Siirtynen MB:stä BMW:hen

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
venit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 19:50
Auto: MB E270 CDI A -04

On alkanut kiinnostaa BMW X3, koska muutenkin pitäisi auto vaihtaa. Suunitelmissa ollut MB E270 CDI farkkuun. Poikkesin Laakkoselle jossa oli uusi X3. Katsoin tänään uutta sellaista, ja yllätyksekseni takatila oli aika tilava, paljon enemmän kuin MB GLK:ssa. Istuimet tuntuivat olevan ok. Ehkä kojelauta-alue oli lievästi kulmikas ja aneeminen. MB:n kaltainen sulavuus puuttui.

Auton vaihto liittyy siihen, koska koiralle pitää saada oma tila, lisäksi autolla pitää voida ajaa uupumatta Suomea päästä päähän. MB:llä se onnistuu, mutta miten lienee BMW:llä? Juuri tällä X3:lla. 5 sarjalainen tuntui E mersua pienemmältä. Tämä X3 oli ainoa jota katsoin vakavasti. Mitoiltaan se on MB pienempi, mutta vaikutti ihmeen tilavalta. Varmaan myyjä ihmetteli kun istuin takana hiljaa. Olin positiivisesti yllättynyt.

Lueskelin täällä juttuja, ja pitää sanoa että olen pihalla näistä koodeista mitä täälläkin viljellään pelkän X3 lisäksi. Pitää kyllä sanoa että pihalla olen näistä tunnuksista. En tajuu mitään. X3 ohjaamo tuntui miellyttävältä, istuimet puristivat kylkeä ja olivat kapoiset, kunnes myyjä sääti tuet kohdilleen. Ehkä aluksi miitarien yksinkertaisuus toi mieleeni Golfin, jotain modernimpaa ajattelin, mutta sitten se yksinkertaisuus alkoi viehättää.

Miltä tuo X3 teidän mielestä kokemuksien mukaan on ollut? Onko siinä joitakin ongelmia, tyyppivikoja ja ovatko huollot kalliita? Joskus vuosia sitten erääseen korjaamoon oli tuotu uusi BMW joku 2 l diesel, ja siinä oli kone rikki. Sillä oli ajettu vain 20 tkm. Korjaamolla sanottiin että koneet on tehty heikoiksi, ja että jonkun läpän irtoaminen on iso tyyppivika, joka koneeseen joutuessaan rikkoo. Silloin ajattelin että hyvä ettei MB:ssä ole tuollaisia ongelmia.

Bensamalli lienee sopiva, ajan n. 25-30tkm vuodessa. Onko BMW hiljainen, siksi myös kallistun bensamallin puoleen? Voitte rohkeasti kertoa ja suositella sopivaa autoa, toivoisin teidän kertovan ennen kaikkea luotettavuuteen liittyviä asioita.

Tämä on ensimmäinen juttuni täällä. Foorumi näyttää selkeältä ja hyvä on se, että malleille on omat tilat varattu.

Että tämmöistä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Itse olen nyt ajellut kahdella F25:lla X3:lla - molemmat 20d mallia. Pääosin positiivisia kokemuksia. Hiljainen se ei ole, mutta ei häiritsevän meluisikaan. Itselle tuo pieni diesel + loistava 8-lovinen automaatti on Suomen oloihin ihanteellinen voimalinja.

Isoin murhe on koliseva ohjausvaihde, johon on tosin korjaus tulossa tehtaalta.
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

"Joskus vuosia sitten erääseen korjaamoon oli tuotu uusi BMW joku 2 l diesel, ja siinä oli kone rikki. Sillä oli ajettu vain 20 tkm. Korjaamolla sanottiin että koneet on tehty heikoiksi, ja että jonkun läpän irtoaminen on iso tyyppivika, joka koneeseen joutuessaan rikkoo."
Taitaa olla kyllä kyse tästä:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 6&start=80" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Eiköhän läppävioissa kuitenkin ollut kyse siitä, kun imusarjan läpät irtosivat ja rikkoivat koneita. Tämä alkaa olla jo vanha juttu, eikä ole enää akuutti uusissa autoissa (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=157193" onclick="window.open(this.href);return false;).
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Tuolla varsin kattavasti läpistä ja koneista, joissa niitä on ollut.
http://www.bmwforums.info/general-guide ... flaps.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

venit kirjoitti:Auton vaihto liittyy siihen, koska koiralle pitää saada oma tila, lisäksi autolla pitää voida ajaa uupumatta Suomea päästä päähän. MB:llä se onnistuu, mutta miten lienee BMW:llä? Juuri tällä X3:lla. 5 sarjalainen tuntui E mersua pienemmältä.
Nyt en ihan ymmärrä. X3:han on auto, jossa istutaan naurettavan korkealla. Kuten kaikissa lehtiertikkeleissa (koskien siis kaikkia noita ns citymaastureita) ajaminen pidempää matkaa on epämiellyttävää autolla, jossa istutaan liian korkealla. Aivan kuten tuossa X3:sakin tehdään. Älä ihmeessä sellaista osta, jos aiot tosiaan ajaa pidempää matkaa.
E-sarjalainen taitaa olla hieman isompi kuin 5-sarjalainen, mutta onko ero oikeasti kovin iso? Muistelisin, että MB näyttää isommalta, mutta mitoissa ei kovin paljoa ole eroa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Wattram
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 19:52
Auto: BMW 520dA xDrive G30 Business Sport 2018

jaki kirjoitti:
venit kirjoitti:Auton vaihto liittyy siihen, koska koiralle pitää saada oma tila, lisäksi autolla pitää voida ajaa uupumatta Suomea päästä päähän. MB:llä se onnistuu, mutta miten lienee BMW:llä? Juuri tällä X3:lla. 5 sarjalainen tuntui E mersua pienemmältä.
Nyt en ihan ymmärrä. X3:han on auto, jossa istutaan naurettavan korkealla. Kuten kaikissa lehtiertikkeleissa (koskien siis kaikkia noita ns citymaastureita) ajaminen pidempää matkaa on epämiellyttävää autolla, jossa istutaan liian korkealla. Aivan kuten tuossa X3:sakin tehdään. Älä ihmeessä sellaista osta, jos aiot tosiaan ajaa pidempää matkaa.
E-sarjalainen taitaa olla hieman isompi kuin 5-sarjalainen, mutta onko ero oikeasti kovin iso? Muistelisin, että MB näyttää isommalta, mutta mitoissa ei kovin paljoa ole eroa.
Minä en ole törmännyt tuollaisiin artikkeleihin. Korkealla tai matalalla istumisesta tykkääminen lienee pitkälti maku- ja fysiologinen asia, vannojia on molempien puolesta (kuten nastojen ja kitkojenkin puolesta). Itselläni on ollut toistakymmentä autoa ja yksi niistä oli tällainen korkealla istuttava ja sillä oli ehdottomasti mukavin ajella pitkiä Lapinreissuja. Vaikka tämä nykyinen autoni (Audi A5) on aivan huippuajettava, ei se silti ole pitkällä matkalla niin miellyttävä kuin tuo korkealla istuttava autoni oli. Juuri tuo korkealla istuminen teki minulle pitkänmatkanajamisesta miellyttävää. Tuon autoni jälkeen olen jatkuvasti kaivannut korkealla istuttavaa autoa ja sitä kaipuuta ei ole yhtään helpottanut kesäiset Lapinreissut kaverini Q5:lla. Tuon korkealla istuttavuuden kaipuun vuoksi tilasinkin X3:sen, toki oli muitakin syitä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

jaki kirjoitti:ajaminen pidempää matkaa on epämiellyttävää autolla, jossa istutaan liian korkealla.
Heh - kaikkea sitä kuulee. Kuinka ihmeessä ne linja-autoilijat selviää; rekoista puhumattakaan. Istumakorkeudella ei ole mitään tekemistä ajomukavuuden kanssa, vaan muulla ergonomialla --> penkeillä, säätövaroilla etc.
venit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 19:50
Auto: MB E270 CDI A -04

jaki kirjoitti:
venit kirjoitti:Auton vaihto liittyy siihen, koska koiralle pitää saada oma tila, lisäksi autolla pitää voida ajaa uupumatta Suomea päästä päähän. MB:llä se onnistuu, mutta miten lienee BMW:llä? Juuri tällä X3:lla. 5 sarjalainen tuntui E mersua pienemmältä.
Nyt en ihan ymmärrä. X3:han on auto, jossa istutaan naurettavan korkealla. Kuten kaikissa lehtiertikkeleissa (koskien siis kaikkia noita ns citymaastureita) ajaminen pidempää matkaa on epämiellyttävää autolla, jossa istutaan liian korkealla. Aivan kuten tuossa X3:sakin tehdään. Älä ihmeessä sellaista osta, jos aiot tosiaan ajaa pidempää matkaa.
E-sarjalainen taitaa olla hieman isompi kuin 5-sarjalainen, mutta onko ero oikeasti kovin iso? Muistelisin, että MB näyttää isommalta, mutta mitoissa ei kovin paljoa ole eroa.
Olen ollut siinä uskossa että hieman korkeammalta katsottuna ajaminen olisi miellyttävä. Toiseksi korkeammalla turvallisuusnäkökohdat onnettomuustilanteissa saattavat olla parempia. Ehkä tuuliherkkyys lisääntyy ja se heijastuu ajamiseen. Olen saanut sellaisen kuvan että juuri ajaminen BMW:llä on eräs sen vahvuuksista. Olen ajanut MB:llä vuodesta-89, ja viimeisin E270 CDI sedan on ollut paras auto, jolla ajaminen ei tuota tuskaa ja ajaminen on vaivatonta. Yhteensä 3 mersua on ollut. Ja luulen että BMW on ajettavuudeltaan samaa tasoa. En tiedä, en ole ikinä ajanut BMW:llä. Lauantaiksi varasin koeajonn X3, ja erityisesti arvostan ja odotan että tämä 2.0 D ei ole äänekäs eli on hiljainen, ei rengasmelua liiaksi, suoralla auton on kuljettava vakaasti, neliveto, xenon, töyssyt ja epätasaisuudet eivät saa lyödä ohjaukseen vaan pikemminkin pehmeästi kuoppaisuudet ylittäen. Jotenkin takaistuimet X3 tuntuvat olevan matalalla, ehkä se vaan tuntuu.

E sarjalainen saattaa olla 5 sarjalaisen kokoluokkaa. Yllätyin tosin 5 sarjalaisen takaistuinten tilastakin. Mutta miksi en halua E farkkua, on se, koska se on liian matala auto ja 4matic pitäisi olla myös mutta hinta pompsahtaa. Eikä se korkeuteen vaikuta yhtään. Nykyisessä autossa käytän korkeampiprofiilisia renkaita, 65, koska Suomen tiet ovat huonoja ja talvisin muutaman sentin lisämaavara lisää ajovakautta. Ja en tiedä X3 ajo-ominaisuuksista yhtään. Olen oppinut arvostamaan auton hiljaisuutta, etenkin kun ajelee paljon.

Automyyjä sanoi ettei X3 mene bensamalleina kun kerroin kiinnostukseni. GLK on liian pieni, ihme että tuollaisen auton ovat edes valmistaneet, takatila on onnettoman oloinen. Eli ei reissua varten lainkaan. Vanhemmat ML:t ovat kolhon oloisia. Yöreä mittaristo tuo mieleen Toyota Celican. Ehkä jenkkien omatyyli on sanellut liikaa. Ja mitä olen seuraillut ja lukenut ML:n luotettavuudesta, niin yllättävän paljon on vikoja, jopa isoja sellaisia. Etenkin 350 bensamalleissa. Takaistujilla ei ole jalkatiloja hyvin, väitän että X3:lla on enemmän. Sen takiakin X3 tuntuu olevan sopiva, kompakti. Tähän saakka, 2 päivää jota olen käyttänyt tutustumiseen, vaikuttaa vahvalta.
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

jaki kirjoitti:
venit kirjoitti:Auton vaihto liittyy siihen, koska koiralle pitää saada oma tila, lisäksi autolla pitää voida ajaa uupumatta Suomea päästä päähän. MB:llä se onnistuu, mutta miten lienee BMW:llä? Juuri tällä X3:lla. 5 sarjalainen tuntui E mersua pienemmältä.
Nyt en ihan ymmärrä. X3:han on auto, jossa istutaan naurettavan korkealla. Kuten kaikissa lehtiertikkeleissa (koskien siis kaikkia noita ns citymaastureita) ajaminen pidempää matkaa on epämiellyttävää autolla, jossa istutaan liian korkealla. Aivan kuten tuossa X3:sakin tehdään. Älä ihmeessä sellaista osta, jos aiot tosiaan ajaa pidempää matkaa.
E-sarjalainen taitaa olla hieman isompi kuin 5-sarjalainen, mutta onko ero oikeasti kovin iso? Muistelisin, että MB näyttää isommalta, mutta mitoissa ei kovin paljoa ole eroa.
Itse ajoin 6 vuotta Mersun GL:llä ja tuo korkeammalla istuminen oli pelkästään hyvä juttu pitempää matkaa ajettaessa. Korkealta näkee paremmin ja siitä on yksinomaan hyötyä.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Minulla on X3 ja 5- sarjalainen xDrive. X3 on nykyään enemmän vaimon käytössä, mutta täytyy sanoa että korkeuden mukavuus ja sen edut tulevat aina mieleen kun autolla ajaa. Korkeudesta sinänsä ei ole mitään haittaa, jos hieman suurempaa polttoaineen kulutusta ei lasketa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viimeksi uusimmassa Moottorissa oli aiheesta. Eli siitä, että auton ollessa korkea, auto heiluu sivuttain ajaessa. Sen pystyy estämään tekemällä jousituksen jäykäksi, mutta silloin autosta tulee muuten epämukava.
Heh - kaikkea sitä kuulee. Kuinka ihmeessä ne linja-autoilijat selviää; rekoista puhumattakaan. Istumakorkeudella ei ole mitään tekemistä ajomukavuuden kanssa, vaan muulla ergonomialla --> penkeillä, säätövaroilla etc.
Ihan oikeasti, joko tuli perjantaipullo korkattua? Mietitkö yhtään mitä näppiksestä suolsit. Ai linja-autot ja rekat tehdään korkeaksi, koska täten ne on mukavia ajaa ja siitä selvä analogia henkilöautoihin. Toivon, että kirjoituksesi syy oli tuo em pullo, eikä se, että ihan ajatuksella tuon kirjoitit.
Jos taso on täällä tuo, lienee paras, että en kommentoi tänne enää mitään. ainakaan koskien autojen ajo-ominaisuuksia.

Fakta on edellen se, että korkeammalla istuen, kuskin penkki (tai siis kaikki penkit) heiluu sivusuunnassa enemmän kuin, jos istutaan normaalihenkilöautossa niin alhaalla kuin mahdollista.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Lienee jokaisen oma päätös mikä miellyttää ja mikä ei. Joitain miellyttää ajaa matalalla jolloin auto ei heilu, jotkut tykkäävät ajaa korkealla jotta näkee paremmin. Niin yksinkertaista. Kirjoitettu ilman perjantaipulloa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

X3 on reilut 20 cm korkeampi kuin esim. F3x tai F1x. Ei ne penkit siinä paljoa heilumaan ryhdy, kun noin pieni on korkeusero. Sivutuuliherkkyydessä tai ajovakaudessa en ole havainnut mitään merkittävää eroa matalalla istuttavien BMW-mallien tai X-mallien välillä. Alppimaassa on ajettu pitkiä siivuja hyvin rentoutuneena, kun pikkuisen korkeammasta autosta näkee liikenteen paremmin ja pystyy ennakoimaan tilanteita.
Ex: E60/F10
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

pumafi kirjoitti:X3 on reilut 20 cm korkeampi kuin esim. F3x tai F1x. Ei ne penkit siinä paljoa heilumaan ryhdy, kun noin pieni on korkeusero. Sivutuuliherkkyydessä tai ajovakaudessa en ole havainnut mitään merkittävää eroa matalalla istuttavien BMW-mallien tai X-mallien välillä. Alppimaassa on ajettu pitkiä siivuja hyvin rentoutuneena, kun pikkuisen korkeammasta autosta näkee liikenteen paremmin ja pystyy ennakoimaan tilanteita.
Ei se ihan noinkaan ole. Eihän penkit koriin nähden heilu yhtään, mutta kyllä itse olen huomannut että X1 ja F30 välillä puhumattakaan E60:sta on selkeä ero. Korkealla autolla on korkeampi massankeskipiste ja totta ihmeessä sen huomaa ihan selvästi ajossa, varsinkin kaarteissa, kun auto antaa periksi ja heiluu ihan eri tapaan. Samoin esim. paksulla lumella maantienopeudella vakavuus on maasturi vs. sedan toisesta maailmasta. Vaikka maasturissa siis jäykkä sport-alusta. Tässä kohdin pienetkin erot ovat merkityksellisiä ja tuntuvat takapuolessa huomattavan paljon enemmän kuin mittarilla mitattuna. Eri asia sitten on, miten kukakin niistä häiriintyy. Ja sekin pitää muistaa, että X-sarjan BMW on silti erittäin paljon parempi ajaa kuin mikään normaali sedan, mutta jos merkin sisällä vertailua tehdään, kyllä siinä eroa on.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Jaki:lle -->

Herneet pois nenästä. Oheinen kommenttisi "ajaminen pidempää matkaa on epämiellyttävää autolla, jossa istutaan liian korkealla. " antaa vaikutelman, että näin todellakin olisi. Et voi tuollaisi subjektiivisia johtopäätöksiä vetää asioista, joita tulkitaan omien tottumjusten mukaan(kuten tuossa muutkin sanoivat). Kommentissasi oliis ollut edes pieni tolkku jos se olisi ollut muotoa : "ajaminen pidempää matkaa on mielestäni epämiellyttävää autolla, jossa istutaan liian korkealla. "

Ei ole pullo auki vieläkään, vaikka on perjantai....
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ainoa miinus on tämän tyylisissä autoissa on usein se, että vakiojousitus on monissa autoissa tehty tosi jäykäksi ja hieman pintakovaksikin, jotta auto olisi mahdollisimman henkilöautomainen ja ei kallisteli, heiluisi ja huojuisi yhtään enempää kuin henkilöautomallit. Tämän olen huomannut esim BMW X1:ssä ja sekä edellisen että nykyisen uuden Subaru Foresterin koeajoilla. Jousitus on jäykkä ja napakka (ei niin mukava kuin monen henkilöauton) ja se saattaa tärskytellä ja pompottaa, mutta toisaalta kori ei huoju, kallistelu tai heilu jyrkissä mutkissakaan.

X3:sta en ole koeajanut, joten siitä en tiedä, mutta oletan silti, että 5-sarja on jousitukseltaan ja alustaltaan mukavampi ajossa.

Maastureissa on monesti korkeampi otsapinta-ala ja henkilöautomalleja isommat peilit ja pakkohan se on myöntää "maastureita" koeajaneena ja vanhempien maastureissa monet reissut istuneena, että tuulensuhinat ja vastaavat kuuluu hieman henkilöautoja enempi ja samoin rengasäänetkin jos niiden vaimentamiseen ei ole erityisesti panostettu ja nähty vaivaa. Bemarin X1:ssä rengasäänet on melko vaimeat, mutta tuulensuhinat ja tuulenpuuskat kuuluu.

Joidenkin maasturien koriin tuulenpuuskat ja sivutuuli ottaa enempi kuin toisten. Tässä on ihan selkeitä merkki- ja mallikohtaisia eroja ja jopa varuste- ja moottorierotkin saattaa vaikuttaa asiaan.

Maasturit on korkeampia kuin normaalit henkilöautot, ovat kaikella tapaa raskaampia ja painavat enemmän sekä ilmanvastuskin on niissä huonompi kuin normaaleissa henkilöautoissa. Siksi ne myös kuluttavat enempi kuin matalammat autot. Varmasti noiden seikkojen takia monikaan ei suomessa osta esim. X3:sta bensakoneella vaan mieluummin vääntävän ja ei juurikaan ajotavan mukaan kulutusta nostavan dieselin. Noilla X3:lla ajetaan varmasti paljon matka-ajoa ja kaupparatsuille sun muille se on oiva auto ja siksi varmasti suurin osa ostaa esim. sen 2.0d dieselin eikä sitä 2.0i bensaa. Varmasti nuo ovat suurimmat syyt miksei esim. uutta X3:sta osteta juuri bensakoneella.

X3:lla vedetään myös varmasti paljon peräkärryjä ja asuntovaunua yms. ja niihinkin puuhiin valitaan monesti mieluummin dieselpeli.
Viimeksi muokannut J1978, 15 Maalis 2013, 10:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Maasturiin on helpompi istua sisään ja sieltä on helppo tulla pois. Tämä toki koskee kaikkia autoja joissa istutaan ylempänä. Myös auton äärimittojen ja muun liikenteen (ja minkä vaan asian) hahmottaminen on paljon helpompaa kuin vaikkapa 3-sarjan bemarista käsin.

Mitä olen maastureilla ajanut tai niissä kyydissä matkaa taittanut, niin ajaminen ja istuminen on paljon helpompaa ja mukavampaa kuin makaavassa asennossa jossain maantien tasolla.

3-sarjan bemarilla kun ajelee, niin selkä on joskus kipeä auton mataluudesta (autoon laskeutuminen ja sieltä nouseminen) ja matalasta ajoasennosta johtuen, mutta maastureissa ja esim. Golf Plus tyylisissä autoissa mun selkä ei yleensä vihoittele yhtään.

Lisäksi korkea ja ryhdikäs ajoasento antaa usein enemmän anteeksi etupenkkien istuintyynyn lyhyyden ja esim. X1:ssä peruspenkki on paljon mukavampi istua kuin vaikka normaalin 1-sarjan. Penkki ei jää niin lyhyeksi jalkojen alta kuin normaalissa henkilömallissa. En tiedä johtuuko istuma-asennosta vaiko mistä.

Kun etupenkeillä istutaan ryhdikkäämmässä asennossa ja korkeamalla, niin samankokoiselle pohjalevylle saadaan hieman tilavammat takatilat ja kun vielä takapenkkikin on maasturissa hieman henkilöautomalleja pystympi ja istuma-asento ryhdikkäämpi, niin se parantaa takana pääntilaa ja jalkatilaa. Noilla muutoksilla takakontistakin saadaan ehkä hitusen suurempi kun penkit on pystymmät.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

salmol kirjoitti:Lienee jokaisen oma päätös mikä miellyttää ja mikä ei. Joitain miellyttää ajaa matalalla jolloin auto ei heilu, jotkut tykkäävät ajaa korkealla jotta näkee paremmin. Niin yksinkertaista. Kirjoitettu ilman perjantaipulloa.
+1

Näin se menee. Toiset tykkää toiset ei.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

J1978 kirjoitti:3-sarjan bemarilla kun ajelee, niin selkä on joskus kipeä auton mataluudesta (autoon laskeutuminen ja sieltä nouseminen) ja matalasta ajoasennosta johtuen, mutta maastureissa ja esim. Golf Plus tyylisissä autoissa mun selkä ei yleensä vihoittele yhtään.

Lisäksi korkea ja ryhdikäs ajoasento antaa usein enemmän anteeksi etupenkkien istuintyynyn lyhyyden ja esim. X1:ssä peruspenkki on paljon mukavampi istua kuin vaikka normaalin 1-sarjan. Penkki ei jää niin lyhyeksi jalkojen alta kuin normaalissa henkilömallissa. En tiedä johtuuko istuma-asennosta vaiko mistä.

Kun etupenkeillä istutaan ryhdikkäämmässä asennossa ja korkeamalla, niin samankokoiselle pohjalevylle saadaan hieman tilavammat takatilat ja kun vielä takapenkkikin on maasturissa hieman henkilöautomalleja pystympi ja istuma-asento ryhdikkäämpi, niin se parantaa takana pääntilaa ja jalkatilaa. Noilla muutoksilla takakontistakin saadaan ehkä hitusen suurempi kun penkit on pystymmät.
Tuota...mistä käsitys, että kuskin asento on maasturissa eri kuin sedanissa? Eihän ergonomian periaatteet muutu sen mukaan paljonko on maavaraa. Eikä selän kipeytyminen riipu siitä, kuinka paljon on takapuolen alla ilmaa asfalttiin. Sisään/ulosmenossa se tietty voi kipeytyä. Ajoasentohan noissa autoissa on ihan se minkä säätää, ainakin BMW:n mitoitus on sama riippumatta mallista, tietysti osa on suurempia vähän ohjaamosta kuin toiset. Pakettiautoissa voi olla, että istutaan pystymmässä ihan pakon sanelemana. Jos haluaa istua hyvässä asennossa sedanissa, sitten vaan säädetään penkki kuntoon. Makaaminen on hengenvaarallista missä tahansa autossa, kuljettajana ainakin.
Vastaa Viestiin