Katsastus ralliratin kanssa

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
SapeX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Joulu 2018, 10:27

Joo elikkäs pitäis käydä bemmi leimaamassa ja tässä pohdiskellut asiaa, kun siinä on ralliratti kiinni ja airbagin valo palaa. Onnistuuko katsastaminen tolla ratilla, vai pitääkö etsiä airbägillinen ratti ja asentaa se paikoilleen? Potilaana 98vm 318i e36.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Hylsy tulee jos valo palaa
SapeX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Joulu 2018, 10:27

wsaarja kirjoitti: 31 Joulu 2018, 10:34 Hylsy tulee jos valo palaa
Mites jos sen valon saa poies? Tai onko ees mitää mahdollisuutta saada sitä leimasta läpi tolla ratilla? Vai pitääkö rupee metsästää airbägillistä rattia?
IKa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Marras 2014, 22:39
Auto: M440i xDrive G22
Paikkakunta: Klaukkala

Toden näköisesti E36 vuosimallia -98 ei ole enää saanut ilman bägirattia, joten auton muutoskatsastaminen ralliratille tulee olemaan haasteellista, ellei mahdotonta. Mutta bägiratteja nyt löytyy vähän joka nurkasta, Laita ostoilmoitus vaikka BTCF-foorumille.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Airbag pitää olla tuossa vuosimallissa, ja valon toimia oikein.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Ja turvalaitteiden "ohittamisia" ei ole tapana (asiallisilla) autofoorumeilla kenellekkään opettaa ja neuvoa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ilmapalloruori paikoilleen, osaavalla testerillä vikavalon kuittaus ja leimalle. Ei se ilmapallo ole siellä katsastusta varten, vaan kuljettajaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
miyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Syys 2013, 14:53
Auto: X2 25e M-sport
Z4 G29 M-Sport
Paikkakunta: Naantali

Nää on näitä lippalakkipäiden virityksiä jälleen. Hommaa joku sport ratti airbagilla niin ei tarvi tuollaisella virityksellä ajaa jos 316 täytyy nyt yleensäkään olla rallirattia ;)
OlliS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Helmi 2019, 10:39
Auto: Faijan Opelilla :)
Paikkakunta: Tampere

Vähän aihetta sivuaa, mutta kaverin puolesta kyselen, että onko kukaan saanut noottia siitä, että on katsastanut auton ensin ja sitten vaihtanut siihen puisen ratin(ei airbägiä)? Toinen kyssäri sit vielä eli onko olemassa jotain sellasta vuotta, josta eteenpäin autossa on ollut airbag ns tyyppihyväksyttynä eli ilman sitä ei saa leimaa. Vaikka 2000-luvun alussa ei kait vielä airbag ollut niin yleinen. Vissiin muutoskatsastus muutenkin aikamoinen päänsärky.
IKa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Marras 2014, 22:39
Auto: M440i xDrive G22
Paikkakunta: Klaukkala

Suomessa E36 malleissa (poislukien M3) bägittömän ratin vaihto voi onnistua -97 vuosimallin asti. Sitä uudempiin tuskin laillisesti onnistuu. E46 mallissa ei onnistu enää ollenkaan.

Edit: Tarkennan vielä, että E36 M3 malliin bägittömän ratin vaihto ei siis onnistu ollenkaan (silti Suomessa on yksi E36 M3, johon vaihto on laillisesti tehty, mutta niinhän se menee, että poikkeus vahvistaa säännön :tong:)
Paavo112
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Helmi 2023, 19:40

OlliS kirjoitti: 22 Helmi 2019, 10:51 Vähän aihetta sivuaa, mutta kaverin puolesta kyselen, että onko kukaan saanut noottia siitä, että on katsastanut auton ensin ja sitten vaihtanut siihen puisen ratin(ei airbägiä)? Toinen kyssäri sit vielä eli onko olemassa jotain sellasta vuotta, josta eteenpäin autossa on ollut airbag ns tyyppihyväksyttynä eli ilman sitä ei saa leimaa. Vaikka 2000-luvun alussa ei kait vielä airbag ollut niin yleinen. Vissiin muutoskatsastus muutenkin aikamoinen päänsärky.
Senkus vaihdat vain. Ei se ole niin justiin. :D
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

1995 lähtien uusissa autoissa kuskin turvatyyny pakollinen, muistaakseni.
Janne87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Maalis 2023, 09:21

OlliS kirjoitti: 22 Helmi 2019, 10:51 Vähän aihetta sivuaa, mutta kaverin puolesta kyselen, että onko kukaan saanut noottia siitä, että on katsastanut auton ensin ja sitten vaihtanut siihen puisen ratin(ei airbägiä)? Toinen kyssäri sit vielä eli onko olemassa jotain sellasta vuotta, josta eteenpäin autossa on ollut airbag ns tyyppihyväksyttynä eli ilman sitä ei saa leimaa. Vaikka 2000-luvun alussa ei kait vielä airbag ollut niin yleinen. Vissiin muutoskatsastus muutenkin aikamoinen päänsärky.
Ei kai tuolla ole mitään merkitystä. Anna mennä vaan!
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

OlliS kirjoitti: 22 Helmi 2019, 10:51 Vähän aihetta sivuaa, mutta kaverin puolesta kyselen, että onko kukaan saanut noottia siitä, että on katsastanut auton ensin ja sitten vaihtanut siihen puisen ratin(ei airbägiä)? Toinen kyssäri sit vielä eli onko olemassa jotain sellasta vuotta, josta eteenpäin autossa on ollut airbag ns tyyppihyväksyttynä eli ilman sitä ei saa leimaa. Vaikka 2000-luvun alussa ei kait vielä airbag ollut niin yleinen. Vissiin muutoskatsastus muutenkin aikamoinen päänsärky.
Eihän tuolla ole mitään merkitystä ennen kuin pamahtaa. Ja tässä tapauksessa ei airbag, van naamann luut rattiin.
Riippuen vakuutusyhtiön tarkastajasta, voi jollekin tulla jonkin sortin lasku naaman uusimisesta.
No ,jokainen tavallaan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin