Mites on pärjätty talvella takavedolla?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

-V- kirjoitti:Kesäkumikelistä huolimatta kohta alkaa talvirengaspakko...
Lupasi 1.12 säätiedotus +8. Siinä sitten ajat BMW kesärenkailla moottoritiellä vielä 120kmh niin olet suur rikollinen ja tulee törkeä liikenteen vaarantaminen, näin suomessa :mus:
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Kaikilla vetotavoilla on kannattajansa. Onneksi tuli viimeinkin lunta niin pääsee taas kokemaan ajamisen iloa takavedolla :love: Xdrive tuntui tylsältä vaikka hyvin liikkeelle lähteekin.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Oli tosi kivaa äsken nautiskella pienestä lumipeitteestä ja -6 asteen lämpötilasta 523 iA:lla. Tulee aina se sisäinen pikkupoika vanhastakin äijästä esille. Pientä perän luistoa - liikennettä toki vaarantamatta.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Oli todella mukava päivä autolla ajella :)

Takaveto on kyllä nautittava näin talvella, ihan toista on mutkaan ajaa, kuin etuvetoisella Audilla (molemmilla tuli tänään ajettua). Tosin hiukan mietin jo mitä olisi ollut tänään ajaa nelikolla... Mutta joka tapauksessa ei voi kuin kehua F11:n luistoneston toimintaa (sopii hyvin ainakin omaan ajotapaani).
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Hyvin on pärjätty. Kävin juuri pyörähtämässä Tarvontiellä ja hieman Espoon puolella. Pikkasen pakkasta ja pari senttiä lunta. Luistonestojärjetelmä sopii myös omaan ajotapaan mainiosti ja leikkaa menoa mitenkään holhoavasti, vaan juuri sopivasti, ettei menosta tule töksähtelevää kuten monilla etuvetoisilla.
Ex: E60/F10
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Mainio keliin sopiva teksti lukee iDrivessa: "DTC activated, DSC restricted" :thup:
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Saman fiiliksen saa myös katkaisin asennossa Sport+ :thup:
Ex: E60/F10
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

Mikäpä takavetoisella on ajellessa? Etuvetoiset Golfit ja Corollat määrää liikenteen rytmin. Neliveto on talvella ihan jees, muu liikenne vesittää sen hyödyn. Takaveto on talvella hauskin ja kesällä paras(kaikki ominaisuudet).
silentti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:04

Omasta mielestäni nykyaikaisilla autoilla takavedon huonommuutta on suuresti liioiteltu.
Mikäli puhutaan normaaleista liikennetilanteista takavetoinen ei mielestäni millään osa-alueella häviä etuvedolle, nelivedot sitten erikseen.
Itsekin ajoin eilen aamulla etuvetoisella Mazda 3:lla ja iltapäivän omalla Biimerillä ja kyllä se aina tuntuu paremmalta ja luontevammalta ajaa takavetoisella :D
Tuntuu, että auto istuu paljon paremmin käteen ja on hallittavissa helpommin kuin puskevalla etuvedolla :P
Tämä tietysti vain oma mielipiteeni asiasta.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

No nyt kun olen päässyt ekaa kertaa takavetopainotteisen nelivedon makuun niin ei voi kuin kehua tuon nelikon toiminnan eleettömyyttä ja huomaamattomuutta talvella. Takaveto oli ihan jees mutta en sitä suuremmin kaipaa. Se ei ollut minusta ainkaan talvella jokaisessa tilanteessa täysin jees, vaikkakin oli kyllä mainettaan parempi talviautokin. Suuremma nautinnon ja kiksit mä nyt kyllä tästä saan. Joku etuvetoimainen nelikko ei varmaan oliskaan näin mannaa kuin tää. Upea ajaa kelissä kuin kelissä ja tiellä kuin tiellä.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Päähajoaa helsingin aamuliikenteessä :curse:

Itsehän napsautin ajoelämyskatkaisimesta elämystä suuremmalle aamulla tallista ulosajaessa, mutta "iik, on satanut lunta, ei voi ajaa kuin 10km/h" kuskeja oli liikenteessä riittämiin. Hivenen harmitti myös liikennevaloista rinnallta kaukaisuuteen livahtaneet quatrot.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

altsu kirjoitti:Itsehän napsautin ajoelämyskatkaisimesta elämystä suuremmalle aamulla tallista ulosajaessa
:lol:
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Kylläpä oli taas täysin peestä ajaa tänään tuolla takavetoisella. Tiet oli lumisateen peilijääksi liukastamat. Menomatkalla alkoi perä tulla ylämäessä rinnalle, joten ei muuta kuin matkan varrella olevasta rengaskaupasta uudet nastarenkaat taakse. Nyt tuolla sentään pysyi tiellä, mutta surkeaa on kun perä elää epämääräisesti. Siinä sitä päästeli Audit, Skodat ja Focukset ohi ilman mitään ongelmia, ehkä heillä ei ollut mitään menetettävää tai sitten tuntuma tiehen oli paljon parempi? Minä körottelin jonossa Mersun ja Toyotan takana eikä tullut mieleenkään lähteä ohittamaan. Että sellainen talviajoelämys taas E39:n ratissa. Tulisi jo kesä...
Avatar
///Jone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Syys 2011, 17:10

TJJ kirjoitti:Kylläpä oli taas täysin peestä ajaa tänään tuolla takavetoisella. Tiet oli lumisateen peilijääksi liukastamat. Menomatkalla alkoi perä tulla ylämäessä rinnalle, joten ei muuta kuin matkan varrella olevasta rengaskaupasta uudet nastarenkaat taakse. Nyt tuolla sentään pysyi tiellä, mutta surkeaa on kun perä elää epämääräisesti. Siinä sitä päästeli Audit, Skodat ja Focukset ohi ilman mitään ongelmia, ehkä heillä ei ollut mitään menetettävää tai sitten tuntuma tiehen oli paljon parempi? Minä körottelin jonossa Mersun ja Toyotan takana eikä tullut mieleenkään lähteä ohittamaan. Että sellainen talviajoelämys taas E39:n ratissa. Tulisi jo kesä...
Nyt on kyllä vika autossa tai rengastuksessa. Parempaa talviautoa tuntumalta ei itsellä ole ollutkaan kuin bemarit e46 ja e36 lukkoperällä ja ilman.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

///Jone kirjoitti: Nyt on kyllä vika autossa tai rengastuksessa. Parempaa talviautoa tuntumalta ei itsellä ole ollutkaan kuin bemarit e46 ja e36 lukkoperällä ja ilman.
Tuossa oli kyllä kyseessä E39, mutta silti.
Samaa mieltä E36 & E46:sta, mutta tämä uusin E91, on kyllä selvästi takapakkia. Eturipustushan on tehty täysin uusiksi, muistuttaen nyt 5-sarjalaista. Kun nuo edelliset mukavasti haukkasi apexiin, niin tämä uusin on käsittämättömän neutraali. Ok, auto kääntyy, mutta fiilis on täysin erilainen ja kääntyminen tapahtuu selvästi rauhallisemmin. Miinus, sanon minä. Muistuttaa jo liikaa 5-sarjalaista, ei hyvä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

E39:n omistaneena voin sanoa, että erinomainen auto myös talvella. Ajoin 3 talvea nastattomilla nastarenkailla. E39:ssä on bugi, jolloin joskus satunnaisesti tcs (ei siis dsc) ei pysy liukkauden mukana, mutta tämä on erittäin harvinaista. Muuten perä ei tule rinnalle avut päällä. Toisaalta ihmetyttää mitä se perän rinnalle tulo haittaa? E39 on siunattu ohjaustuntumalla, niin sillä pystyy ajaa satoja metrejä perä rinnalla, joten anna mennä vain!
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Kuudensuora kirjoitti:Toisaalta ihmetyttää mitä se perän rinnalle tulo haittaa? E39 on siunattu ohjaustuntumalla, niin sillä pystyy ajaa satoja metrejä perä rinnalla, joten anna mennä vain!
Tiedän tarkalleen mihin tuo perä rinnalla homma minun kohdalla päättyisi = hinausauton lavalle. Joten en anna mennä...

Minusta tuo perän sivuttaisliike on hyvin hermostuttava enkä koe lainkaan hallitsevani autoa. Kun taas etuvetoinen ja sen puskeminen tuntuu paljon helpommalta ja loogisemmalta hallita. Siinä tavallaan "istut etupyörien päällä" ja auto menee sinne minne haluat, siinä voit sudittaa ja vedättää autoa eikä se käsistä lähde, löysäät vaan kaasua ja kaikki on OK. Ilman luistonestoakin yms. se on helppo hallita ja ajovakaudenhallinnan kanssa todella hyvä kun sillä lähtee puskeminen pois. Takavetoisen perä taas menee minne sattuu eikä sitä voi hallita kun mennään tietyn rajan yli. Ajovakaudenhallinnalla perän liikkeen toki saa enimmäkseen poistettua kun sillä tappaa lähes kaiken vauhdin, mutta ei se siltikään auton perää täysin vakaaksi tee.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Kyllä se vaan tänään tarjosi tuota peräpäätä oikein kunnolla kaveriksi, kun ajeli mutkista. Välillä hauskaa ja välillä ei taas niin hauskaa ( oli lähellä etten jäänyt mäkeen tänään jumiin ) :thdw:
Avatar
Tomppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 145
Liittynyt: 25 Marras 2011, 19:36
Auto: F16 M50d 2015
Paikkakunta: Oulu

Ajelin aikoinaan E39:llä monta talvea ja täytyy sanoa että paras talviauto mitä minulla on ollut. Nykyinen V70 ei pärjää millään ja on tosi tylsä ajettava talvella. Kerran on jäänyt V70:llä yksi mäkinousukin nolosti kesken. Kyseisessä mäessä ei kertaakaan ongelmia E39:n kanssa. Toki keliolosuhteetkin saattoivat olla erit, mutta huomattavasti parempi perstuntuma oli takavetoisessa. Tuskin maltan odottaa että pääsee taas ajosta nauttimaan helmikuussa :tong:
ex-bemarit: F11 525d TwinPower Turbo Touring Sport A -12
e39 525 TDS Touring A -97
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

TJJ kirjoitti:Ajovakaudenhallinnalla perän liikkeen toki saa enimmäkseen poistettua kun sillä tappaa lähes kaiken vauhdin, mutta ei se siltikään auton perää täysin vakaaksi tee.
Ajoelämyskatkaisimesta napin painallus tai vaihtoehtoisesta napista luistonesto pois, niin ajo muuttuu paljon hauskemmaksi :) En kyllä kaipaa etuvetoisen vetelyä yhtään, ei koskaan tiennyt mihin suuntaan keula kaistalla seuraavaksi sinkoaa! Toki nelivetoa kaipaan kuitenkin, jospa sitten seuraavaan autoon...
Vastaa Viestiin