Valkoinen BMW kellastunut alalevike puhtaaksi?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Vinkkejä millä fixata tämän tyyppinen keltaisuus pois? (Harkitsen yhtä auton ostoa jossa joku ”laiminlyönyt” hieman puhtaana pidon... Pahoittelen huonoa kuvan laatua.
Liitteet
28387F20-88A3-419C-A309-180C5D38D02A.jpeg
28387F20-88A3-419C-A309-180C5D38D02A.jpeg (212.98 KiB) Katsottu 13843 kertaa
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

micqo kirjoitti: 08 Heinä 2018, 22:39 Vinkkejä millä fixata tämän tyyppinen keltaisuus pois? (Harkitsen yhtä auton ostoa jossa joku ”laiminlyönyt” hieman puhtaana pidon... Pahoittelen huonoa kuvan laatua.
Pinttynyttä likaa ja varmasti lian alta löytyy haalea/karhea pinta.

Ratkaisuna viet auton maalipinnan kiillotukseen. Perään kannattaa laittaa jokin pinnoite suojaksi. Riippuen tehdäänkö nopeasti hutaisten vai kunnolla ja perinpohjaisesti, niin rahaa saa hommaan kulumaan 300-1000 euroa.

Ensiapuun auttaa kunnon pesu liuotinpesuaineella ja perään raudanpoisto sekä pienpoisto.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Muovinen valkoinen levike muuttaa väriään keltaisen suuntaan,eikä sitä toden näköisesti puhdistamalla saa väriä takaisin muuttamaan. Meillä on sama tilanne emännän (tosin eri merkkisessä) autossa puskurien kohdalla. Valkoiset puskurin ovat parissa vuodessa hieman kellastuneet. On kuulemma normaalia,eikä suostuneet takuuseen niitä uudelleen maalaamaan.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 384
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Juu, valkoinen muovi kellastuu auringonvalon (uv säteily) johdosta. Ei voi mitään.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Kiitos vastauksista. Täytyy hieman miettiä antaako moisen kosmeettisen kauneusvirheen haitata, sillä auto olisi muuten tosi hyvä. Tietty, onhan sellainen kellastuma hieman mieltä harmittava. Tuossa oli vertailuna toinen auto jossa alaosat puhtaat, eli ihan autokohtaista miten uv päässyt vaikuttaa...

Ihan mielenkiinnosta, haittaako teitä moiset kosmeettiset ongelmat?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

bemul13 kirjoitti: 09 Heinä 2018, 21:39 Juu, valkoinen muovi kellastuu auringonvalon (uv säteily) johdosta. Ei voi mitään.
Samanlainen lakkapinta tuossa sivuhelmassa on kuin etu- ja takapuskurissa ja koko autossa. Ei se mitään muovin kellastumista ole. Tervanpoistoainetta ja claybaria niin lähtee.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Keltaisuus on yleensä talven suola/piki pinttymiä jotka lähtee pesussa pois kun on kunnon aineet käytössä. AS40, AC16. Telimax tai Motoxin vastaavat on hyviä pesuaineita liottamaan pinttyneitä likoja pois, saa olla aika tuima seos että liukenee. Vannehapolla on myös joskus otettu pois noita laiminlyöntejä.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Likaa itsekin enemp epäilen, mitä aurinkoa.... Ainakaan autoliikkeen putsissa ei ole lähtenyt pois... ehkä ne ei käytä kunnon aineita...
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Suolapaskaahan tuo on ihan selvästi. Bilteman kylmärasvanpoistoaineella myös lähtee helposti, tai sit just Surfex HD tai Solmaster AS40. Eka voi vetää toki vaikka tärpätillä enimmät, niin ei maksa niin paljoa.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Kiitän kaikista vinkeistä, mutta lähteekö noi kellastumat ihan aikuisten oikeasti noilla EM aineilla, vaikka olisi olleet vuosia pinttyneenä?
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

masaf1 kirjoitti: 10 Heinä 2018, 08:46 Eka voi vetää toki vaikka tärpätillä enimmät, niin ei maksa niin paljoa.
Eikö maali karkaa, jos tärpättiä tarjoaa? :cools:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Ei e maalipinta tärpättiä tai bensaa pelkää, ohneteet onkin sitten eri asia. Aika hyvin on pinttyneistä vanteista lähtenyt noilla aineilla. Jos ei lähde niin sitten savetus tai autofixarille myllytykseen.

Kaikki autoliikkeet ei panosta hirveästi pesuun ja vahaukseen, sutaistaan puhtaaksi ja pikavaha pintaan. Espoon Laakkosella vastaavasti myllytetään kaikkien vaihtoautojen pinnat ennen myyntiä, poikkeuksena muutaman tonnin ajetut missä on virheetön maalipinta.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jep. Ja Sinolillakin lähtenee samaan malliin, eikä maksa ku 2€ 2 litran pönikkä, siitä vaan rättiin ja levitys. Jos haluu saman ku tärpätti autonhoitotuotteena niin vaikka Auto Glymin Intensive Tar Remover, mut maksaa sit sen 13€ joku 500ml ja about sama. Mut noi on sit kaikki pestävä huolella pois. Jos haluu ei-pestävää niin Bilt Hamberin Cleanser Fluid. Sillä putsin jälkeen ei tarvi pestä vaan voit vetää suoraan vahan tms. kun puhdasta. Poistaa samalla kosteuden yms. maalipinnan huokosista.
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Ongelma ratkaistu! Myyjäliike koneellisesti kiillotti helmat kuntoon. Nyt on ilo silmille kun uusi auto alla. :)
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Nyt sitten kunnon vaha pintaan kuten Collinite 476s, helppo pitää puhtaana ja usein riittää pelkkä painepesu. Esipesuaineeksi vaikka Bilt Hamber autofoam, myös aiemmin mainitsemani liuotinpesuaineet toimii kunhan seos on riittävän laiha ettei syö heti vahoja pois. Kesäaikaan tolla yhdistelmällä pesen auton pelkällä paineella puhtaaksi 2-4x jonka jälkeen pesu kintaalla.

Muista käyttää kinnaspesussa autoshamppoota, älä käytä liuottimia kinnaspesussa. Liuottimet jättää vaha/maalipinnan "auki" ja siihen tarttuu lika entistä sitkeämmin kiinni ja vaatii vahvempaa esipesua joka vastaavasti liottaa vahaa pois pinnasta nopeamin kun miedolla seoksella tehty esipesu. Shamppoo vastaavasti "sulkee" vaha/maalipinnan ja pinta pysyy liukkaana ja likaa hylkivänä, vahapinta ketää pitkään ja lähtee helposti puhtaaksi miedolla esipesulla ja painepesurilla.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Offtopic vähän:

Bilt Hamber Finis-Wax kestää paljo paremmin ku Collin 476s joka toki sekin hyvä tuote (aikansa huippu, mutta kehitys kehittyy). Aika sama työltäänkin, jos nyt pitää jompikumpi valita helpommaksi niin kuivissa olosuhteissa (talli kuivaimella) ei eroa mutta pihaolosuhteissa Collinite helpompi pyyhintä mut sit taas tuppaa jättään tahroja kumi- ja muoviosiin.

Toki tuskin Arikaan saa Collin purkkia koskaan loppumaan... Mut jos nyt ylimääräistä rahaa niin koklaa. Ei antaudu tiukemmistakaan liuotinpesuista heti, vaatii useemman jotta sais vahan antautuun. Arvatenkin Auto Foamin kesto (sekin vähän vahaa syö) parempi. Ja BH:n quick detailerilla voi pistää lisäkiiltoa sienipesun yhteydessä "sopivasti". Ja BH Korrosolilla vahaturvallisimmin lentoruoste ja pikipisteet veks.

Eka vaha, joka kestää 3 vuoden kokemuksella helposti hyvin vuoden. Colliniten 476s menee sen 6-9 kk joten kuten ja ei parane paljo yhtään liuottimilla peseskellä. Zainoa 3-5x kerrostamalla jumalattomalla työllä pääsi joskus 9-12 kk. Nyt menee sama yhdellä Microfine tai Cleanser Polish pohjalla ja Finis wax pintaan. Ja ennen uutta vahuuta pitää vielö poistamalla poistaa vanhat (muissa tuotteissa ei juuri poistamista jäljellä...)! Foam lancessa voi käyttää BH Surfex HD:takin esmes talvella/keväällä, on puolet Autofoamia halvempaa ja käytös ihan sama, toki vahaahan se vähä heikentää.

Kiva vaan katella duunipaikan 2. krs ikkunasta sateella kun mulla beadaa vuosi sitten vahattu auto paremmin ku muilla, jotka hinkkaa wax it wet -markettivahoilla yms. tai vahauttanut autonsa kk sitten liikkeessä 120€ pesu+kovavahaus. Noi rupuvahat vaan aukee sillain ympäristörasituksesta, ettei edes huomaa kesällä kk jälkeen, että olis vahattu. Ja sit kun pesut on mallia hiekkasella sienellä tai automaatissa liuotinpesu harjalla...

Tässä tosiaan 15 vuotta detailingia harrastanut ja sellanen pahe, että pysyn ajan hermolla ja tuotteisiin pistän aika paljo rahaa ihan siinä mielessä, että ei viitti paskaa tehdä itelle tai muille. Tällä hetkellä BH on yks niistä huippuvalmistajista, jotka koko ajan kehittää tuotteitaan todella aktiivisesti eteenpäin esim. koostumuksia vielä parantamalla jne. Kilpailijat ei vaan pysty samanlaista foamiakaan tekemään ei sit millään (esim. King Carthur räpellykset jotka vähiten huonoja, ja ostakaahan Motonetin vaahtopesu läpäksi :D Muuten hyvä, vaahtoaa ja pysyy pinnassa ikuisuuden mut ikävä kyllä likaa ei irrota yhtään pelkkää vesipesua paremmin joten äkkiseltään en keksi mitä sillä kanisterilla pitäis tehdä paitsi sekottaa vaikka puolet Motoxia sekaan ja pestä vaikks ruohonleikkuria).
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Hyvää infoa, pitää kokeilla BH:n vaha seuraavalla kerralla.

Collinitestä sellainen havainto että talvella vahasin sisätiloissa ja vahan kiillotus oli todella helppoa Glymin punaisella liinalla, levitin vahan koko autoon ja sen jälkeen kiillotus. Alkukesästä vetäisin vahat mökillä lämpimällä kelillä samalla tavalla koko autoon ja jumaliste että sai hinkata vahaa pois ja jäi moneen paikkaan vahaläiskiä. Parin viikon kuluttua uudelleen vahaus paneli kerrallaan että sai vahaläiskät pois, samanlainen kova kiillottaminen että sai vahan irti maalipinnasta. Muuta selitystä ei pojan kanssa keksitty että Collinite reagoi UV-säteilyyn ja kovettuu kovemmaksi kun sisätiloissa vahatessa. Kyllä muuten vesi helmeilee hienosti tuplavahauksen jälkeen ja lika irtoaa todella miedolla esipesulla ja löysällä painepesurilla, ei tarvii edes ötököitä hinkata keulasta kintaan kanssa kun lähtee kevyesti pesurilla.

Pitäiskö moderaattoreiden lohkaista nämä hinkkaus jutut omaksi säikeeksi? Näitä juttuja eksynyt moneen keskusteluun ja hankala löytää niitä sieltä täältä, hinkkaustopicci olisi pop :)
micqo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Heinä 2011, 23:18
Auto: G30 530e
xDrive M-Sport 2020

Kiitos pesuvinkeistä! :thuup:
Ex. F10 520d 2014, F11 520d 2011, E91 LCI 318i 2008, E90 318i 2006
Vastaa Viestiin