Autolomalle Baltian kautta Eurooppaan

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Jaleo kirjoitti:Matkan ajankohta osuu tuonne Maali-Huhtikuulle, tai heti kun saa nastarenkaat pois autosta.

Valitse mielummin se huhtikuu, sillä viimeisen viiden vuoden aikana ainakin kerran ( tai kaksi) on käynyt niin, että ainakin täällä Luxissa on tullut ns. takatalvi about helmi- maaliskuussa. Silloin ajaminen suvikumeilla on yhtä tuskaa ja automatkailu sitä myöten pilalla.
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Piti tuohon edelliseen viestiin vielä lisätä kiitokset kukkaselle hienoista kuvista. Tuolla on pakko käydä :thuup:
Vehoniemen automuseossa on muuten samanlainen "kääpiö" bmw kuin kukkasen kuvissa.
JukkaE60

MÜCssa Deutsches Museum, esillä kaikki ja menee vähintään päivä. Melkeen keskellä kaupunkia.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kyllä alpeillakin ehtii ajaa, jos siltä tuntuu. Me ajoimme vuokra-Audilla Genevestä Lausannen ja Interlakenin kautta Garda-järvelle Italiaan helposti päivän aikana.

Sustenpassen oli hieno alppitie! Yli 2km korkeudessa meni.

"Pitstoppi" oli Interlakenissa ja Luganossa.

Keli oli +35-astetta Italiassa, mutta silti oli kohtalaisen freesi olo perillä eikä mikään "nyt kuolen".


Ensi kesänä olisi tarkoitus laivalla Rostockiin ja ajaa siitä "Itä-Euroopn turnee", käydä kääntymässä Ljubljanassa ja tulla takaisin Saksan itärajaa. Aikaa varattu kolmisen viikkoa. huomasimme myös, että laiva ei ole mitenkään halpa, mutta toisaalta ei kiinnosta "tuhlata" lomapäiviä ajamalla tukka putkella Ruotsin tai Baltian läpi, niissä kun ei ole paljon nähtävää.
kek
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Loka 2011, 22:45
Auto: G30 530e M-sport

[quote="Jaleo"]Pistetääs omat kuviot tänne kehiin. Tarkoitus olisi lähteä kiertämään Eurooppaa omalla autolla. Ongelmaksi on muodostunut se, että menenkö Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan vai menenkö suoraan autolaivalla. Mitä olen katsonut noita kuluja niin laivahan tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin Ruotsin ja Tanskan kautta.

Kannattaa laskea tarkoin kulut. Itse suosin laivalla Tukholmaan ja ruotsin ja tanskan läpi sekä paluu laivalla saksasta. Käytännössä ajaminen ruotsin läpi on vähän halvempaa ja merkittävä etu on, että seuraavana aamuna herää pohjoissaksassa jolloin pääse yhden päivän ajolla mm. Alpeille. Vertailu saksan lautta joka saapuu sellaiseen aikaan että joutuu kuitenkin yöpymään matkalla kerran ennen Alppeja.
Kulut nousevat kaikilla silloilla, lautoilla ja yhden yöpymisen ja tankillisen kanssa kuitenkin hyvin lähelle saksan lauttahintaa. Toisin kun monet muut, niin minusta ajo ruotsin läpi on aivan miellyttävää.

Itse pidän paluuta lautalla saksasta kätevänä sillä se lähtöaika on yöllä, ja check-in joustava. Jos tähtää Travemündeen klo 23:00 mennessä niin aamulla kun lähtee niin kerkiää mistä vaan Alpeilta yms.

On kokeiltu myös ruotsin kautta paluu. Kun hain bimmerin syksyllä niin saksan lautta oli täynnä ja jouduin tulemaan Travemünde-Trelleborg, ruotsinläpi ajaen ja illalla Tukholmasta. Olisi onnistunut aivan hyvin ilman stressiä, ellei akku olisi kuollut yöllä Trellebori lautalla :mad:
siinä seisoin kaikkien rekkojen edessä pimahtaneella Bimmerillä ja sitten alkoi akunvaihtohässäkkä Malmössa kesken lauantai aamupäivän. Sekaisen hässäkän kautta pääsin lähtemään Malmösta vasta alkuiltapäivästä ja pääsin kun pääsinkin suoraan jonon hännille kun ajettiin lauttaan Tukholmassa.... :tong:
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

kek kirjoitti:
Jaleo kirjoitti:Pistetääs omat kuviot tänne kehiin. Tarkoitus olisi lähteä kiertämään Eurooppaa omalla autolla. Ongelmaksi on muodostunut se, että menenkö Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan vai menenkö suoraan autolaivalla. Mitä olen katsonut noita kuluja niin laivahan tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin Ruotsin ja Tanskan kautta.

Kannattaa laskea tarkoin kulut. Itse suosin laivalla Tukholmaan ja ruotsin ja tanskan läpi sekä paluu laivalla saksasta. Käytännössä ajaminen ruotsin läpi on vähän halvempaa ja merkittävä etu on, että seuraavana aamuna herää pohjoissaksassa jolloin pääse yhden päivän ajolla mm. Alpeille. Vertailu saksan lautta joka saapuu sellaiseen aikaan että joutuu kuitenkin yöpymään matkalla kerran ennen Alppeja.
Kulut nousevat kaikilla silloilla, lautoilla ja yhden yöpymisen ja tankillisen kanssa kuitenkin hyvin lähelle saksan lauttahintaa. Toisin kun monet muut, niin minusta ajo ruotsin läpi on aivan miellyttävää.

Itse pidän paluuta lautalla saksasta kätevänä sillä se lähtöaika on yöllä, ja check-in joustava. Jos tähtää Travemündeen klo 23:00 mennessä niin aamulla kun lähtee niin kerkiää mistä vaan Alpeilta yms.

On kokeiltu myös ruotsin kautta paluu. Kun hain bimmerin syksyllä niin saksan lautta oli täynnä ja jouduin tulemaan Travemünde-Trelleborg, ruotsinläpi ajaen ja illalla Tukholmasta. Olisi onnistunut aivan hyvin ilman stressiä, ellei akku olisi kuollut yöllä Trellebori lautalla :mad:
siinä seisoin kaikkien rekkojen edessä pimahtaneella Bimmerillä ja sitten alkoi akunvaihtohässäkkä Malmössa kesken lauantai aamupäivän. Sekaisen hässäkän kautta pääsin lähtemään Malmösta vasta alkuiltapäivästä ja pääsin kun pääsinkin suoraan jonon hännille kun ajettiin lauttaan Tukholmassa.... :tong:
Ilmeisesti tarkoitus olisi lähteä Ruotsin kautta. Pitää vielä tutkiskella noita autolautan hintoja, sillä onhan se kätevempää kuin Ruotsin kautta. Kuulin tänään juttua, että Tanskasta olisi tunneli Saksaan :conf:
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Jaleo kirjoitti:Kuulin tänään juttua, että Tanskasta olisi tunneli Saksaan :conf:
Ja minkähän Esson baarissa mahdoit kuulla moista, vai näitkö vain unta??
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Jaleo kirjoitti:Kuulin tänään juttua, että Tanskasta olisi tunneli Saksaan :conf:
Tuolle on olemassa oma nimikin: enneuni.
Nimittäin: tuollainen tunneli tosiaan on tulossa. Työt on käsittääkseni jo aloitettu. Tulee siis sen Rödby - Puttgarten lautan paikalle. Ei silti kannata liikaa innostua: matka-aikaa toki hieman säästyy (eihän tuo lautta nykyään aja kuin 45 min muutenkaan), mutta hinta todennäköisesti on vieläkin kovempi kuin lautalla :thdw:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kukkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 12:50

kek kirjoitti:Käytännössä ajaminen ruotsin läpi on vähän halvempaa ja merkittävä etu on, että seuraavana aamuna herää pohjoissaksassa jolloin pääse yhden päivän ajolla mm. Alpeille. Vertailu saksan lautta joka saapuu sellaiseen aikaan että joutuu kuitenkin yöpymään matkalla kerran ennen Alppeja.
Traven "ongelma" on tosiaan tuo illalla saapuminen. Suomi-Saksa välillä olen itse suosinut Rostockia, kun siellä ollaan aamulla, joten voi posotella koko päivän ihan rauhassa. Rostockin ongelma on se, että sinne on lähdöt vain ti, to, la. Hinnat on muistaakseni molemmissa samat, mutta Rostockin ateriapaketti on vähän kalliimpi, kun on yksi safka enemmän.

Jos pesoja haluaa säästää ja ei ole lapsien kanssa liikenteessä, niin Finnlinesin kansipaikka on yksi vaihtoehto.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Voi voi... tuntuu ettei aika riitä millään käymään läheskään kaikissa mielenkiintoisissa kohteissa. Mukava olisi käydä katsomassa esim. DTM-kisat, kun bemarikin pitkästä aikaa mukana.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

En ole montaa kertaa tuota lautta väliä käyttänyt, mutta eiks Traveen pääse hieman reilussa päivässä ja Rostockkiin kestää nykyään puoltoista vrk:ta? Aikaisemminhan meni vielä se Tallinkin lautta Rostockkiin nopeasti, mutta se taisi lopettaa..?
Sataman valintaan vaikuttaa myös se mihin suuntaan jatkaa, Mynssesterin suuntaan Rostockista nopein reitti menee jo aika suoraan, mutta esim Ranskan suuntaan mennessä lounais-Saksan kulmaan pitää Rostockista ajella eka Lübeckiin ja sitten jatkaa samaa reittiä etelään. Travesta voi lähteä ajelemaan pudottelemaan etelää kohti yöpaikkaa hakien, muistelen, että esim tuohon ilta-aikaan noin 3h:ssa pääsee jo Kasselliin asti yöksi. Reitti kantsii tietty "optimoida" myös hieman aikataulujen ja oletettujen ruuhkapaikkojen mukaan, itse ainakin kerran kiersin Frankfurtin alueen Würzburgin kautta kun samana päivänä alkoi Frankfurtin koulujen lomat ja oletettu ohitusaika olisi osunut noin 13-15 tietämille... Tuo reitti oli itse asiassa myös aika mielenkiintoinen ajettavana kunnon mäkineen ja mutkineen...

Itse valitsisin menon lautalla HKI-Trave, jotta pääsee heti loman makuun ja voi vielä päivän ajan suunnitella reittejä ja lukea matkakirjoja jne ja sit travesta yö-paikka muutaman tunnin ajon päähän. Paluu sitten Ruotsin läpi, kun 2 yötä ja koko päivä lautalla loman lopuksi on tosi puuduttavaa... Ja varsinkin toivoa sopii ettei samalla kertaa ole Suomen kaikki Bandidos-kerholaiset samassa laivassa... Vaikka henk koht kokemuksena pitää totuuden nimissä, että valtaosa heistä yllätti varsin positiivisesti käytöksellään.

Jos on lähdössä keväällä niin nythän näyttää jonain messutarjouksena olevan Finnlinesilla -50% kevään matkoista eli hinnan puolesta toi laiva vaihtoehto on aika kovilla..
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

En muista olenko jo tänne postannut.
Laiva tule tosiaan Travemündeen illalla. Riippuen autopaikasta jne, yleensä n klo 21:00 on baanalla. Ennätys itsellä n 20:30, kun olin siinä rampissa, keula valmiiksi alaspäin.
Mutta: yksi kerholainen ehdotti aikoinaan aika ihmeellistä juttua: yöpyä ekan kerran vasta Münchenissä. Ehdotus ei ollut lainkaan pöhkö:
Ensin laivalla unta palloon oikein urakalla. On ihmeellistä, kuinka paljon oikein pystyy nukkumaan, kun oikein pinnistää. Itsellä vielä aina ikkunahytti, joka ei tee hommasta ainakaan helpompaa. Sitten pikku hiljaa iltaa kohti alkaa heräillä ja Red Bullia naamariin. Kun laittaa lapikasta kunnolla lattiaan, on Münhenin hujakoilla joskus 2:30 - 3:00 hujakoilla. Siinä kerkiää hyvin nukkua vielä yöunet. Suosittelen :thuup:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kukkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 12:50

samulis kirjoitti:En ole montaa kertaa tuota lautta väliä käyttänyt, mutta eiks Traveen pääse hieman reilussa päivässä ja Rostockkiin kestää nykyään puoltoista vrk:ta?
Molemmat lähtevät illalla tunnin välein Vuosaaresta ja toinen on perillä Travessa illalla ja toinen seuraavana aamuna Rostockissa ( eli kaksi yötä laivalla). On ihan makuasia kumpaa pitää parempana vaihtoehtona. Itse nukun mielummin laivassa, kuin lähden ajamaan yötä vasten kohti hotellia. Mutta tähän vaikutta tietty se, että olen nykyään aina pesueen kanssa liikenteessä. Yksin ajamalla olen tullut illaksi traveen ja ajanut yön yli Ranskan alpeille. Mutta samaa en lähtisi tekemään muksujen kanssa.

Rostockin yhteys ottaa pitstopin Puolassa, mikä venyttää matka-aikaa. Myös Gdyniassa voi jäädä pois laivasta tai tulla kyytiin. Viime kesänä missasin Rostockista lähtevän lautan, joten ajoin sen "kiinni" Puolan läpi ajamalla ja ajoin laivaan sitten Gdyniassa.

Paluumatkaan Suomeen en ikinä tekisi Ruotsin läpi. Menomatka voisi vielä pitkin hampain mennä, kun ollaan menossa kohti lomakohteita. Mutta Ruotsin läpi paluu kohti arkea olisi liian kova pala purtavaksi. Mielummin ylensyöntiä ja saunomista laivalla.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Kukkanen kirjoitti:Paluumatkaan Suomeen en ikinä tekisi Ruotsin läpi. Menomatka voisi vielä pitkin hampain mennä, kun ollaan menossa kohti lomakohteita. Mutta Ruotsin läpi paluu kohti arkea olisi liian kova pala purtavaksi. Mielummin ylensyöntiä ja saunomista laivalla.
No joo, pesueen kera sitä itsekkin... Ruotsin läpi taas pystyy tekemään pitstopin esim lähelle Kolmårdenia ja olla päivä siellä ja ajaa sitten 1,5h lautalle eikä tartte miettiä turhia aikataulu buffereita... btw lLasten kanssa kun matkustaa pitkiä matkoja niin kannattaa hommata iso kasa äänikirjoja. Meillä pari kesää sitten 7&8v lapset hinkuivat päästä autoon, kun kesken oli jokin jännittävä tarina, mukana oli Veljeni Leijonamieli, Ronja ryövärin tytär, Narniaa, Harry Potteria, Karhukirjeitä jne.. Matkasta menee yhellä hujauksella 10h, kun takapenkki kuuntelee jännittyneenä tarinaa... Leffoissa jne häviää lapsilta mielenkiinto monesti jo muutaman tunnin jälkeen...
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Kukkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 12:50

Juu, muistikortilla on täälläkin vino pino äänikirjoja ja pidemmillä reissuilla lyödään oheen myös DVD:t niskatukiin. Kyllä nuo siirtymät nykyään alkaa menemään entistä kivuttomammnin, kun nuorinkin on nyt päässyt vaippaiän ohi.

Viime kesänä, kun olin yksin muksujen kanssa liikenteessä ja ajoin tätä pätkää reilun viisi tuntia, niin kiittelin mielessäni monta kertaa äänikirjojen ja autodvdeiden keksijöitä :lol:
Viimeksi muokannut Kukkanen, 19 Tammi 2012, 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kukkanen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 12:50

..
Avatar
JKE61
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 29 Heinä 2011, 14:37

Ollaan lähdössä talvilomaviikolla autolla Sveitsiin. Mennään laivalla Rostockiin ja Saksan läpi Sveitsiin. Otan boksin katolle, tosin uusi boksi on vielä kaupassa. Ajattelin ostaa Thulen jonkun littanan mallin. Mitä nopeuksia olette ajaneet Saksan moottoriteillä loota katolla? Thule suosittelee maksiminopeudeksi 130km/h. Etelään mennään yhtä soittoa, mutta takaisin tullaan yhden pysähdyksen taktiikalla. Määränpää on Lausannen suunalla eli ajoreitti on Saksan länsirajaa (A5?) alas ja Bernin kohdalta rajan yli.
Onko syytä hommata lumiketjut? Mulla on renkaina Nokian WR G2:t, jotka nelarissa lumella ovat ihan ok, mutta jäisellä pinnalla pitää ottaa varman päälle.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JKE61 kirjoitti:Thule suosittelee maksiminopeudeksi 130km/h. Etelään mennään yhtä soittoa, mutta takaisin tullaan yhden pysähdyksen taktiikalla.
Onko syytä hommata lumiketjut? Mulla on renkaina Nokian WR G2:t, jotka nelarissa lumella ovat ihan ok, mutta jäisellä pinnalla pitää ottaa varman päälle.
Oletko varma, ettei kannata laittaa suksiluukkua, jos siis ei ole? Hyvällä pakkaamisella saa tavarat ihmeen hyvin sisälle. Hyvin sopi E60 sedanin konttiin 4-hengen tavarat ja sukset pussista ohjaamoon.
130 km/h? Häh, ajat niin lujaa, kunnes se alkaa selvästi väpättämään. Kai se nyt kiinni siellä katolla pysyy ja lukot kiinni. En ymmärtänyt ihan kysymystä.
Jos et ole ennen alpeilla ajellut, niin sen verran voin sanoa, että ilman lumiketjuja ei sinne lähdetä. Taitaa muuten olla ihan pakolliset varusteet, ainakin Saksassa.
Viimeksi muokannut jaki, 19 Tammi 2012, 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
JKE61
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 29 Heinä 2011, 14:37

No pitää koepakata jos kamat mahtuu. Autossa on suksiluukku ja jopa se pussukka, jota ei varmaan ole koskaan edes käytetty. Meitä on neljä ja mukana tulee kahdet sukset ja yksi lauta. Lauta on sen verran pitkä että se ei mene konttiin mitenkään eli se boksi taitaa olla pakon sanelema. Ja laita kaks murrosikäistä vierekkäin, ou jees. Kyllähän Häkä Häkkistä vietiin auton katolla kahta sataa ja ukko pysyi kyydissä, miksei siis boksi...
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

JKE61 kirjoitti:Mitä nopeuksia olette ajaneet Saksan moottoriteillä loota katolla? Thule suosittelee maksiminopeudeksi 130km/h.
Jos noista baananopeuksista puhutaan, niin ennemminkin olisin sinuna huolissani liukkaista keleistä kuin tuosta anopin kuljetuslaatikosta. aika liposta voi baanoilla olla talvella, vaikka mikään lumikeli ei olisikaan. Se 130km/h matkavauhdiksi on ainakin mun mielestä vähintäinkin riittävä.
Kannattaa tulla kesäkeleillä kokeilemaan oman Bemunsa vauhtia jos sellainen kiinnostaa.
Vastaa Viestiin