Mites on pärjätty talvella takavedolla?
Contin nastoilla loistavasti talvi hurahtanut.Ainut mikä ei ole hyvä,on että kun ajat vakkari päällä,ja luistonesto pomppaa pois,niin koko iDrive näyttöön tulee varoitusteksti asian tiimoilta muutaman sekunnin ajaksi.Kyllä pelkkä "pimputus" ois riitänyt..Niin ja jos luistonesto on kytketty pois,eipä enää vakionopeustoiminto olekaan käytettävissä.Ykkössarjalaisissä se vielä toimi.Kummasti tuo automaattivaihteisto myös helpottaa liukkaalla ajamista,etenkin lähdöt.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Kaikkeen tottuu, jopa jääpuikkoon perseessä, vai miten se meni Ennen onnistui itselläkin takavedolla ajaminen... nyt ollut kaksi vuotta neliveto alla, niin sijaisautona olleella 318i:llä meinasi tulla jännäkakka housuun kun kokeilin ilman luistonestoa.huppu kirjoitti:Loistavasti pärjää takavedolla mua kait pelottaa ajaa etuvedolla kun se puskee...eli mua ei saa ikinä ostamaan etuvetosta autoa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Talvi lähestyy. Reilun kuukauden päästä ensimmäiset liukkaat ovat jo tosiasia täällä Lapissa, ja tuolloin alla on ihka ensimmäinen takaveto. Ja M-alustalla. Kyllähän sen kanssa varmasti tienpäällä pysyy, kunhan järkevästi ajelee. Tietkin ovat pääosin lumipolanteisia, joka on liikkeellelähdön kannalta huomattavasti pitävämpi materiaali kuin etelän kaupungeissa usein esiintyvä jää.
Ongelmatilanteita saattaa tosin tulla reilumpien lumisateiden jäljiltä, varsinkin varhain aamulla, kun lumityöt ovat vielä vaiheessa. Liittymissä ja risteyksissa on usein aurausvalleja ja pihat sekä parkkipaikat putsaamatta. Pitää vain yrittää vähän katsoa mihin ajaa ja mahdollisuuksien mukaan vältellä hankalimpia paikkoja. Ainahan niistä jollain konstilla irti pääsee, mutta suomalaisen luonteen tuntien riemulla ei ole rajaa, jos uudenkarhea Bemari näkyy jumissa aurausvallin päällä.
Ongelmatilanteita saattaa tosin tulla reilumpien lumisateiden jäljiltä, varsinkin varhain aamulla, kun lumityöt ovat vielä vaiheessa. Liittymissä ja risteyksissa on usein aurausvalleja ja pihat sekä parkkipaikat putsaamatta. Pitää vain yrittää vähän katsoa mihin ajaa ja mahdollisuuksien mukaan vältellä hankalimpia paikkoja. Ainahan niistä jollain konstilla irti pääsee, mutta suomalaisen luonteen tuntien riemulla ei ole rajaa, jos uudenkarhea Bemari näkyy jumissa aurausvallin päällä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 07 Elo 2011, 09:40
- Auto: 530xd -07, E61
Olen ajanut sekä takavetoisilla, että etuvetoisilla eikä kummankaan kanssa suurempia ongelmia. Takavetoinen heittelee perää välillä herkemmin. Etuvetoisessa koin paremmaksi sen varsinkin pienillä, lumisilla teillä mäkeen nousun. takavetoisella sai muutamia kertoja valuttaa takaisin alas ja ottaa vauhtia tai eri kohdasta nousta.
Nyt on alla sitten eka talvea nelivetoinen ja vieläpä uusilla kitkoilla - joten mielenkiintoiseksi menee. Voisin sanoa, että saas nähdä miten käy... Noh, maltti on valttia ja eihän sitä opi kuin ajamalla... Jos mahdottomaksi käy täytyy myydä kitkat ja siirtyä nastoihin. Vähän jännitystä kuitenkin..
Nyt on alla sitten eka talvea nelivetoinen ja vieläpä uusilla kitkoilla - joten mielenkiintoiseksi menee. Voisin sanoa, että saas nähdä miten käy... Noh, maltti on valttia ja eihän sitä opi kuin ajamalla... Jos mahdottomaksi käy täytyy myydä kitkat ja siirtyä nastoihin. Vähän jännitystä kuitenkin..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Itsellä oli pari talvea -09 330xdA ja alla Nokian 225/45/17" RFT-kitkat. Hienosti pärjäsi niillä nelikon kanssa. Takavetoiseen F10-malliin otin nyt kyllä nastarenkaat.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
+1 nastoille, mutta toisaalta ei ole myöskään kokemusta kitkoista.Matso kirjoitti:Nastoja, mutta tämä vain oma mieltymys.Jaleo kirjoitti:Kumpia muuten suosittelette takavetoisiin ? Nastoja vai kitkoja ?
Kitkat tietenkin, viime talvi 15tkm ajettu kitkoilla eikä ollut mitään ongelmia. Eikä tarvi kuunnella sitä nastojen raastavaa ääntä risteyksistä kiihdytettäessä.Jaleo kirjoitti:Kumpia muuten suosittelette takavetoisiin ? Nastoja vai kitkoja ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Nastat oli aiemmin ja nastat tulee nytkin. Yksinkertaisesti en vieläkään luota kitkoihin niin paljoa että sellaiset hankkisin. En luota niihin vaikka autossa on nyt nelivetokin. Toinen syy jälleen kerran oli hinta eli nastat oli halvemmat kuin kitkat. Contissa tai Michelinissä ei nastat paljoa kuulu ja muutenkin ovat hiljaisia ja jämäköitä ajaa. Mun valinta oli toistamiseen IceContact.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 749
- Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
- Auto: G30 520dA xDrive luxuryline
Juurikin tuo Contin icecontact on erittäin hiljainen ja mukava ajaa. Itselläni on ko. viimetalvena ostetut sellaiset. Eli nastoilla mennään koen ne paremmiksi kuin kitkat joista on myös jonkin verran kokemusta, tosin siitä on jo aikaa ja kitkatkin ovat varmasti kehittyneet. Tämän hetkisessä autossani en ole kitkoja kokeillut. Kitkojen pito jäällä on olematon, kun lumessa se on taas hyvä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 07 Elo 2011, 09:40
- Auto: 530xd -07, E61
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun en ole aiemmin kitkoilla talvea ajanut - miksi sun mielestä kitkat? itse valitsisin tällähetkellä nastat, mutta kun auton mukana tuli uudet kitkat niin kokeilen niillä.laituri kirjoitti:Itsellä yksi talvi ja 20 tkm takana takavedolla kitkoilla ja ääni todellakin kitkoille.
Ihmisillä on monesti hirveät ennakkoluulot kitkoja kohtaan, mutta kunhan kokeilevat niin monesti yllättyvät positiivisesti. Ajoin itse ennen pelkästään nastoilla, mutta viime talven kitkojen kokemuksen jälkeen ei nastoja tarvitse edes enää miettiä.bemunainen530xd kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun en ole aiemmin kitkoilla talvea ajanut - miksi sun mielestä kitkat? itse valitsisin tällähetkellä nastat, mutta kun auton mukana tuli uudet kitkat niin kokeilen niillä.laituri kirjoitti:Itsellä yksi talvi ja 20 tkm takana takavedolla kitkoilla ja ääni todellakin kitkoille.
Olen ajanut kummallakin kumeilla, ainut ero on se jos joutuu ottamaan halpisrenkaat, niin mielummin nastat. Halpis-kitkat ovat aika vaarallisia, vaikka ne olisivat hiljaisempi kuin halpis-nastat. Michelin, Continential ym kitkat ovat minusta oikein hyviä.
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
- Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.
Niin, taisi TMn testissä (syksy 2011) jääjarrutuksessa michelinin kitka tulla viidenneksi, taakse jäi kuusi nastarengasta....
- Micco
- Valvoja
- Viestit: 399
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
- Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
- Paikkakunta: Joensuu
Montakos kitkarengasta niiden kuuden nastarenkaan taakse jäi?Convertible kirjoitti:Niin, taisi TMn testissä (syksy 2011) jääjarrutuksessa michelinin kitka tulla viidenneksi, taakse jäi kuusi nastarengasta....
Renkaan pito jäällä ja mahdollisesti tiellä eteen tulevat äkkitilanteet ovat pitäneet minut nyt nastarenkaissa kaikilla vetotavoilla varustetuissa autoissani muutaman vuoden kitkakokeilujen jälkeen. Toki kehitys on mennyt eteenpäin kitkarenkaissa. Mutta niinhän se on mennyt nastoissakin...
Tämä on kyllä jokavuotinen kestosuosikkiaihe. Kitkojen tai nastojen paremmuus riippunee niin täysin siitä, mitä renkaan ominaisuuksia painottaa ja millaisia ovat ajosuoritteet. Jos pitää renkaan hiljaisuutta tärkeimpänä kriteerinä, ajaa pääsääntöisesti etelän paljailla/suolatuilla teillä, eikä aja öisin niin kitkat ovat varmastikin hyvä vaihtoehto.
Jos taas joutuu ajelemaan paljon myös sen suola-auton etupuolella, niin nastat ovat "varmempi" vaihtoehto. Tämä tuli itse todettua eteläsuomessa asuessani. Lämpötilat kiikkuivat pääsääntöisesti nollan lähettyvillä. Päivisin ei mitään ongelmaa. Mutta aina kun illalla/yöllä piti lähteä kitkoilla liikenteeseen eikä se suola-auto ollutkaan vielä mennyt niin tuli kyllä nastoja ikävä. Yhden talven etelässä liukasteltuani vaihdoin takaisin nastoihin. Sitä ennen ajoin kitkoilla monta talvea tyytyväisenä täällä vähän pohjoisemmassa lumisilla teillä. Mahtui kahden käden sormiin talvessa ne päivät ja reissut, kun kitkoilla oli oikeasti liukasta.
Omien kokemuksieni perusteella ajaisin kitkoilla ennemmin pohjoisessa kuin etelässä,vaikka se monesta takaperoiselta varmasti kuulostaakin. Ehkä minäkin uskaltaudun taas kokeilemaan joku kerta kitkoja, kun asun taas täällä ylempänä.
Mielenkiintoista lukea näitä teidän kokemuksia läpi. Itse ostin 530dA -07:n ja onkin ensimmäinen takaveto sitten ensimmäisen autoni. Ja siitä on jo yli parikymmentä vuotta aikaa
Monille tutuille takaveto tuo mieleen ne ikivanhat Escortit ja muut, mutta eiköhän nykyaikainen BMW ja sen luistonesto on ihan toista maata. Autossa on kitkat talvea varten ja saas nähdä miten niistä tykkää. Kitkoistakaan kun ei ole kokemusta. Noh, kohtahan sen näkee
Monille tutuille takaveto tuo mieleen ne ikivanhat Escortit ja muut, mutta eiköhän nykyaikainen BMW ja sen luistonesto on ihan toista maata. Autossa on kitkat talvea varten ja saas nähdä miten niistä tykkää. Kitkoistakaan kun ei ole kokemusta. Noh, kohtahan sen näkee
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Sekä kitkoista että nastoista on melko tuoretta kokemusta, ja molemmilla pärjää helposti ainakin täällä pk-seudulla.
Ns. Keski-Euroopan kitkoistakin on lyhyt kokemus ja niitä en välttämättä suosittele. Ainakin ne Goodyearit, mitkä itselläni oli alla, oli jäisellä kelillä turhan hermoja rassaavat. Auto tuntui olevan koko ajan vähän "irti".
Kitkaskeptikoille sanoisin, että jos omat kokemukset on jostain Hakka Q:n ajoilta tai ennen sitä, niin silloin tieto ja kokemus on jo vahentunutta. Jo Hakka RSi oli täysin toista maata, paljon parempi kaikessa.
Ns. Keski-Euroopan kitkoistakin on lyhyt kokemus ja niitä en välttämättä suosittele. Ainakin ne Goodyearit, mitkä itselläni oli alla, oli jäisellä kelillä turhan hermoja rassaavat. Auto tuntui olevan koko ajan vähän "irti".
Kitkaskeptikoille sanoisin, että jos omat kokemukset on jostain Hakka Q:n ajoilta tai ennen sitä, niin silloin tieto ja kokemus on jo vahentunutta. Jo Hakka RSi oli täysin toista maata, paljon parempi kaikessa.