Eka BMW ja sormi suussa?
Seuraava ihmetys: ostin BMW 520d xDrive sedan auton Rinta-Joupilta. Auton vuosimalli 2014, mittarissa n. 83 tkm. Kerrottiin huolletun 82 tkm kohdalla 2/2021. Kun kytkee virrat, mittaristoon tulee näyttö, että huolto 30000 km / 6-2021. Kysyin asasta myyjältä, niin kertoi , että varmaan huolto tehty korjaamossa, joka ei voi nollata huoltonäyttöä, koska se sijaitsee virta-avaimessa. Kokeneemmat BMW- tietäjät: onko näin?
Autojen huoltotarpeet vaihtelee. Sun auto saattaa kaipailla seuraavaksi vaikkapa jarrunesteitä vaikka ois iso huolto tehty helmikuussa. Lisätietoa esim. https://www.schmiedmann.fi/cms/fi/bmw-h ... nen-huolto. Tarkan tiedon saat selaamalla auton iDrivea tai käymällä virallisen huollon tiskillä luetuttamassa avaimen.
Huoltotiedot näissä on BMW:n palvelimilla, autossa ja avaimessa. BMW:n palvelimille tiedot kirjoitetaan niissä huolloissa joilla on tarvittavat laitteet ja samalla tiedot päivittyvät autoonkin (nämä lienee suurin osa virallisia huoltoja, tosin ei kai kaikki?). Joillain huolloilla on keinot kirjoittaa tiedot vain autoon. Nämä merkinnät ylikirjoittuvat, jos autoa päivitellään em. tarvittavilla laitteilla, eli haetaan tiedot BMW:n palvelimilta. Lopulta avaimessa on vain uusimmat autossa olevat tiedot jotta huoltotiskillä voidaan helposti tsekkaa tilanne kytkemättä laitteita autoon.
Huoltotiedot näissä on BMW:n palvelimilla, autossa ja avaimessa. BMW:n palvelimille tiedot kirjoitetaan niissä huolloissa joilla on tarvittavat laitteet ja samalla tiedot päivittyvät autoonkin (nämä lienee suurin osa virallisia huoltoja, tosin ei kai kaikki?). Joillain huolloilla on keinot kirjoittaa tiedot vain autoon. Nämä merkinnät ylikirjoittuvat, jos autoa päivitellään em. tarvittavilla laitteilla, eli haetaan tiedot BMW:n palvelimilta. Lopulta avaimessa on vain uusimmat autossa olevat tiedot jotta huoltotiskillä voidaan helposti tsekkaa tilanne kytkemättä laitteita autoon.
Veikkaisin, että ainoa kombo millä tuo näyttö on mahdollinen on se, että jarrunesteillä tulee kaksi vuotta täyteen kesäkuussa. Muilla huolloillahan on myös tai pelkästään km määrä, joten seuraava öljynvaihto on tod. näk tuo 30tkm kuluttua eli huolto olisi juuri tehty. IDrive nämä tosin vahvistaa kun tutkii
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 177
- Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
- Paikkakunta: Munchen, Germany
Onko nuo merkityt huollot öljynvaihdon välejä? Reippaasti on saanut auto pedaalia, jos vaihtoja on jouduttu tekemään noin 10 tkm välein? BMW:ssä on ajoon mukautuva huoltoväli. Omassa ei ole koskaan mennyt alle 20 tkm, vaikka reippaasti ajelen. Voihan olla, että joku on huvikseen vaihtanut öljyjä vuoden välein, mikä,tietysti on taas hyvä juttu?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Eiköhän tuossa ole kaikki huollot. Eli osa noista on jarruja, jarrunesteitä, ajoneuvotarkastuksia jne.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
juu, jotkut vaihtaa öljyt ja suodattimen kerran vuodessa vaikka km olisiM-Sport kirjoitti: ↑16 Helmi 2021, 06:49 Onko nuo merkityt huollot öljynvaihdon välejä? Reippaasti on saanut auto pedaalia, jos vaihtoja on jouduttu tekemään noin 10 tkm välein? BMW:ssä on ajoon mukautuva huoltoväli. Omassa ei ole koskaan mennyt alle 20 tkm, vaikka reippaasti ajelen. Voihan olla, että joku on huvikseen vaihtanut öljyjä vuoden välein, mikä,tietysti on taas hyvä juttu?
vähäinen . Sehän on vaan hyvä asia moottorille.
No niin, seuraava ihmetys: ymmärtääkseni ko. autossa on navigointi iDriven kautta. Tarviiko siihen ladata aineisto jostakin? Kun sen avaa on näytöllä sininen piste, jonka uskoisin merkkaavan autoa, mutta karttaa ei pohjalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 177
- Liittynyt: 01 Helmi 2020, 15:37
- Paikkakunta: Munchen, Germany
Oliko tämä suomiauto? Olen kuullut tapauksia, jossa auto on tuotu ns. ”hieman” kauempaa. Tällöin kartta ei ole riittänyt ja ilmiö on tämä. Kannattaa käydä marmoritiskin kautta asennuttamassa uusi softa, samalla varmistuu ettei ole muuta häikkää ja olet ostanut kaiken päälle netistä turhaan uudet kartat. Veikkaan kuitenkin vikaa.
On vaihdettu myös öljyt noista jokaisessa ja nyt 52 tkm kohdalla. 10 tkm kohdalla ei ollut muuta kuin omaehtoinen öljynvaihto, mikä kirjattiin järjestelmään toki siten ettei siirrä seuraavaa kauemmas. 2018 ja 2020 on ohjelman mukaiset ölpän vaihdot + suodattimia (ja 2020 iso huolto / ajoneuvotarkastus). 2019 jarruneste. 5/2021 tulee taas jarruneste. Ja öljyt vaihtuikin viime viikolla turbon myötä...M-Sport kirjoitti: ↑16 Helmi 2021, 06:49 Onko nuo merkityt huollot öljynvaihdon välejä? Reippaasti on saanut auto pedaalia, jos vaihtoja on jouduttu tekemään noin 10 tkm välein? BMW:ssä on ajoon mukautuva huoltoväli. Omassa ei ole koskaan mennyt alle 20 tkm, vaikka reippaasti ajelen. Voihan olla, että joku on huvikseen vaihtanut öljyjä vuoden välein, mikä,tietysti on taas hyvä juttu?
Saa kai autosta huolta pitää paremminkin kuin minimitaso. Kun oon ajanu ton n. 10 tkm / vuosi niin 2 vuoden välein auto haluais vaihtoa jos sen antais päättää. Kenkää ei ole saanut juurikaan kun ajalen maantietä töihi 26 km ja lapsia kuskannu päiväkotiin 500 m, nyt eskariin ja kouluihin 1,5 km ja harrasteisiin 3-20 km, itte salille 7 km jne. mutta ku on toinenkin auto.
Toki nettiautosta jos kattoo 50-60 tkm ajettuja bemuja, niin pahimmillaan vaan 1-2 huoltoo iDrivessä vaikka ois mun autoa vanhempiakin. Öljynvaihto max 15-20 tkm välein / kerran vuoteen on nykydieseleissä lukuisten kokemusten mukaan halvin vakuutus...
Kyllä iDrivessa on vanhastaan ruuhkasuomen kadun nimiä. Mutta kartta uupuu. Mamoritiskille on sen verran matkaa, että ei tähän hätään...M-Sport kirjoitti: ↑16 Helmi 2021, 17:53 Oliko tämä suomiauto? Olen kuullut tapauksia, jossa auto on tuotu ns. ”hieman” kauempaa. Tällöin kartta ei ole riittänyt ja ilmiö on tämä. Kannattaa käydä marmoritiskin kautta asennuttamassa uusi softa, samalla varmistuu ettei ole muuta häikkää ja olet ostanut kaiken päälle netistä turhaan uudet kartat. Veikkaan kuitenkin vikaa.
Joku on todennäköisesti päivittänyt autoon väärän alueen kartaston. Siihen "vikaan" ei tarvita marmoritiskiä, riittää että netitse lataa karttapäivityksen ja asentaa sen usb-tikulla autoon.Pem kirjoitti: ↑16 Helmi 2021, 21:07Kyllä iDrivessa on vanhastaan ruuhkasuomen kadun nimiä. Mutta kartta uupuu. Mamoritiskille on sen verran matkaa, että ei tähän hätään...M-Sport kirjoitti: ↑16 Helmi 2021, 17:53 Oliko tämä suomiauto? Olen kuullut tapauksia, jossa auto on tuotu ns. ”hieman” kauempaa. Tällöin kartta ei ole riittänyt ja ilmiö on tämä. Kannattaa käydä marmoritiskin kautta asennuttamassa uusi softa, samalla varmistuu ettei ole muuta häikkää ja olet ostanut kaiken päälle netistä turhaan uudet kartat. Veikkaan kuitenkin vikaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
- Auto: Tesla MYLR23
- Paikkakunta: Vantaa
N47 jakopää rempassa tehtaan piikkiin öljy ja suodatin ei olisi vaihtuneet ellen itse olisi niitä maksanut.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Olen. Ja vaihtui myös 26 tkm kohdalla ekan turbon yhteydessä. Ölpät+suodatin kuuluu proseduuriin ja mielellään vaihtavat vaikka ylimääräistäkin AG:n piikkiin jos vaan pienikin syy. Joko sun huoltoneuvojas ei osannut vastata oikein tai sitten on huono huoltopaikka joka ei osaa...
Molemmat noista on jopa todennäköisiä.masaf1 kirjoitti: ↑17 Helmi 2021, 14:22Olen. Ja vaihtui myös 26 tkm kohdalla ekan turbon yhteydessä. Ölpät+suodatin kuuluu proseduuriin ja mielellään vaihtavat vaikka ylimääräistäkin AG:n piikkiin jos vaan pienikin syy. Joko sun huoltoneuvojas ei osannut vastata oikein tai sitten on huono huoltopaikka joka ei osaa...