BMW 320d xdrive touring vs. X3 2.0d

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
anttisv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2011, 10:29

Tervehdys kaikille!

Olen uusi käyttäjä täällä foorumilla ja heti kysymässä neuvoa.. :blush:

Eli harkinnassa olisi hankkia mahdollisesti Saksasta ensi vuonna 2008-2009 vuosimallia oleva neliveto-BMW. Kyseessä on ensimmäinen BMW:ni, joten vinkkiä todella kaivataan.

Kaksilitrainen olisi siis kiikarissa ihan siitä syystä, että sen suorituskyky riittää aivan hyvin tarpeisiini. Neliveto taas siitä syystä, että jonkin verran tulee liikuttua tavallisten teiden ulkopuolella, kun koiraa käytän ulkoiluttamassa metsissä. Ei huvita jäädä kiinni keskelle korpea josku syksyn loskapaskakeleillä tai talvella. :wassat: Ja onhan se neliveto muutenkin kiva. :thup: Toisaalta sisätiloillekin olisi tulevaisuudessa käyttöä, koska on ajatusta pitää autoa seuraavat about 5 vuotta ja tuona aikana lapsillekin olisi toivetta. Eli nykyiselle 2hlön koiraperheelle ja tulevaisuuden 2+1 hlön koiraperheelle autoa etsimässä. Tiedän ettei kumpikaan ole mikään tilaihme, mutta ei tässä koko omaisuutta olla reissuilla mukana roudaamassa eli koira ja jotkut pikkurattaat menee kyllä kolmossarjan farkkuun kuin x3:seenkin.

Neuvoa kaipaisin Teiltä kokeneemmilta, että kumpi otsikon autoista olisi järkivalinta? Hinnat alkavat esim. Saksassa olla melko lailla samaa luokkaa, mutta erojahan noista löytyy. Tässäpä omaa alustavaa +- -listaa..

320xd
+ pienempi kulutus
+ paremman näköinen (omasta mielestä)
+ ajo-ominaisuudet
+ pienempi vero (autovero+käyttövoima), myös tuodessa Suomeen

- kalliimmat vakuutukset (miksiköhän?)
- pienempi maavara
- pienemmät sisä- ja tavaratilat

X3
+ tilavampi (sisätilat+tavaratila)
+ halvemmat vakuutukset
+ suurempi maavara
+ vaimo tykkää

- kulutus suurempi
- suuremmat verot
- rengaskustannukset korkeammat

Onko näissä autoissa jotain erityisiä tyyppivikoja, jotka kannattaa huomioida. Ainakin X3 on pärjännyt luotettavuustutkimuksissa tosi hyvin eikä 3-sarjalainenkaan taida sen huonompi olla.

Kiiksia jo etukäteen!
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Itse kallistuisin facelift 320. Uudempaa tekniikka, paremman näköinen auto. Vanha X3 ei ole taatusti huono missään nimessä, hieman vanha jo omaan silmään.
anttisv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2011, 10:29

Olisi mielenkiintoista kuulla myös nelivetojen toimivuudesta. Onko eroja näiden välillä? Ja koska auto on tulossa pidempiaikaiseen käyttöön, kiinnostaisi kuulla myös huoltohinnoista? Auto tulee olemaan noin 70-100 000km ajettu ostohetkellä ja sillä tullaan ajamaan ehkä pyöreästi 100 000 km tuon seuraavien neljän-viiden vuoden aikana.

Tuota 320xd:tä näkee paljon automaattilaatikolla. Onko siitä millaisia kokemuksia? Ajatuksena automaatti olisi mukava, sillä alkaa pikkuhiljaa kytkimen polkeminen ruuhkassa kyllästyttää, mutta automaattiaski ei missään nimessä ole itselle sellainen pakollinen varuste. Mukava se kyllä voisi olla. Mietityttää vain millaisia huoltotoimenpiteitä ja -kustannuksia siihen liittyy, kestävyys pohdituttaa myös.

Kaikki kommentit tervetulleita.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

320d:ssä on uudempi kone jos siis ostat faceliftin ja muutenkin uudempaa tekniikkaa jos ostat E91-mallin faceliftinä. Automaattiloota on helvetin hyvä, mukava, huomaamaton ja sivistynyt. Kahdessa bemarissa on ollu toi ZF automaatti Steptronic ja paljon paremmin se pelaa ja toimii kuin joku DSG josta on myös omia kokemuksia. Muuta huoltotoimenpidettä siinä ei oo kuin öljyjen+suodattimen vaihtaminen, mutta jotkut sanoo, että öljyjä ei tarvitsis muka ikinä vaihtaa.

Jakopää on noissa molemmissa kilpakumppaneissa ketjulla joten jakohihnan, rullien ja vesipumppujen vaihtoja ei tarvitse tehdä.

Koeajon voin tarjota jos lahdessa joskus liikut. Löytyy 320dA xDrive farkku. Farkussa on melko pieni takaloosteri joten vähän epäilen, että näinkö sinne mahtuu kunnolla koiran kokoinen koira ja lastenrattaat. Tuo X3 pohjautuu kuiteskin 5-sarjaan eli on selkeästi isompi auto kuin 3-sarjalainen. X3 on möhkömäisempi ajettava kuin sitä ketterämpi ja kompaktimpi kolmonen ja toki 3-sarja on pienemmän maavaran ja muunkin mataluuden takia suuntavakaampi eikä kori kallistele niin paljoa yms. ja varmasti mutkatielläkin on tolla 3-sarjalaisella mukavampi ajaa lujaa.

Jos isommat tilat, korkea ajoasento ja parempi maavara ovat hirveän tärkeät asiat niin sitten toi farkku häviää tuon kilpailun.

Korkeassa korissa tienpinnan epätasaisuudet, kallistelut ja tuulensuhinat ym.s tuntuu erilaisilta kuin normaalissa henkilöautossa.

Kummiskin tuntuu, että tuossa farkussa on nelivetona pikkasen enempi maavaraa kuin takavetona. Mulla on ollu sama auto takavetona ja nyt on nelivetona >vaikuttaa, että nelivedossa oli sentin tai parin verran parempi maavara tai sitten jousitus on jäykempi koska samaan tapaan ei tarvitse varoa joka nyppylää kuin mitä tarvitsi takavedon kanssa. Toki X3:n maavara on sitten ihan omaa luokkaansa.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

J1978 kirjoitti:Tuo X3 pohjautuu kuiteskin 5-sarjaan eli on selkeästi isompi auto kuin 3-sarjalainen.
Ei taida vanhempi X3 (E83) pohjautua 5-sarjaan, ainakaan tilojensa puolesta. Tuosta vanhemmasta mallista tässä taitaa kuitenkin olla kyse? Tai jos puhutaan F25:sta niin sitten on tosiaan E91:n kanssa hieman eri sarjaa.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

No meillä on molemmat. Kummassakin on hyviä puolia. 320 on tällä 184hp koneella automaatti ja x3 177hp koneella manuaali. merkittävää temperamentti ero vehkeissä ei löydy. Tuo 6 vaihteinen automaatti on hyvä muttei erinomainen. Ja käsivaihteisen kytkin on kyllä hieman hankala ajaa nätisti.

Autoissa on kaksi mielestäni isoa ero ketjussa jo aikaisemmin mainittujen lisäksi. X3 on sisämelultaan hiljainen. Ei väliä onko kesä vai talvirenkaat alla.. Se on kyllä luksusta.

Toinen ero koskee ohjauksen nopeutta. X3:n ohjaus on niin hidas, 3,5 kierrosta laidasta laitaan, että käytännössä ei paljon kannata kikkailla.. Molempien ohjaus on tunnokas.

No itseasiassa kolmaskin ero löytyy. X3:n normi alusta on kova. 320 on todella mukava normi alustalla. Molemmat ovat todella hauskoja ajaa syheröllä..
anttisv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2011, 10:29

Mites onko noiden nelivedoissa eroja?

Toinen mikä pisti silmään on tuo maininta x3:n kytkimestä. Mitä tarkoitit, että käsivaihteisen kytkin tekee hankalaksi ajoa?
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Kannattaa myös huomioida, että 177-heppaisessa, 2-litraisessa dieselissä on mahdollinen jakopääongelma.
Ketjuja on katkeillut jonkin verran. Ja jos ketjun haluaisi vaihtaa, ennen kuin se katkeaa, homma on todella kallis.
BMW:n insinöörit ovat kaikessa neroudessaan laittaneet jakopään tulipeltiä vasten, joten kone on otettava pois paikoiltaan, että tuo ketju ja kiristin saadaan vaihdettua.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Nelivedot on samat. http://www.teknikensvarld.se/2008/11/27 ... lika-satt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oheisen linkin jutussa vertailtiin eri merkkien nelivetoja ja siellä oli mielenkiintoista että bemari lähtee oli rullat sitten minkä renkaan alla tahansa aina ilmeettömästi ilman rullilla olevien renkaiden hurjaa sutimista. Mersu lähti kanssa hyvin, mutta audilla piti olla hurjaa sutimista ennen kuin voimaa meni pitävälle renkaalle.

Mulla oli edellinen golf neliveto ja siinä kytkimen kiinniotto oli jotenkin asiallisempi, x:llä meinaa olla kenguru bensaa...

Sellainen nyanssi vielä, että golfissa oli muuten ykkösvaihteen välitys todella lyhyt. Mikä oli omiaan esim. Raskaalla peräkärryllillä liikkeelle lähtöön tai periaatteessa maastoajoon. X:llä ykkösvaihteen välitys on normaali. Eli tuo golfin välitys oli naurettavan lyhyt normiajossa..
anttisv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2011, 10:29

Olisi hienoa kuulla lisää mielipiteitä puoleen tai toiseen. Makuasia, tuumasi koira, kun pallejaan nuoli, mutta silti kaipaisin lisää kommentteja pidempään BMW:n kanssa toimineilta.
anttisv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Marras 2011, 10:29

"Kannattaa myös huomioida, että 177-heppaisessa, 2-litraisessa dieselissä on mahdollinen jakopääongelma.
Ketjuja on katkeillut jonkin verran."

Osaatko sanoa, kuinka paljon noita jakopääongelmia on esiintynyt? Jos nyt jostain syystä päätyisin juuri tuon koneen omaavaan yksilöön, kuinka suuri riski jakopään ketjun poikkimenemiselle todella on?
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

anttisv kirjoitti:"Kannattaa myös huomioida, että 177-heppaisessa, 2-litraisessa dieselissä on mahdollinen jakopääongelma.
Ketjuja on katkeillut jonkin verran."

Osaatko sanoa, kuinka paljon noita jakopääongelmia on esiintynyt? Jos nyt jostain syystä päätyisin juuri tuon koneen omaavaan yksilöön, kuinka suuri riski jakopään ketjun poikkimenemiselle todella on?
En osaa sanoa, ikävä kyllä. Kysyin asiaa viimeksi, kun autoni oli huollossa Karikon Autotalossa Mikkelissä. Siellä
huoltopäälikkö kertoi, että niitä on mennyt "jonkin verran", kuulemma pääsiassa 2007-vuoden autoista.
BTCF:n puolella myös keskusteltu aiheesta jonkin verran, ja siellä vaikuttavien, luotettavien lähteiden mukaan
moottoreita vaihdettu jonkin verran myös pk-seudulla.
hattiwatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 22:04
Paikkakunta: Vantaa

Itse ymmärsin merkkiliikkeen puheista, ettei vika ole kovinkaan todennäköinen ja jos se on menossa rikki, se kyllä pitää ääntä ennen porsimista. Joku jolla se on oireillut voinee sanoa pitääkö tuo paikkaansa?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Vastasin, mutta viesti häipyi jonnekin...
Eli: käy koeajamassa molemmat. Onhan tuollainen X-sarjalainen ihan erilainen. Vähän kuin pakulla ajaisi. Jos joku nyt sellaisesta pitää.

177 hp ketjusta:
Onkohan tässä nyt mennyt diesel- ja bensakoneet sekaisin?
Pikakuuklauksella ongelmana on ketjunkiristin, joka monesta vanhemmasta N-koneesta (itse asiassa aina alkupään N-koneisista) on mennyt ja sitä myöten kone. Jos vaihtaa tuon kiristimen uudemman tyyppiseen, ongelma poistuu. Mutta, tämä on jotain vuosien 2002 - 05 vuosien juttuja, kai.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

hattiwatti kirjoitti:Itse ymmärsin merkkiliikkeen puheista, ettei vika ole kovinkaan todennäköinen ja jos se on menossa rikki, se kyllä pitää ääntä ennen porsimista. Joku jolla se on oireillut voinee sanoa pitääkö tuo paikkaansa?
Varmasti pitää ääntä ennen kuin rikkoutuu, mutta sehän ei tässä ole ongelma. Ongelma on se, että vaihtaminen maksaa 2500-3000€. En kyllä itsekään pitäisi tuota rikkoutumista kovinkaan todennäköisenä, mutta kannattaa tuokin huomioida ostopäätöstä tehdessä.

jaki kirjoitti:Vastasin, mutta viesti häipyi jonnekin...
Eli: käy koeajamassa molemmat. Onhan tuollainen X-sarjalainen ihan erilainen. Vähän kuin pakulla ajaisi. Jos joku nyt sellaisesta pitää.

177 hp ketjusta:
Onkohan tässä nyt mennyt diesel- ja bensakoneet sekaisin?
Pikakuuklauksella ongelmana on ketjunkiristin, joka monesta vanhemmasta N-koneesta (itse asiassa aina alkupään N-koneisista) on mennyt ja sitä myöten kone. Jos vaihtaa tuon kiristimen uudemman tyyppiseen, ongelma poistuu. Mutta, tämä on jotain vuosien 2002 - 05 vuosien juttuja, kai.
Eivät ole menneet sekaisin, koskee nimenomaan 177-hevosvoimaista dieseliä. BTFC:n puolelta saa asiasta varmaan lisää infoa, jos haluaa...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kiristin lienee muutettu 184hv versioon? Mutta mitenkäs 117hv:t jatkossa? Nimittäin 177hv versiotakin on vielä käytössä muutamissa uusissakin malleissa. Ainakin X1 oli vielä vähän aikaa sitten 177hv jos olisi uuden tilannut.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

J1978 kirjoitti:Kiristin lienee muutettu 184hv versioon? Mutta mitenkäs 117hv:t jatkossa? Nimittäin 177hv versiotakin on vielä käytössä muutamissa uusissakin malleissa. Ainakin X1 oli vielä vähän aikaa sitten 177hv jos olisi uuden tilannut.
Jep, 184-heppaisessa kiristin ja ketju ovat jo korjattua mallia. Ja muistaakseni myös 177-heppaisessakin viimeistään 1/2009-lähtien.
hattiwatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 22:04
Paikkakunta: Vantaa

Eikös BTCF:n puolella ollut joskus juttua, että E90 ketjunkiristin vaihtui 3/2007 eteenpäin ja joku oli kertonut hintoja, osa 30e vaihto 30e. Puhutaanko nyt eri asioista kun täällä hinta-arvioissa oli pari nollaa enemmän?
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

hattiwatti kirjoitti:Eikös BTCF:n puolella ollut joskus juttua, että E90 ketjunkiristin vaihtui 3/2007 eteenpäin ja joku oli kertonut hintoja, osa 30e vaihto 30e. Puhutaanko nyt eri asioista kun täällä hinta-arvioissa oli pari nollaa enemmän?
Varmaan pitääkin paikkansa, koska tuohon aikaan kone päivittyi 163hp->177hp ja tuossa miedommassa koneessa ei tätä kiristin+ketju ongelmaa ole. Hintoihin en ota kantaa, mutta tuskin kukaan vaihtaa jakoketusa+kiristintä 30 egellä?
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Jakopää ongelma on korjattu 04/2009 ja siitä eteenpäin valmistetuissa autoissa joissa on tuo kaksilitrainen diesel. Näin sano mulle bemari asentaja kun olin autoni kanssa huollossa. Tsekattiin samalla ettei oma autoni ole jakopää ongelmainen, mutta onneksi oli auto tullut tehtaalta pihalle elokuussa 2009.
Vastaa Viestiin