Mites on pärjätty talvella takavedolla?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
- Auto: X5 45e
Jaki kirjoitti ihan asiaa,en ymmärrä itsekkään nastarengaspellejä, jos on liukkautta ajetaan hiljempaa,onko se nin vaikeaa, ei ole muuta keinoa että saataisiin tiet pysymään kunnossa. aivan naurettavaa luettavaa esim. Tekniikan mailman jutut nastarengaiden puolesta,ikinä en en tilaa ko. lehteä,kun eivät ymmärrä kokainaisuuta alkuunkaan. Meillä olisi ihan asialliset tiet jos niitä ei pilattaisi joka puoli vuotiskaudella nastoilla,lisäksi tiehallinto avittaa asiaa suolan kylvöllä,ryhti liikettä kaipais kyllä "ammattilaisilta". On lukuisia asioita jotka puoltavat kitkarengaiden käytön etuja. Olen varma että kun hieman tingittisiin nopeuksista huonoina keleillä,joita on vain muutamana päivä vuodessa, olisi autoilijat tyytyväisempiä saadessan nauttia sileimmostä ja hyväkuntoisista teistä vastapainona sulan aikaan. >Nyt tähän suolan kylvöön laitetaan euro poikineen ja mitä sillä saadaan, tiet pilalle nastojen avulla ja vihaisia kansalaisia
Höpö höpö. Jos oletetaan että ihmiset ajaisivat hiljempaa ja kelin mukaan kitkarenkailla, olisi kuolintilastot aivan eri näköiset kuin nyt. Yksinkertaisesti on naivia uskoa että ihmiset ajaisivat hiljempaa. Ja kyllä se tien pinta kärsii muustakin kuin nastoista.rusticolus kirjoitti:Jaki kirjoitti ihan asiaa,en ymmärrä itsekkään nastarengaspellejä, jos on liukkautta ajetaan hiljempaa
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Itse en ymmärrä sitä, että ostetaan huonommat renkaat sillä perusteella, että niillä voi ajella hitaammin kun on liukasta. Myös nastarenkailla voi ajaa hitaasti.
No, onneksi jokainen saa ainakin vielä ostaa sellaiset renkaat kuin katsoo itselleen parhaaksi.
Suolan kylvämisestä olen kyllä samaa mieltä: ei mitään järkeä. Jos teitä ei suolattaisi ja tienpinnat olisivat jäässä, tiepinnan kuluminenkin vähenisi. Taitaa vain olla niin, että teitä pitää suolata kitkarenkaiden takia.
No, onneksi jokainen saa ainakin vielä ostaa sellaiset renkaat kuin katsoo itselleen parhaaksi.
Suolan kylvämisestä olen kyllä samaa mieltä: ei mitään järkeä. Jos teitä ei suolattaisi ja tienpinnat olisivat jäässä, tiepinnan kuluminenkin vähenisi. Taitaa vain olla niin, että teitä pitää suolata kitkarenkaiden takia.
rusticolus kirjoitti:Jaki kirjoitti ihan asiaa,en ymmärrä itsekkään nastarengaspellejä, jos on liukkautta ajetaan hiljempaa,onko se nin vaikeaa, ei ole muuta keinoa että saataisiin tiet pysymään kunnossa. aivan naurettavaa luettavaa esim. Tekniikan mailman jutut nastarengaiden puolesta,ikinä en en tilaa ko. lehteä,kun eivät ymmärrä kokainaisuuta alkuunkaan. Meillä olisi ihan asialliset tiet jos niitä ei pilattaisi joka puoli vuotiskaudella nastoilla,lisäksi tiehallinto avittaa asiaa suolan kylvöllä,ryhti liikettä kaipais kyllä "ammattilaisilta". On lukuisia asioita jotka puoltavat kitkarengaiden käytön etuja. Olen varma että kun hieman tingittisiin nopeuksista huonoina keleillä,joita on vain muutamana päivä vuodessa, olisi autoilijat tyytyväisempiä saadessan nauttia sileimmostä ja hyväkuntoisista teistä vastapainona sulan aikaan. >Nyt tähän suolan kylvöön laitetaan euro poikineen ja mitä sillä saadaan, tiet pilalle nastojen avulla ja vihaisia kansalaisia
Ootko ihan varma mistä puhut? Joskus nuorena kollina tuli oltua uravaltiolla töissä ja kun uria mittailtiin niin yllätys yllätys, useimmiten ne oli paripyöräuria. Suuri osa nykyisistä teistä ei ole suunniteltu nykyisille rekkojen akselipainoille eli myös tien pohja antaa periksi. Se saattaa olla totta että suola avittaa tien urautumista mutta urautumista ei voi laittaa pelkästään nastojen piikkiin (joita käytän ja tulen jatkossakin käyttämään), nastatkin on kuitenkin kehittyneet mutta se on varmaan jäänyt TM:stä (tms) lukematta. Joku raskaan liikenteen kuski voi myös ajatella tuosta suolauksesta toisin kuin sinä X1:si ratin takana.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
- Auto: X5 45e
Olen niin varma että mun ajoista ei uria tule,entä sinä? Ajakaa nastoilla jos ei taito ja ymmärrys ja asenne muuhun riitä Yksikään puutavara-auton kuski ei ole suolausta ollut kyllä vailla, jakeluautot tarvii,mut siellähän se ajotaito ym. onkin keskimäärin eri luokkaa. Kyllä ne urat aika singlejen mittaan mahtuu nykyään, eikä kyse ole pelkästään urista,mitenkä se tien karkeus menikään nastojen jäljiltä? Mut sellaiset tiet ku kansalaiset eli niin makaa ku petaa Nastojen kehitys on mennyt eteenpäin kyllä,mutta kasvavat liikenne määrä on kuitannut tuon hyödyn kyllä negatiiviseks. Reilut 2 vuosikymmentä sitten ei tiet kuitenkaa olleet noin rosoiset,mut siinäpä olikin jää tien kulutuksen puskurina,kun suolaus ei ollut niin muotia vielä. 76tn:set tulee mut tutkimukset sanoo ettei uria synny enenpää akseleiden lisääntyessä,uskoo ken tahtoo.Cti- autothan on yleistymässä kovaa kyytiä,mut tuo tutkimus ja cti pätee vain pikkuteillä.
Mun R:n kitkoilla pärjää todella hyvin, nastoillakin ajetaan väh.90% kilsa määristä normaali talvikeleillä ja se on ihan turhaa, kun kitkoillakin pärjäis tällaisilla nopeusrajoituksilla, jos vaan jo mainitsemani 3 kohtaa on kunnossa.
Mun R:n kitkoilla pärjää todella hyvin, nastoillakin ajetaan väh.90% kilsa määristä normaali talvikeleillä ja se on ihan turhaa, kun kitkoillakin pärjäis tällaisilla nopeusrajoituksilla, jos vaan jo mainitsemani 3 kohtaa on kunnossa.
- JiiJii71
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 252
- Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
- Auto: keltainen tsekkiverrari
- Paikkakunta: Imatra
Autoilijoita on vaan niin paljon erilaisia, jotkut pärjäilee takavedolla ja kitkarenkailla, jotkut taas tarttee kesäkelin alleen. Itte (ja vaimo) on pärjätty ihan hyvin nyt takaveto + kitka yhdistelmällä, tänä talvena tulllut nyt ajettua yli 25 tkm tuollasella kombinaatiolla, eikä yhtään kertaan ole ollut pienintäkään tilannetta mihin olisin tarvitsemalla tarvinnut nastarengasta. Muutamissa ohitustilanteissa on kyllä kieltämättä tullut ikävä edellisen auton nelivetoa mutta se taitaa olla eri juttu. Hyvähän se olisi, jos kaikki pärjäilisivät nastattomilla talvirillukoilla, säästyisi nuo tiet vähän paremmin.
Vaihoin omiin autoihin 90- luvun puolessa välin kitkarenkaat ja tästä lähtien niin ykkös- kuin mahdollisesti kakkoskinnereissämme on pyörineet talvirenkaat ilman nastoja.
Viime keväänä vaimon autoon "unohtu" vaihtaa tai sitten vaan laiskotti niin paljon, etten saanu foordiin vaihettua kesärenkaita. Vaimo ajeli sitten talvirillukoilla juhannuksen yli, olisi voinu tulla sanomista jos olisivat olleet nastalliset. Kilometrejä tuohon kauppakassiin tulee jotain 5 - 7 tkm vuodessa, eli ei vissiin isoa vahinkoa ehtiny tulla talvirenkaisiin vaikka vähän unohtuivat kesäkeleillekin.
Vaihoin omiin autoihin 90- luvun puolessa välin kitkarenkaat ja tästä lähtien niin ykkös- kuin mahdollisesti kakkoskinnereissämme on pyörineet talvirenkaat ilman nastoja.
Viime keväänä vaimon autoon "unohtu" vaihtaa tai sitten vaan laiskotti niin paljon, etten saanu foordiin vaihettua kesärenkaita. Vaimo ajeli sitten talvirillukoilla juhannuksen yli, olisi voinu tulla sanomista jos olisivat olleet nastalliset. Kilometrejä tuohon kauppakassiin tulee jotain 5 - 7 tkm vuodessa, eli ei vissiin isoa vahinkoa ehtiny tulla talvirenkaisiin vaikka vähän unohtuivat kesäkeleillekin.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 31 Tammi 2013, 20:30
Useita takavetoisia saksalaisilla kitkoilla ollut ja niin kauan kun tuli asuttua kaupunkialueella, niin ongelmia ei koskaan ollut. Maalle muuton jälkeen tilanne paheni olennaisesti, jäin useasti auraamattomaan mäkeen ja siitä ei sitten edetty ilman aurausta. Kiusallista,kun auto on jumissa jatkuvasti ja lapio heiluu töistä kotiin tullessa päivittäin. Nykyään ei kelpaa ku neliveto. Kaikki riippuu siis täysin olosuhtesta, ajoreiteistä, aurauksesta jne. Mm. nelivedollakin on huima ero jäisen rinteen nousussa kitkoilla ja nastoilla. Nastoilla ei edes sutaise, nelivedolla auto kiemurtelee puolelta toiselle. SIinä on turha sanoa, että parempi kuski pärjäisi paremmin kun auto ei liiku.
Menneenä syksynä alkoi syke nousta,kun vartuin ekaa talvea kitkoilla.Tarvii sanoa,että nyt tulee luettua tietä vielä enemmän kuin aiemmin.Kaiken kaikkiaan hyvin on pärjätty,lukuun ottamatta muutamaa jumitusta portilla,johon auramies muistaa jättää käyntikortin.Ainoa mikä vähän hirvittää,on tulevan kevään sohjo,taitaa bemu hyytyä?Yksi vai kaksi painallusta sohjoon,vai ei mitään?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
- Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
- Paikkakunta: Järvenpää
VIttu näitä yksivetoisia paskoja. Pitäisi kieltää lailla takatuuppareiden lukottomat perät.
Ei meinannut saada peruutettua pihaan äsken kun pieni jäinen nousu oli toisen renkaan kohdalla. Se suti kun lumella oleva oli paikallaan.
Onneksi sai sen pari senttiä eteenpäin, että pysty ottamaan "vauhtia". Hävettää melkein jo..
Ei meinannut saada peruutettua pihaan äsken kun pieni jäinen nousu oli toisen renkaan kohdalla. Se suti kun lumella oleva oli paikallaan.
Onneksi sai sen pari senttiä eteenpäin, että pysty ottamaan "vauhtia". Hävettää melkein jo..
Tähän mennessä (tämä talvi) jäin jumiin tasan kerran, vrt aikaisemmat takaveto-vuodet (2-3krt per talvi). Nelikkokalusto teki tosi hyvää, vaikka se tapaus missä en saanut auto pois parkkiruudusta, olikin takavetoinen yksilö halpisnastarenkailla
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kolme kertaa tarvinnu lapiota, kahdesti työntöapua. Tää viimesin oli onneks aika helppo. Vähän lapiolla penkkaa pois ja sitten talla lattiaan. Ilman nastoja olis kyllä käyny paljon useemminkin. Luistonesto tarvii jotain pitoa ollakseen avuksi, sehän toimii samalla myöskin lukon korvikkeena.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Meinasin itsekin jäädä jumiin omaan parkkiruutuun, kun pitkin talvea on renkaiden taakse tippunut loskaa ja jäätynyt pieneksi nyppyläksi ja ruudusta pitäisi pakittaa ulos. Tilan ahtauden takia ajan auton aina 15cm:n päähän edessä olevasta aidasta, joten tuossa ei ole edes tilaa ottaa vauhtia. Kyllä se siitä lopulta irtosi, kun antoi runtua. Auttaisiko tuossa jos avittaisi käsijarrulla?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 31 Touko 2012, 20:55
- Auto: F21 125D
- Paikkakunta: Helsinki
Ensimmäinen talvi takavedolla ja kertaakaan en ole jäänyt kiinni eikä muitakaan ongelmia ole ollut. Kunnon talvikeleillä on ollut takavedolla ja kitkarenkailla erittäin hauska ajaa ja suurin osa talvea meni "traction" -valon palaessa taulussa eli vähän suurempaa luistoa sallien. Toki valitsin tarkemmin mm. parkkipaikat kaduilla, enkä edes yrittänyt jättää autoa jyrkkään ylämäkeen josta pois pääseminen olisi varmasti tällä yhdistelmällä vaikeaa. Ei ole ollut nelivetoa eikä varsinkaan etuvetoa ikävä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 14 Helmi 2013, 12:16
Onpa auto etu tai takavetoinen niin sillä pärjää varmasti kun osaa hieman ennakoida tilanteet. Mutta kokemuksesta voin kertoa että kun on omistanut yhden nelivetoisen auton ei mielellään halua luopua nelivedosta sen verran helpommaksi se etenemisen suomen talvikeleissä tekee.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Ei se aina pelkästä ennekoinnista parane, jos pakko on mennä jonnekin tiettyyn kohteeseen.
Joskin myönnetään, että ne kerrat kun olen jumiin jääny, niin olen ollu hieman ylioptimistinen auton etenemiskyvystä.
Olis ihan hyvin voinu jättää auton vähän kauemmas ja ottaa muutaman askeleen enemmän, mutta kun...
Joskin myönnetään, että ne kerrat kun olen jumiin jääny, niin olen ollu hieman ylioptimistinen auton etenemiskyvystä.
Olis ihan hyvin voinu jättää auton vähän kauemmas ja ottaa muutaman askeleen enemmän, mutta kun...
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Kohta rupeaa 320i nelivetoveijarit pääsemään taas kiihdytyksissä takavetoveijareiden ohi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Kun takatuupparissa on perän irtoamisen korjaava aktiiviohjaus, voi sen antaa paljon huolettomammalla mielellä kokemattoman kuskin käsiin. Itsellä oli tuo varuste E61ssä, ja useasti tuli testattua että se toimii. Onhan se erikoinen fiilis kun esim. sivukaltevalla jääpinnalla painaa tallan pohjaan ratti suorassa, ja antaa auton huolehtia vastaohjauksesta.SnoopyFi kirjoitti:Vähän jännitti vaimon puolesta, joka oli ajanut vain etuvetoisella.
Aktiiviohjaus oli muutenkin miellyttävä varuste, harmi ettei sitä ole saatavilla nelikkoihin. Eikä tuolla tavalla toteutettuna taida olla enää saatavana ollenkaan, ainakaan F10/11.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.