Toki ammattilainen osaisi softan avata ja katsoa, mutta todennäköisyys tälle on pieni.
Ongelmia ei ole noitten kanssa ollut.