Maalipinnan käsittelyt

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Kalmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Huhti 2010, 22:22

Olen miettinyt että kannattaisikohan teettää Perma-shine käsittely 2010 vappuna ostettuun 3-sarjalaisseen. Onkos ketään ottanut autoonsa tuollaista käsittelyä ja minkämoisia kokemuksia yleensä täällä on ? :)

Onko noissa käsittelyissä vaaraa että maalipinta vaurioituisi ? :dumb:

Kiitoksia etukäteen vastauksista. ;)
Avatar
ekiX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 06:29
Auto: E92 325iA '07

Edelliseen autooni otin Silver Shield käsittelyn ja oli kyllä hyvä. Nykyiseen teetin VodaX titaanipinnoitteen, joka oli aika kallis (300€). Olen laiska auton pesijä (pesettäjä), enkä käytä konepesuissa joten toivon tämän kompensoivan puuttuvaa pesuintoa.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

2002 hankkimaani mustaan (ei metalli) 316Ti Compactiin teetin tuon heti uutena, oli muistaakseni Brillian -tuotemerkillä. Lika irtosi pesussa helpommin ja auto oli aina "vahatun" näköinen pesun jälkeen. Siis parin vuoden ajan, sen jälkeen pitäisi teettää uusiksi.

Auto oli minulla neljä vuotta, suhteellisen hyvällä hoidolla vaikka uusintakäsittelyä en teettänyt. Samainen ajokki liikkuu edelleen kylillä mutta nykyisestä omistajasta minulla ei ole hajua, minun jälkeen auto meni vanhalle papalle ja oli aina kadulta bongatessa puhdas ja hyvin hoidetun oloinen. Pappa luopui tuosta noin vuosi sitten ja nyt näkyy olevan nuorella parilla. Törmäsin juuri marketin parkkiksella tällä viikolla ja katselin, että onpas edelleen virheettömän oloinen ulkoasu, vaikka tuossa mustassa kaikki riskut näkyy.

Mikäli omalla rahalla uuden auton ostaisin, teettäisin kyllä ehdottomasti.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

vuosia sitten sanottiin ettei saa ainakaan vahata uutta autoa vuoteen. Silloin taisi maalit olla vähän erillaisia kuin tänäpäivänä

Voiko noita käsittelyjä ottaa huoletta uusiin autoihin.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Vuosikausia sitten ei metallivärit taisivat olla sellaisia "selluloosa" -maaleja, jotka kovettuivat vasta ajan kanssa ja tämän vuoksi ainakin urbaani legenda eli, ettei saisi vahata ensimmäisenä vuotena... tosin vahatkin lienee kehittyneet tuolloisista Fareclan hiomatahnoista.

Nykyautoissa on lakka pinnassa ja ymmärtääkseni uunissa ne paistetaan "kovaksi" pinnaltaan. En näe mitään, en pienintäkään, riskiä viedä autoa suoraan luovutuksesta kestovahakäsittelyyn.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Huomenna vien X5:n Silver Seal One -käsittelyyn, jollaisen teetin myös pariin edelliseen autoon.
Olen pitänyt noita autojani niin lyhyen aikaa, että käsittelyn suurimmat hyödyt on nauttinut seuraava omistaja. Musta väri on sen verran haastava hiusnaarmujen suhteen, että kokeillaan nyt siihenkin Silver Seal. 2 -komponenttinen Nano olisi varmaan parempi, mutta sitä suositellaan vasta yli vuoden ikäiseen autoon.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Mites, tommosesta käsittelyaineesta kun Lacroe, onko kellään tietoa?

http://www.juhakarppanen.fi/pdf/lacroe.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Autokauppias suositteli minulle tuota. Pitäis olla kertakäsittely, ei mitään ylimääräisiä hoitotoimenpiteitä ja kuiteskin 3v takuu, eikä maksa kuin parisataa? Itselle uusi auto on tulossa paihimoilleen keskellä talvea, ettei kotikonstein oikein onnistu vahaus ja täällä tuon pinnoitteen saisi samasta talosta mistä autonkin. Voisi laitattaa pinnan ennen auton luovutusta. Netistä ei vain oikein löydy muuta tietoa kuin mainoksia tuosta aineesta. :conf:
Bemisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
Auto: F30 320iA xDrive 2015

Teetin omaani heti uutena Ultra-Shield -käsittelyn Laakkosella. Tyytyväinen olen ollut.
Kysyin Prescolta saako U-S:n päälle laittaa "normivahaa". Prescolta vastattiin, että saa vahata, mutta hyötyä vahauksesta ei juurikaan ole. Kokeilin kuitenkin kesällä vahata auton Autoglymin kultaisella. Lopputulos ei juurikaan muuttunut, mutta kiiltäväksi autoa ei meinannut millään saada, sain hinkata autoa tosissaan että sai kunnon kiillon aikaiseksi. Ilmeisesti U-S ja Autoglym reagoivat jotenkin keskenään. :conf:
Bemisti jo vuodesta 1989

E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Otin noin vuosi sitten prestan ultrashieldin ja hyvin on kestänyt. Käsinpesu säännöllisesti vahaavalla shampoolla, prestan tuotetta sekin. Eiköhän tässä vielä vähintään vuosi mene ennen kuin tarvitsee miettiä uusintakäsittelyä.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Normaalisti vien autoa harjapesuun (usein vain Shellin Perfect Kiillotuspesulle, koska se on niin hyvä), koska edellinen omistaja on jokatapauksessa vienyt auton harjapesuun ja auto saanut hienonaarumuja.

Paitsi tämä nykyinen auto on ensimmäinen auto jonka maalipinta on kuin uusi. Saattaa olla niin ettei edellinen omistaja koskaan vienyt auto harjapesuun tai autoa on myllytetty aika hyvin. Eli nyt en enää uskalla viedä autoa harjapesuun :thuup: Tähän asti pesin autoa only painepesurilla itäkeskuksen parkkihallissa oleva itsepalvelupisteessä. Voinko jatkaa samaa rataa pitkään vai pitääkö välillä tehdä autolle jotain?
- - -
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Itse olen käyttänyt auton noin kerran vuodessa kovavahauksessa, ja kun vaihdan autoa reilun vuoden välein nii se yksi kerta on riittänyt siis autoa kohden. Kovavahaus kustantaa tällä hetkellä 100,- paikassa jossa käytän autoani 1-2 viikon välein käsipesussa (eikä mun tarvii jonottaa tuonne kun soitan aina ennakkoon että olen tulossa). Ei oo mun mielestä paha hinta. Käsipesu käyttämässäni paikassa (Vantaalla Tikkurilassa) maksaa 20,-/kerta ja joka kuudes pesu ilmainen. Harjakonepesu maksaa helposti huoltiksella 15-20 eur ja esim. vanteet jää yleensä likaisiksi. Talvella(kin) kun ajelen noin 1000km viikossa työajoa, niin auto on usein todella räikeän näköinen kun suola ja lika moottoritieajossa pääsevät maalipintaan ja vanteisiin. Aloin käyttää käsipesussa koska ex-autoni oli vm. 2008 metallimusta 520dA, jonka maalipinta oli ostohetkellä (8tkm ajettuna) uuden veroinen, enkä halunnut maalipintaani pyörteitä harjapesusta.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Itsekin käytin tänään sotaratsuni 'kestovahauksessa' eli tuommoisessa kovavahauksessa. 4h otti operaatio aikaa ja sain 20 pinnaa alennusta, kun sattui olemaan semmoinen kuponki. Loppusummaksi jäi 96 eukkoa.

Kyselin siinä sitten vähän, että mitä nää on tämmöiset 'brilliant' ja 'silver' vahaukset, jotka maksaa tyyliin 200-300 euroa ja niille luvataan parin vuoden takuuta yms. niin sanoivat vaan, että se on sama käsittely, mutta siinä on tosiaan se takuu.

Sanoi, että autooni tehtiin nyt tuo 'silver' -käsittely, mutta kun ei kirjoiteta sitä takuutodistusta niin hintakin on alhaisempi. Lupasivat silti hoitaa pinnan mikäli siihen nyt jotain lähiaikoina tulee (esim. sateen vuoksi tai tms.).

Mutta kyllä se nyt kiiltää. Ja musta on kaunista.. . ;)
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

FusionWolf kirjoitti:Itsekin käytin tänään sotaratsuni 'kestovahauksessa' eli tuommoisessa kovavahauksessa. 4h otti operaatio aikaa ja sain 20 pinnaa alennusta, kun sattui olemaan semmoinen kuponki. Loppusummaksi jäi 96 eukkoa.

Kyselin siinä sitten vähän, että mitä nää on tämmöiset 'brilliant' ja 'silver' vahaukset, jotka maksaa tyyliin 200-300 euroa ja niille luvataan parin vuoden takuuta yms. niin sanoivat vaan, että se on sama käsittely, mutta siinä on tosiaan se takuu.

Sanoi, että autooni tehtiin nyt tuo 'silver' -käsittely, mutta kun ei kirjoiteta sitä takuutodistusta niin hintakin on alhaisempi. Lupasivat silti hoitaa pinnan mikäli siihen nyt jotain lähiaikoina tulee (esim. sateen vuoksi tai tms.).

Mutta kyllä se nyt kiiltää. Ja musta on kaunista.. . ;)
Musta on hieno väri, muistan kyllä itsekin aina pesun jälkeen oli hymy herkässä :thuup:
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Innostuin viime viikonloppuna vahaamaan viikon vanhan F10:n Autoglymin High Definition Wax-tuotteella. Tämä HD-vaha osoittautui ainakin ensivaikutelmaltaan mainioksi. Pieni purkki maksoi Nesteen huoltamolla 75 euroa, mutta kuulemma löytää halvemallakin. Lieneekö tuolla tosin merkitystä, kun uskon että purkista saa ainakin 10 vahauskertaa eli ehkä 5 vuodeksi vahat...

Olen aiemmin käyttänyt saman valmistajan punaista, kultaista sekä "Ultra Deep Shine"-tuotteita, mutta tämä vain vaikutti olevan paljon parempaa tavaraa. Tarttuu tiukan oloisesti mutta on helppo levittää. Auto oli nyt reilun viikon ja n. 600 kilometrin jälkeen yllättävän puhdas. On kyllä syytä huomata että tämä vaha ei ole puhdistava kuten esim. "punainen", joten auton lienee syytä olla todella puhdas ennen vahausta ettei tule sinetöityä likaa vahan alle.

Katsokaapa huviksenne vaikkapa teräväpiirtona miten vesi helmeilee tältä pinnalta pois :thup:

ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Tässäpä vielä äsken lisäämäni konepeltivideon lisäksi videonpätkä kyljestä. Pesuun tulee ihan uusia haasteita kun auto ei kastu. :cools:

ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
PAOK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Kesä 2010, 23:36
Auto: E91 320d ///M-Sport

Voin lämpimästi suositella. HUOM! käsittely virheettömälle maalipinnalle!

SONAX PremiumClass Nano Paint Protect

Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

ssalmela kirjoitti:Innostuin viime viikonloppuna vahaamaan viikon vanhan F10:n Autoglymin High Definition Wax-tuotteella. Tämä HD-vaha osoittautui ainakin ensivaikutelmaltaan mainioksi. Pieni purkki maksoi Nesteen huoltamolla 75 euroa, mutta kuulemma löytää halvemallakin. Lieneekö tuolla tosin merkitystä, kun uskon että purkista saa ainakin 10 vahauskertaa eli ehkä 5 vuodeksi vahat...

Olen aiemmin käyttänyt saman valmistajan punaista, kultaista sekä "Ultra Deep Shine"-tuotteita, mutta tämä vain vaikutti olevan paljon parempaa tavaraa. Tarttuu tiukan oloisesti mutta on helppo levittää. Auto oli nyt reilun viikon ja n. 600 kilometrin jälkeen yllättävän puhdas. On kyllä syytä huomata että tämä vaha ei ole puhdistava kuten esim. "punainen", joten auton lienee syytä olla todella puhdas ennen vahausta ettei tule sinetöityä likaa vahan alle.
Minä olen tähän asti käyttänyt autoihini AutoGlymin punaista super resin polishia sekä kultaista extra gloss protectionia. Pesen autoni aina käsin, vahauksen yhteydessä ensin liuotinpesuaineella sitten autoshampoolla. Hakusessa olisi joku laadukkaampi parempikestoinen vaha. Oletko ssalmela levittänyt ja kiillottanut käsin vai koneella tuon AutoGlymin HD:n? Kannattaisiko sen kanssa käyttää vielä tuota Autoglymin kultaista suoja-aineena?

Englannin ebaysta näyttäisi saavan AG HD kittiä reilun 30 punnan hintaan postikuluineen.

http://cgi.ebay.co.uk/Autoglym-High-Def ... 2c568cc8b2" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

///Marko kirjoitti:Minä olen tähän asti käyttänyt autoihini AutoGlymin punaista super resin polishia sekä kultaista extra gloss protectionia. Pesen autoni aina käsin, vahauksen yhteydessä ensin liuotinpesuaineella sitten autoshampoolla. Hakusessa olisi joku laadukkaampi parempikestoinen vaha. Oletko ssalmela levittänyt ja kiillottanut käsin vai koneella tuon AutoGlymin HD:n? Kannattaisiko sen kanssa käyttää vielä tuota Autoglymin kultaista suoja-aineena?
Käsin olen vahat laittanut, ei ole konevoimaa tullut avuksi hankittua. Ihan helpolta homma tuntui HD:nkin kanssa. HD:n mukana tulee sitäpaitsi levittämiseen tarkoitettuja sieniä 2 kpl + kiillotusliina. Sieniä pitäisi olla enemmän joten sinuna tilaisin niitä lisäksi samantien. Saapas nähdä löydänkö Suomesta niitä vai pitäisiköhän turvautua samaan verkkokauppaan. Nesteen asemalla jouduin vahastakin lähes tuplat eli 75 euroa pulittamaan.

Punainen ja kultainen on minullekin tuttu, hyväksi havaittu yhdistelmä. Hyvä puoli punaisessa on se, että se on puhdistava vaha jolloin pesun ei tarvitse olla ihan niin tarkka kuin HD:n kanssa. Kultainen suojakerros antaa sitten vahalle pidempää ikää. HD:n kanssa se esipuhdistus on tarkempaa sillä sinetöi pienemmänkin likahiukkasen maalin ja vahan väliin ja tämän kyllä huomaa helposti tehdessä. Olen nyt laittanut sen vasta kerran kun auto oli viikon ikäinen ja siis pinttynyttä likaa ei oikeastaan ollut joten shampoopesu riitti hyvin pohjatyöksi.

Autoglymin oman ohjeet sanovat että kultaista ei käytetä HD:n kanssa, vaan HD muodostaa itsessään pitkäikäisen pinnan. Tämä tekee mielestäni HD:n käytöstä vähän vaivattomampaa kuin punainen + kultainen. Toinen hyvä puoli on se, että HD on lähes väritöntä joten niitä valkoisia roiskeita ei jäisi vaikka vähän hutiloisikin.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Entäpä, jos tuon AG:n HD-vahan kanssa kuitenkin tekisi esipuhdistuksen sillä punaisella? Siitä ei liene haittaa vai onko? Olisipahan ainakin puhdas pohja tuolle HD:lle?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
miczu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:14
Auto: E93 320dA M-sport 2008, Opel vectra 1.8 1999

Ironic32 kirjoitti:Entäpä, jos tuon AG:n HD-vahan kanssa kuitenkin tekisi esipuhdistuksen sillä punaisella? Siitä ei liene haittaa vai onko? Olisipahan ainakin puhdas pohja tuolle HD:lle?
Kyllähän tuota punaista voi käyttää ennen HD Wax:n levitystä. Itse olen käyttänyt AG:n High Definition Cleanser nimistä tuotetta ennen vahan levitystä, toki sitä ennen jo liotinta, claybaria ja mahdollisesti vielä myllyä ihan tarpeen mukaan. Eiköhän tuota HD vahaakin voi levittää vaikka pari kerrosta niin kesto mahdollisesti pitenee entisestään ja on tosiaan helppo työstää varsinkin kun käyttää AG:n Perfect Palm Applicator tyynyä.
Ex: Volvo S80 2.4d 2007, Peugeot 407 2.7HDi coupe 2006, MB E200cdi 2003, BMW 330ci 2000, Volvo S60 2001, Opel vectra i-line 1998, Pontiac Firebird 1990, Chevy fleetside stargraft pick-up 1991....
Vastaa Viestiin