1.1.2019 alkaen Hybridin ja täyssähköauton lataamista työnantajan tarjoamalla sähköllä aletaan verottamaan.
https://www.is.fi/autot/art-2000005941684.html
Vero on kiinteä 30€ kuukaudessa käyttäjälle. Tämä voi tarkoittaa että lataaminen voi olla jopa kannattamatonta auton omistajalle.
Kaikkein vähiten rahallista hyötyä nyt yksiselitteisesti verotettavaksi etuudeksi muuttuva työpaikkalataus tuo pieniakkuisessa töpselihybridissä, jolla ajava saattaa tehdä näennäisesti ilmaisella työpaikkalataamisellaan jopa tappiota.
Hybridin ja täyssähköauton lataamista aletaan verottamaan 1.1.2019
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Käytännössä tagit yleistyy ja laskutus menee käytön mukaan. Ihan ymmärrettävää.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Eiköhän tässä käy yleisellä tasolla niin, että työnantaja tekee sopimuksen latausyrityksen kanssa, latausyritys tuo rfid/nfc/tms -tunnisteella toimivat lataustolpat työnantajan parkkipaikalle ja työntekijä maksaa latausyritykselle latauksesta 1,5-2 -kertaisen hinnan kotisähköön verrattuna. Veloitus järjestetään kätevästi suoraan palkasta helppouden nimissä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 199
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
- Auto: M3 F80,i4 M50 G26,320d xdrive G20,320d xdrive G20
- Paikkakunta: Vantaa
Hohhoijaa, kyllä oikeesti tästä pitää verottajan ottaa asia. Harvalla duunarilla taitaa löytyy täyssähköauto isolla akulla jolloin siitä saisi oikeesti hyötyä maksetun edun jälkeenkin.
Mitenköhän verottaja alkaa tätä mahdollista tulevaa pimitystä kyttäämään? Vai luottavatko vain työpaikan kateellisiin työkavereihin jotka käräyttävät työkaverin isosta hyödystä?
Taitaa enemmän tämän etuisuuden verottamisen alkamisen syy olla yrittäjät jotka itse ostavat omiin nimiinsä täyssähköauton isolla akulla, niin eivät vaan saa pimitettyä verotonta hyötyä omiin autoilun kustannuksiin. Onneksi tämä ei koske itseäni, kun ajan autolla minkä tankkaaminen bensa-seteliautomaatilla maksaa aina saman 50 euroa. Joku vielä väittää et bensan hinta on noussut? En ole huomannut eroa.
Mitenköhän verottaja alkaa tätä mahdollista tulevaa pimitystä kyttäämään? Vai luottavatko vain työpaikan kateellisiin työkavereihin jotka käräyttävät työkaverin isosta hyödystä?
Taitaa enemmän tämän etuisuuden verottamisen alkamisen syy olla yrittäjät jotka itse ostavat omiin nimiinsä täyssähköauton isolla akulla, niin eivät vaan saa pimitettyä verotonta hyötyä omiin autoilun kustannuksiin. Onneksi tämä ei koske itseäni, kun ajan autolla minkä tankkaaminen bensa-seteliautomaatilla maksaa aina saman 50 euroa. Joku vielä väittää et bensan hinta on noussut? En ole huomannut eroa.
560hv/780nm & 544hv/795nm & 239hv/504nm & 239hv/504nm
Aiemmin jo Britanniasta uutisoitiin, että töpselihybridejä hankitaan varsinkin työsuhdeautoiksi paljon, kun verokohtelu tekee siitä edullista. Latausjohtoa ei kuitenkaan välttämättä oteta edes pakkauksesta, kun ei täyttä autoetua nauttivaa kiinnosta paljonko ajaminen maksaa (työnantajalle). Ympäristö ei säästy, ehkä rasittuu enemmän kun akut sun muut laitetaan autoon painolastiksi.
Nyt tässä Suomen verottaja ajaa toimintaa samaan. Lienee valtava määrä autoilijoita, joille latauspaikka olisi helpompi järjestää työpaikalle kuin kotiin (jossa pysäköidään kadunvarteen tai muustosvastarintaisen taloyhtiön tontille). Mutta jos hybridiauton lataamista verotetaan enemmän kuin lataus oikeasti maksaa, sehän jää lataamatta ja ajetaan bensalla. Halpoja ei ole mittarilla ja tunnistimilla varustetut latausasematkaan, autoilijahan niiden käytön lopulta maksaa.
Verottaminen on välttämätöntä että valtiolle saadaan rahaa, mutta tässä kohdassa vero piiskaa pahasti ympäristön pelastamista ja maalaisjärkeä vastaan. Olisiko sittenkin voinut todeta, että toistaiseksi annettaisiin ladata ilman verotusta, ihan vaikka sähkö/hybridiautojen yleistymisen edistämiseksi. Verottamaan ehtii myöhemminkin.
Nyt tässä Suomen verottaja ajaa toimintaa samaan. Lienee valtava määrä autoilijoita, joille latauspaikka olisi helpompi järjestää työpaikalle kuin kotiin (jossa pysäköidään kadunvarteen tai muustosvastarintaisen taloyhtiön tontille). Mutta jos hybridiauton lataamista verotetaan enemmän kuin lataus oikeasti maksaa, sehän jää lataamatta ja ajetaan bensalla. Halpoja ei ole mittarilla ja tunnistimilla varustetut latausasematkaan, autoilijahan niiden käytön lopulta maksaa.
Verottaminen on välttämätöntä että valtiolle saadaan rahaa, mutta tässä kohdassa vero piiskaa pahasti ympäristön pelastamista ja maalaisjärkeä vastaan. Olisiko sittenkin voinut todeta, että toistaiseksi annettaisiin ladata ilman verotusta, ihan vaikka sähkö/hybridiautojen yleistymisen edistämiseksi. Verottamaan ehtii myöhemminkin.
Jos verotaja ei tähän puuttuisi, niin tilanne olisi muita työntekijöitä kohtaan epätasa-arvoinen. Työnantaja ei kuitenkaan tarjoa dieseliä eikä bensaakaan.Wonderi kirjoitti: ↑21 Joulu 2018, 02:04Verottaminen on välttämätöntä että valtiolle saadaan rahaa, mutta tässä kohdassa vero piiskaa pahasti ympäristön pelastamista ja maalaisjärkeä vastaan. Olisiko sittenkin voinut todeta, että toistaiseksi annettaisiin ladata ilman verotusta, ihan vaikka sähkö/hybridiautojen yleistymisen edistämiseksi. Verottamaan ehtii myöhemminkin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
^Totta. Tai jos tarjoaa (vapaa autoetu vs käyttöetu) on siinäkin aika näkyvä veroefekti (11snt/km, oletuksena 1500km/kk eli 165e/kk). Tosin siinäkin jättänee suurin osa ihmisistä ilmoittamatta kilometrit verottajalle, vaikka ajaisi yksityisajoa moninkertaisesti oletettuun nähden.
Eiköhän tämänkin valvonta tule perustumaan työnantajien omaan seurantaan, "kateellisten" ilmoituksiin ja ihmisten rehellisyyteen. Kahden vuoden päästä tuota ei tosin muista enää kukaan muu kuin he, joilla ko. rivi näkyy tilinauhassa, joten ne kateellisiksi leimatutkin vähenee kun uutisointi kevenee.
Työsuhdeautoissa tuon luulisi kuuluvan vapaan eutoedun verotusarvoon jo valmiiksi. Jos se vielä erikseen näkyy tilinauhalla niin voi joitakin jopa kannustaa lataamaan töissä, koska "pitäähän sitä käyttää, jos siitä kerran maksaa"
Eiköhän tämänkin valvonta tule perustumaan työnantajien omaan seurantaan, "kateellisten" ilmoituksiin ja ihmisten rehellisyyteen. Kahden vuoden päästä tuota ei tosin muista enää kukaan muu kuin he, joilla ko. rivi näkyy tilinauhassa, joten ne kateellisiksi leimatutkin vähenee kun uutisointi kevenee.
Työsuhdeautoissa tuon luulisi kuuluvan vapaan eutoedun verotusarvoon jo valmiiksi. Jos se vielä erikseen näkyy tilinauhalla niin voi joitakin jopa kannustaa lataamaan töissä, koska "pitäähän sitä käyttää, jos siitä kerran maksaa"
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Yleisempää on, että työnantaja ostaa palvelun ja laskuttaa työntekijöitä käytön mukaan. Ilmainen lataus eli tämän veron piiriin laskettava etuus on ainakin minun kuuleman ja käsityksen mukaan harvinaista.
Tietysti tämä verottajan linjaus selkeyttää nyt sitten sitä tapausta kun lämmitystolpista otetaan käyttövirtaa autoihin. Tuolla etuudella se on nyt verottajan silmissä sallittua.
Itse teen duunia asiakkaalla, jonka parkkihallin operointi siirrettiin palveluyhtiölle ja pysäköinti hallissa tulee muuttumaan maksulliseksi tässä lähiaikana. Aiemmin hallissa näki todella luovaa töpseliauton latausta töpselistä kuin töpselistä, mutta nyt muutoksen jälkeen sekin on tietysti kielletty. Käsittääkseni siitä on nyt yksityinen parkkifirma alkanut sakottaa. Itse en ole siellä ladannut, kun ei ole tapana varastaa sähköä luvatta.
Tietysti tämä verottajan linjaus selkeyttää nyt sitten sitä tapausta kun lämmitystolpista otetaan käyttövirtaa autoihin. Tuolla etuudella se on nyt verottajan silmissä sallittua.
Itse teen duunia asiakkaalla, jonka parkkihallin operointi siirrettiin palveluyhtiölle ja pysäköinti hallissa tulee muuttumaan maksulliseksi tässä lähiaikana. Aiemmin hallissa näki todella luovaa töpseliauton latausta töpselistä kuin töpselistä, mutta nyt muutoksen jälkeen sekin on tietysti kielletty. Käsittääkseni siitä on nyt yksityinen parkkifirma alkanut sakottaa. Itse en ole siellä ladannut, kun ei ole tapana varastaa sähköä luvatta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tuskin kukaan oli hämmästynyt tästä. Seuraava etappi on, kun hybridit/täyssähköt yleistyy enemmän = verotusta kovennetaan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset