320 - Bensa vai diesel

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kannattaa ajella vähän aikaa 1.6 automaatti Auriksella tai litrasella Golfilla niin saa realistisen näkemyksen mikä tuntuu mopolta... Myös vanha 123 koppainen 200 Mersu on hyvä maan pinnalle palauttaja, "parhaimmillaan" yli 30sek 0-100. Niissäkään ei kannata polkaista kaasua pohjaan että jää tarvittaessa tehoja reserviin jos tulee tiukempi paikka :thup:
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Enpä itseasiassa miettinytkään 330d vaihtoehtoa aluksi mutta hulluhan sitä olis jos ei edes puoliksi miettis.... Kuinka paljon kalliimpi tuo on pitää verrattuna 320d:hen jos miettii ylläpitoa esim kulutus, huollot vakuutukset yms?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

*Ari* kirjoitti: 26 Huhti 2019, 05:34 "parhaimmillaan" yli 30sek 0-100. Niissäkään ei kannata polkaista kaasua pohjaan että jää tarvittaessa tehoja reserviin jos tulee tiukempi paikka :thup:
:lol:
wsaarja kirjoitti: 26 Huhti 2019, 07:19 Kuinka paljon kalliimpi tuo on pitää verrattuna 320d:hen jos miettii ylläpitoa esim kulutus, huollot vakuutukset yms?
330d vs 320d... liekkö ihan mahdottomasti eroa kuluissa. Litra satasella kulutusta lisää? Ehkä 100kg painoa lisää mitä se sitten maksaakaan vuosiveroissa? Huolloista en osaa sanoa mutta kyllähän ne tuppaa aina nousemaan kun auto on vähän kalliimman oloinen. Tosin nyt on sama mallisarja kyseessä. Vakuutukset voi sitten vähän ottaa. Tai ainakin noin tyypillisesti sieltä tulee suurimmat yllätykset. Jonnekin nettilaskuriin tiedot niin antaa osviittaa.

Tästä viestistä kyllä ei nyt ollut hyötyä :wassat:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Näkyy tuo 330da nelikkona olevan Suomesta hankittuna melko tekemätön paikka - pitäisi laivata tuommoinen ainakin ulkomailta.

https://www.nettiauto.com/bmw/330/diese ... ur_wheel=3
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

330d vs 320d, eroa voi olla kuluissa varmasti jos paska osuu tuulettimeen, mutta jos ei osu niin 320d:ssä on paljon enempi valmiita tyyppivikoja B47:n puolelta (EGR-murheet ja 1-talvinen turbo).

Kutonen on kutonen, *itun hieno kone toi x30d. Ostaisin jos ois varaa, mutta tosiaan noita raiskattuja käytettyjäkään ei uskalla, tai siis esim. tätä https://www.nettiauto.com/bmw/330/10406300 jossa sinällään hinta ihan jees ja hyvät varusteet, mutta miks ihmeessä pakoputken päät on noin helvetin likaset? Kuvasta kun zoomaa niin ihan paskassa, kyllä ne puhtaana aika tummankiiltävät kuuluis olla ja noi nyt pysyy puhtaana ihan normipesujen yhteydessä... Liekö modattu jotain tuosta sitten ts. jostain syystä puskee nokea putkista ja paskastaa päät? Samaten ilmastoinnin säätöpaneeli, hiekkapaperillako se on pitäny hioo? Vasen takaovi tosi paha appeliisinipinta. Kontin lastausluukku naarmuteltu (valkoset skraidut näkyy sinisessä aika hyvin), vasen alahelman etupää hinkkaantunut mustasta valkoiseksi ainakin 5x5 cm alueelta etulokarin takaosan päästä, oikee puoli puhallettu pidemmältä matkalta... Liekö pistetty joskus M-performance teipit puhaltuneiden maalien päälle ja teipeistäki lähteny pinta? Idriven näytöllä keskikulutuslukema 9,2 l/100 km ei ainakaan lisää kenenkään ostohaluja, vaikka taitaakin olla jotain myyjien kaupunkipyörittelyy... Kosmeettisia juttuja ja kaikki korjattavissa, mutta kyllä tuo jonkun kuvan antaa huolenpidon tasosta.

Sillä nyt ei ole loppukustannuksissa paljoa väliä, mutta ainakin itelle näytti vakuutuslaskurit 330d vs 320d vajaan 1000 € hintaeroa vuosittaisessa vakuutuskulussa.

Heitän villin kortin, osta edellisen sukupolven 5-sarjalainen facelifti 530d tai 530i. Maksaa 10 k€ vähempi ku F30 facelift ja pirusti paremmat kyydit. Huoltokulut toki paljo isommat, vaikka olis sama tekniikkakin. Tai sit vaikka 520dA xDrive Luxury Line, Exclusive edition tms. vielä halvemmalla. Siinä saa rahalle helvetisti vastinetta ja autoja todella paljon tarjolla niin valikoimaa piisaa... Niiden hinnat tippunu n. 20-25 k€ parissa vuodessa ja uutena maksaneeseen jopa puolittunut. Esim. tämmösiä:

https://www.nettiauto.com/listAdvSearch ... ce&ord=ASC
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Tuo 530D kyllä aiheutti ajatuksen aihetta - tarjontaa on ja hinnatkin järkevän oloisia vs 330D
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Omalla kohdalla ajoa on tullut jo pitkään yli 30tkm/v ja liikuntavälineenä ollut aina bensamoottorinen ratkaisu. Diesel on varmasti kiva, mutta tärkeintä on että se on 8-vaihteisella automaatilla, se kompensoi normaalikäytössä erittäin hyvin kaikkia teho- tai vääntövajeita. Diesel maksoi uutena enemmän, siinä on vuosittainen käyttövoimavero ja dieselin hinta ei aivan vallattomasti enää poikkea bensasta. Keskim. kulutus 5.9/100km, mutta täytynee näin kesän kynnyksellä resetoida, pitkillä etapeilla viimeisillä kitkarengaskeleillä on ollut 5.4:kin.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Siis 320i:llä keskikulutus alle kuuden? Eikai tuo voi pitää paikkaansa?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ainakin mulla huollon sijaisautona ollut -18-mallinen 320iA xDrive farkku meni mun sijaiskärsintäajossa alle 6 litran TALVELLA (motaria enimmäkseen ja päissä taajamaa), eli vähällä menee... Ei ollu ees lämppäriä joten lähdöt jäisillä laseilla. Toisella kertaa ollut 5000 km ajettu 318iA vei yli litran enempi (3-mukinen) samoissa ajoissa vaikkei ollu neliveto ja paljo tossumpi peli (joskin 138-heppaseksi tosi tehokkaan tuntunen, en meinannu eka uskoo edes 3-sylinteriseksi mutta eihän tossa mitään tapahdu 80-100 km/h jälkeen enää). Oikein mukavan hiljanen toi 2-litranen bensakone 320i ja sellasta Ameriikan meininkiä vs. 320d joka aika rouhea varsinki nurkkapyörittelyssä, joskin vääntö ja woima tuntuu kyllä olevan läsnä koko ajan. Sama kone kun on 1-sarjalaisessa, niin siinä sitä vasta tuntuukin :D
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

wsaarja kirjoitti: 26 Huhti 2019, 10:51 Tuo 530D kyllä aiheutti ajatuksen aihetta - tarjontaa on ja hinnatkin järkevän oloisia vs 330D
On muuten jännä, että jo E46...E90 ajoilta 330d on ollu käytettynä kalliimpi (=kysytympi) ku vaikka sillon vastaava 530d E39...E60. Niitä kolmosia on varmaan vaan aina myyty pirusti vähempi ja tapahtuu joku kysynnän ja tarjonnan laki.

Mut sinänsä hauska kun 3 vuotta sitten F10 520xDa faceliftit makso käytettynä halvimmat hyvin varustellut vähä ajetut ~55 000 €...
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kuutoskoneisista on tullut kalliita harvinaisia ökyversioita nykyään. Kolmosissa vielä harvinaisempia kuin viitosissa.

Jos kuitenkin toteaa että 320i:n voima riittää ja dieselikin kävisi, kannattaa ottaa harkintaan myös 318d ja 518d. Ero käytännön ajossa ei ole kovin suuri, mutta valikoima on runsas ja hinnoiteltu 20d:n alle käytettyjen rivissä.
Avatar
miyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Syys 2013, 14:53
Auto: X2 25e M-sport
Z4 G29 M-Sport
Paikkakunta: Naantali

2 nelos dieseliä e60 520d ja f30 320d käyttöautona takana ja nyt ollut 2 vuotta 430d. Itse en vaihtais mistään hinnasta takas nelos koneiseen dieseliin, on toi 6 sylinterinen vaan niin paljon tehokkaampi ja mukavampi käytöksinen ajossa. En kyllä huolisi 320i verrattuna 320d. Paljon tehottomampi ja huonompi vääntö tuossa bensakoneisessa verrattuna tuohon dieseliin ainakin oman kokemuksen peruusteella. Itse tykkään ajaa sellaisella autolla jossa on sopivasti voimaa ja vääntöä ja näin ollen vaivaton ajaa. Kyllähän 320 varmasti pärjää, Mutta nämä on näitä iänikuisia jokaisen omia makuasioita ja jokainen ostakoon juuri sellaisen kuin oman mielensä mukaan haluaa.
Meillä oli 320d f30 kulutus nurkissa n.5,7l ja maantiellä alle 5l ja tämä softattu 430d vie nurkissa 7,7l ja maantiellä 5,5l, tosin 430d on vielä nelari.

530d on varmasti myös hyvä vaihtoehto, kun tarjontaa näkyy olevan suhteellisen hyvillä varusteilla/hinnalla ja onhan se eri luokan auto kuin nämä pikkuiset. Tosin 5 sarjalainen rupeaa olemaan aika isokokoinen auto jo nykyään ja meille ainakin turhan iso valinta käyttöautoksi.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

wsaarja kirjoitti: 26 Huhti 2019, 11:40 Siis 320i:llä keskikulutus alle kuuden? Eikai tuo voi pitää paikkaansa?
On tainnut tulla aiemminkin keh..kerrottua, mutta kyllä. Edellinen F30 320i -12 (manuaali), oli aika paljon 5.6L/100km, vaikka 6. vaihteisella samat nopeudet vaativat monta sataa kierrosta enemmän kuin tämä hieno 8-vaihteinen automaatti.

- Ehdottomasti suurin osa ajosta cruisen kanssa, ehkä 8-10km/h päälle rajoituksien niin, että valokuvauspönttö ei välähdä ja jos välähtää, kukaan ei jaksa lähettää muistolappua kotiin.
- Renkaat talvella 16", kesällä 17". Auton alkup. 18" M Sport -vanteet 255-takarenkaineen ovat hyllyllä nätisti, kulutus laski melkein 0.5L/100km näin, samoin melutaso ja kiihtyvyys parantui. Ulkonäöllisesti nyt ei voi mitään..
- Autossa on M Sport -alusta, eli se on 10mm matalampi kuin perusauto, ehkä sillä on jotain merkitystä.
- Käytössä koko ajan Comfort, Eco Plus pitää mielestäni kierroksia liian matalalla, menee jurnuttamiseksi.
- Ei lähestulkoon koskaan kaupunkiajoa, suurin osa maantietä 80-120km/h rajoituksin. Kesänopeusrajoitukset saattavat kyllä nostaa keskikulutuksen 6.0:aan.
- Ajo yli 90% yksin, ei lastia, ei perävaunua jne.
- Öljynvaihdot n. 12-15tkm välein (jos tällä nyt jotain merkitystä on).
- Hyvin harvoin mitään sporttisia kiihdytyksiä, normaalit ohitukset jne liittymälähdöt toki.
- Kun ajaa aika lailla vakioreittejä, pyrkii moottorijarrutuksen hyväksikäyttöön milloin se on mahdollista.
- Talvella lohko- ja sisätilanlämmitin aina käytössä.

Itselläni on ollut 3.8-litrainen E34 M5 suora kutonen, 5-litrainen V12 750iA, 4-litrainen V8 740iA ja 2.5-litrainen suora kutonen 525iA ja tämä on kolmas 2-litrainen, joista kaksi viimeistä turboilla. Kaikilla on puolensa totta kai, mutta jokapäiväiseen käyttöön tämä nykyinen 184hv bensaturbo on erittäin hyvä. Tuolla E32 750iA:lla kulutus ei ollut oikeastaan koskaan alle 11L/100km, samanlaista ajoa samalla kuljettajalla kuin nytkin, mutta puolikkaalla kulutuksella. Tosin autoon käytettävä rahamäärä taitaa olla yli 10-kertainen..
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Petteri75 kirjoitti: 29 Huhti 2019, 13:05 Siis 320i:llä keskikulutus alle kuuden? Eikai tuo voi pitää paikkaansa?

- Ehdottomasti suurin osa ajosta cruisen kanssa, ehkä 8-10km/h päälle rajoituksien niin, että valokuvauspönttö ei välähdä ja jos välähtää, kukaan ei jaksa lähettää muistolappua kotiin.
- Renkaat talvella 16", kesällä 17".
- Ei lähestulkoon koskaan kaupunkiajoa, suurin osa maantietä 80-120km/h rajoituksin. Kesänopeusrajoitukset saattavat kyllä nostaa keskikulutuksen 6.0:aan.
- Ajo yli 90% yksin, ei lastia, ei perävaunua jne.
- Hyvin harvoin mitään sporttisia kiihdytyksiä, normaalit ohitukset jne liittymälähdöt toki.
- Kun ajaa aika lailla vakioreittejä, pyrkii moottorijarrutuksen hyväksikäyttöön milloin se on mahdollista.
- Talvella lohko- ja sisätilanlämmitin aina käytössä.
Eli ajat juuri niin, että kulutus on minimissään. Joa vapari kasitkin kulkee yllättävän pienellä juuri tuollaisella ajolla.
Ne, jotka eivät usko noita kulutuslukemia, asuvat lähes aina pääkaupunkiseudulla, jossa jopa "maantieajo", on tyystin erilasita kuin muualla. Selkokielellä, tasaista maantieajoa ei ole juuri koskaan, vaan melkein koko ajan joutuu pumppamaan
Kaupunkiajokin on täysin eri asia Hesingissä kuin vaikkapa Lappeenrannassa... :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Petteri75 kirjoitti: 29 Huhti 2019, 13:05
wsaarja kirjoitti: 26 Huhti 2019, 11:40 Siis 320i:llä keskikulutus alle kuuden? Eikai tuo voi pitää paikkaansa?
On tainnut tulla aiemminkin keh..kerrottua, mutta kyllä. Edellinen F30 320i -12 (manuaali), oli aika paljon 5.6L/100km, vaikka 6. vaihteisella samat nopeudet vaativat monta sataa kierrosta enemmän kuin tämä hieno 8-vaihteinen automaatti.
Kerran himmailin mökkikylästä mökille keskikulutuksella 2,7l / 100km. Autona F30 320dA takatuuppari ja matka reilu 5 km. Että kyllä sitä pääsee mutta annapa autosi minun käyttöön, niin kun minun auto meni kaikki ajot keskiarvona 5,3, niin veikkaisin että seiskalla alkaa bensavehkeen kulutus minun ajossa. Tosin nykyään kuluu pelkkää kuukausilippua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
demu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Elo 2018, 08:33

Minulla oli aikaisemmin E61 545ia (333hp) ja MB E500T (306hp).
Nyt on F31 320d LCI (190hp) ja F11 525d LCI (218hp).
Arkiajossa mielestäni molemmat ovat aivan yhtä ripeitä kuin vanhat bensa V8:t. Ehkä ripeämpiäkin.

Erityisesti 320d on kai keveydestään johtuen hämmästyttävänkin ripeä - jopa confortilla ajellessa (ajelen yleensä sport -tilassa niin,että moottori/vaihteisto on comfort-tilassa ja alusta sportilla (adaptive M-sport -alusta)).

Pitkään oli 320d:n sijaan harkinnassa F11 530xd:tä ja 330d:tä, mutta valitsin F31:n (oli ajettu vain 50tkm - 530xd oli vanhempi (-14), 6k€ kalliimpi, huonommin varusteltu ja 64tkm enemmän ajettu, 330d oli saman hintainen, mutta mallia -12 ja 45tkm enemmän ajettu & huonommin varusteltu).

Kulutus? Ajoni on ehkä 75% kaupunkiajoa ja 25% moottoritietä. Ajotietokoneessa molemmat V8:t näyttivät keskikulutukseksi 13,4 l/100km, kun taas 320d keskikulutus on 6,0l ja 525d:llä 6,5l/100km. Muutkin kulut paljon halvempia.

En ole katunut. Ainakaan vielä. Ehkä talvella paksun hangen aikaan voi kaivata hiukan korkeampaa alustaa ja nelivetoa.
Ja ne (yli)tehokkaat autot on nyt katseltu. Voin jatkossa jättää ne nuoremmille.
Mulkeromunuaiset
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Elo 2019, 19:36

Olen vanhana jenkki-bensa-V8-miehenä arvostanut myös joitakin isoja dieseleitä. Vajaa 10 vuotta sitten koeajaessani bemarin N47:n hurahdin dieseliin. 320d E91:n kulutus (184 hv) on ollut 80% maantieajoa sisältävässä matkailussani ollut 205 nastarenkailla keskimäärin 5,2 litraa ja 225 kesärenkailla 5,7 litraa satasella. Keskinopeus 150 tkm taipaleella on ollut 78 km/h, eli pääasiassa satasen teitä. Mittaus on tehty tankkausten perusteella, eli matkamittarin poikkeamaa ei ole suljettu pois. Ajotietokoneen laskelma on lähes sama. Eniten vierintävastuksen lisäksi tuntuu vaikuttavan muu liikenne: mitä tasaisempi nopeus, sen pienempi kulutus. Vähemmän liikennöidyillä teillä kulutus oli jopa 0,5 litraa satasella pienempi samalla keskinopeudella, kun ohitustarve ja haitariliike vähenivät. Pienin mitattu kulutus oli Pohjois-Pohjanmaan rantalakeuksilla Pastersteinin miinoittamalla kasitiellä varhain sunnuntaiaamuna neljän hengen kuormalla myötätuuleen; 3,8 litraa satasella! Uusi G30 xd (190 hv) on hieman janoisempi, mutta silläkin pääsee maantiellä 245 kesärenkailla parhaimmillaan viiteen litraan, mikäli liikenne-esteitä ei ole. Keskikulutus on hieman alle kuuden. On huomattava, että eco pro-asento ei ole mutkaisia ja mäkisiä teitä varten ja sitä käyttäen kulutus nousee helposti yli kuuden litran. Välitykset eivät sovi ja ohittaminen edellyttäisi piiiitkän ohituskaistan sekä rauhallisen kiihdytyksen. Ei Suomessa.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Kesällä kulutus on ollut nyt 5.5L/100km. Renkaina 225/50-17 (muistaakseni), kun käyntilämpöön pääsee nopeammin jne, niin kulutuksesta lähti tuo desimaali pois. Lisäksi kun auto on valkoinen ja mustilla takalaiseilla, niin aika pitkälti on pärjännyt ilman ilmastointiakin. Kohtuullinen rengaskoko ja ajon tasaisuus, ei siinä välttämättä alinopeuksilla enää niin hirveästi voita. Täytyy nollata kun vaihtaa talvirenkaisiin, kesällä ei enää välttämättä pääse yli 1000km yhdellä tankillisella.

Kulutuslukema on myös koko ajan esillä ja sillä on kieltämättä aina ollut ajoa rauhoittava vaikutus. Kuinkahan vähällä pääsisi jollain 120:llä, jossa olisi 16-tuumaiset kesärenkaat.. Joka tapauksessa, 320i ei kuluta aivan hirveästi bensakoneisenakaan. 2016 diesel oli kalliimpi, käyttövoimavero korkeampi ja diesel ei ole enää niin paljoa halvempaakaan. Vääntöominaisuudet ovat toki dieseliä huonommat, mutta aivan kaikkea ei vieläkään saa yhdessä paketissa.
Vastaa Viestiin