Iltaa arvoisa foorumin väki,
Toin Saksasta 2006 vuoden 120d:n ja myyjä mainitsi kaupanteon yhteydessä että autossa haisee tupakka. No auton haettuani en huomannut ainakaan mitään erityistä hajua. Nyt kuitenkin kosteilla ja kylmillä säillä autoon hypätessä haistaa selkeästi stögön hajun leijailevan autossa. Asia ruvennut ärsyttämään suuresti ja jotain täytyy tehdä.
Millä toimenpiteillä olette itse saaneet pirsseistänne röökin hajun pois?
Olen vaihtanut mikrosuodattimen ja imuroinut auton kauttaaltaan. Näistä ei ole ollut hajun poistossa mitään hyötyä.
Millä tupakanhaju pois autosta?
Yhdestä putiikista kysyin niin sanoivat että täydellisesti hajua ei saa pois, mutta lievitettyä tehokkaasti kuitenkin. Ei toi kuitenkaan ole pahimmasta päästä tyylin sisäkatto keltaisena tms. Kuulema verhoilupesu ja otsonointi ovat ne aseet mitä fiksaamolla voivat kokeilla.janitkon kirjoitti:Eiköhän selaisella otsonointi tms käsittelyllä katoa röökin haju. Varmaan jostain fiksausfirmoista voisi kysellä.
Olisi mukava kuulla miten toiminut muilla.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Otsonointi nyt ainakin alkuun, mutta sitä ennen teettäisin verhoilupesun. Lisäksi Sonaxilta löytyy ilmastoinnin desinfiointiin tarkoitettuja patruunoita, jotka poistaa tehokkaasti "vanhan auton" hajua. Toimii varmaankin myös tupakan hajuun.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 23 Tammi 2011, 08:47
- Auto: E60 LCI 530iA M-Sport
E92 M3 - Paikkakunta: Espoo
Puoltoääni otsonoinnille
Auton kanssa ei ole kokemusta, mutta kesämökillä ja veneessä tuota olen käyttänyt homeenhajun/yleisen tunkkaisuuden poistoon ja hyvin on toiminut. Laitteen vuokraaminen viikonlopuksi maksoi muistaakseni luokkaa 70-80€ ja sanoisin, että oli sen arvoista.
Oman kokemuksen mukaan tehokkain tapa on tehdä otsoinointi kertaalleen 24-48 tunnin käsittelyajalla ja homma uusiksi viikkoa kahta myöhemmin. Auto on toki tilavuudeltaan venettä ja mökkiä pienempi kohde, joten lyhyempikin jakso voi riittää.
Auton kanssa ei ole kokemusta, mutta kesämökillä ja veneessä tuota olen käyttänyt homeenhajun/yleisen tunkkaisuuden poistoon ja hyvin on toiminut. Laitteen vuokraaminen viikonlopuksi maksoi muistaakseni luokkaa 70-80€ ja sanoisin, että oli sen arvoista.
Oman kokemuksen mukaan tehokkain tapa on tehdä otsoinointi kertaalleen 24-48 tunnin käsittelyajalla ja homma uusiksi viikkoa kahta myöhemmin. Auto on toki tilavuudeltaan venettä ja mökkiä pienempi kohde, joten lyhyempikin jakso voi riittää.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Riippuu paljonko autossa on tupakoitu. Onko ollut satunnaista vai vuosia jatkuvaa. Kirjoituksen perusteella ilmeisesti ei kovin kovaa käryttelyä kuitenkaan. Käsittääkseni, jos autossa on poltettu vuosia aktiivisesti, sitä ei 100% saa ikinä pois:
Aikana ennen otsonaattoreita, ostin yhden E30:n, jossa ei myyjän mukaan oltu poltettu...juupa juu, mutta ei onneksi vuosiakausia kuitenkaan.
Pesin sisustan todella perusteellisesti Autoglymin aineilla. Siis joka ikisen pinnan mitä auton sisältä löytyi, myös penkkien alapuolet, turvavyöt, sisäkahvat jne jne mitä pystyi. Hämmästyksekseni haju lähti kokonaan!
Auto varastettiin, jollin joku huumehörhö oli tietysti pistänyt sisällä tupakaksi. Auto (valitettavasti ) löytyi ja liike pesi sen ja edelleenkään hajua ei jäänyt.
Eli en menettäisi toivoa. Pese ENSIN huolellisesti sisältä, sitten vuokraa tuollainen laite ja laita pöhisemään yön yli.
Aikana ennen otsonaattoreita, ostin yhden E30:n, jossa ei myyjän mukaan oltu poltettu...juupa juu, mutta ei onneksi vuosiakausia kuitenkaan.
Pesin sisustan todella perusteellisesti Autoglymin aineilla. Siis joka ikisen pinnan mitä auton sisältä löytyi, myös penkkien alapuolet, turvavyöt, sisäkahvat jne jne mitä pystyi. Hämmästyksekseni haju lähti kokonaan!
Auto varastettiin, jollin joku huumehörhö oli tietysti pistänyt sisällä tupakaksi. Auto (valitettavasti ) löytyi ja liike pesi sen ja edelleenkään hajua ei jäänyt.
Eli en menettäisi toivoa. Pese ENSIN huolellisesti sisältä, sitten vuokraa tuollainen laite ja laita pöhisemään yön yli.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
- ollibeib
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
- Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.
jaki:lta hyvä viesti.
Se mikä siellä haisee on verhoiluun imeytynyt pienhiukkassavu. Savu ei imeydy kovinkaan syvälle, mutta se imeytyykin sitten jokikiselle pienelle huokoiselle mihin se pääsee.
Pesu verhoilupesuaineilla, jotka liuottavat kaikki pienet partikkelit auttaa kaikista eniten. Työ onkin sitten astetta veemäisempää, sillä joudut käsittelemään perusteellisesti kaikki paikat ja kuivaamaan ne. Kuivaaminen kannattaa toteuttaa lämpimässä ja hyvin ilmastoidussa autotallissa kaikkien homeongelmien välttämiseksi. Esim sisäverhoilun kattoa ei ole suunniteltu kovin kosteuskestäväksi useimmissa autoissa.
Pesu tosin auttaa; yhden ei-tupakoidun auton kattoverhoilun pesseenä voin kertoa, että kirkas pesuvesi muuttui harjauksen yhteydessä ämpärissä melko mustaksi, ja kattoverhoilun väri oli vaalea.
Otsonointi perustuu tohon samaan kuin pesu, eli ne otsoniatomit yhdistyy pienten partikkeleiden kanssa ja näin "imevät" ne pois huokoisista auton sisällä. Toimii, mutta paras tulos saadaan kun ensin olet mekaanisesti (lue: pessyt kuten kerrottua) käsitellyt ensin pinnat jolloin otsoni pääsee tunkeutumaan jo auenneille pinnoille paremmin.
Pesulla ja otsonoinnilla saat sen hajun varmasti hävitettyä niin, että se peittyy muiden hajujen alle. Rahaa kyllä palaa ja työtunteja, joten helpolla et pääse jos hajun kokonaan haluat pois. Niin että edellisiä omistajia vaan kiitellen
Otsonoinneissa kannattaa vähän sitten soitella pariinkin eri paikkaan sillä tällaisen "uuden teknologian käsittelyissä" valohoidon määrä kokonaistyöstä voi olla melko suuri. Eräs myyjä voi sanoa "kerta riittää" ja toinen vaatia tulemaan kahdesti tai kolmestikkin paikalle.
Se mikä siellä haisee on verhoiluun imeytynyt pienhiukkassavu. Savu ei imeydy kovinkaan syvälle, mutta se imeytyykin sitten jokikiselle pienelle huokoiselle mihin se pääsee.
Pesu verhoilupesuaineilla, jotka liuottavat kaikki pienet partikkelit auttaa kaikista eniten. Työ onkin sitten astetta veemäisempää, sillä joudut käsittelemään perusteellisesti kaikki paikat ja kuivaamaan ne. Kuivaaminen kannattaa toteuttaa lämpimässä ja hyvin ilmastoidussa autotallissa kaikkien homeongelmien välttämiseksi. Esim sisäverhoilun kattoa ei ole suunniteltu kovin kosteuskestäväksi useimmissa autoissa.
Pesu tosin auttaa; yhden ei-tupakoidun auton kattoverhoilun pesseenä voin kertoa, että kirkas pesuvesi muuttui harjauksen yhteydessä ämpärissä melko mustaksi, ja kattoverhoilun väri oli vaalea.
Otsonointi perustuu tohon samaan kuin pesu, eli ne otsoniatomit yhdistyy pienten partikkeleiden kanssa ja näin "imevät" ne pois huokoisista auton sisällä. Toimii, mutta paras tulos saadaan kun ensin olet mekaanisesti (lue: pessyt kuten kerrottua) käsitellyt ensin pinnat jolloin otsoni pääsee tunkeutumaan jo auenneille pinnoille paremmin.
Pesulla ja otsonoinnilla saat sen hajun varmasti hävitettyä niin, että se peittyy muiden hajujen alle. Rahaa kyllä palaa ja työtunteja, joten helpolla et pääse jos hajun kokonaan haluat pois. Niin että edellisiä omistajia vaan kiitellen
Otsonoinneissa kannattaa vähän sitten soitella pariinkin eri paikkaan sillä tällaisen "uuden teknologian käsittelyissä" valohoidon määrä kokonaistyöstä voi olla melko suuri. Eräs myyjä voi sanoa "kerta riittää" ja toinen vaatia tulemaan kahdesti tai kolmestikkin paikalle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Sisäpesu painehuuhtelukoneella (saa vuokrata mattopesuloista),
sen jälkeen kuivaus ja sitten vasta otsonointi.
Otsonointi ilman pesua on ihan turhaa.
Lisäksi otsonoinnin ajaksi kannattaisi laittaa auto laturiin ja puhallin autosta sisäilman kierrolle,
jolloin myös ilmastoinnin kanavat puhdistuu...
Em. metodeilla auton saa niin vähän haisevaksi että sitä ei normaalisti huomaa,
mutta kun auto seisoo helteessä ikkunat kiinni, lemahtaa haju...
sen jälkeen kuivaus ja sitten vasta otsonointi.
Otsonointi ilman pesua on ihan turhaa.
Lisäksi otsonoinnin ajaksi kannattaisi laittaa auto laturiin ja puhallin autosta sisäilman kierrolle,
jolloin myös ilmastoinnin kanavat puhdistuu...
Em. metodeilla auton saa niin vähän haisevaksi että sitä ei normaalisti huomaa,
mutta kun auto seisoo helteessä ikkunat kiinni, lemahtaa haju...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Tuohon Majorin settiin vielä lisäksi otsonoinnin ajaksi sisätilanlämppäri pöhisemään. Otsonointi reagoi paremmin lämpimässä. Noita otsonaattoreitakin on sitten otsonin tuoton suhteen hyvinkin eri kaliiperisia, vaikka fyysisiltä mitoiltaan voivatkin olla hyvin saman kokoisia.
Kiitos kaikille runsaista vastauksista!
Käytin auton parisen viikkoa sitten Ruoholahdessa autofiksaamossa. Kysyin puhelimessa asiasta, niin fiksari totesi heti kättelyssä, että: "Tupakan haju? Helppo homma!" Kun hain auton samana päivänä, hän sanoi että autoon oli tehty "sisäputsi" (käsittääkseni pintojen pyyhintä). Ihmettelin miksei penkkejä pesty, mutta hän totesti että ei tarvitse. Otsonaattori oli pöhissyt autossa viitisen tuntia.
Kun avasin kuskin oven, niin sisältä pöllähti nenään otsonin(?) haju mikä on aika etova. Mutta todellakin, röökin haju oli täysin poissa! Jännityksellä odotan pysyykö tilanne samana kun otsonoinnin aiheuttama haju katoaa lopullisesti. Hintaa tuli operaatiolle 75e mikä on tosi halpa hinta jos tällä selvittiin.
Käytin auton parisen viikkoa sitten Ruoholahdessa autofiksaamossa. Kysyin puhelimessa asiasta, niin fiksari totesi heti kättelyssä, että: "Tupakan haju? Helppo homma!" Kun hain auton samana päivänä, hän sanoi että autoon oli tehty "sisäputsi" (käsittääkseni pintojen pyyhintä). Ihmettelin miksei penkkejä pesty, mutta hän totesti että ei tarvitse. Otsonaattori oli pöhissyt autossa viitisen tuntia.
Kun avasin kuskin oven, niin sisältä pöllähti nenään otsonin(?) haju mikä on aika etova. Mutta todellakin, röökin haju oli täysin poissa! Jännityksellä odotan pysyykö tilanne samana kun otsonoinnin aiheuttama haju katoaa lopullisesti. Hintaa tuli operaatiolle 75e mikä on tosi halpa hinta jos tällä selvittiin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Ei katoa. Tulee esiin viimeistään ensimmäisellä helteellä,weedee kirjoitti:Kiitos kaikille runsaista vastauksista!
Käytin auton parisen viikkoa sitten Ruoholahdessa autofiksaamossa. Kysyin puhelimessa asiasta, niin fiksari totesi heti kättelyssä, että: "Tupakan haju? Helppo homma!" Kun hain auton samana päivänä, hän sanoi että autoon oli tehty "sisäputsi" (käsittääkseni pintojen pyyhintä). Ihmettelin miksei penkkejä pesty, mutta hän totesti että ei tarvitse. Otsonaattori oli pöhissyt autossa viitisen tuntia.
Kun avasin kuskin oven, niin sisältä pöllähti nenään otsonin(?) haju mikä on aika etova. Mutta todellakin, röökin haju oli täysin poissa! Jännityksellä odotan pysyykö tilanne samana kun otsonoinnin aiheuttama haju katoaa lopullisesti. Hintaa tuli operaatiolle 75e mikä on tosi halpa hinta jos tällä selvittiin.
ja todennäköisesti jo muutaman viikon päästä lämpimänä kun otsoonit sieltä häviää...
Kyllä ne kangasosat pitää pestä täysin jos meinaa ihan hajuttomaksi saada...
Mutta jos tyytyy lievään tuoksuun lämpimänä, eiköhän tuo ole jo paljon parempi kuin
lähtötilanne.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Major,
Olit oikeassa. Nyt kun otsonin haju on poistunut, autossa edelleen sellainen tunkkainen löyhkä. Tilanne kuitenkin huomattavasti parempi kuin ennen ensimmäistä otsonointia.
Eli varmaan penkkien pesu edessä seuraavaksi...
Olit oikeassa. Nyt kun otsonin haju on poistunut, autossa edelleen sellainen tunkkainen löyhkä. Tilanne kuitenkin huomattavasti parempi kuin ennen ensimmäistä otsonointia.
Eli varmaan penkkien pesu edessä seuraavaksi...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Vanhaan aiheeseen.
Orin riskin ja ostin aikoinaan TODELLA vahvasti haisevan BMW:n. Röökin haju oli niin kuvottava, että lämpimällä ilmalla, kun lähdin Münchenistä ylöspäin ajamaan, oli pakko ajaa välillä kattoluukku raollaan. Ostin hätimiksi jotain BMW:n sisäputsia, jolla sain hajun sen verran vähemmäksi, että pääsin yökkimättä satamaan.
Sitten itse asiaan:
Olin lähdössä lomille ja auto jäi tyttärelle: tein pikaputsin sisälle Autoglymin verhoilupuhdistusaineella ja nahkapenkkien käsittelyllä. Lopuksi ostamallani otsonaattorillani 3,5h käsittely päälle (ei ollut aikaa pidempään). lopputulos: tuuletuksen jälkeen suht voimakas otsonin/puhtauden tuoksu, ei muuta. Melkein riemastuin
Tulin lomlta ja auto haisi melkein kuin ennen käsittelyä, prkl
Toinn yritys: nyt pesin märkäpesurilla huolellisesti kaikki mihin suuttimella pääsi käsiksi, mm lattiaverhoilu, jolle en ollut tehnyt aikaisemmin mitään. Esim kattoerhoilusta tuli palautuksena ruskean keltaista nestettä, puhtaan ollessa väritöntä. Lisäksi putsasin Autoglymin eri aineilla loput paikat ja muoviverhoilut, nahkaputsilla nahat. Lopuksi CRC:n ilmastointipaukku sisälle ja auto 10min käyntiin. ja ihan lopuksi 7,5h otsonointi (taaskaan ei ollut aika pidempään).
Lopputulos n 3 kk.n päästä: autosta oli hävinnyt täysin otsonin tuoksu, auto tuoksuu hyvin miedosti jollekin Autoglymin aineelle, puhtaalle. Siis hyvin miedosti. Samoin, kun tietää taustan, ehkä erittäin mieto tupakan tuoksu saattaa olla taustalla, vaikea enää sanoa.
Olin todella yllättynyt lopputuloksesta. Veikkaan, että vielä kovemmalla hinkkauksella ja pidemmällä otsonoinnilla lopputulos olisi ollut vieläkin parempi. Nytkin lähellä täydellisyyttä. Eli riski kannatti Minulla on lisäksi erittäin tarkka hajuaisti (josta on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä...), silti olin lopputulokseen todella tyytyväinen.
Orin riskin ja ostin aikoinaan TODELLA vahvasti haisevan BMW:n. Röökin haju oli niin kuvottava, että lämpimällä ilmalla, kun lähdin Münchenistä ylöspäin ajamaan, oli pakko ajaa välillä kattoluukku raollaan. Ostin hätimiksi jotain BMW:n sisäputsia, jolla sain hajun sen verran vähemmäksi, että pääsin yökkimättä satamaan.
Sitten itse asiaan:
Olin lähdössä lomille ja auto jäi tyttärelle: tein pikaputsin sisälle Autoglymin verhoilupuhdistusaineella ja nahkapenkkien käsittelyllä. Lopuksi ostamallani otsonaattorillani 3,5h käsittely päälle (ei ollut aikaa pidempään). lopputulos: tuuletuksen jälkeen suht voimakas otsonin/puhtauden tuoksu, ei muuta. Melkein riemastuin
Tulin lomlta ja auto haisi melkein kuin ennen käsittelyä, prkl
Toinn yritys: nyt pesin märkäpesurilla huolellisesti kaikki mihin suuttimella pääsi käsiksi, mm lattiaverhoilu, jolle en ollut tehnyt aikaisemmin mitään. Esim kattoerhoilusta tuli palautuksena ruskean keltaista nestettä, puhtaan ollessa väritöntä. Lisäksi putsasin Autoglymin eri aineilla loput paikat ja muoviverhoilut, nahkaputsilla nahat. Lopuksi CRC:n ilmastointipaukku sisälle ja auto 10min käyntiin. ja ihan lopuksi 7,5h otsonointi (taaskaan ei ollut aika pidempään).
Lopputulos n 3 kk.n päästä: autosta oli hävinnyt täysin otsonin tuoksu, auto tuoksuu hyvin miedosti jollekin Autoglymin aineelle, puhtaalle. Siis hyvin miedosti. Samoin, kun tietää taustan, ehkä erittäin mieto tupakan tuoksu saattaa olla taustalla, vaikea enää sanoa.
Olin todella yllättynyt lopputuloksesta. Veikkaan, että vielä kovemmalla hinkkauksella ja pidemmällä otsonoinnilla lopputulos olisi ollut vieläkin parempi. Nytkin lähellä täydellisyyttä. Eli riski kannatti Minulla on lisäksi erittäin tarkka hajuaisti (josta on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä...), silti olin lopputulokseen todella tyytyväinen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Ostin äskettäin auton ja autossa on ilmeisesti poltettu silloin tällöin tupakkia. Haju ei ole helteelläkään hirveän voimakas mutta olen miettinyt otsonointia. Vahingoittaako otsonointi sisätiloja? Autossa vaaleat nahat, juuri nahanhoitoaineella hoidettu. Sekä sisätilat pesty tekstiilipesurilla viimesen päälle. Kuinka kauan otsonaattoria pitää päällä, että haju häviää. Olen katsellut tuommoista yhtä markkinoiden tehokkainta otsonaattoria 20000mg/h.
Yhdestä tai muutamastakaan käsittelystä ei ole käytännön haittaa materiaaleille, vaikka periaatteessa se esim. muoviosia haurastuttaa. Laitat otsonaattorin yön yli pöhisemaan. Sisätilalämppäri kaveriksi ja vielä parempi, kun laitat auton oman puhaltimen pienellä hönkimään sisäkierto päällä (ylläpitolaturi kiinni) (tulee myös ilmastoinnin sisäkenno samalla käsiteltyä). Ikkunat jättää aavistuksen raolleen.jonskuu kirjoitti: ↑18 Heinä 2019, 21:51 Ostin äskettäin auton ja autossa on ilmeisesti poltettu silloin tällöin tupakkia. Haju ei ole helteelläkään hirveän voimakas mutta olen miettinyt otsonointia. Vahingoittaako otsonointi sisätiloja? Autossa vaaleat nahat, juuri nahanhoitoaineella hoidettu. Sekä sisätilat pesty tekstiilipesurilla viimesen päälle. Kuinka kauan otsonaattoria pitää päällä, että haju häviää. Olen katsellut tuommoista yhtä markkinoiden tehokkainta otsonaattoria 20000mg/h.
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Lyhyempikin aika todennäköisesti riittäisi. Ja vaatii sitten pidemmän jäkituuletuksen, että saa otsonin kitkerän hajun kaikotettua.
Jos tekee tuo auton oma sisäkierto aktivoituna, niin otsonaattori kannattaa laittaa etujalkatilaan. Jos ilma sisällä seisoo, niin lokaatiolla ei suurta merkitystä. Käsittelyn jälkeen ovet selälleen ja antaa tuulettua. Eikä kannata jäädä niitä huuruja hengittelemään.