Mitä uutta opit autostasi?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

gestapo kirjoitti:Tai oikeasti haluaisin oppia:

Tänään kun lähdin tankkauksen jälkeen ajamaan, niin hetken aikaa näky kiekkomittarin kohdalla navin kartta ja alla nuolinäyttö. Mutta vain hetken kunnes Hudi tuli näkyviin tuulilasiin.

Miten tuon saa näkymään?
Ei auta vaikka Hudin sammuttaa.
No selvisi tämäkin kokeilemalla.
Elikkäs kun Hudi on sammutettuna ja navigointi päällä, niin seuraavaa käännöstä lähestettyessä, oisko n.300m ennen, kiekkamittariin ilmestyy karttakuvio käännöksestä.
Siinä se näkkyy kääntymisen ajan ja sitten katoaa.
Kokoajan siinä kuitenkin näkyy pieni nuoli tulevaa kääntymistä varten, niin kuin Hudissakin.

Jatkuvasti karttaa näkyvissä siinä ei luultavasti saa? En ainakaan ole onnistunut sitä kytkentää löytämään.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
johansson
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 16:09

Viimeviikkoisessa vuokra-X3:ssa näytti navin opastus siirtyvän mittaristoon, kun otti navinäytön pois HUD:n asetuksista. En tiedä saisiko yhtäaikaa näkösälle.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Tuossa Hudissa näkyvä naviopastus(seuraava käännös, yleensä nuolta ja matkaa näyttää) näkyy himmeämmällä kuin esim. nopeusnäyttö.
Mutta kun käännös lähestyy ja matkaa siihen on alle 10km, niin näyttö kirkastuu nopeusnäytön kirkkauteen.

Eipähän turhaan häiritse. :thuup:
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
JeanMichell
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
Auto: Ford Ranger Wildtrak

Toinen F11 malli menossa ja nyt vasta sain koukun hankittua. Itse asiassa tämä on eka koukku BMW:ssä, tähän asti mulla ollut vain Audissa koukku. Muutoin olen lainaillut vetoautoa. Kärryhän toki aina ollut ja pyöräteline....

Asiaan. Mulla on Westfalian koukku (ei siis lisävarustekoukku). Lisäksi minulla koodattu takavalot aina palamaan. Peräkärryssä ei kuitenkaan pala valot, kuin vasta sitten jos tulee pimeää tai vääntää valot manuaalisesti päälle. Onko eri tapoja koodata?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

F20LCI ei kans "toiminut" kärryn valot (koodattu myös auton takavalot aina palamaan) kuin valokatkaisimesta kääntämällä kunnes hiffasin, että valot toimiikin automaattiasennossa jos kärryn sähköt kytkee auton ollessa sammuksissa (ennen peruutin kärrylle ja annoin auton olla käynnissä kärryn kytkemisen ajan). Sit kun starttaa kärry kytkettynä niin kärryn etuparkit, takavalot jne. toimii valokatkaisimen automaattiasennossakin eli ei tarvi käännellä kytkintä.
Modi78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Helmi 2014, 17:57
Auto: BMW 330e Touring xDrive 2021

Tajusin tänään vaimon opastuksella, että se takaluukun avausnappi löytyy kuskin puolelta vasemmasta alakulmasta. Hyvin on piilotettu, aikaisemmissa autoissa se on ollut keskikonsolissa.
mister67
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Elo 2017, 20:59

Moi tietäjät!

Kysyisin että onko eri mallien (1-sarjan, 3-sarjan, 5-sarjan uusissa autoissa) xdrive malleissa mitään eroa?! Eli onko näissä malleissa samanlainen neliveto järjestelmä?
Avatar
LuZiaN0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
Auto: X3 30e M-Sport 2022

mister67 kirjoitti:Moi tietäjät!

Kysyisin että onko eri mallien (1-sarjan, 3-sarjan, 5-sarjan uusissa autoissa) xdrive malleissa mitään eroa?! Eli onko näissä malleissa samanlainen neliveto järjestelmä?
Täältä löytyy neliveto -jutustelua:

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=85
X3 30e M-Sport 2022
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Minä yllätyin renkaanvaihdon yhteydessä, että nelivedossa voimalinja ei olekaan etupyörien osalta lukittu kun vaihteisto on P-asennossa. Olin olettanut että tuo parkkilukko vaikuttaisi myös eturenkaisiin, mutta näin ei ollut. Myös käsijarru otti vain takarenkaisiin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^^saman pistin tänään merkille kun renkaat vaihtelin.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Vaatiiko se jakolaatikon "aktuaattori" sähköt pitääkseen nelikon kytkettynä? Eli virrat pois=takaveto?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Toihan on kyl periaattessa hyvä, niin saa hinurilla auton lavetille kun pistää kelkan perän alle ja kiskasee ylös kyytiin... Ei tartte murehtii nelivedon hinaamisesta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Heguli31 kirjoitti:Vaatiiko se jakolaatikon "aktuaattori" sähköt pitääkseen nelikon kytkettynä? Eli virrat pois=takaveto?
Varmaan juuri näin. Tällä tavalla testataan myös tuon jakovaihteiston vika, eli jos on ongelmia, niin sen johto irroitetaan (= virrat pois) ja jos ongelma hävisi, oli ongelma jakovaihteistossa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jepni, xDrive nimenomaan aktivoi nelivetoa mahdollisen tarpeen saapuessa sen sijaan että höllentelisi sitä.

Hinaaminen kuitenkin valmistajan ohjeiden mukaan suoritetaan kaikki pyörät maassa tai auto lavalla. Henkilökohtaisesti noudattaisin tuota ohjetta ihan vaan varmuuden vuoksi, vaikka periaatteessa myös toinen pää ilmassa -hinaamisen pitäisi melko turvallista ollakin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Todennäköisesti tässä kohdassa toinen pää ilmassa lyhyt siirto (vaikka lavetille veto) on turvallista, eri asia hinata niin pitkälle että mahdollisesti epätäydellinen voitelu tekisi tuhoja.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei se voitelu, vaan nimenomaan mahdollinen jakolaatikon kytkimen takertelu kun akselit pyörii eri tahtia... Sen kytkimen pitäisi olla kokonaan auki tuossa tilanteessa, mutta jos ei jostain syystä ole, niin parempi se on olla tappamatta jakolaatikkoa.

Lavetillehan auto vedetään pyörillään (tai ainakin mun autot on vedetty - myös bemari), eli kaikki renkaat rullaa samaa tahtia. Ei siinä ole mitään hätää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mun Bemaria ei todennäköisesti vedetä pyörillään lavetille jos moottori ei käy, kun vaihteiston saa N:lle vain auton alla ryömien.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Faijan Mersu kun Lidlin pihaan hajos (w204 virtalukko ei tunnistanu avainta enää eli rattilukko päällä pyörät vähän vinossa) niin hinurilla kelkka alle, jossa perässä pikku pyörät, veto siihen päälle ja näin tuli takavetonen Mersu nätisti korjaamolle perse pystyssä ja apupyörät keulassa. Vaikee kuvitella, ettei samalla tavalla vois xdrivee hinata, kun takapyöriä (ei edes pyöri P:llä) ei liikuteta mihinkään eikä ne muutaku nouse maasta irti, ja etupyörät pyörähtää kelkan päälle eli tarvii liikkua kuin max puoli metrii taakse ja purkaessa puoli metrii eteen.

Jos ne renkaanvaihdossa pyörii mukisematta niin enempi mä niitä siinä pyöritin kuin mitä ne ois hinaustilanteessa pyörineet.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo siis joo, apukelkoilla toki, kun ei toinen akseli pyöri maata vasten eli koko matkaa, eli auton kannalta tilanne vastaa hyvin pitkälti lavalla vientiä. Hahmotin väärin, pahoittelen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Aero kirjoitti:Joo siis joo, apukelkoilla toki, kun ei toinen akseli pyöri maata vasten eli koko matkaa, eli auton kannalta tilanne vastaa hyvin pitkälti lavalla vientiä. Hahmotin väärin, pahoittelen.
Ihmettelin myös että mitä ihmettä tuossa on autosta opittu, mutta oli tosiaan niin että neliveto bemariakin voi liikutella jos molemmat akselit on ilmassa. Ei olis kyllä ikinä arvannu
Vastaa Viestiin