Tuossa näkyy eri mallisarjojen myynnin jakautuminen eri vuosille.
Ja BMWn myynti/tulos oli kaikkienaikojen paras viime(2012) vuonna.Yritys meinaa rikkoa myyntimäärä ennätyksen myös tänä vuonna.
Tuloksen ennakoidaan olevan viime vuoden tasolla vaika investoinnit ovat ennätysluokkaa.
BMW paahtaa ennätysvauhtia
Tiistai 19.03.2013 klo 16:41
KUVA: TAPIO NURMINEN
BMW odottaa Euroopan vaikeuksista huolimatta myynnin kasvavan. Tulos pysyy viime vuoden huippulukemissa.
Kansainvälisten premiumautomarkkinoiden ykkönen, saksalainen BMW, lupaa myös tänä vuonna kasvattaa myyntiään.
Näin siitäkin huolimatta, että kotimarkkinoilla Euroopassa ei vielä näy valoa tunnelin päässä. Kasvavien riskien ja välttämättömien investointien vuoksi BMW ei usko parantavansa viime vuoden ennätystulosta merkittävästi.
”Koko BMW-ryhmän myynnin osalta me tavoittelemme taas uutta ennätystä”, pääjohtaja Norbert Reithofer tähdensi tiistaina esitellessään BMW:n viime vuoden tuloslukuja ja kuluvan vuoden näkymiä Münchenissä.
Viime vuonna saksalaiskonserni myi pitkälti yli 1,8 miljoonaa ajoneuvoa. Kasvua viime vuoteen kertyi 10,6 prosenttia. Ydinmerkki BMW:n myynti kasvoi 11,6 prosenttia 1,54 miljoonaan. Audeja myytiin vajaat 100 000 - ja Mercedeksiä noin 200 000 vähemmän.
BMW:n saavutus on kunnioitettava, koska viime viiden vuoden aikana autojen myynti on kotimarkkinoilla Euroopassa laskenut tasaisesti.
Massavalmistajista vain Volkswagen on pitänyt pintansa Euroopassa. Konsernin myytyjen autojen määrä on viidessä vuodessa laskenut 39 000:lla, kun esimerkiksi kaksi kertaa pienempi ranskalainen kilpailija PSA (Peugeot ja Citroen) on joutunut kirjaaman yli 500 000 ajoneuvon miinuksen.
BMW ja VW ovat olleet myös tuloksentekijöinä omaa luokkaansa. BMW teki viime vuonna historiansa parhaan nettotuloksen. Voittoa kertyi yli 5,1 miljardia euroa, mikä on noin 4,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2011.
Konsulttiyhtiö Ernst&Youngin tekemän selvityksen mukaan saksalaisten valmistajien menestyksen salaisuus on yksiselitteisesti vahva markkina-asema Kiinassa ja Yhdysvalloissa. BMW:n myynnistä jo yli puolet tulee kriisissä kärvistelevän Euroopan ulkopuolelta.
Pääjohtaja Reithofer varoitti kuitenkin useista lähitulevaisuuden epäpvarmuustekijöistä, jotka vaikuttavat tänä vuonna sekä autonvalmistajien tuloskuntoon että myyntiin.
Yhtenä keskeisimpänä riskinä Reithofer pitää Kiinan kasvun hidastumista. Jos vielä samaan aikaan taantuma Etelä-Euroopassa jatkuu, myös saksalaiset autonvalmistajat joutuvat tyytymään laihempiin tuloksiin.
Kaikista riskeistä huolimatta BMW tavoittelee tänäkin vuonna yli viiden miljardin nettovoittoa eikä 8–10 prosentin voittomarginaalitavoitteesta tingitä. Viime vuonna BMW:n operatiivisen tuloksen suhde liikevaihtoon oli 10,9 prosenttia.
Tulosta ja myös kannattavuutta nakertavat investoinnit sähköautoon ja uusiin voimanlähteisiin. Lisäksi BMW:llä on kapasiteettiongelma, joka pitää korjata nopeasti.
Viime vuonna yhtiön kapasiteetin käyttöaste oli selvästi yli 100 prosenttia, vaikka uusia työntekijöitä palkattiin yli 5500. Saksalaisjätin on pakko rakentaaa uusia tehtaita edelleen kasvavan kysynnän tyydyttämiseksi.
Lähde: Kauppalehti.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.