Optimoinnin poistuminen merkkihuollossa

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Seurasin sivusta keskustelua kun yksi asiakas kertoi, että normaalin määräaikaishuollon yhteydessä olisi optimointi poistunut autosta. Jäin miettimään, että onkohan tuo ihan tyypillistä vai onko autolle tehty jotain muutakin kuin pelkkä huolto?

Käyttääkö porukat yleensäkään optimoituja merkkihuollossa?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

wsaarja kirjoitti: 27 Syys 2020, 08:31 Seurasin sivusta keskustelua kun yksi asiakas kertoi, että normaalin määräaikaishuollon yhteydessä olisi optimointi poistunut autosta. Jäin miettimään, että onkohan tuo ihan tyypillistä vai onko autolle tehty jotain muutakin kuin pelkkä huolto?

Käyttääkö porukat yleensäkään optimoituja merkkihuollossa?
Huollossa voivat ajaa uudet ohjelmistot, jolloin optimoinnit poistuvat. Voit huoltoon viedessä pyytää, että ohjelmistoja ei päivitetä. Mitenkään tuota ei muuten tarvitse heille perustella.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

salmol kirjoitti: 27 Syys 2020, 09:56 Huollossa voivat ajaa uudet ohjelmistot, jolloin optimoinnit poistuvat. Voit huoltoon viedessä pyytää, että ohjelmistoja ei päivitetä. Mitenkään tuota ei muuten tarvitse heille perustella.
Ei ihan noinkaan. kun autoihin on tullut ja tulee yhä enemmän kuljettajia avustavia/kiusaavia järjestelmiä (kaistavahdit, ruuhka-avustimet jne jne) tehtaalta voi tulla käsky, että softat on päivitettävä, koska niissä voi olla jopa joku vaarallinen bugi. Siinä ei paljon asiakkaan mielipidettä kysellä. Kyseessä on tavallaan takaisinkutsun mukainen asia.

Uusin ISTA versio osaa (tai itse asiassa taitaa olla joku Münchenin pään FASTAaa analysoiva palikka) haistaa, jos autossa on ollut joku virisofta. Siis, vaikka olisi jo poistettukin autosta.
Muuama takuun laukeaminen on kuulemma jo toteutunut.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

.......
Viimeksi muokannut jaki, 27 Syys 2020, 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

jaki kirjoitti: 27 Syys 2020, 11:40
salmol kirjoitti: 27 Syys 2020, 09:56 Huollossa voivat ajaa uudet ohjelmistot, jolloin optimoinnit poistuvat. Voit huoltoon viedessä pyytää, että ohjelmistoja ei päivitetä. Mitenkään tuota ei muuten tarvitse heille perustella.
Ei ihan noinkaan. kun autoihin on tullut ja tulee yhä enemmän kuljettajia avustavia/kiusaavia järjestelmiä (kaistavahdit, ruuhka-avustimet jne jne) tehtaalta voi tulla käsky, että softat on päivitettävä, koska niissä voi olla jopa joku vaarallinen bugi. Siinä ei paljon asiakkaan mielipidettä kysellä. Kyseessä on tavallaan takaisinkutsun mukainen asia.
Voi olla, että tehdas näkee viriohjelmat, mutta huollolla ei ole oikeutta päivittää ohjelmistoja, jos omistaja päivityksen kieltää. Huolto voi tietysti sitten kieltäytyä huoltamasta autoa, mutta pakkopäivitystä ei toisen omaisuudelle voi ilman lupaa tehdä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

salmol kirjoitti: 27 Syys 2020, 11:46 Voi olla, että tehdas näkee viriohjelmat, mutta huollolla ei ole oikeutta päivittää ohjelmistoja, jos omistaja päivityksen kieltää. Huolto voi tietysti sitten kieltäytyä huoltamasta autoa, mutta pakkopäivitystä ei toisen omaisuudelle voi ilman lupaa tehdä.
Hyvä kysymys (johon en kyllä itse osaa vastata).
Tilannehan on sama, jos autoon on tullut takaisinkutsu esim aibag- yksiköstä, joka pitää vaihtaa takaisinkutsuna.
Voiko asiakas tuosta kieltäytyä, ehkä.
Tilannehan menee mielenkiintoiseksi OTA- autoissa. Siis kaikissa uusissa ja tulevissa. Pitääkö asiakkaan allekirjoittaa joku "softahuoltosopimus" BMW:n kanssa?
Jos et allekirjoita, et voi ostaa autoakaan.
Sinällään, eihän Windows:iinkaan ole pakko mitään turva- jne päivityksiä ladata.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos on turvallisuuskriittinen takaisinkutsukorjaus, autoa ei saa katsastettua jos korjausta (päivitystä) ei ole tehty.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Onko uusien bemarin päivitykset mallia kaikki-tai-ei-mitään? Meinaan että päivittyykö mooottorinohjauspurkin softa väkisin, jos muihin moduuleihin ajetaan päivityksiä? Hätäjarruavustin, jalankulkijapelastin tms varmaan sanoo kyllä moottorille "tehot pois nyt" -komennon, mutta onko softa kuinka tarkkaan naimisissa itse moottorinohjauksen kanssa?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Aero kirjoitti: 27 Syys 2020, 13:27 Onko uusien bemarin päivitykset mallia kaikki-tai-ei-mitään? Meinaan että päivittyykö mooottorinohjauspurkin softa väkisin, jos muihin moduuleihin ajetaan päivityksiä? Hätäjarruavustin, jalankulkijapelastin tms varmaan sanoo kyllä moottorille "tehot pois nyt" -komennon, mutta onko softa kuinka tarkkaan naimisissa itse moottorinohjauksen kanssa?
Tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta. Joko päivitetään koko auto tai vain osia siitä.
Taikasana on konsistentti. Valmistaja katsoo, että auton ohjelmistot ovat yhdenmukaiset, mitä ikinä se tarkoittaakin.
Minulla ei hajua mitä tapahtuu OTA- autoissa, jos esim sinne ängetään joku viriohjelma jossakin välissä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Mitä tarkoittaa OTA-auto?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Laku kirjoitti: 28 Syys 2020, 14:59 Mitä tarkoittaa OTA-auto?
Over The Air - päivitykset mahdollisia. Et ole ainakaan teslaintoilija?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Huivei kirjoitti: 28 Syys 2020, 15:56
Laku kirjoitti: 28 Syys 2020, 14:59 Mitä tarkoittaa OTA-auto?
Over The Air - päivitykset mahdollisia. Et ole ainakaan teslaintoilija?
BMW:n tapauksessa alkaen G20 ja siitä eteenpäin
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Huivei kirjoitti: 28 Syys 2020, 15:56

Over The Air - päivitykset mahdollisia. Et ole ainakaan teslaintoilija?
Siinä tapauksessa olisin väärällä forumilla :blink: .
Vastaa Viestiin