Bmw e39 523i -97 ei starttaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Vasta tuli laitettua alle 523i -97 e39 bemari. ongelmana on sellanen että aamuisin tähän mennessä yleensä on startannut ja komiasti lähtenyt käyntiin. sitten ku päivällä töistä oon lähössä pari kertaa käynyt jo niin että ei edes yritä startata. (huom, ei edes naksahda) Oon koittanu käyä ulkona autosta, lukita ovet, avata ja uudestaan. kerran auttoi tuo. sitten toisella kertaa oon kokeillu niin että vaihan vaihteen N:lle, toimi kerran noinki, mutta muulloin ei tuokaan ole auttanu. akku näyttäs olevan vielä hengissä, jotain 12.6v sammuksissa ja 13.8 käynnissä. starttiki vaikuttas olevan ok kerta niin pirtiästi lähtee käymään sillon ku lähtee. vikakoodeja en oo päässyt lukemaan. taitaa jotenkin ajonestoon liittyä, mutta ois hyvä saada jotakin omakohtasia kokemuksia ja tietoa ettei tarvis joka ikistä osaa vaihtaa ennenku oikea vika löytyy.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Aloitetaan nyt ihan siitä perinteisimmästä käynnistysongelmasta, eli rikkinäisestä startista/solenoidista. Jännitemittari kiinni startin solenoidin ohjausnapaan ja kääntämään avaimesta. Jos tuonne tulee jännite eikä silti naksahda, ei solenoidi vedä eikä anna startille sähköä. Tähän yleensä kertaluonteisesti auttaa startin tai solenoidin kopautus vaikka tunkinkangella tai puukepillä ja pidemmälti solenoidin vaihto.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
No mitenhän se voi sitte olla että aamulla lähtee käymään iha normaalisti. Tähän mennessä joka aamu, ja päivällä se on satunnaista.
Ainakin paukkukaapeliliitos kannattaa tutkia. Ja mikäli kyseessä on automaatti,niin vaihteentunnistin kannattaa tarkastaa. Eli onko kepin ja mittariston näyttö oikein ja synkrossa keskenään. Kunnollisista vikakoodeista olisi kuitenkin apuaja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Ja mikäköhän se semmonen mahtaa olla? Ja kyllä, vaihteet vaihtuu näytössä oikein. Akunkengät puhtaat ja tiukassa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Okei pitääpä kattoa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Jaa kaveri paino jarrua kolmen auringon voimalla käynnistäessä ja se lähti käyntii vaikkei monena kertana startannu. Sitte pari kertaa uuestaa käynnisteli ja menin kokeilee jos se hellällä jarrutuksella lähtis nii lähti. On tuo kyllä ihme vehje.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Joo pitää käyä lukasee ne vikakoodit heti ku saa sen bemarin pyöreän pään testeriä varten. Vähä vittumaista ku töissä pitäs kulkea ja autosta ei tiiä lähteekö käymään edes
BST (kaapelipaukku) tuli E39:iin vasta 9/97 jälkeen. Moottori lähtee näissä käyntiin riippumatta jarrupolkimen asentotiedosta.
Jos autoon on toinen avain, kannattaa kokeilla myös sillä, jos ongelma liittyy avaimen tunnistukseen. EWS-modulilla (ajonesto) myös startin aktivoinnin rele saattaa oireilla näin. Releen voi tilapäisesti ohittaa yhdistämällä EWS-modulilla pinnit 1 (musta) ja 2 (musta/kelt.).
https://www.pss-autosoft.net/diagrams/b ... EA836A.htm
Jos autoon on toinen avain, kannattaa kokeilla myös sillä, jos ongelma liittyy avaimen tunnistukseen. EWS-modulilla (ajonesto) myös startin aktivoinnin rele saattaa oireilla näin. Releen voi tilapäisesti ohittaa yhdistämällä EWS-modulilla pinnit 1 (musta) ja 2 (musta/kelt.).
https://www.pss-autosoft.net/diagrams/b ... EA836A.htm
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Autoon ei ole kahta avainta ikävä kyllä.
En sitten ajatellut vuosimallia ollenkaan...
Päteekö tähän myös tuo vuosimalli? Itsellä oli aikoinaan (4/99) E39 540iA,ja se ei käynnistynyt,kuin jarrua painettaessa. Vai joku "itseviritys"???
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Aamulla auto on yön jäljiltä viileämpi ja kosteampi kuin päivällä auringon jäljiltä. Todennäköisesti myös eri asennossa, jos lähtö on eri paikasta. Nuo voi vaikuttaa etenkin silloin, kun kytkentä on ns. hilkulla.bmwihmettelijä kirjoitti: ↑17 Kesä 2019, 11:36 No mitenhän se voi sitte olla että aamulla lähtee käymään iha normaalisti. Tähän mennessä joka aamu, ja päivällä se on satunnaista.
Hyvinkin voi olla ohjauspuolella vika, mutta ei ainakaan minua yhtään yllätä jos tuossa iässä startti/solenoidi alkaa olla vaihtokunnossa. Se on onneksi myös kohtuu helppo tarkistaa, kun tietää missä tilanteessa vika todennäköisimmin on päällä, jos vaan startille pääsee mitenkään järkevänkaltaisesti käsiksi.
Edit: jaa niin, missäpäin ongelma on? Noita pyöreitä tökkeleitä/adaptereita harrastajilla lienee hyllyissä tarjolla ympäri maan. Mullakin on yksi Janakkalassa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Tuon täytyy liittyä automaatti-starttiin, joka on vain 540i:ssä. Eli riitti, kun avaimen käytti starttiasennossa, niin starttimoottori pyöritti, kunnes moottori käynnistyi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Sijaitsee raahessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Joo eilen ei lähteny päivällä käyntii, tulin tänään kyydillä töihin ja akkua oli sen verra että startti loksahteli. Eikä se jarrun painaminen vaikuttanu :D häätyy laittaa latinkii ja kattoa jos lähtis töitten jälkee nii pääsis juhannuksen viettoon
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Okei eli tilannepäivitystä. Nyt pari kertaa käynyt niin (en tiedä voisko olla sattumaa) että ei oo inahtanutkaan, siten ratin ympäriltä virtalukon pohjan liitintä heilutellut&painellut, ja avaimen tunnistinkehän liitintä heilutellut, sitten lähteny käyntiin. Epäilyksiä? Aattelin tännään käyä kysymässä yhestä liikkeestä että oisko mahollista lukea koodit jos niillä vaikka ois se bemariin menevä adapteri.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 17 Kesä 2019, 10:15
Vikakoodit luettu, kertoo ettei tunnista avainta välillä. Ja ews viallinen signaali. Mitä todennäköisimmin kannattas ekana tehdä?