Mitä uutta opit autostasi?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

phuksi kirjoitti:
Autoja on usein esijohdotettu lisävarusteita varten. Eurooppalaisissa malleissa tosin rajatummin kuin esim. BMW:n jenkkiversioissa (niissä on puhelimien, hälyttimien, vetokoukkujen yms. johdotkin aina). Eli tosiaan jälkiasennuksia varten saattaa olla.
Sanoisin kyllä, että tuo menee pääsääntöisesti niin, että autoissa ei ole YHTÄÄN ylimääräistä johtoa. On tullut muutama BMW purettua, uudempia ja vanhempia. Autot valmistetaan tilauksen mukaan. Sen jälkeen robotti tekee johtosarjan, joka käy vain tuohon yhteen autoon (ok, toki toiseenkin, jos on ihan vastaavat varusteet).
Jos mennään historian havinaan, niin tilanne oli toki toinen. Muistan vm 1991 E34 520i, ehta Suomi-auto. Siinä oli johdot valmiiksi ABS:lle, koska tänne kieltolaan ei sellaisia vakiona asennettu. ne olivat vakiona kaikille muille markkinoille ja siksi, ei kannattanut alkaa valmistaa erikseen Suomi-johtosarjaa. Silloin noita eivät vielä robotit tehneet. Samoin, saman vuoden E36:ssa oli jopa sähköpenkeille ja Hifi:lle johdot valmiina. Oli kyllä ennätys sekin. Sen sijaan jo vm 1994 E36:sta en löytänyt juuri mitään ylimääräisiä johtoja. Hämärä muistikuva, että hälyttimelle olisi saattanut olla. Tosin sekin on voitu poistaa siitä.
Hands-free johdot toki löytyy, jos auto on tehtaalta tilattu preparation for BT hands free (e muista koodia). Sellainen oli minunkin E61:ssa. Ja jälkeenpäin sitten laitettu ULF takakonttiin. Muistaakseni mikrofoni ja BT-antennikin on valmiina. Eli tuollaisen asennus on todella helppo.

Olen pari vetokoukun johtosarjaa asentanut, ja ainakaan E46:ssa ei ole mitään valmiina. Ok, toisessa oli parkkitutkat, joka tarkoitti, että samaan kiinnitysrautaan sai tuon koukun boxin ruuvattua, oalle paikalleen. Toisessa tuli tuo rauta kitin mukana.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

jaki kirjoitti:
phuksi kirjoitti:
Autoja on usein esijohdotettu lisävarusteita varten. Eurooppalaisissa malleissa tosin rajatummin kuin esim. BMW:n jenkkiversioissa (niissä on puhelimien, hälyttimien, vetokoukkujen yms. johdotkin aina). Eli tosiaan jälkiasennuksia varten saattaa olla.
Sanoisin kyllä, että tuo menee pääsääntöisesti niin, että autoissa ei ole YHTÄÄN ylimääräistä johtoa. On tullut muutama BMW purettua, uudempia ja vanhempia. Autot valmistetaan tilauksen mukaan. Sen jälkeen robotti tekee johtosarjan, joka käy vain tuohon yhteen autoon (ok, toki toiseenkin, jos on ihan vastaavat varusteet).
Jos mennään historian havinaan, niin tilanne oli toki toinen. Muistan vm 1991 E34 520i, ehta Suomi-auto. Siinä oli johdot valmiiksi ABS:lle, koska tänne kieltolaan ei sellaisia vakiona asennettu. ne olivat vakiona kaikille muille markkinoille ja siksi, ei kannattanut alkaa valmistaa erikseen Suomi-johtosarjaa. Silloin noita eivät vielä robotit tehneet. Samoin, saman vuoden E36:ssa oli jopa sähköpenkeille ja Hifi:lle johdot valmiina. Oli kyllä ennätys sekin. Sen sijaan jo vm 1994 E36:sta en löytänyt juuri mitään ylimääräisiä johtoja. Hämärä muistikuva, että hälyttimelle olisi saattanut olla. Tosin sekin on voitu poistaa siitä.
Hands-free johdot toki löytyy, jos auto on tehtaalta tilattu preparation for BT hands free (e muista koodia). Sellainen oli minunkin E61:ssa. Ja jälkeenpäin sitten laitettu ULF takakonttiin. Muistaakseni mikrofoni ja BT-antennikin on valmiina. Eli tuollaisen asennus on todella helppo.

Olen pari vetokoukun johtosarjaa asentanut, ja ainakaan E46:ssa ei ole mitään valmiina. Ok, toisessa oli parkkitutkat, joka tarkoitti, että samaan kiinnitysrautaan sai tuon koukun boxin ruuvattua, oalle paikalleen. Toisessa tuli tuo rauta kitin mukana.
Samat kokemukset kuin Jakilla. Kokemusta E46, E39, E90 ja E61 ja jos jotain varustetta ei ole tehtaalta otettu, niin ei sille kyllä lakuakaan löydy. Yksi hyvä esimerkki on tuo Cold Climate -paketti, jossa tulee mm. lämmitysvastus ahtoputkeen ja jos sen haluaa retrofittinä asentaa, niin sähköt pitää rakentaa customina tai vaihtaa isompi setti koneen johtosarjaa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

tmikki kirjoitti:F10:ssä tänään puolisoani kaupasta odotellessani auto sammuksissa ja virrat pois päältä painoin kuskin puoleista flektin tuuletusnopeutta lisäävää nappulaa ja meni taukolämmitys päälle :w00t: Tuuletusnopeuden pienennysnapista sammui :thuup:
Tuossa taukolämmitys/tuuletus tilassa ei pysty asetuksia muuttamaan.
Luulin ettei tuota pysty tekemään kuin iDrive valikon kautta :mus:
Tämäkin on erittäin mielenkiintoinen tieto. Mulla oli sama toiminto jo LCI E60:ssa mutta sitä ei tullut koskaan käytettyä.

Laita tulemaan lisää detskuja miten se sulla toimii.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

[quote="gestapo" Muistaakseen vaatii himmenevät ja sähköisesti sisäänpäin taittuvan peilipaketin.[/quote]

Näin taitaa olla. Pitäsisi ehdottamasti olla vakio varuste, siis taustapeilin automaattitummennus ja taittuvat ulkopeilit...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ironic32 kirjoitti: Samat kokemukset kuin Jakilla. Kokemusta E46, E39, E90 ja E61 ja jos jotain varustetta ei ole tehtaalta otettu, niin ei sille kyllä lakuakaan löydy. Yksi hyvä esimerkki on tuo Cold Climate -paketti, jossa tulee mm. lämmitysvastus ahtoputkeen ja jos sen haluaa retrofittinä asentaa, niin sähköt pitää rakentaa customina tai vaihtaa isompi setti koneen johtosarjaa.
En väitä vastaan kun en asiasta mitään faktaa tiedä, mutta tuohan tarkottaisin että esim. F10 autoon pitäisi olla useita kymmeniä erilaisia johto "klusterita" tarjolla. Nyky autoissa kulkee sellainen määrä johtoja että puhutaan jo tuhansista piuhoista ja vielä (common rail) yhteiskaapeleista.
Onko oikeasti niin, että erilaisia johto nippuja kannattaa edes tehdä useita versioita, BMW hinnastosta määritellen vähintään 100 erilaista?
Logistisesti se lienee nykyään mahdollista :conf:

Mikäli näin, niin jokainen lisävaruste mikä ei ole tehtalla asennettu sekoittaa koko auton sähköt ja tietsikat.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ricracing kirjoitti:En väitä vastaan kun en asiasta mitään faktaa tiedä, mutta tuohan tarkottaisin että esim. F10 autoon pitäisi olla useita kymmeniä erilaisia johto "klusterita" tarjolla. Nyky autoissa kulkee sellainen määrä johtoja että puhutaan jo tuhansista piuhoista ja vielä (common rail) yhteiskaapeleista.
Onko oikeasti niin, että erilaisia johto nippuja kannattaa edes tehdä useita versioita, BMW hinnastosta määritellen vähintään 100 erilaista?
Logistisesti se lienee nykyään mahdollista :conf:
Ei, vaan autoon parsitaan sellainen johtosarja, jossa on nihin varusteisiin sopivat johdot ja liittimet, joilla se on tilattu. Johtosarjoja ei ole olemassakaan, on vain erivärisiä johtoja kelalla, erilaisia liittimiä ja sidontatarvikkeita. Niistä sitten SAP::sta tulleiden valmistusparametrien mukaan kasataan johdot ja liittimet yhteen.
Lisäksi: mikä on "johtosarja". Autossa on joka tapuaksessa useampi erillinen johtosarja. Tyyppillisimpiä on moottorin oma, joka taitaa nykyäänkin olla vielä erillinen.
Mikäli näin, niin jokainen lisävaruste mikä ei ole tehtalla asennettu sekoittaa koko auton sähköt ja tietsikat.
Tai sitten lisävarusteet, kuten vetokoukku, on rakennettu siten, että se saadaan sopimaan auton olemassaolevaan sähköverkkoon. Vielä E46:ssa siinä oli kasa erillisiä liitinpinnejä, joita tökittiin liitinrunkoihin ympäri autoa. Eiköhän E60 ja F10:ssäkin ole samanlainen.
Jos haluaa asentaa jotakin, mitä ei ole ajateltu lisävarusteeksi laitettavan, voihan sellaisenkin laittaa. Itse laitoin aikoinaan tummentuvan sisäpeilin E60:een, joka olikin aika savotta. Sähköt otin tietysti sieltä mistä ne WDS:n mukaan pitikin ottaa...sai vetää johtoa aika lailla. Siinähän olisi ollut kattloluukun ja sisävalon sähköjä valmiina, mutta eihän sellainen orggisoravalle käynyt, koska tehtaalta lähtevissä sähkö tuli muualta. Sisätummennushan taasen poistuu, kun laittaa pakin päälle (loogista sinällään). Sillekin piti vetää oma johto valoyksikköön.

Nyt olisi projektina asentaa orggishifit. Päätevahvistimia saa ebay:stä halvalla, mutta kukas suostuisi mälläämään oman E6X:sä lunariin (jossaa olisi orggis hifit), niin käviin AVK:lta hakemassa sopivan johtonipun?
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

jaki kirjoitti:
phuksi kirjoitti:
Autoja on usein esijohdotettu lisävarusteita varten. Eurooppalaisissa malleissa tosin rajatummin kuin esim. BMW:n jenkkiversioissa (niissä on puhelimien, hälyttimien, vetokoukkujen yms. johdotkin aina). Eli tosiaan jälkiasennuksia varten saattaa olla.
Sanoisin kyllä, että tuo menee pääsääntöisesti niin, että autoissa ei ole YHTÄÄN ylimääräistä johtoa.
Sullahan on katkeria kokemusia johdoista :wassat: Ne varusteethan saa myös tehtaalta asennettuna :thuup:

Sen mitä euromalliin E46:een olen asennellut niin totesinkin että euromalleissa rajatummin. Siellä ei juurikaan ollut mitään valmiina. Nykyistä E91:stä en ole vielä lisävarustellut niin en tiedä sen enempää. Kuulostaa että ei siis ole muutosta. Mutta tuossa mun kanukkiversiossa on kyllä ihan reilusti esijohdotuksia. Eli siinä on varmaan maan perus-spekissa näitä 'preparation' optioita valittuna. Varmaan markkina-aluekohtaista ja jenkkimalleissa on 'konfiguroitavuus' rajatumpaa eli lyödään vakiopalaa sisään. Konfiguraatioikombinaatioiden hallinta kun on melkoista taidetta myyntioptioiden ominaisuuksista tuoterakenteen hallintaan ja vaikutuksiin softaan ja sen konffikseen (...tuttua työn puolesta jossa joutuu näitä välillä mietiskelemään... kandee myös katsoa VW Passatin uusinta jenkki-mallia ja sen optiorakennetta euromalliin verrattuna ja laskettuja kustannussäästöjä = alempaa hintaa jota hakevat kannattavuuden kärsimättä...). Ja toisaalta rapakon takana retrofit-markkinat on ihan eri tavalla pinnalla. Mutta totta sekin että varusteista riippuen samat pinnitkin samassa yksittäisessä liittimessä voi olla eri käytössä. Saa olla tarkkana asennuksissa...

Ja vähän off topic... Sitten on vielä signaalit joita on oskilloskoopilla tullut ihmeteltyä kun ei aina ihan aukene...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

phuksi kirjoitti: Sullahan on katkeria kokemusia johdoista :wassat: Ne varusteethan saa myös tehtaalta asennettuna :thuup:
He he :)
Varsinkin, kun purin kilpurista johtoja pois, tuli ihmeteltyä useamminkin kerran, miksi asioita on tehty niin kuin on tehty. Syynähän on joko helpottaa asentamista tehtaalla tai sitten estää erilaiset radio- yms häiriöt.
Mutta tuossa mun kanukkiversiossa on kyllä ihan reilusti esijohdotuksia. Eli siinä on varmaan maan perus-spekissa näitä 'preparation' optioita valittuna. Varmaan markkina-aluekohtaista ja jenkkimalleissa on 'konfiguroitavuus' rajatumpaa eli lyödään vakiopalaa sisään. Konfiguraatioikombinaatioiden hallinta kun on melkoista taidetta myyntioptioiden -p
Uskon, etä asia on noin kuten kirjoitat. Mielenkiintoista on se, miksi noihin Pohjois- Amerikan malleihin laitetaan "yleismallinen" johtosarja. Voihan olla, että sielläpäin tosiaan on tapana jälkivarustella autoja enemmänkin.

OT: historian havinaa:
70- luvulta muistan, kun isäni osti uuden Taunuksen. koska autovero oli kovaakin kovempi, piti maahantuojan olla kekseliäs. Yksi säästämisen kohde oli peruutusvalo. En voi ymmärtää miksi sekin oli jätetty pois, siis ei virhe vaan tarkoituksella. Ihan käsittämätöntä, mutta siellä oli valmiina kaikki johdot ja muistaakseni jopa kytkin laatikossa (tästä en ole satavarma, olisiko tuo kytkin laitettu Ford-huollossa sinne)! Muistan selkeästi, kun avasimme takavalon lasin ja laitoimme polttimon sinne. Sitten vaan virta ja pakki päälle ja uutta valoa ihmettelemään :thuup:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

jaki kirjoitti:
phuksi kirjoitti: Sullahan on katkeria kokemusia johdoista :wassat: Ne varusteethan saa myös tehtaalta asennettuna :thuup:
He he :)
Varsinkin, kun purin kilpurista johtoja pois, tuli ihmeteltyä useamminkin kerran, miksi asioita on tehty niin kuin on tehty. Syynähän on joko helpottaa asentamista tehtaalla tai sitten estää erilaiset radio- yms häiriöt.
Mutta tuossa mun kanukkiversiossa on kyllä ihan reilusti esijohdotuksia. Eli siinä on varmaan maan perus-spekissa näitä 'preparation' optioita valittuna. Varmaan markkina-aluekohtaista ja jenkkimalleissa on 'konfiguroitavuus' rajatumpaa eli lyödään vakiopalaa sisään. Konfiguraatioikombinaatioiden hallinta kun on melkoista taidetta myyntioptioiden -p
Uskon, etä asia on noin kuten kirjoitat. Mielenkiintoista on se, miksi noihin Pohjois- Amerikan malleihin laitetaan "yleismallinen" johtosarja. Voihan olla, että sielläpäin tosiaan on tapana jälkivarustella autoja enemmänkin.

OT: historian havinaa:
70- luvulta muistan, kun isäni osti uuden Taunuksen. koska autovero oli kovaakin kovempi, piti maahantuojan olla kekseliäs. Yksi säästämisen kohde oli peruutusvalo. En voi ymmärtää miksi sekin oli jätetty pois, siis ei virhe vaan tarkoituksella. Ihan käsittämätöntä, mutta siellä oli valmiina kaikki johdot ja muistaakseni jopa kytkin laatikossa (tästä en ole satavarma, olisiko tuo kytkin laitettu Ford-huollossa sinne)! Muistan selkeästi, kun avasimme takavalon lasin ja laitoimme polttimon sinne. Sitten vaan virta ja pakki päälle ja uutta valoa ihmettelemään :thuup:
Vähän sama juttu jenkki-E92:ssä on takasumuvalo valmiina, johdot ja polttimo valmiina. Valokytkimestä pitää vaan leikata sumuvalopainikkeen päällä oleva "tyhjäpainike" pois, niin se alkoi toimimaan. Hassua :)
- - -
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

[quote="jaki"] Ei, vaan autoon parsitaan sellainen johtosarja, jossa on nihin varusteisiin sopivat johdot ja liittimet, joilla se on tilattu. Johtosarjoja ei ole olemassakaan, on vain erivärisiä johtoja kelalla, erilaisia liittimiä ja sidontatarvikkeita. Niistä sitten SAP::sta tulleiden valmistusparametrien mukaan kasataan johdot ja liittimet yhteen.
Lisäksi: mikä on "johtosarja". Autossa on joka tapuaksessa useampi erillinen johtosarja. Tyyppillisimpiä on moottorin oma, joka taitaa nykyäänkin olla vielä erillinen. [quote]

Uudet Bemarit, esim. F10, ei enää toimi johtosarjojen kautta vaan ns. "common rail" systeemillä, joka on prosessoreihin yhdistetty. Common reilistä sitten on johtosarja laajennukset eri komponetteihin joidenka tunnistus tulee olla ohjelmoitua "keskusjärkeen".
Olenko mielestäsi kärryillä?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

Ricracing kirjoitti:Uudet Bemarit, esim. F10, ei enää toimi johtosarjojen kautta vaan ns. "common rail" systeemillä, joka on prosessoreihin yhdistetty. Common reilistä sitten on johtosarja laajennukset eri komponetteihin joidenka tunnistus tulee olla ohjelmoitua "keskusjärkeen".
Olenko mielestäsi kärryillä?
Eikös Common rail -ole vain kiisseli-moottorin yhteispaineruiskutusta, kun johdotuksiin taas liittyy CAN-väylä?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

FullFrame kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Uudet Bemarit, esim. F10, ei enää toimi johtosarjojen kautta vaan ns. "common rail" systeemillä, joka on prosessoreihin yhdistetty. Common reilistä sitten on johtosarja laajennukset eri komponetteihin joidenka tunnistus tulee olla ohjelmoitua "keskusjärkeen".
Olenko mielestäsi kärryillä?
Eikös Common rail -ole vain kiisseli-moottorin yhteispaineruiskutusta, kun johdotuksiin taas liittyy CAN-väylä?
Noo, eipäs nyt saivarrella, jos termit ei ihan mennyt kohdalleen :) RIcu on oikeassa siinä, että erilaisia sarjaväyliä on jo ollutkin ainakin E39:stä alkaen. I-Bus lienee tunnetuin. Sarjaväylän hyvä puolihan on se, että sinä ideaalitapauksessa kulkee vain 1-johto, olettaen, että maa menee rungossa. Käytännössä kuitenkin ei ihan noin yksinkertainen.
Mutta: kyllä ainakin E6X:ssä on vielä hämmästyttävän paljon peruskaapelia, vaikka siinä on jo kuituväyläkin MOST. Tosin se taitaa olla vain viihdelaitteille. Hyvänä esimerkkinä stereot:
jos autossa on hifi- menee kaikki päätevahvistimelle menevt signaalit ihan kuparipiuhana auton perälle keulasta. Eli vielä ns kivikautistekniikkaa.
jos autossa on L7 (ja varmaan Individual) menee keulasta ainoastaan valokuitu päätevahvistimelle. Tuollainen kuitu ylipäätään on autokäyttöön viimeisen päälle hyvä. Kevyt ja tunteeton häiriöille.
Itse olen vähän kummastellut E6x:n johdotuksia, koska, kun akku on takana, periaatteessa kaiken voisi tuoda muutamalla väylällä taakse ja sitten laittaa älyboxit ohjaamaan itse toimintoja, kuten valoja jne.
Vastaus F10:een: en ole tutustunut tarkemmin, mutta epäilen, että sielläkin kuaprikaapelia vielä riittää. Varmaan taas joitain toimintoja on siirrretty noihin sarjaväyliin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
bmwsam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Syys 2012, 16:26

Tervehdys,
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta vetokuokun sähköjen asennuksesta 2006 touringiin?
Tilasin Westfallin irroittettavan koukun, mukana tuli myös seitsämän napainen liitin+johto ja rele. Kummalta puolelta johdot sisään ja mistä johdoista ryöstetään???? Onko jotain kaaviota?
Onko jollain ilmennyt jotain ongelmia asennuksen jälkeen?
Kiitsa.
JukkaE60

bmwsam kirjoitti:Tervehdys,
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta vetokuokun sähköjen asennuksesta 2006 touringiin?
Tilasin Westfallin irroittettavan koukun, mukana tuli myös seitsämän napainen liitin+johto ja rele. Kummalta puolelta johdot sisään ja mistä johdoista ryöstetään???? Onko jotain kaaviota?
Onko jollain ilmennyt jotain ongelmia asennuksen jälkeen?
Kiitsa.
Ilmeisesti E60 kyseessä? Silloin ei kait ryöstellä virtoja mistään vaan virrat joutuu ottamaan jostain boxista, en tiedä tarkemmin mistä mutta perinteinen apiko-ryöstely sotkee auton sähköt tyystin.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

JukkaE60 kirjoitti: Ilmeisesti E60 kyseessä? Silloin ei kait ryöstellä virtoja mistään vaan virrat joutuu ottamaan jostain boxista, en tiedä tarkemmin mistä mutta perinteinen apiko-ryöstely sotkee auton sähköt tyystin.
Ilmeisesti on olemassa sellaisia boxeja, jotka eivät ryöstössä vie juuri ilainkaan virtaa. Tällöin ei kai tule turhia hälytyksiä . Jos on kyseessä joku mopo E60, tuollaisen ihan hyvin voi laittaakin. Jos olisi parkkitutka, olisihan se naurettavaa, että aina peruuttaessa, tutka huutaisi. BMW:n oma boxi luonnollisesti osaa sammuttaa tutkan, kun on kärry perässä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
maanmies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2012, 23:32

Että ovet saa ilmeisesti auki vaikka tikkarilla :curse:
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

maanmies kirjoitti:Että ovet saa ilmeisesti auki vaikka tikkarilla :curse:
?
Ex: F20 118dA
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Tänään tuli huomattua itselleni täysin yllättävä asia vaihteiston ja ajomoodien toiminnasta F20:sen automaatilla.
Mielestäni tavasin manuaalin tarkkaan läpi noiden modejen sun muun suhteen, mutta ilmeisesti jotain livahti ohi silmien.
Tähän asti on siis ärsyttänyt se että Sport mode nappulasta valittuna poistaa käytöstä Traction moden tai DCS Off toiminnon. Oletin että tuo Sport + DCS Off on mahdollista vain mikäli tilauksessa on napsittu mukaan Sport+:an tuoma ominaisuus.

Eilen kikkailin sitten tuon manuaali eteen/taakse vaihdevalinnan kanssa ja tuli huvikseen tökättyä Traction päälle.
Ihmetys oli suuri kun Sportin mukaiset korkeammat kierrokset yhdistyivät hieman rajoitettuun perän irtoamiseen. Siitä sitten testaamaan mitä DCS Off tekee DS moden kanssa ja toimihan se! :)

Eli vaihteiston osalta näyttäisi siltä että saman tilan kuin Sport+:lla, saa aikaan normilaatikolla vetäisemällä keppi vasemmalle DS tilaan ja pitämällä DCS nappulaa pohjassa se 10 sekuntia jolloin DSC Off tila menee päälle. Lopputuloksena tarkempi ja nopeampi kaasunkäyttö sekä itse hallittavissa oleva luisto. :)

Tässä vielä pari kuvaa asiaan liittyen:

Kuva
Tässä siis perus DS Sport mode keppi vasemmalla.

Kuva
Tässä taas DS Traction modella höystettynä.

Kuva
Ja lopulta DS DSC Off tila päällä.
Ex: F20 118dA
bmwsam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Syys 2012, 16:26

Terve, kyseessä on 3 sarjan farkku eli e 91, onko siinä sitten sama kuin 5 sarjan autossa, ettei valoista voisi ryöstää?? Motonetin kovilin sarjankin joutuu ryöstämään valoista, vaikka siinä on liittimiä joka lähtöön.
T, S
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

bmwsam kirjoitti:Terve, kyseessä on 3 sarjan farkku eli e 91, onko siinä sitten sama kuin 5 sarjan autossa, ettei valoista voisi ryöstää?? Motonetin kovilin sarjankin joutuu ryöstämään valoista, vaikka siinä on liittimiä joka lähtöön.
T, S
Itse olen välttänyt ryöstämästä ja rinnalle kytkemistä ja vaikka olen kerran muinoin niin tehnytkin, niin laitoin releen kautta uuden syötön ja ohjaus releelle auton valosta. En ole E91:stä mitannut mutta takavalot ja vilkut jos on ledejä niissä saattaa olla sellainen ongelma että rele ei lähde vetämään. Näin ainakin kävi E83:ssa jossa takavalolle meni hakkurimuokattua jännitettä joka heilui 0 / 12V ja jonka keskiarvo oli 3,4V... Se on tyyris juu tuo autoon tehty helposti kytkeytyvä sähkösarjasetti koukkuihin...

Mutta se mitä opin eilen autosta (E91) oli että mittaristo ei näytä oven olevan auki ennen kuin lähtee ajamaan? Eli repsikan ovi oli vain puoliksi kiinni. En nyt testannut oliko sidottu matkaan vai nopeuteen vai molempiin mutta hetken ehdin ajelemaan mutta näyttöön ilmestyi tieto vasta kun olin ajanut hetken? Voisi se näyttää sen paikoillaankin niin voisi sulkea ennenn kuin lähtee liikkeelle...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin