Mites on pärjätty talvella takavedolla?
Ajelin keskisuomeen eilen lumisateessa, sohjossa ja tie oli myös todella jäinen. Yksi asuntovaunua vetävä teiden tukko ajelee 60 km/h joten ohi päästävä. Olisin vieläkin siinä vierellä jos en olisi napannut luistonestoa pois. Tuo auto on oikeasti vaarallinen tuollaisissa tilanteissa. Ihan sama onko sulla tuossa kelissä 800 cm3 vai 3000 cm3 kokoinen moottori, mitään ei tapahdu liukkaalla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Itse olen myös ajanut noloon tilanteeseen kitkoilla ylämäki parkkeerausta yrittäessä. Tarkoitus ajaa vastapuolella olleeseen taskuparkkiin heittämällä uukkari ja sitten pakittamalla suoraan siitä ruutuun. Totaalinen mittausvirhe päässä ja sain auton kääntymään vain reilut 90 astetta. En ymmärrä miten tämä menikin näin. No, alla kitkat ja jään päällä lisäksi vielä vettä saattoivat edesauttaa häpeälliseen tilanteeseen joutumista. Auto tosiaan taittui reilusti vajaaksi ja eipä vaan pysähtynytkään vaan liukui keula edellä etummaisen auton vasempaan kulmaan. Omassa autossa rekkari onneksi otti osumaa mutta vastapuolen Ventoon jäi inhottavat naarmut puskuriin. Nolouden määrä sen kuin kasvoi, kun yritin saada autoni irti volkkarin otteesta, vaan eipä pitoa riittänyt siihenkään. Takarengas ruopi tyhjää ja auto pysyi vain paikallaan. Jouduin siis huikkaamaan ohikulkevalle miesporukalle, että työntäisivät minut irti. Loppujen lopuksi auto liikahti irti ja posket punaisena ajoin suosiolla mäen alapäähän parkkiin. Kävin vielä jättämässä lapun volkkarin tuulilasiin. Illalla volkkarin omistaja soittikin ja kiitti rehellisyydestäni ja sovittiin ettei hän tee asiasta sen isompaa ja yrittää vahailla naarmun piiloon.
Muuten keskimäärin takavedolla pärjää mainiosti myös kitkoilla. Sovittaa vain ajonsa tilanteen mukaiseksi ja vaihtaa huonot renkaat uusiin etukäteen eikä liian myöhään.
Muuten keskimäärin takavedolla pärjää mainiosti myös kitkoilla. Sovittaa vain ajonsa tilanteen mukaiseksi ja vaihtaa huonot renkaat uusiin etukäteen eikä liian myöhään.
Perjantaina oli aika kylmäävä tilanne Turun motarilla kehä 3sen ja Ämmässuon välillä. Yhtäkkiä tasakaasulla jonossa ajaessa, lähti takapyörät sutimaan ja auto meni kuin kuulien päällä perää vähän heittäen. Loppumatka mentiinkin sitten tosiaan kieli keskellä suuta. Todennäköisesti eka ja vika talvi kitkarenkailla, pari kertaa aikaisemminkin ollut 'jännää' jäisellä kelillä.
Siis vaikka oli luistonesto/ajovakautus päällä?ekiX kirjoitti:Perjantaina oli aika kylmäävä tilanne Turun motarilla kehä 3sen ja Ämmässuon välillä. Yhtäkkiä tasakaasulla jonossa ajaessa, lähti takapyörät sutimaan ja auto meni kuin kuulien päällä perää vähän heittäen.
Kyllä. Luistoneston toiminnasta kertoi mittaristossa hyvinkin aktiivisesti vilkkuva merkkivalo.TJJ kirjoitti:Siis vaikka oli luistonesto/ajovakautus päällä?ekiX kirjoitti:Perjantaina oli aika kylmäävä tilanne Turun motarilla kehä 3sen ja Ämmässuon välillä. Yhtäkkiä tasakaasulla jonossa ajaessa, lähti takapyörät sutimaan ja auto meni kuin kuulien päällä perää vähän heittäen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Eli ajoit liian lujaa nopeutta keliin nähden ja tilanne "korjataan" ostamalla jäällä pitävämmät renkaat. Menettämällä loppukin tuntuma ohjaukseen.ekiX kirjoitti:Perjantaina oli aika kylmäävä tilanne Turun motarilla kehä 3sen ja Ämmässuon välillä. Yhtäkkiä tasakaasulla jonossa ajaessa, lähti takapyörät sutimaan ja auto meni kuin kuulien päällä perää vähän heittäen. Loppumatka mentiinkin sitten tosiaan kieli keskellä suuta. Todennäköisesti eka ja vika talvi kitkarenkailla, pari kertaa aikaisemminkin ollut 'jännää' jäisellä kelillä.
Seuraavaksi varman "poistat" liukkautta hommaamalla nelivedon.
Voi helvetti, minkänlaista jengiä tien päällä liikkuu. Jos on liukasta, ajetaan hiljempaa.
Asiasta toiseen: Alan pikkuhiljaa ymmärtää tätä kitka/nastakeskustelua, joka siis tulee autolehtiemme toimittajien sepusten hisoriasta. Koska olen jo vuosia ajellut saksankitkoilla (ja nähnyt miten niillä ajotuntuma = kontrolli on parempi), minulla ei ole ollut mitään ymmärrystä miksi lehtijutut kirjoitetaan kuten kirjoitetaan.
Nimittäin: olin kuluvalla viikolla Åressa koeajamassa Michelinin uutta nastarengasmallia yhdessä Pohjoismaisten toimittajien kanssa. Siellä ajettiin myös suht ilkeä pujottelukoe, jossa pärjäsi, jos oli hyvä tuntuma autoon ja renkaisiin ylipäätään. Meinasin pudota tuolilta, kun kuulin lopputuloksen. Ylivoimainen voittaja oli itseään keskisvertokuskina pitävä henkilö, jolla ei ole mitään meriittihistoriaa mistään autourheilusarjasta tms. Eli nuo autolehiten rengastoimittajat ovat täysin kädettömiä suhareita ja pellejä. En ihmettele niiden nastaylistyksiä enää yhtään. Eihän ne ymmärräkään mistään mitään.
Viimeksi muokannut jaki, 09 Helmi 2013, 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Outo juttu, onkohan renkaiden kuviointi mennyt jostain syystä täysin tukkoon ja sitten tuli tuollainen ilmiö.ekiX kirjoitti:Kyllä. Luistoneston toiminnasta kertoi mittaristossa hyvinkin aktiivisesti vilkkuva merkkivalo.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 66
- Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
- Auto: E61 LCI
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Multa aivan päinvastainen kommentti. Ilman noita apuvehkeitä meikäläinen olis jääny rekan jyräämäksi. Nakkas ohituskaistalla kiihdyttäessä perän sivulle ja vauhtia noin 90. Auto oikes vastaliikkeellä, mutta laitan sen enemmän ajovakauden ansioksi kuin oman ajotaitoni. Suurin syy oli kuitenkin tässäkin tapauksessa ratin ja penkin välissä eli ei olisi pitänyt lähtiä ohittamaan todella liukkaalla tiellä.salmol kirjoitti:Ajelin keskisuomeen eilen lumisateessa, sohjossa ja tie oli myös todella jäinen. Yksi asuntovaunua vetävä teiden tukko ajelee 60 km/h joten ohi päästävä. Olisin vieläkin siinä vierellä jos en olisi napannut luistonestoa pois. Tuo auto on oikeasti vaarallinen tuollaisissa tilanteissa. Ihan sama onko sulla tuossa kelissä 800 cm3 vai 3000 cm3 kokoinen moottori, mitään ei tapahdu liukkaalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 30
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 19:58
- Auto: BMW e90 318da LCI vm. 2009
Pitääpä iteki heittää hiukan kommenttia perjantain paskakeliin. Ajelin motaria Turusta Saloon iltapäiväruuhkassa takavetoisella ja kitkoilla. Pahin kohta oli kiihdytyskaista, jossa oli täysi työ saada auto muun liikenteen nopeuteen, kun koko ajan puski takapäätä johonkin suuntaan. Luistonesto piti homman aisoissa, mutta hiukan liikaa oli kyllä matkustajafiilis siinä ratin takana. Olisi kiva tietää, miten herkästi se olisi voinut karata, jos vaikka olisi rattia hiukan liikaa kääntänyt... Matkalla ohitin rekan reilu 80 nopeudella, mutta se meni ihan hyvin. Paluumatkalla tulinkin vanhaa ykköstietä ja siinä yhdessä mäessä ei oikein voinut pitää nopeutta tasaisena, koska luistonesto alkoi vilkuttelemaan jatkuvasti ja tuntui kuin auto ei olisi tiessä kiinni ollenkaan. Pääosin siis ihan kelien mukaan ajelin hiljaa ja varovasti, mutta nuo pari huomiota tuli kaikesta huolimatta tehtyä. Myös minä olen sitä mieltä, että jos olisin ajanut identtisesti nastoilla niin meno olisi ollut vakaampaa. Kitka ei sovi jäälle, joten pitää olla todella tarkkana.
Kannattaa kyllä kokea sen, miltä tuntuu menettää ajoneuvon hallinnan, kokeile samaa kuviota jossain tyhjällä radalla tai isolla "logistiikkaterminaalilla". Aina tulee opittua ja kokea mielenkiintoisia tilanteita suljetulla alueella.Jarpba kirjoitti:Pitääpä iteki heittää hiukan kommenttia perjantain paskakeliin. Ajelin motaria Turusta Saloon iltapäiväruuhkassa takavetoisella ja kitkoilla. Pahin kohta oli kiihdytyskaista, jossa oli täysi työ saada auto muun liikenteen nopeuteen, kun koko ajan puski takapäätä johonkin suuntaan. Luistonesto piti homman aisoissa, mutta hiukan liikaa oli kyllä matkustajafiilis siinä ratin takana. Olisi kiva tietää, miten herkästi se olisi voinut karata, jos vaikka olisi rattia hiukan liikaa kääntänyt... Matkalla ohitin rekan reilu 80 nopeudella, mutta se meni ihan hyvin. Paluumatkalla tulinkin vanhaa ykköstietä ja siinä yhdessä mäessä ei oikein voinut pitää nopeutta tasaisena, koska luistonesto alkoi vilkuttelemaan jatkuvasti ja tuntui kuin auto ei olisi tiessä kiinni ollenkaan. Pääosin siis ihan kelien mukaan ajelin hiljaa ja varovasti, mutta nuo pari huomiota tuli kaikesta huolimatta tehtyä. Myös minä olen sitä mieltä, että jos olisin ajanut identtisesti nastoilla niin meno olisi ollut vakaampaa. Kitka ei sovi jäälle, joten pitää olla todella tarkkana.
- - -
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Niin, ei kai sitä autotoimittajan pätevyyttä kierrosajoilla mitata. Kyse on toimittajista, jotka tekevät toimittajan työtä eli siis laativat juttuja tavallisille pulliaisille, jotka ovat sitten sen tasoisia kuskeja mitä me kaikki tiedetään täysin sekalaisen kuskiaineksen olevan. Eri asia ovat Sport Auton tyyppiset erikoisjulkaisut, missä ajetaan ringillä kierrosaikoja yms. erikoiskuviot, millä ei ole normaalin autoilijan kanssa mitään tekemistä vaan kyse on enemmänkin puhtaasta kaluston vertailusta. Tietty autotoimittajissakin on hyviä ja huonoja kuten kaikissa ammattilaisissa. Kuitenkin oikeiden autolehtien kaverit ovat ihan pätevää porukkaa, vaikka tietysti jokainen kuski on omasta mielestään keskivertoa pätevämpi kuljettajana sekä luonnollisesti myös autojen/varusteiden/renkaiden jne. erikoisosaajana.jaki kirjoitti:Ylivoimainen voittaja oli itseään keskisvertokuskina pitävä henkilö, jolla ei ole mitään meriittihistoriaa mistään autourheilusarjasta tms. Eli nuo autolehiten rengastoimittajat ovat täysin kädettömiä suhareita ja pellejä. En ihmettele niiden nastaylistyksiä enää yhtään. Eihän ne ymmärräkään mistään mitään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Noin voi ollakin, Suomalaisten autolehtien rengastoimittajat eivät ainakaan ole. Seurasin vierestä. Viinanjuonnissa saattavat olla päteviä, en tiedä.Pitkis kirjoitti:Kuitenkin oikeiden autolehtien kaverit ovat ihan pätevää porukkaa, vaikka tietysti jokainen kuski on omasta mielestään keskivertoa pätevämpi kuljettajana sekä luonnollisesti myös autojen/varusteiden/renkaiden jne. erikoisosaajana.
Kuten kirjoitin, kyse ei todellakan ollut mistään "ratakierroksesta", vaan suht hiljaisella nopeudella toteutetusta ajosta, jossa haettiin pidon rajaa. Jos toimittajat eivät sitä osaa paremmin kuin keskivertosuharit, niin olen huolestunut.
Itse rengasvertailutestithän muistaakseni yleensä tekee joku firma, joilta nuo lehdet ostaa tulokset. Mutta oleellistahan on se, että niiden pitää itse vetää johtopäätökset ja tehdä suositukset. Ilmeisesti se siis tehdään pelkästään näppäimistön ja kaljalasin ääressä Itse tekisin sen myös koeajamalla.
Mutta: tämä oli tässä.
PS olet oikeassa, että monilla on harhaluloja omien ajotaitojensa suhteen (optimistisia). Valitettavasti monet sitten ulosmittaavat sen ajossa. Tiedän, että olen tasan keskivertokuski ja tyydyn siihen. Tällä iällä ei ole tarvetta yrittää pullistella enää mitään. Tekisin vain itseni naurunalaiseksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23 Touko 2012, 20:33
- Auto: Ex: E93 330iA M-sport
Ensimmäinen talvi bemun ratissa ja kyllähän tuolla talvella hyvin pärjää kun ottaa tarvittaessa rauhallisesti.
Tänään sattui kuitenkin hämmentävä tilanne: kotoa lähtiessä pihalta käännytään pikkutien ylämäkeen. Yöllä oli satanut hieman kosteaa lunta (ei mitään räntää kuitenkaan) pieni kerros, pihalla kävellessä arviolta n. 1.5cm. No, ajattelin että kyllähän tuo tuosta menee heittämällä ylös, mietin että kokeillaan ensin kaikki avut päällä. Hieman vauhtia, yllätys oli melkoinen kun auto puski pahemmin kuin etuvetoinen ja oltiin naapurin kulkutien puolella menossa kohti penkkaa. Ylämäkeen sentään pysähtyi. Peruutus takaisin pihalle, DTC nappi pohjaan ja uusi yritys, hieman vähemmän alkuvauhtia, mutkassa kaasua sen verran että perä auttaisi kääntymistä ja mitään muuta ei tapahdu kuin että puskee samaan suuntaan mutta hieman vähemmän. No, kääntyi kuitenkin, alkuvauhti oli nyt nollissa mutta nousi nätisti mäen kuitenkin ylös.
Tuo vahva puskeminen tuli todellakin yllätyksenä.
Autona siis E93 330iA ja renkaina Hakkapeliitta 7 nastat.
Tänään sattui kuitenkin hämmentävä tilanne: kotoa lähtiessä pihalta käännytään pikkutien ylämäkeen. Yöllä oli satanut hieman kosteaa lunta (ei mitään räntää kuitenkaan) pieni kerros, pihalla kävellessä arviolta n. 1.5cm. No, ajattelin että kyllähän tuo tuosta menee heittämällä ylös, mietin että kokeillaan ensin kaikki avut päällä. Hieman vauhtia, yllätys oli melkoinen kun auto puski pahemmin kuin etuvetoinen ja oltiin naapurin kulkutien puolella menossa kohti penkkaa. Ylämäkeen sentään pysähtyi. Peruutus takaisin pihalle, DTC nappi pohjaan ja uusi yritys, hieman vähemmän alkuvauhtia, mutkassa kaasua sen verran että perä auttaisi kääntymistä ja mitään muuta ei tapahdu kuin että puskee samaan suuntaan mutta hieman vähemmän. No, kääntyi kuitenkin, alkuvauhti oli nyt nollissa mutta nousi nätisti mäen kuitenkin ylös.
Tuo vahva puskeminen tuli todellakin yllätyksenä.
Autona siis E93 330iA ja renkaina Hakkapeliitta 7 nastat.
Lauantaina jäin kiinni tasaiselle... Eli mökkitie oli juuri putsattu traktorilla jossa lumilinko perässä ja siinä oli ehkä pari senttiä pehmeää sen jäljiltä. Ajoin sinne ja jouduin pysähtymään ja siitä sitten kun yritin jatkaa matkaa, niin rupesi ruopimaan ja kun tie oli kallellaan, niin viemään perää kohti ojaa. Piti hellittää ja kokeilla peruutusta, sama juttu, liikkui pikkuisen mutta vei perää koko ajan kohti ojaa. Ei muuta kuin lapiolla lumet pois taka- ja eturenkaiden edestä ja työntöapua paikalle. Kyllä se kahdella työntäjällä sitten siitä lähti. Ikinä en olisi vastaavaan joutunut etuvetoisella puhumattakaan nelivedosta. Ehkä nyt vaimo antaa luvan ostaa xdriven kun joutui tuupaamaan!
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Ihan mielenkiinnosta, minkälaiset renkaat on alla ja yrititkö ilman luistoestoja liikkeelle jne? Itsellä oli uutena vuotena mökillä vastaava tilanne, kun pois lähtiessä oli tie pelkkää sohjoa noin 10cm paksuudelta. Ongelmia ei kuitenkaan kitkoilla ollut, kun otti luistonestoa pois päältä, piti laatikon sportilla, pysähdyksistä mäessä huoilimatta aina päästiin liikkeelle. Eli väkisin tulee mieleen onko F3X ja E9X luistoestot niin erilaiset, että uudella ollaan enemmän helisemässä takavadolla kuin vanhalla mallilla?salmol kirjoitti:Lauantaina jäin kiinni tasaiselle... Eli mökkitie oli juuri putsattu traktorilla jossa lumilinko perässä ja siinä oli ehkä pari senttiä pehmeää sen jäljiltä. Ajoin sinne ja jouduin pysähtymään ja siitä sitten kun yritin jatkaa matkaa, niin rupesi ruopimaan ja kun tie oli kallellaan, niin viemään perää kohti ojaa. Piti hellittää ja kokeilla peruutusta, sama juttu, liikkui pikkuisen mutta vei perää koko ajan kohti ojaa. Ei muuta kuin lapiolla lumet pois taka- ja eturenkaiden edestä ja työntöapua paikalle. Kyllä se kahdella työntäjällä sitten siitä lähti. Ikinä en olisi vastaavaan joutunut etuvetoisella puhumattakaan nelivedosta. Ehkä nyt vaimo antaa luvan ostaa xdriven kun joutui tuupaamaan!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26 Tammi 2013, 19:08
- Auto: 520d A Sport F11 Touring Business 2012
Ensimmäistä bemaria ajellaan ekaa talvea ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen. Takatuupparilla nuorena kollina opiskeltiin auton käyttäytymistä varsinkin talvella
Nyt etuvetojen jälkeen paluu takavetoon tuntui vähän siltä kun olisi palannut kotiin. Vähän jännitti vaimon puolesta, joka oli ajanut vain etuvetoisella. Ajonvakautus ja sutimisen estot toimivat kuitenkin todella mallikkaasti auttaen auton hallinnassa, eikä vaimollakaan ole ollut ongelmia erilaisen vetotavan suhteen.
Itsellä tekisi mieli joskus vähän päästellä, mutta ajovakautus puuttuu peliin ehkä hieman liiankin innokkaasti, vaikka se olisi pois kytkettynä. Sitä ei vissiin saa kokonaan pois päältä ?
No turvallisuus ennen kaikkea
Nyt etuvetojen jälkeen paluu takavetoon tuntui vähän siltä kun olisi palannut kotiin. Vähän jännitti vaimon puolesta, joka oli ajanut vain etuvetoisella. Ajonvakautus ja sutimisen estot toimivat kuitenkin todella mallikkaasti auttaen auton hallinnassa, eikä vaimollakaan ole ollut ongelmia erilaisen vetotavan suhteen.
Itsellä tekisi mieli joskus vähän päästellä, mutta ajovakautus puuttuu peliin ehkä hieman liiankin innokkaasti, vaikka se olisi pois kytkettynä. Sitä ei vissiin saa kokonaan pois päältä ?
No turvallisuus ennen kaikkea
Pidät sitä nappia pidempään pohjassa, muutaman sekunnin, niin kyllä se sieltä pois lähteeSnoopyFi kirjoitti:Ensimmäistä bemaria ajellaan ekaa talvea ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen. Takatuupparilla nuorena kollina opiskeltiin auton käyttäytymistä varsinkin talvella
Nyt etuvetojen jälkeen paluu takavetoon tuntui vähän siltä kun olisi palannut kotiin. Vähän jännitti vaimon puolesta, joka oli ajanut vain etuvetoisella. Ajonvakautus ja sutimisen estot toimivat kuitenkin todella mallikkaasti auttaen auton hallinnassa, eikä vaimollakaan ole ollut ongelmia erilaisen vetotavan suhteen.
Itsellä tekisi mieli joskus vähän päästellä, mutta ajovakautus puuttuu peliin ehkä hieman liiankin innokkaasti, vaikka se olisi pois kytkettynä. Sitä ei vissiin saa kokonaan pois päältä ?
No turvallisuus ennen kaikkea
Oletko kokeillut pitää luistoestonappia pohjassa n. 5 sek.SnoopyFi kirjoitti: Itsellä tekisi mieli joskus vähän päästellä, mutta ajovakautus puuttuu peliin ehkä hieman liiankin innokkaasti, vaikka se olisi pois kytkettynä. Sitä ei vissiin saa kokonaan pois päältä ?
Warren oli nopeampi.