Mites on pärjätty talvella takavedolla?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Ismon kirjoitti:Autossa on kitkat talvea varten ja saas nähdä miten niistä tykkää. Kitkoistakaan kun ei ole kokemusta. Noh, kohtahan sen näkee :thup:
Kyllä minä ainakin viime talvena suorastaan nautin joka ikinen päivä takavedosta ja kitkoista (Nokian R 17" FlatRun) :) Ja tienhaaroista lähdöissä nappula Sport/Sport+ asentoon, niin kyllä on herkkua, eikä tarvitse kuunnella turhan päiväistä nastojen raavintaa lähdöissä.

Ainut harmi on, että olin sitä ennen kaikki vuodet ajanut etuvedoilla ennen kuin viisastuin vetotavan ja talvirenkaiden suhteen...
Autokomppania
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Huhti 2011, 09:39

Mielipiteitähän on monia, ja toisaalta monelle se perstuntuma on kuitenkin tärkein mittari perstaskussa möllöttävän lompakon lisäksi vertailtaessa erityisesti talvirenkaiden ominaisuuksia. Itse olen toistaiseksi suosinut nastoja, tosin vailla ilman mitään varsinaista vertailua kitkoihin.

linkistä löytyy mielenkiintoinen vertailu nastojen ja kitkarenkaiden osalta.

http://www.wsdot.wa.gov/research/report ... /551.1.pdf
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Itse ajan kitkoilla. Siitä huolimatta mun mielestä kitka-nasta keskustelu turvallisuusargumenteillä on lähinnä absurdia. Kukaan, joka ajaa kitkoilla ei voi väittää, että ne olisivat turvallisemmat, kuin nastat. Nastat valitaan turvallisuuden takia ja kitkat mukavuuden.

Kitkoilla pärjää toki oikein hyvin, eikä takavetobemarikaan ole vuosikausiin ollut "maineensa" veroinen. Kaukana ovat ne ajat, jolloin jossain ruotsissa vakavasti harkittiin joidenkin bmw mallien kieltämistä hengenvaarallisina. Eipä sinänsä. Olen mäkin nähnyt kuinka automaatti 325i pyöräytetään ympäri loskaisella moottoritiellä. Ei vaan onnistu enää. Joka ei usko kokeilkoon, mitä jäällä tapahtuu, kun painaa oikeanpuoleisen pohjaan; ei kertakaikkiaan yhtään mitään. Jos taas haluaa hengellään leikkiä, niin toki sekin onnistuu; kaikki ajonhallinnat pois ja mopodiesel F11:kin muuttuu täysin holtittomaksi. En suosittele.

Etenemiskykvystä taas voi lukea "puolueetonta" tutkimustulosta viimevuoden talviautovertailusta, jonka toteutti jompikumpi TM tai Tuulilasi. F11 kipusi hiihtorinnettä jopa montaa etuvetoa paremmin. Lämpöäkin kabiiniin riitti. Näilläkään perusteilla ei kannata ainakaan F1X:ää jättää hankkimatta.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

altsu kirjoitti:Itse ajan kitkoilla. Siitä huolimatta mun mielestä kitka-nasta keskustelu turvallisuusargumenteillä on lähinnä absurdia. Kukaan, joka ajaa kitkoilla ei voi väittää, että ne olisivat turvallisemmat, kuin nastat. Nastat valitaan turvallisuuden takia ja kitkat mukavuuden.

Juuri näin. Molemmilla renkailla pääsee metsän puolelle. Kitkoilla vain täytyy liukkailla ajaa vähän varovaisemmin
ja tietää kitkarenkaiden käyttäytyminen. Sen voi kokeilla muutamilla jarrutesteillä liukkaalla, nopeus noin 40-50
ja jarrut päälle, niin näkee jo jotain miten kitkat käyttäytyvät.
Reihensechser
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 20:15

Erittäin hyvin kohtuullisen tehokkaalla, bensakuutos- ja takaveto-Bemarilla olen pärjännyt talvella vuosikausia. Se on parempikin kuin etuvetoautot siinä mielessä, että ei puske kurveissa. Luistonesto puoliksi tai kokonaan poistettuna auton peräpää on hallittavissa kaasulla, ja samalla saa aikaan näyttäviä sutimisluisuja stadissakin. Nastarenkaita käytän kun BMW 500 on niin hiljainen, että ei tarvitse kuunnella nastojen rapinaa, eikä dieselikään raksuta tyhjäkäynnillä. Pari talvea on saanut kovemmilla lumisateilla pitää hauskaa sananmukaisesti Freude am Fahren-tyyliin. ESP on tosin jäänyt joskus päälle, josta on seurannut reilummin kaasua polkaistaessa ikäviä yllätyksiä kun auto on hyytynyt täysin. ESP on rauhoittanut nyky-500:n täysin. Toista se oli 90-luvulla kun silloisen mittapuun mukaan tehokkaana pidetyssä BMW:ssä oli enintään joku 20-prosenttinen lukkoperä, eikä ESP:stä tietoakaan. Kun tänä päivänä autot ovat yleensä etuvetoisia, sen näkee täällä pk-seudulla, että heti jos vähän sataa vettä tai lunta, jengi muuttuu etuvetoisillaan täysin kädettömäksi.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Huomenna luvattu lunta tänne Itä-Suomeen. Voi poijat :) tulee ihan parin vuoden takaset Hiace-ajat mieleen. Yks talvi sattui sopivat kelit, niin tuli järven jäällä ajeltua. Tyylikästä vetää Hiacella kylki edellä viitosvaihteella 80 lasissa peilikirkkaalla jäällä :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Tiet ovat täällä olleet jäiset jo jonkin aikaa, ja ensi tunnelmat takavedosta ovat oikein myönteiset. Liukkaudesta on kaiken aikaa hyvä perstuntuma eikä vääränlainen turvallisuuden tunne pääse yllättämään. Kaikki hillitsimet olen pitänyt päällä, joten tottahan Pempekin turvallinen on, mutta vauhdin osaa kaiken aikaa pitää sopivana mahdolisia äkkitilanteita ajatellen.

Taajama-ajo on nautinto. Käännöksissa mennään täsmälleen etupyörien osoittamaan suuntaan, eikä kaasua tarvitse puskemisen pelossa säännöstellä. Ajonhallinta kuitenkin tappaa perän luistot ja meno on huoletonta. Pitää kuitenkin joku kerta käydä jossain rauhallisessa paikassa kokeilemassa ja kytkeä kaikki avut pois. Ainoa aikaisempi kokemus talvesta ja takavedosta on 90-luvun takaveto-Transit kymmenkunta vuotta sitten. Järkyttävän surkea kulkuneuvo. Vieläkin ihmettelen, että miten niin tehoton tekele voikin lähteä luistoon niin helposti.

Jäisellä pinnalla kihtyväisyys jää hieman jälkeen useimmista etuvetoisista. Ei kuitenkaan niin paljoa, että siitä olisi mainittavaa haittaa ollut. Kokematta on vielä sellainen runsaamman lumisateen jälkeinen aamu, kun pihalla on yli 15 senttiä lunta ja töihin olisi lähdettävä. No. Se on otettava kola kauniiseen käteen ja aukaistava hieman uraa, jos muu ei auta.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Sitä olen sanonut aina, että tehokas takavetoinen on paras talviauto: jos on liukasta, sen huomaa heti ensi polkaisusta. Ei pääse liukkaat kelit yllättämään. Ja kun painojakauma on 50/50, ajettavuudessa ei muutenkaan ole valittamista. :cools:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Hyvin meni tänä aamuna kylkimyyryä tuo vanhuskin, kun oli about sentin lumikerros maassa :lol: Vaihteeksi on tässäkin yksilössä edellisen omistajan jäljiltä jotkut made in ping pong nastarenkaat, mutta pintaa sen verran hyvin, että sama höylätä nuo asvaltit urille noilla.

Etuveto/takaveto - aina on pärjätty talvella, eikä koskaan ole reissu jäänyt kesken, vaikka vajaavetoisia on kaikki autot olleet. Jopa tuosta vanhuksesta löytyy luistonesto, joten ei huolen häivää, vaikka on ping pongit alla. Kaikki on loppupeleissä asenteesta ja ajotavasta kiinni. Meikäläisen ajoreitit menis vaikka kesägummeilla, kunhan nopeudet sopeuttas kelin mukaan.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
K70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Touko 2011, 10:35
Auto: S212 350CDI, -11
Paikkakunta: Vantaa

traveller kirjoitti:Sitä olen sanonut aina, että tehokas takavetoinen on paras talviauto: jos on liukasta, sen huomaa heti ensi polkaisusta. Ei pääse liukkaat kelit yllättämään. Ja kun painojakauma on 50/50, ajettavuudessa ei muutenkaan ole valittamista. :cools:
Juu näin on... maailman paras yhdistelmä alla, reipas 300pollea, takaveto ja kitkakuulat. Ei tarvi ihan hirveesti talvella röyhistellä :)
Millähän ton vehkeen sais lentämään, ettei tarttis kattoa tota keltavilkkua mittaristossa :tong:
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Wiii ! Alkaa täällä Etelä-Karjalassa jäätyä tien pinnat kohtalaisesti :)

Mukavaa mennä mutkiin takavetoisella pienessä, mutta kontrolloidussa luisussa :drool:

Etuvetosista on sen verran kokemusta, että koskaan en halua enään etuvetosella ajaa talvella !
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Jaleo kirjoitti:Etuvetosista on sen verran kokemusta, että koskaan en halua enään etuvetosella ajaa talvella !
Aamen! Itse olen koko tähänastisen autoilu-urani ajanut etuvedoilla lukuunottamatta satunnaisia ajoja entisen työnantajan Transitilla. Ensi tunnelmat Pempen ratin takaa viittaavat siihen, että etuvetoa minulla ei enää tule olemaan. Se on ihan omiaan niihin lasten kolmipyöräisiin, joissa polkimet ovat eturattaassa. Mutta autoon- ei kiitos! :tong:
Avatar
huppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05
Paikkakunta: Rovaniemi

Talvi ja perävetonen, se jos mikä on sitä AJAMISEN ILOA parhaimmillaan :thup:
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Itä-Suomeen tuli tänään kunnolla lunta, ainakin 5 cm varmaan ja vielä ovat maassa säilyneet. Täytyy kyllä sanoa, että töihin meneminen oli pitkästä aikaa hauskaa! :) En nyt sentään poikittain sinne koko matkaa mennyt, mutta jopa ajonvakautus päällä mutkissa ajaminen oli mukavaa kun veto tulee takaa. Liikennevaloista lähteminen on kyllä hieman hitaampaa kuin etuvedolla, mutta eipä tuo haitannut.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Hiace kirjoitti:Itä-Suomeen tuli tänään kunnolla lunta, ainakin 5 cm varmaan ja vielä ovat maassa säilyneet. Täytyy kyllä sanoa, että töihin meneminen oli pitkästä aikaa hauskaa! :) En nyt sentään poikittain sinne koko matkaa mennyt, mutta jopa ajonvakautus päällä mutkissa ajaminen oli mukavaa kun veto tulee takaa. Liikennevaloista lähteminen on kyllä hieman hitaampaa kuin etuvedolla, mutta eipä tuo haitannut.
Ei tarvitse epäillä mistä BMW on repäissyt: Freude am fahren
Avatar
Martin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 155
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 17:39

Eipä ole Etelä-Suomessa vielä talvesta tietoakaan. Onneksi olen jo tottunut talvirenkaiden jyrinään eikä se enää kiusaa. Silti odottelen mielenkiinnolla lumisia ja jäisiä tienpintoja. Pitää ajella sitten varoen, jottei tunaroi. Kaikista paras olisi testailla suljetulla jääradalla.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Meillä ei täällä Keksi-Suomessa ollut tuota lunta aivan sentti sotalla, mutta tiet oli niin liukkaat vielä iltapäivällä, että normaalissa risteys lähdössä yritteli sutimisen estoja päälle ja huomenna pitäisi uskaltaa antaa auto vaimolle! :sneak: Itselle jäisi Skoda, no siinä ei ole ainakaan mitään estoja päällä!! :w00t:
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Tää vissiin menee silleen, että ensi kertalaiset Bemmun takavedolla vaihtaa talvipöyrät jo syyskuussa ja me kokeneemmat vedellään vielä komeesti suvikumeilla:)
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

laituri kirjoitti:Tää vissiin menee silleen, että ensi kertalaiset Bemmun takavedolla vaihtaa talvipöyrät jo syyskuussa ja me kokeneemmat vedellään vielä komeesti suvikumeilla:)
Niinpä, nastarenkaat on liian turhia vielä täälläpäin !
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Kesäkumikelistä huolimatta kohta alkaa talvirengaspakko...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Vastaa Viestiin