Mikä Se on?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Eija Kurttila
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 14:45

No nyt Se tuli. Se on Ihku. Ihku on valkoinen, sievä, siro ja sulavalinjainen. Kiva ajaa ja kääntyy sukkelasti pieneenkin parkkiin. Ihku ei ole moottoriteiden kingi taikka vauhtihurmuri, mutta kyllä sillä pääsee ja varmasti kortinkin saa hyllylle. Ihkulla on ruskeat nahkapenkit jotka pitäisi varmaankin käsitellä jotenkin. Onko ajatuksia miten penkit kannattaisi nyt uutena hoitaa? Arvaatko mikä Ihku on?
K70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Touko 2011, 10:35
Auto: S212 350CDI, -11
Paikkakunta: Vantaa

Näyttäisi joltain Charme Asserdalilta, tms. :tong:

Uusille nahkapenkeille lienee parasta imurointi ja kerran viikossa nihkeällä mikroliinalla pyyhintä, niin pitäisi pysyä kuosissaan.
Ehkä sitten joskus, kun se pyyhintä on unohtunut jokusen kerran (ainakin vuodeksi :mus: ), niin varmaan kannattaa LeChat-saippualla pestä ja jos halluaa jolain käsitellä, niin marmoritiskin nahanhoitoaine on kaiketi kovin suosittu ja hyväksi osoittautunut.
Eija Kurttila
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 14:45

Okay. Nahka tuntuu vain aika kovalta. Ajattelin sen olevan jotenkin hieman pehmeämpi ja siksi mietin mahdollista hoitoainetta tms nyt heti alkuun.

Ihku on muuten X3 2 litran disel.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Tervetuloa palstalle, Eija ! Ja onnittelut Ihkusta !

Nahkapenkkeihin voi heti uutenakin laittaa vaikka Autoglymin nahanhoitoainetta, jota taitaa BMW Laakkonenkin myydä. Minusta se hieman pehmentää penkkejä. Kovin pehmeästä nahasta niitä ei voi valmistaa, kun sitten istuinosa venyisi pussille nopsaan. Bemun nahkapenkit kestävät aika hyvin kuosissaan. Tuo ruskea on muuten upea väri nahoille !
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
K70
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 09 Touko 2011, 10:35
Auto: S212 350CDI, -11
Paikkakunta: Vantaa

Onnea juu uudesta kuljettimesta. :thuup:

Jos jotain haluat penkkeihin laittaa, niin Bemarin omaa ainetta on kehuttu hyväksi.
Omaani olen tilannut briteistä Gliptonen hoitoainetta. Ihan hyvää sekin on, kun ei tee mitään gigolokiiltoa penkkeihin.

Mutta se vesi/rätti on hyvä ratkaisu, kunnes tulee tarve joskus entrata penkit puhtaaksi, esim. kevätpuunauksen yhteydessä.
Ja noiden hoitoaineiden levityksessä on ensisijaisen tärkeää, että nahan pinta on puhdas. Jos pintaan jää likaa, muruja, tms, niin voit kuvitella millainen hiekkapaperiefekti tulee, kun persauksella hieroo niitä nahkaan.
Eija Kurttila
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 14:45

Kiitos Markku. Hauskaa olla täällä.
Käynpä hakemassa Laakkoselta tuota hoitoainetta ainakin nyt vähän alkuun etteivät pehmene liikaa. Oli kyllä aika prosessi saada Ihku. 11 kk:tta se kesti. Lisävarusteet meni varmaan viisi kertaa väärin ja myyjä oli kyllä hieman "rento" eikä oikein pysynyt mukana jutuissa. Vähän olisi toivonut sujuvampaa ja napakampaa otettaa kaupan tekoon. No nyt on CR-V palautettu ja Ihku tilalla. Olen kyllä ihan myyty tähän peliin. On tosi kiva ja vaivaton peli ajella. Maanantaina pääsee kokeilemaan vetokoukkua hevosen kanssa. Sitten nähdään kuinka vetää pari tuhatta kiloa perässään.

:love:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Eija Kurttila kirjoitti: Oli kyllä aika prosessi saada Ihku. 11 kk:tta se kesti. Lisävarusteet meni varmaan viisi kertaa väärin ja myyjä oli kyllä hieman "rento" eikä oikein pysynyt mukana jutuissa. Vähän olisi toivonut sujuvampaa ja napakampaa otettaa kaupan tekoon. :love:
Laita auto näytille tuonne saitin http://www.bmwforum.fi/viewforum.php?f=32,
niin päästään me muutkin ihailemaan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Onnittelut "ihkusta" Eija! Ja tervetuloa joukkoon sinivalkoiseen! Komean pelin olet laittanut ja vielä hienolla väriyhdistelmällä, valkoinen ulkoväri ja ruskeat nahkapenkit. Nam nam!

Itse suosittelen nahan hoitoon BMW:n omaa nahanhoitoainetta. Se puhdistaa ja hoitaa ja on kokemuksieni perusteella osottautunut parhaaksi aineeksi tähän mennessä. Autoglymiä käytin ennen oman autoni penkkeihin, sekin oli ihan hyvää tavaraa, mutta jätti penkit jonkin verran kiiltäviksi josta en pitänyt, tätä BMW aine ei tee. BMW:n aineen löydettyäni on autoglymi saanut jäädä kaupan hyllylle. BMW:n aineella käsitellyt penkit tuoksuvat myös uudelle nahalle pitkään käsittelyn jälkeen :thuup:
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

K70 kirjoitti:Mutta se vesi/rätti on hyvä ratkaisu, kunnes tulee tarve joskus entrata penkit puhtaaksi, esim. kevätpuunauksen yhteydessä.
Ja noiden hoitoaineiden levityksessä on ensisijaisen tärkeää, että nahan pinta on puhdas. Jos pintaan jää likaa, muruja, tms, niin voit kuvitella millainen hiekkapaperiefekti tulee, kun persauksella hieroo niitä nahkaan.
Juuri näin! Pinnat ensin puhtaaksi ja sitten vasta hoitoaineet päälle. Itsellänikin tulee imuroitua ja pyyhittyä penkkejä säännöllisesti, vaikka aina siisteissä vaatteissa niihin istahdankin ja näin ollen eivät juurikaan likaisia koskaan olekaan, lapsiakaan kun ei ole sotkemassa :) . Tuo vesi/rätti yhdistelmä on hyvä keino pitää penkit puhtaana. Lika ei nääs pääsee pinttymään penkkeihin kun niitä säännöllisesti pyyhkii.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

On tosi upeeta saada palstalle myös Bemarilla ajelevia naisia. Eijalle siis erityisen lämmin tervetuloa -toivotus, ja toive, että jaksaisit kanssamme palstalla silloin tällöin X3 -kokemuksiasi vaihtaa. Se olisi hienoa. Meillähän on tuo X -sarjalaisten ketju, jossa kokemuksia autosta on kiva jakaa, ja mikä parasta, täältä saa myös neuvoja omiin, mahdollisiin kysymyksiin aika nopsaan.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Totta tosiaan. Onnea uudesta autosta ja tervetuloa palstalle! Laitahan auto näytille tuonne Autotalli-osastolle :)
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Onnea minunkin puolesta ja tervetuloa foorumille :)
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Eija Kurttila
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 14:45

Olette kyllä ihania kaikki vinkkeinenne. Kävin sitten hakemassa tuota Bemun omaa hoitoainetta. Meinasin sitä tänään iskeä penkkiin, mutta autossa olikin jo heinää ja ties mitä tallilta. Ei noiden hevosten kanssa kyllä oikein paikat pysy puhtaana, mutta tämä rätti on siis jo ollut käytössä ja oli erittäin hyvä vinkki. Kiitokset siitäkin. Talliteillä rapa lensi sen verran, että valkoinen pinta on jo likainen, mutta kuvaa laitan peliin jos Markku vaikka jossain vaiheessa sellaisen taidoillaan ottaisi.

Maanantaina kokeillaan sitten ekaa kertaa laittaa traileri ja hevonen kyytiin. Pääse juhta töihin ja sitten mitataan oikeasti kuinka hyvä peli on tai onko... ja miten 2500 kg rullaa perässä. Nyt on jo tallilla tiet jäässä joten jännää tiedossa. Itku tulee jos on samanlainen kun Honda CR-V. Sen ns nelivedon voisi myydä jonnekin etelän lämpöön ja ehkä vespassa toimisi oikein hyvin.

Renkaista vielä sen verran, että onkos kellään noita puhkeamattomia renkaita jotka näyttävät tulevan vakiona kaupasta ostettaessa? Meillä on TT:ssä kesärenkaina noi puhkeamattomat ja ne kyllä mökää ihan kamalasti ja kaikki tärinä tuntuu. Tässä ei ehkä ääni tunnu niin paljoa, mutta vähän mietityttää olisiko pitänyt olla tavalliset kun toi traikkukin kiikkuu mukana jonkun verran. Kokemuksia näistä?

Eka mokakin tuli sitten jo tehtyä tuon vetokoukun kanssa. Kiukkusena haukuin myyjän, että tärkein lisävaruste ei sit oo tässä vehkeessä kiinni. Avauduin hieman laajemminkin ja pirskatti sitten se löytykin jonkun jemmanapin kauttaa sähköisenä hässäkkänä takapuskurin alta. :mus: No hieno oli kyllä. Se teki vaikutuksen oikeesti. Eipä ole ennen ollut tuollaista sähköistä vempulaa joka ite rimpuilee paikoilleen, mutta enpä kaipaa yhtään pakkasessa näpit jäässä irottettavan vetokoukun asentamista enää.

Niin ja tänään vielä tankkasinkin ekan kerran ja mittarissa on huikeat 416 km. :thup:
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Kyllähän Xdrive neliveto on kehittynyt sellainen joten uskon, että ei tule ongelmia pidon kanssa hepo perässä ja muutenkaan. Itselläni ei Xdrivesta ole käytännön kokemusta kun mulla on aina ollut BMW takavetoisena, mitä nyt joskus koeajojen yhteydessä olen siihen päässyt tutustumaan. Myös netissä on muistaakseni joitain videoita kilpailijoiden kesken tehdyistä nelivetojen vertailuista ja ainakin niissä BMW kyllä osottautuu kilpailijoitaan paremmaksi ja Xdriveä on kehuttukin myös. Toki käytännössä Xdriven erinomaisuuden sitten huomaa ja kun auto laitetaan tositoimiin. Kerrohan sitten nelivedon toiminnan kokemuksista tänne.

Runflat renkaat jakaa mielipiteitä, toiset tykkää ja toiset ei. Itse kuulun siihen ryhmään joka karttaa rft renkaita. Palstalla on myös paljon keskustelua asian tiimoilta. Rft renkaat ovat normirenkaita kovempia ja sen takia tärähtelyt tuntuvat enemmän. Myös jonkin verran äänekkäämpiä ovat normirenkaisiin verrattuna ja myös suuntavakauden puutettakin niillä on esiintynyt. Itse ainakin suosittelen normirenkaita seuraaviksi rattaiksi :thuup: .

Penkkien puhtaana pitoon sen verran kommenttia vielä, että jos haluaa pitää ne puhtoisena niin hyvä keino siihen on hommata penkinsuojukset, jotka voi heittää istuimille kun menee tallille touhuamaan hevosten kanssa :) .
Eija Kurttila
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 14:45

No nyt on ekat kokeilut trailerin ja hevosen kanssa tehty ja X3 onnistui loistavasti puuhasta. Traileri painaa noin 950 kg ja hevonen siihen päälle 620 kg. Traileri ei tuntunut ollenkaan ja hevosen kun laittoi vielä kyytiin niin lähdössä (käytin D:tä) ei yskinyt yhtään. Melkein täytyy sanoa, ettei ajo-ominaisuuksista huomannut ollenkaan painoa kyydissä vaikka lähtö tapahtuukin vähän ylämäkeen joka oli jo vähän jäässäkin lumikuuron jäljiltä. Äänieristyskin on huomattavasti parempi kuin Hondassa koska kuopivaa hevosta ei kuulunut yhtään eikä myöskään heiluttanut autoa samalla tavalla siis tuo hevosen kuopiminen. Aivan loistava vetojuhta. Enpä taida enää vaihtaa automerkkiä mihinkään muuhun. Kulutus oli noin 10l/100 kg joten sekään ei ollut huima. Kiihtyikin ihan hyvin motarilla kärry perässä. Pitää kyllä vielä hehkuttaa liukkaalla tuota oikeaa nelivetoa automaattinelivetoon. Ei näitä kyllä voi verrata ollenkaan saman päivän aikana. Ainut juttu mikä olisi voinut olla vähän paremmin on vetokoukun sähköpistoke joka on aika lähellä tuota auton helmaa ja sormille ei jää kyllä paljoa tilaa laittaa töpseliä paikoilleen. Niin ja peruuttaminen traikun kanssa oli huomattavasti vaivattomampaa myös. En tiedä kuinka paljon johtuu automaattivaihdelaatikosta suhteessa manualiin, mutta Ihku on.

Myyjä sanoi, että D:llä saa vetää lähdössäkin jo eli kaiketi vaihdelaatikko kestää tuon. Monessa mallissa sanotaan, että liikkeelle pitäisi lähteä automaatilla pienemmällä vaihteella. Kaiketi tähän voi sitten luottaa ja antaa mennä vain D:llä. :thup:
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Hyvältä kuulostaa X3:n veto-ominaisuudet. xDrive on etevä, oikea neliveto, sen jo tiesinkin, mutta kiva kuulla, että 20d -konekin selviytyy haasteesta kunnialla. Eiköhän tämä uusi ZF:n laatikko toimi D:llä yhtä hyvin, kuin pienemmälle vaihteelle lukiten. Ykkösellä se lähtee D -asentoakin käyttäessä ja momentinmuunnin lukittuu jo melko varhain (en tosin muista lukittuuko se jo 1-2 vaihteilla). 10 litran kulutus kuulostaa kohtuulliselta tuolla kuormalla. Muistaakseni eräs kolleega raportoi bensa CR-V:lle 18 l / 100 km lukemia venetrailerin kanssa.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Eija Kurttila kirjoitti:Kulutus oli noin 10l/100 kg joten sekään ei ollut huima. Kiihtyikin ihan hyvin motarilla kärry perässä.
Myyjä sanoi, että D:llä saa vetää lähdössäkin jo eli kaiketi vaihdelaatikko kestää tuon. Monessa mallissa sanotaan, että liikkeelle pitäisi lähteä automaatilla pienemmällä vaihteella.
Yhden kesän kiskoin E46 T 320d manuaalilla n 1700 Kg (joo joo tiedän, on vähän ylikuormaa) autotraileria keskulutuksella tasamaalla 7,1, joka on ihan käsittämättömän vähän :thuup: Mäkisemmässä maastossa meni n 8,5 l:lla. Matkavauhtina pidin n 90 - 95 km/h, koska silloin pystyi käyttämään jopa 6-vaihdetta. Ilmeisesti automaatti + neliveto tuo sitten vähän extraa, ehkä, vai piditkö matkavauhtina yli 100 km/h?
Uskon, että tuollainen uudemman sukupolven automaatti ymmärtää, että perässä on kuormaa, ja asettaa laatikon arvot erilaiseksi kuin ilman kuormaa. ja liikkeelle lähtee silloin aina 1:llä. Muistaakseni normaalisti lähtee 2:lla.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Eija Kurttila
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 01 Joulu 2011, 14:45

Taisin ajella vähän reippaammin kun vähän kiirusta piti, mutta oli tosi kauhee tuuli ja räntää tuli siis noi ekat räntäkelit mitä oli. Traikun jarrut taisi vähän olla päällä (joskus jumittuvat kun seisoo ja ekat pakkaset kosteen päälle lähtee yleensä peruuttamalla auki) joten sekin saattoi nostaa vähän keskikulutusta. Honda CR-V 2,2 disel vei aika lailla saman verran eli ton kympin talvirenkailla ja kesällä vei vähän vähemmän.

Ilo oli nähdä että moottori (2 litranen) riitti hyvin tähän vetohommaan. Se 3 litranen olisi pomapannut hinnassa jo aika lailla.
Lisävarusteena mulla oli jotain niitä ajamiseen olevia juttuja jotka auttavat tohon vetämiseen (servotronic, performance control ja sportohjausjärjestelmä) tosin mene ja tiedä auttaako nuo mitään. Onkos noista kellään mitään kokemuksia? Mulle vois myydä vaikka sian säkissä ja mä ostaisin jos se kuullostas hyvältä...
pelhaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Tammi 2012, 14:33

Terve Eija!
Ne sinun nätit nahkapenkit eivät tarvitse mitään hoito aineita, saattavat tehdä vain hallaa.
Rasvainen tahi vahamainen aine tukkii nahan huokosia ja nahka ei pääse hengittämään.
Niinkuin edellä mainittiinkin pelkä varovainen puhdistus riittää ehjälle maalatulle nahalle.
Ja tosiaan se kissasaippua on erinomaista ainetta tähän, siinähän on hiukan luonnollisia öljyjä mukana mutta ei tietysti kuin hyvin vähän notta tukkisi huokosia.
Elikäs Eija pitää penkit puhtaina ja tähän riittää useimiten kostea pehmeä "rätti"
maria.aho31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Tammi 2012, 14:49

Eija Kurttila kirjoitti:Okay. Nahka tuntuu vain aika kovalta. Ajattelin sen olevan jotenkin hieman pehmeämpi ja siksi mietin mahdollista hoitoainetta tms nyt heti alkuun.

Ihku on muuten X3 2 litran disel.
Heh - mäkin luulin että se on tuo heppa tuossa kuvassa. Magee valk. tähti ottassa hevoosella :)
BMW autot ja Kuljetukset
Vastaa Viestiin