Sanoisin kyllä, että tuo menee pääsääntöisesti niin, että autoissa ei ole YHTÄÄN ylimääräistä johtoa. On tullut muutama BMW purettua, uudempia ja vanhempia. Autot valmistetaan tilauksen mukaan. Sen jälkeen robotti tekee johtosarjan, joka käy vain tuohon yhteen autoon (ok, toki toiseenkin, jos on ihan vastaavat varusteet).phuksi kirjoitti:
Autoja on usein esijohdotettu lisävarusteita varten. Eurooppalaisissa malleissa tosin rajatummin kuin esim. BMW:n jenkkiversioissa (niissä on puhelimien, hälyttimien, vetokoukkujen yms. johdotkin aina). Eli tosiaan jälkiasennuksia varten saattaa olla.
Jos mennään historian havinaan, niin tilanne oli toki toinen. Muistan vm 1991 E34 520i, ehta Suomi-auto. Siinä oli johdot valmiiksi ABS:lle, koska tänne kieltolaan ei sellaisia vakiona asennettu. ne olivat vakiona kaikille muille markkinoille ja siksi, ei kannattanut alkaa valmistaa erikseen Suomi-johtosarjaa. Silloin noita eivät vielä robotit tehneet. Samoin, saman vuoden E36:ssa oli jopa sähköpenkeille ja Hifi:lle johdot valmiina. Oli kyllä ennätys sekin. Sen sijaan jo vm 1994 E36:sta en löytänyt juuri mitään ylimääräisiä johtoja. Hämärä muistikuva, että hälyttimelle olisi saattanut olla. Tosin sekin on voitu poistaa siitä.
Hands-free johdot toki löytyy, jos auto on tehtaalta tilattu preparation for BT hands free (e muista koodia). Sellainen oli minunkin E61:ssa. Ja jälkeenpäin sitten laitettu ULF takakonttiin. Muistaakseni mikrofoni ja BT-antennikin on valmiina. Eli tuollaisen asennus on todella helppo.
Olen pari vetokoukun johtosarjaa asentanut, ja ainakaan E46:ssa ei ole mitään valmiina. Ok, toisessa oli parkkitutkat, joka tarkoitti, että samaan kiinnitysrautaan sai tuon koukun boxin ruuvattua, oalle paikalleen. Toisessa tuli tuo rauta kitin mukana.