Adaptaationollaus
Himottaisi kokeilla joo, jos se vaan toimisi. Yritin lukea omastani adaptaatioarvot, niin ilmoitti vain että luku epäonnistui ja se siitä. Ei tuo Carlyn softa nyt ihan muutenkaan vakuuta, päivittelin iDrive-toimintoja sillä ja meni koko iDrive jumiin. Piti palauttaa backupilta aikaisempi versio.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Itse kokeilin sitä äsken ja nopeasti luki vaihteiston tiedot ja adaptaation nollauksessa meni aikaa sekuntti kaks. Ainakin eroa on laatikon toiminnassa, kulmikkuus lähti risteyksestä lähdettäessä kiihdyttämään.
Kaikki mitä olen carlylla tehnyt niin on kerrasta mennyt nappiin ilman tarvetta käyttää backuppeja.
Kaikki mitä olen carlylla tehnyt niin on kerrasta mennyt nappiin ilman tarvetta käyttää backuppeja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Odottaisin, että vihdoinkin joku asiasta oikeasti tietävä joko vahvistaisi tai kumoaisi teoriani:
Kun laatikko kuluu (kytkin levyt tai pannat (laatikossa tarkkaillaan niin kytkin(momentinmyyntimen) akselin kuin peräakselinkin pyörimisnopeuksia), laatikon elektroniikka tunnistaa tämän ja alkaa vaihdoista tekemään napakampia, koska kytkinpinnoista on jo lähtenyt materiaalia.
Kun adaptaatiot nollataan, elektorniikka luulee, että laatikko on uusittu ja vaihdoista voi taas tehdä pehmeämpiä. Kun aikaa hieman kuluu, huomaa elektroniikka tai siis ohjelmisto, että sitä on huijattu ja vanha kulunut mekaniikkahan siellä onkin ja alkaa taas tekemään vaihdoista jonkin ajan kuluttua kulmikkaaampia.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Ja tämän päälle kun adaptaatiot nollataan, niin kytkimet luistavat taas enemmän ja sitä myöten kuluvat lisää ja loota on kohta moro. Joten tuo adaptaatioiden nollaus ei taida yleisesti ottaen olla kovinkaan järkevä toimenpide.jaki kirjoitti: ↑04 Heinä 2018, 21:16Odottaisin, että vihdoinkin joku asiasta oikeasti tietävä joko vahvistaisi tai kumoaisi teoriani:
Kun laatikko kuluu (kytkin levyt tai pannat (laatikossa tarkkaillaan niin kytkin(momentinmyyntimen) akselin kuin peräakselinkin pyörimisnopeuksia), laatikon elektroniikka tunnistaa tämän ja alkaa vaihdoista tekemään napakampia, koska kytkinpinnoista on jo lähtenyt materiaalia.
Kun adaptaatiot nollataan, elektorniikka luulee, että laatikko on uusittu ja vaihdoista voi taas tehdä pehmeämpiä. Kun aikaa hieman kuluu, huomaa elektroniikka tai siis ohjelmisto, että sitä on huijattu ja vanha kulunut mekaniikkahan siellä onkin ja alkaa taas tekemään vaihdoista jonkin ajan kuluttua kulmikkaaampia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Mulle on jostakin tullut sellainen käsitys että laatikossa olisi kahden tyyppistä adaptiivisuutta.
Yksi on juuri mekaniikkaan liittyvä kuluminen jota laatikko osaa huomioida. Eli niitä mitä Jaki ja Salmol pohdiskelivat. Nämä resetoidaan vain silloin kun tehdään remonttia vaihdelaatikkoon eli käytännössä varmaan vaihdetaan se. "Mekaaniseen adaptaatioon" taitaa jopa löytyä oma huoltotoiminto jolla voidaan myös ajaa "sovitetut" arvot kohdilleen eli ei siis resetoida vaan pannaan ne paikalleen mittaamalla laatikon käyttäytymistä. Näin ainakin kaksoiskytkinlaatikossa ja sen kytkimessä...
Sitten on ympäristöön liittyvää adaptaatiota eli onko kesä vai talvi, ajetaanko vuoristossa yms. Ja ajotyyliin liittyvää adaptaatiota eli miten nopeasti painelee kaasua ja ottaa jalan pois kaasulta, sivuttaiskiihtyvyys kurvissa, jarruttelutyyli, tasaisen ajamisen tyyli. Eri luokista taltioitunee ohjainmoduliin referenssiarvot joihin auto jatkuvasti vertaa ajotyylin mukaista toteumaa ja säätää sitten referenssiarvoja pikkuhiljaa lähemmäs mitattua tyyliä. Näitä voi huoleti resetoida. Tilalle tulee vain perusarvot joilla laatikon toimintaa ohjataan. Ja ne taas säätyvät riippuen siitä miten ajelee.
Voin myös olla tässä hyvinkin huti. En löytänyt netistä äkkiseltään tätä tukevaa dokumentaatiota.
-p
Yksi on juuri mekaniikkaan liittyvä kuluminen jota laatikko osaa huomioida. Eli niitä mitä Jaki ja Salmol pohdiskelivat. Nämä resetoidaan vain silloin kun tehdään remonttia vaihdelaatikkoon eli käytännössä varmaan vaihdetaan se. "Mekaaniseen adaptaatioon" taitaa jopa löytyä oma huoltotoiminto jolla voidaan myös ajaa "sovitetut" arvot kohdilleen eli ei siis resetoida vaan pannaan ne paikalleen mittaamalla laatikon käyttäytymistä. Näin ainakin kaksoiskytkinlaatikossa ja sen kytkimessä...
Sitten on ympäristöön liittyvää adaptaatiota eli onko kesä vai talvi, ajetaanko vuoristossa yms. Ja ajotyyliin liittyvää adaptaatiota eli miten nopeasti painelee kaasua ja ottaa jalan pois kaasulta, sivuttaiskiihtyvyys kurvissa, jarruttelutyyli, tasaisen ajamisen tyyli. Eri luokista taltioitunee ohjainmoduliin referenssiarvot joihin auto jatkuvasti vertaa ajotyylin mukaista toteumaa ja säätää sitten referenssiarvoja pikkuhiljaa lähemmäs mitattua tyyliä. Näitä voi huoleti resetoida. Tilalle tulee vain perusarvot joilla laatikon toimintaa ohjataan. Ja ne taas säätyvät riippuen siitä miten ajelee.
Voin myös olla tässä hyvinkin huti. En löytänyt netistä äkkiseltään tätä tukevaa dokumentaatiota.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Joo, noilla taitaa olla kaksi termiä. Tuo Jakin ja minun pohtima oli "adaptaatioita", ja tuo sinun toinen esimerkki "oppimista". Eli toinen on tosiaan mekaaniseen kulumaan liittymää mekaanisten osien uudelleenohjelmointia/sijoittautumista kun tuo toinen taas on kuskin ajokäyttäytymiseen ja olosuhteiden ominaisuuksiin oppimista.phuksi kirjoitti: ↑04 Heinä 2018, 22:48 Mulle on jostakin tullut sellainen käsitys että laatikossa olisi kahden tyyppistä adaptiivisuutta.
Yksi on juuri mekaniikkaan liittyvä kuluminen jota laatikko osaa huomioida. Eli niitä mitä Jaki ja Salmol pohdiskelivat. Nämä resetoidaan vain silloin kun tehdään remonttia vaihdelaatikkoon eli käytännössä varmaan vaihdetaan se. "Mekaaniseen adaptaatioon" taitaa jopa löytyä oma huoltotoiminto jolla voidaan myös ajaa "sovitetut" arvot kohdilleen eli ei siis resetoida vaan pannaan ne paikalleen mittaamalla laatikon käyttäytymistä. Näin ainakin kaksoiskytkinlaatikossa ja sen kytkimessä...
Sitten on ympäristöön liittyvää adaptaatiota eli onko kesä vai talvi, ajetaanko vuoristossa yms. Ja ajotyyliin liittyvää adaptaatiota eli miten nopeasti painelee kaasua ja ottaa jalan pois kaasulta, sivuttaiskiihtyvyys kurvissa, jarruttelutyyli, tasaisen ajamisen tyyli. Eri luokista taltioitunee ohjainmoduliin referenssiarvot joihin auto jatkuvasti vertaa ajotyylin mukaista toteumaa ja säätää sitten referenssiarvoja pikkuhiljaa lähemmäs mitattua tyyliä. Näitä voi huoleti resetoida. Tilalle tulee vain perusarvot joilla laatikon toimintaa ohjataan. Ja ne taas säätyvät riippuen siitä miten ajelee.
Voin myös olla tässä hyvinkin huti. En löytänyt netistä äkkiseltään tätä tukevaa dokumentaatiota.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
No näinhän ne termit oli
Täällä on pikkasen tarinaa... https://blog.fcpeuro.com/how-to-reset-r ... ations-zf6. Vähän vanhaa aineistoa 6-pykäläisestä mutta antaa vinkkiä ainakin menneisyydestä. Silloin on sanottu että tärkein vaihe adaptaation nollauksen jälkeen on uudelleenopettaminen.
-p
Täällä on pikkasen tarinaa... https://blog.fcpeuro.com/how-to-reset-r ... ations-zf6. Vähän vanhaa aineistoa 6-pykäläisestä mutta antaa vinkkiä ainakin menneisyydestä. Silloin on sanottu että tärkein vaihe adaptaation nollauksen jälkeen on uudelleenopettaminen.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Nollauksen jälkeinen uudelleenopetus on kirjoitettu tarkoiksi ohjeiksi korjaamoväelle, ettei asiakas saisi allensa autoa joka vaihtaa oudosti, nolosti ja johonkin liikennetilanteeseen ehkä haittaavastikin. Tee-se-itse henkilö voinee nollauksen jälkeen ihan vaan ajella normaalin vaihtelevasti, varautuen siihen että vaihteisto saattaa tehdä yllättäviäkin temppuja. Kun "kaikki" tilanteet on muutaman kerran kohdattu, vaihteisto on oppinut tavoille. Näin onnistui ainakin Volvon robottivaihteisen bussin kanssa jonka sain joskus ajettavakseni juuri nollattuna.
Kulmikkuudella tarkoitin että kun lähtee risteyksestä kiihdyttämään niin se ei heitä pienempää vaihdetta heti kaasuun koskemisen jälkeen vaan menee alaväännöillä. En tiedä miten edellinen on ajanut tuota, onko lähtemyt mutkista aina ripeästi, jolloin tarvittu pienempää vaihdetta.jaki kirjoitti: ↑04 Heinä 2018, 21:16Odottaisin, että vihdoinkin joku asiasta oikeasti tietävä joko vahvistaisi tai kumoaisi teoriani:
Kun laatikko kuluu (kytkin levyt tai pannat (laatikossa tarkkaillaan niin kytkin(momentinmyyntimen) akselin kuin peräakselinkin pyörimisnopeuksia), laatikon elektroniikka tunnistaa tämän ja alkaa vaihdoista tekemään napakampia, koska kytkinpinnoista on jo lähtenyt materiaalia.
Kun adaptaatiot nollataan, elektorniikka luulee, että laatikko on uusittu ja vaihdoista voi taas tehdä pehmeämpiä. Kun aikaa hieman kuluu, huomaa elektroniikka tai siis ohjelmisto, että sitä on huijattu ja vanha kulunut mekaniikkahan siellä onkin ja alkaa taas tekemään vaihdoista jonkin ajan kuluttua kulmikkaaampia.
En usko myöskään että tuolla carlylla saisi vaihteiston adaptointiarvoja muutettua, vaan perus oppimisen kuljettajan mukaan nollattua. Ehkä otsikko on harhaanjohtava tässä.
”Reset the learned values from your automatic transmission and start a new learning process by pressing one button”
Eli resetoi opitut arvot.
Vai menenkö jo marmorille tilaamaan uuden laatikon kun tuo nykyinen menee paskaksi hetkenä minä hyvänsä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Kyllä se hyvä on ostaa pari jemmaan tallinnurkkaan odottamaan
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Ehkä ennemmin noita jakopään ketjuja näin aluksi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Mikähän tässä on "kokototuus"?
Kysyin aikoinaan BMW:ltä Saksasta mitä tuo kuskin tavoille oppiminen tarkoittaa (silloin markkinoilla uusinta uutta oli 5-loviset steptronicit):
Oppimen tarkoittaa laatikossa olevia ajo- ohjelmia:
1. normal, normal sport, sport, sport plus (race), winter, vuoristo ja manual.
Kun ajelee nomaalisti, laatikko vaihtaa suht rauhallisesti. Kun ajaa vähän aikaa reippaasti kiihdytellen/jarrutellen, laatikko menee normal sport modeen. Niin kuin oman kokemuksen mukaan meneekin. Kun laittaa kepin vasemmalle ja alka oikein kunnolla polkemaan, laatikko mene sportilta tuohon "race" modeen. Sekin tullut moneen kertaan testattua. Vuoisto- ohjelmahan tarkoittaa lähinnä alamäkiajoa, jolloin laatikko juuttuu pienelle moottorijarrutusvaihteelle. Talvimodehan menee automaattisesti päälle, kun takapyörät sutii kunnolla.
Kun ajaa hetken tavallisen rauhallisesti ja keppi oikealla, laatikko palaa hyvin nopeasti aina tuohon normaalitilaan.
Onko uudemmissa siten joku kuskin mukaan pitkäksi aikaa oppiva mode, en tiedä.
Kysyin aikoinaan BMW:ltä Saksasta mitä tuo kuskin tavoille oppiminen tarkoittaa (silloin markkinoilla uusinta uutta oli 5-loviset steptronicit):
Oppimen tarkoittaa laatikossa olevia ajo- ohjelmia:
1. normal, normal sport, sport, sport plus (race), winter, vuoristo ja manual.
Kun ajelee nomaalisti, laatikko vaihtaa suht rauhallisesti. Kun ajaa vähän aikaa reippaasti kiihdytellen/jarrutellen, laatikko menee normal sport modeen. Niin kuin oman kokemuksen mukaan meneekin. Kun laittaa kepin vasemmalle ja alka oikein kunnolla polkemaan, laatikko mene sportilta tuohon "race" modeen. Sekin tullut moneen kertaan testattua. Vuoisto- ohjelmahan tarkoittaa lähinnä alamäkiajoa, jolloin laatikko juuttuu pienelle moottorijarrutusvaihteelle. Talvimodehan menee automaattisesti päälle, kun takapyörät sutii kunnolla.
Kun ajaa hetken tavallisen rauhallisesti ja keppi oikealla, laatikko palaa hyvin nopeasti aina tuohon normaalitilaan.
Onko uudemmissa siten joku kuskin mukaan pitkäksi aikaa oppiva mode, en tiedä.
Viimeksi muokannut jaki, 05 Heinä 2018, 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
No näinhän se juuri menee, ne adaptaatiot on kytkinpakkojen kulumista kompensoivia. Älkää nollatko. Jos on pakko nollata niin sitten adaptaatioajo päälle.jaki kirjoitti: ↑04 Heinä 2018, 21:16Odottaisin, että vihdoinkin joku asiasta oikeasti tietävä joko vahvistaisi tai kumoaisi teoriani:
Kun laatikko kuluu (kytkin levyt tai pannat (laatikossa tarkkaillaan niin kytkin(momentinmyyntimen) akselin kuin peräakselinkin pyörimisnopeuksia), laatikon elektroniikka tunnistaa tämän ja alkaa vaihdoista tekemään napakampia, koska kytkinpinnoista on jo lähtenyt materiaalia.
Kun adaptaatiot nollataan, elektorniikka luulee, että laatikko on uusittu ja vaihdoista voi taas tehdä pehmeämpiä. Kun aikaa hieman kuluu, huomaa elektroniikka tai siis ohjelmisto, että sitä on huijattu ja vanha kulunut mekaniikkahan siellä onkin ja alkaa taas tekemään vaihdoista jonkin ajan kuluttua kulmikkaaampia.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Joku voisi kutsua tuota nollausta, myyntimodaukseksi. Saa wanhankin laatikon tuntumaan hetken aikaa kun pakasta vedetyltä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tätähän kukaan ei olekkaan tehnyt, liekke edes mahdollista carlylla. Vain opitut arvot nollattu, jos siis valmistajan ilmoittamaan lainaukseen on uskominenBöntti kirjoitti: ↑05 Heinä 2018, 19:54No näinhän se juuri menee, ne adaptaatiot on kytkinpakkojen kulumista kompensoivia. Älkää nollatko. Jos on pakko nollata niin sitten adaptaatioajo päälle.jaki kirjoitti: ↑04 Heinä 2018, 21:16Odottaisin, että vihdoinkin joku asiasta oikeasti tietävä joko vahvistaisi tai kumoaisi teoriani:
Kun laatikko kuluu (kytkin levyt tai pannat (laatikossa tarkkaillaan niin kytkin(momentinmyyntimen) akselin kuin peräakselinkin pyörimisnopeuksia), laatikon elektroniikka tunnistaa tämän ja alkaa vaihdoista tekemään napakampia, koska kytkinpinnoista on jo lähtenyt materiaalia.
Kun adaptaatiot nollataan, elektorniikka luulee, että laatikko on uusittu ja vaihdoista voi taas tehdä pehmeämpiä. Kun aikaa hieman kuluu, huomaa elektroniikka tai siis ohjelmisto, että sitä on huijattu ja vanha kulunut mekaniikkahan siellä onkin ja alkaa taas tekemään vaihdoista jonkin ajan kuluttua kulmikkaaampia.
”Reset the learned values from your automatic transmission and start a new learning process by pressing one button”
En nyt olisi niin varma, ne adaptaatiot eli mekaanisten etäisyyksien "oppiminen" on myös yhden sortin oppimista, eli ei ole nyt ihan yksiselitteistä mitä tuo Carly oikeasti tekee. Tuo termi "Reset the learned values" viittaisi juuri adaptaatioihin, jos siinä sanottaisiin esim. "Reset the learned driver style" niin olisi silloin sitä kuskin ajotavan oppimista. Mutta kunhan arvuutellaan, ei ole tuosta tietoa.Patomursu kirjoitti: ↑05 Heinä 2018, 21:39Tätähän kukaan ei olekkaan tehnyt, liekke edes mahdollista carlylla. Vain opitut arvot nollattu, jos siis valmistajan ilmoittamaan lainaukseen on uskominen
”Reset the learned values from your automatic transmission and start a new learning process by pressing one button”
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Mun tulokulma on että en uskaltaisi Carlylla tehdä mitään... toisaalla tuli käytyä kirjeenvaihtoa tapauksesta jossa oli saatu KOMBI ihan jukeliin sillä ja jouduttiin tekohengittämään järeämmillä softilla. Eikä siihen löytynyt mitään varsinaista syytä muuta kuin että spekuloitiin että olisi jotenkin korruptoitunut Carlyn toimesta.
Salmolin kanssa vähän samoilla linjoilla, että näissä tällaisissa softissa on vähän se, että kukaan ei tiedä mitä kampe oikeasti tekee ja mitä lupaa tekevänsä Ehkä tässä kohden perinteinen älä koske toimivaan on ihan jees.
-p
Salmolin kanssa vähän samoilla linjoilla, että näissä tällaisissa softissa on vähän se, että kukaan ei tiedä mitä kampe oikeasti tekee ja mitä lupaa tekevänsä Ehkä tässä kohden perinteinen älä koske toimivaan on ihan jees.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Eikös sieltä voi nollata vain yhdet arvot ja ne nimenomaan ovat juuri nuo laatikon kulumisen sopeutukseen liittyvät. Ja niitä ei pitäisi nollata muulloin kuin jos tehdään laatikkoremonttia (ja ehkä laatikon öljynvaihdon yhteydessä).Patomursu kirjoitti: ↑05 Heinä 2018, 21:39 Tätähän kukaan ei olekkaan tehnyt, liekke edes mahdollista carlylla. Vain opitut arvot nollattu, jos siis valmistajan ilmoittamaan lainaukseen on uskominen
”Reset the learned values from your automatic transmission and start a new learning process by pressing one button”
Minun käsitys on se, että siellä on kaksi eri asiaa, joita voi nollata: Kulumiseen liittyvät adaptaatiot sekä kuljettajan ajotapaan liittyvä oppiminen. Molemmat käsittääkseni on siellä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6