Yksityisen välinen autokauppa

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
tiuskendeeri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Kesä 2018, 15:29

Moro!

Oisko kellään tullut tälläistä vastaan??
BMW 3-sarjalainen vm 2000, ajettu 170tkm.
Myin kyseisen auton, olin itse omistanut tämän 3 viikkoa. Edellinen omistaja oli huoltanut autoa, tehnyt kansirempan yms.
Siksi myin kun huomasin sen olevan liian pieni omaan käyttöön ja ilmastointi puuttui.

Uusi omistaja soitti viikon jälkeen että lambda-anturi on rikki ja maksaa 260euroa korjaus. Lupasin että voin osan hinnan hänelle hyvittää.(mitään en ole vielä maksanut).
Parin päivän päästä soitti että remontti tulee maksamaan 600euroa, ja parin päivän päästä se oli käyttänyt autoa korjaamolla ja hän ilmoitti että kone on paskana kun koneessa oli 2L liikaa öljyä ja remontti maksaa 1500euroa.
aikoi tehdä asiasta rikosilmoituksen.

Onko kenellekään tullut tätä vastaan? Joo tiedän että yksityisen välisessä kaupassa noudatetaan kauppalakia ja olen vastuussa tiettyyn pisteeseen asti mutta hämmentää suuresti kun omistin auton vain 3 viikkoa ja en tehnyt autolle mitään muuta kun ajoin ja tankkasin.

Auton ostanut tutki auton huolellisesti ja kävi koeajolla, kaupateko hetkellä sanoin että auto myydään siinä kunnossa kun se on eikä sillä ole takuuta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Yksityishenkilönä myydessä et ole vastuussa yhtään mistään, jos et ole kusettanut sanomalla rikkinäistä autoa tietoisesti ehjäksi. Ei tarvitse kuin sanoa ostajalle "voi harmi" ja olla vastaamatta sen seuraaviin yhteydeydenottoihin. Älä vaan maksa mitään sille.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Auto on 18v vanha , ja hinta arvatenkin iän mukainen eli hyvin halpa. Et ilmeisesti ollut salannut kaupan yhteydessä mitään. Ostajan on syytä varautua tuossa ikä ja hintaluokassa monenlaisiin vikoihin. En suostuisi minkäänlaisiin jälkivaatimuksiin ostajan puolelta.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Case on selvä. Ostaja on tarkistanut tuotteen ja todennut hinnan ja kohteen kunnon kohtaavan, tästä seurauksena kauppa, tuote ja raha vaihtanut omistaja. Kohteliaasti voit todeta, että harmillinen juttu ja pyytää ettei käiriköi asiasta sinua enempää.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Noin ku Bimmerfanc sanoi. Älä rupee reuhaamaan tai provosoidu. Jäätävän kohteliaasti toteat vastuiden siirtyneen kaupassa eteenpäin.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Voiko tuo 2L liikaa öljyä pitää millään muotoa paikkasnsa? Onko edes mahdollista olla niin paljon liikaa? Kuka tehnyt viimeisen huollon itse vai joku liike?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

tiuskendeeri kirjoitti: 25 Kesä 2018, 15:41 Moro!

Onko kenellekään tullut tätä vastaan? Joo tiedän että yksityisen välisessä kaupassa noudatetaan kauppalakia ja olen vastuussa tiettyyn pisteeseen asti mutta hämmentää suuresti kun omistin auton vain 3 viikkoa ja en tehnyt autolle mitään muuta kun ajoin ja tankkasin.

Auton ostanut tutki auton huolellisesti ja kävi koeajolla, kaupateko hetkellä sanoin että auto myydään siinä kunnossa kun se on eikä sillä ole takuuta.
Kyllä sinä tosiaan vastaat tuosta autosta kauppalain virhesäännösten mukaan. Jos kertomasi pitää paikkaansa siitä, että et ole mistään virheistä ollut tietoinen, sinä pystyt vierittämään vastuun auton edelliselle omistajalle, joten sinä tuskin itse jäät vastuuseen uutta ostajaa kohtaan.

Kauppalain mukaan:
Jos tavara on myyty "sellaisena kuin se on" tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos:

1) tavara ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan;

2) myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon sellaisesta tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; tai

3) tavara on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.
tiuskendeeri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Kesä 2018, 15:29

Edellinen omistaja itse tehnyt huollon. Yleensä itse tarkistan tottakai öljyt yms mutta edellinen omistaja vakuuttii että kaikki kunnossa kun oli vasta sen kansiremontin siihen tehnyt joten jäi tarkistamatta.

Voiko tuo ylimääräinen öljy tuhota moottorin yks, kaks? Uusi omistaja anyway näyttää ajelevan autolla vaikka väittää että kone on paskana.
Tosiaan auto pelasi minulla ongelmitta, harmittelin vielä että hyvä kuntoinen auto että harmittaa myydä.
Ja tosiaan auto on 18vuotta vanha ja arvo liikkuu toimivana 2,5k-3k joten tuo 1500euron kustannus vähä mietityttää..

Uusi omistaja todennäköisesti tehnyt tästä jo rikosilmoituksen, ei kiinnostaisi lähteä käräjille istumaan asiasta....
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Yrittääkö vain lypsää rahaa lisää kun kerran suostuit maksamaan jo pienemmän summan? Jos siis ajelee sillä autolla tälläkin hetkellä?
Kuva
tiuskendeeri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Kesä 2018, 15:29

Sen toisen soiton jälkeen sanoin että heitähän höpöttämästä että mie en maksa mitään kun hinta vain nousee...
Ei oo nyt kuulunu mtn, ennen juhannusta tosiaan soitti ja auto on joka pv liikenteessä.

Voiko tuo ylimääräinen öljy tuhota moottorin yks, kaks? Todennäköisesti minun aikanakin siellä oli ollu liikaa öljyä niinkuin uusi omistaja nyt väittää mutta minulla auto pelasi todella hyvin, moottori kävi tasaisesti eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut eikä vikavaloja palanut.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Moottori voi alkaa käymään palotilaan päässeellä ylimääräöljyllä, ja tuhota itsensä kovilla kierroksilla huutaen. Jos ei sitä tapahdu niin tuskin mitään dramaattista tulee.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

tiuskendeeri kirjoitti: 26 Kesä 2018, 08:14 Uusi omistaja anyway näyttää ajelevan autolla vaikka väittää että kone on paskana.
Tuo nyt ainakin putsaa sun pesän. Lähtökohtaisesti ostajan pitää antaa myyjän korjata vika jos semmoinen todetaan olevan. Jos kerran jatkaa ajamista "paskalla" niin voit todeta ettet saanut tutkia/korjata vikaa joka ostajan käytöksellä paheni. Henk.koht mielipide että kusetus koko homma.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Uusi omistaja todennäköisesti tehnyt tästä jo rikosilmoituksen, ei kiinnostaisi lähteä käräjille istumaan asiasta...."

Et joudu mihinkään käräjille rikosilmoituksen johdosta. Poliisi toteaa , että kyseessä on riita asia. Valista myyjää , että aiheeton rikosilmoitus voi johtaa syyteeseen kunnian loukkauksesta.

Jos poliisin haluaa mukaan tällaiseen asiaan , on tehtävä tutkintapyyntö. Tällaisessa tapauksessa poliisi toteaa nopeasti , että tutkintaa ei aloiteta , koska ei ole syytä epäillä rikosta.

Siviilikanne on ainoa tapa saada tällainen riita asia käräjille.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Tässsähän on vain yhden nimimerkin kirjoittama kertomus. Joka voi pitää paikkansa täysin tai sitten ei.
Oletetaan, että tuosta ostaja nostaa siviilikanteen:
- miksi myyjä myi auton melkein heti oston jälkeen, oliko itse huomannut, että on jotain fiilua vai mikä, onko vikakoodeja nollattu tms itse
- onko ostaja itse tehnyt jotain kämmiä autolle
- onko auton myyjän edeltävällä omistajalla joku osuus tässä

Minulle tuli yksi asiakas missä liike epäili, että auton ostaja oli tahallaan rikkonut moottorin, halusi kaupanpurun.
Tein diagnoosin ja FASTA lähti Saksaan, avasiin sinne casen.
Vastaus tuli muutaman päivän päästä:
moottori ei ollut käynyt ylikierroksilla, vaihdot oli tehty oikein. Moottorin lämmöt ja öljynpaineet olivat olleet viimeaikoina ok. Autolla ei oltu ajettu poikkeuksellisen rajusti = moottori oli rikkoontunut mystisesti, mutta kuskilla ei ollut osuutta.

Tuostakin autosta voisi lukea FASTA:t ja katsoa onko esim lambda vika todellisuudessa tullut milloin. Öljynlaatuanturikin kertoisi milloin tuota öljyä on liikaa sinne tungettu.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Tuossa on kyllä asiaa, tarinoilla on aina kolme versiota. Ostajan, myyjän sekä mitä todellisuudessa on tapahtunut. Aika velmua että noinkin hyvin saa selville historiaa biteistä, eipä jää arvailujen varaan mitä on käynyt.
tiuskendeeri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Kesä 2018, 15:29

Ai näissä on tuollainenkin mahdollisuus että näkee milloin sinne on ylimääräistä öljyä laitettu!
Jos uus omistaja vielä soittaa niin pitääpä vaatia tuota niin siinä vaiheessa ainakin minut pestään kuviosta pois.
Uuden omistajan kanssa on vain hankala kommunikoida kun hän ei puhu kunnolla Suomea.........

Kyllä itsellä on periaate että jos autossa on tiedossa joku vika niin se laitetaan kuntoon heti eikä myydä eteenpäin sellaisenaan, itselle nuoruudessaan muutama pommi tullu ostettua mitä myyjä kehunut maasta taivaisiin mutta todellisuus ollut aivan muuta.

Huvittavaa tässä vielä se että ostin uuden auton ja siitä laukesi ilmastoinninkompura, vesipumppu ja etulaakerit alakaa olemaan ehtoon puolella... Vesipumppu levis vielä kun olin reissussa. Nää käytetyt on tälläsiä ja ei käynyt pienessä mielessäkään soittaa vanhalle omistajalle että myit paskan, jos virheettömän haluaa niin hakee uuden liikkestä.. köyhällä kun ei ole varaa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Edelleenkin, yksityisten välisessä kaupassa kuluttajansuojalaki yms. ei ole voimassa ollenkaan, ei syytä reagoida mitenkään vaatimuksiin. Ei kannata vaivata itseään asian selvittelyillä tai edes neuvottelemalla asiasta. Kiinteistöjen myynti on poikkeus laissa, täysin eri asia kuin autot.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

tiuskendeeri kirjoitti: 27 Kesä 2018, 08:36 Huvittavaa tässä vielä se että ostin uuden auton ja siitä laukesi ilmastoinninkompura, vesipumppu ja etulaakerit alakaa olemaan ehtoon puolella... Vesipumppu levis vielä kun olin reissussa. Nää käytetyt on tälläsiä ja ei käynyt pienessä mielessäkään soittaa vanhalle omistajalle että myit paskan
No näinhän se on mennyt iät ajat. Tuntuu usein kun lukee juttuja ettei oikein ymmärretä että käytetty ei ole uusi. Käytettyä ostettaessa pitää aina tinkiä touhutonni tai pari tulevaan yllättävään remppaan jota et kuvitellut tekeväsi. Oma nyrkkisääntö on aina että alle 10% pudotusta pyynnistä homma kariutuu, on se sitten auto tai muu kalliimpi hyödyke. Olen itse etsiskellyt myös edullista (eli reilusti yli 200tkm) ja myyjä jonka kanssa kirjeenvaihtoa on käyty on listannut selvästi hänellä tiedossa olleet viat ja maksaisihan ne jos ne korjaisi. Mutta ne eivät häiritse minua niin voivat olla ihan hyvin ilman korjausta. On sitten mun harkinnassa miten uskon että kone tai vaikkapa EGR tahi DPF toimii jatkossa kun autolla lähenee 300tkm. Ei se myyjän ongelma ole jos ne nyt toimivat moitteetta tai hajoavat viikon päästä ostosta.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Wonderi kirjoitti: 27 Kesä 2018, 13:15 Edelleenkin, yksityisten välisessä kaupassa kuluttajansuojalaki yms. ei ole voimassa ollenkaan, ei syytä reagoida mitenkään vaatimuksiin. Ei kannata vaivata itseään asian selvittelyillä tai edes neuvottelemalla asiasta. Kiinteistöjen myynti on poikkeus laissa, täysin eri asia kuin autot.
Pitää paikkaansa, että kuluttajansuojalaki ei ole voimassa, jollei myyjänä ole elinkeinonharjoittaja. "yms" ja muilta osin esitetyt väitteet eivät pidä paikkaansa, eikä niissä ole mitään todellisuuspohjaa.

Jos kuluttajalta ostaa auton, kuluttajansuojalautakunta ei ole käytettävissä, joten riita on vietävä suoraan käräjäoikeuteen. Toisaalta kuluttajansuojalautakunta antaa vain suosituksia, eikä lausunnolla ole kovin paljoa arvoa, jos myyjä ei suostu sitä noudattamaan. Toki langettava kuluttajansuojalautakunnan päätös on hyödyllinen, jos kauppa pitää viedä käräjäoikeuteen.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Yksi viidentonnin moottoripyörän ostaja kysyi kerran että annatko miten pitkän takuun, sanoin että takuun pituus on sun lompakosta kiinni, vuoden takuulla pyörän hinta on seittemän tonnia ja kahden vuoden takuulla yheksän tonttua. Loppui takuun kysely siihen mutta kaupat tuli ja sai hitoksen hyvän pyörän, myynti on jälkeen vähän harmittanut.
Vastaa Viestiin