BMW Welt tietoa?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Olen lähdössä syksyn aikana Etelä-Saksaan ja ajattelin poiketa Munchenissä.
Tuolla BMW Weltissä kiinnostaa mm. tehdaskiertue. Tietääkö joku pitääkö
kiertueelle varata paikka etukäteen ja onko siinä englanninkielinen selostus?
Sitten BMW:llä on iso tehdas myös Regensburgissa, onkohan siellä mitä nähtävyyksiä?
Jostain luin, että siellä valmitetaan kaikki vitossarjalaiset.

Entinen autoni oli vw-leiristä ja silloin tuli käytyä Wolfsburgissa.
Olihan se mahtava tehdas, päivässä valmistuu yli 3500 autoa.
Siellä lähinnä robotit paiskivat töitä, ainoa osasto jossa näin 20-30 työntekijän ryhmän
oli linjan lopussa, kun avasivat ja sulkivat valmiiden autojen ovia ja kuuntelivat,
että lonksaus kuulostaa oikealta ja ovi toimii kuten pitää. . .
JukkaE60

Tuolta ohjeita:

http://www.bmw-welt.com/web/portal/en/i ... /home.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tehdaskierroksia alkaa periaatteessa non-stoppina, selostus kuulokkeiden kautta myös englanniksi. Muille tehtaille pääsystä ei ole tietoa, saattaa vaatia suhteita:)
Reihensechser
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 20:15

Anyway kirjoitti:Olen lähdössä syksyn aikana Etelä-Saksaan ja ajattelin poiketa Munchenissä.
Tuolla BMW Weltissä kiinnostaa mm. tehdaskiertue. Tietääkö joku pitääkö
kiertueelle varata paikka etukäteen ja onko siinä englanninkielinen selostus?
Sitten BMW:llä on iso tehdas myös Regensburgissa, onkohan siellä mitä nähtävyyksiä?
Jostain luin, että siellä valmitetaan kaikki vitossarjalaiset.
Tehdaskierroksen saa Münchenissä englanniksi. Olen ollut ryhmän - Suomen BMW-kerho - kanssa tehdaskierroksella, josta käsittääkseni piti sopia hyvissä ajoin etukäteen. Verkkosivun mukaan ilmoittautuminen näyttäisi tapahtuvan vain puhelimitse. Kierros tuskin onnistuu kovin nopealla varoitusajalla, mutta aina voi mennä kysymään vaikka BMW Weltin infotiskiltä, jos saavat kasaan 20-30 henkilön ryhmän turisteista. BMW:n 500-sarjaa tehdään - ja on taidettu tehdä aina - Dingolfingissä. 100-sarjaa valmistetaan Regensburgissa. Münchenissä tehdään 300-sarjaa ja erilaisia moottoreita. Ei siellä tehdaskierroksella näe paljon ja valokuvauskieltokin on. Siitä huolimatta olen käynyt aina kun on ollu mahdollisuus, sillä kerho on kustantanut kierroksen. Eli mukavasti vastinetta jäsenmaksulle kunhan hankkiutuu ensin omalla kustannuksellaan Müncheniin. Myös BMW Weltin kierroksen on Suomen BMW kerho aina maksanut kerhomatkalaisille, joten ei paskempi kerho.
JukkaE60

Reihensechser kirjoitti:
Anyway kirjoitti:Olen lähdössä syksyn aikana Etelä-Saksaan ja ajattelin poiketa Munchenissä.
Tuolla BMW Weltissä kiinnostaa mm. tehdaskiertue. Tietääkö joku pitääkö
kiertueelle varata paikka etukäteen ja onko siinä englanninkielinen selostus?
Sitten BMW:llä on iso tehdas myös Regensburgissa, onkohan siellä mitä nähtävyyksiä?
Jostain luin, että siellä valmitetaan kaikki vitossarjalaiset.
Tehdaskierroksen saa Münchenissä englanniksi. Olen ollut ryhmän - Suomen BMW-kerho - kanssa tehdaskierroksella, josta käsittääkseni piti sopia hyvissä ajoin etukäteen. Verkkosivun mukaan ilmoittautuminen näyttäisi tapahtuvan vain puhelimitse. Kierros tuskin onnistuu kovin nopealla varoitusajalla, mutta aina voi mennä kysymään vaikka BMW Weltin infotiskiltä, jos saavat kasaan 20-30 henkilön ryhmän turisteista. BMW:n 500-sarjaa tehdään - ja on taidettu tehdä aina - Dingolfingissä. 100-sarjaa valmistetaan Regensburgissa. Münchenissä tehdään 300-sarjaa ja erilaisia moottoreita. Ei siellä tehdaskierroksella näe paljon ja valokuvauskieltokin on. Siitä huolimatta olen käynyt aina kun on ollu mahdollisuus, sillä kerho on kustantanut kierroksen. Eli mukavasti vastinetta jäsenmaksulle kunhan hankkiutuu ensin omalla kustannuksellaan Müncheniin. Myös BMW Weltin kierroksen on Suomen BMW kerho aina maksanut kerhomatkalaisille, joten ei paskempi kerho.
Vaan kyllähän tuosta reissusta piti itsekin maksaa, ainakin silloin kun itse osallistuin. Tehdaskierroksella näkee mielestäni paljon, joskin välillä turhan etäältä. Esim. korinosien prässejä olisin mieluusti katellu lähempääkin; kun painetaan vaikkapa touringin kattopelti niin on oltava kutakuinkin muotit, raaka-aineet ja voimat kohillaan.
JukkaE60

Ja sulle Reihensechser henkilökohtaisesti; uskon ettei täällä tarvitse mainostaa klubia, veikkaan että täällä kirjoittavista vähintään normijakauman verran tietää BCF:n existenssin ja voi siihen liittyä, tai jopa erota kuten itse tein. Mun mielestä vesi on seisonu liian pitkään samassa lammikossa.
Reihensechser
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 20:15

JukkaE60 kirjoitti:Ja sulle Reihensechser henkilökohtaisesti; uskon ettei täällä tarvitse mainostaa klubia, veikkaan että täällä kirjoittavista vähintään normijakauman verran tietää BCF:n existenssin ja voi siihen liittyä, tai jopa erota kuten itse tein. Mun mielestä vesi on seisonu liian pitkään samassa lammikossa.
Uskotaan vähemmälläkin, että olet vetänyt herneen nenään, mutta ei haittaa, sillä meillä Suomen BMW-kerhossa ollaan suvaitsevaisia ja huumorintajuisia. Itse asiasta sen verran, että BMW Classicin tiloissa - sijaitsee eri paikassa Münchenissä kuin BMW-museo - on esillä todellisia BMW-harvinaisuuksia. En tosin tiedä, pääseekö sinne yksittäinen turisti, sillä olen jonkun kerran ollut siellä ryhmän kanssa englanniksi opastetulla kierroksella. Minun osaltani aiheen kommentointi loppuu tähän ja siirryn harkitsemaan, josko lähtisin näin sunnuntaipäivän kunniaksi kohtalaisen tehokkaalla vapaasti hengittävällä takavetoisella bensarivikuutos-Bemarillani käymään kerhotallilla kahvilla. Toivotan ajamisen iloa kaikille, myös työkone-Bemarien (diesel) omistajille.
t-race
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Huhti 2010, 19:59
Auto: Opelilla ajan ku akka ei anna..ajaa tuolla 28:lla

Reihensechser kirjoitti: Uskotaan vähemmälläkin, että olet vetänyt herneen nenään, mutta ei haittaa, sillä meillä Suomen BMW-kerhossa ollaan suvaitsevaisia ja huumorintajuisia.
Tottakai joo....

Kuva
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Tehdaskierrokselle voisin itsekin lähteä, jos joku sellaisen Munchen matkan järjestäisi valmiina pakettina. Tuulilasissa oli joku numero sitten mainos valmis paketti matka Wolfsburg Autostadt jonkun matkatoimiston järjestämänä. Vastaava BMW matka, niin olisin ainakin itse heti kiinnostunut.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Turbo kirjoitti:Tehdaskierrokselle voisin itsekin lähteä, jos joku sellaisen Munchen matkan järjestäisi valmiina pakettina. Tuulilasissa oli joku numero sitten mainos valmis paketti matka Wolfsburg Autostadt jonkun matkatoimiston järjestämänä. Vastaava BMW matka, niin olisin ainakin itse heti kiinnostunut.
Minäkin olisin kiinnostunut näkemään BMW Weltin livenä. Harmi ettei suomalaiset voi vieläkään hakea sieltä autoa. Suomen autoverotus on sen verran erikoinen tapaus EU:ssa ettei luovutusta siellä saatu onnistumaan vaikka esitteessä sitä jo viime vuonna lupailtiinkin.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Kuten alussa kirjoitin, niin kävin Wolfsburgissä tehdaskiertueella. Varasin paikan netissä
etukäteen, kun sellaiset ojeet sivuilta sain. Sitten paikan päällä sain lipun kiertueelle,
mutta kun seurasin tilannetta, niin kiertuejunia lähti puolen tunnin välein ja jonottamalla
sinne pääsi mukaan sen jälkeen kun etukäteen varanneet olivat paikkansa ottaneet.
Joka lähtöön näytti olevan hyvin tilaa. Kierros kesto 1,5 tuntia ja oli todella mielenkiintoinen.
Eli kyllä varmaan BMW:lle voi hyvin omin neuvoin mennä ja ainahan on hyvä ennakkoon
varata paikka tehdaskierrokselle, niin ei sitten pety, jos siellä on täyttä.
Munchenin tehdas näkyy olevan lomalla 6.9 saakka, sitten voi varata ja näkee milloin on tilaa.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

///Marko kirjoitti:
Turbo kirjoitti:Tehdaskierrokselle voisin itsekin lähteä, jos joku sellaisen Munchen matkan järjestäisi valmiina pakettina. Tuulilasissa oli joku numero sitten mainos valmis paketti matka Wolfsburg Autostadt jonkun matkatoimiston järjestämänä. Vastaava BMW matka, niin olisin ainakin itse heti kiinnostunut.
Minäkin olisin kiinnostunut näkemään BMW Weltin livenä. Harmi ettei suomalaiset voi vieläkään hakea sieltä autoa. Suomen autoverotus on sen verran erikoinen tapaus EU:ssa ettei luovutusta siellä saatu onnistumaan vaikka esitteessä sitä jo viime vuonna lupailtiinkin.
Tästä en ole ikinä kuullut. Oletin että auton luovutus sieltä pitäisi onnistua. Mikä siis tarkalleen estää tämä mahdollisuus?
- - -
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Vuoden 2008 3-sarjan esitteessä lupailtiin että vuoden 2009 alusta suomalaisilla on mahdollista noutaa auto BMW Weltistä. Tämä ei kuitenkaan toteutunut ja eräs Laakkosen automyyjä kertoi sen perustuvan Suomen järjettömään autoverotukseen. Liekö tullaus tai joku vastaava olisi mennyt liian hankalaksi. En tuosta sen tarkemmin sitten tiedä koska 2009 vuoden esitteessä luki vain että: Valitettavasti suomalaiset eivät voi hakea autoa BMW Weltistä. Varmasti joku BMW-automyyjä tietää asiasta enemmän.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Huomenna on meidän perheen tarkoitus lähteä Muncheniin ja BMW Welt'iin. Ehkä myös Ingolstadt'issa voisi poiketa, vaikka siellä käyneet eivät sitä ihmeemmin hehkuta.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Markku J kirjoitti:Huomenna on meidän perheen tarkoitus lähteä Muncheniin ja BMW Welt'iin. Ehkä myös Ingolstadt'issa voisi poiketa, vaikka siellä käyneet eivät sitä ihmeemmin hehkuta.
Hyvää lomaa vain! Itse olisin halunnut käydä myös Leipzigin tehtaalla, 30km päästä kun ajettiin. Mutta aikataulut ei sopineet valitettavasti enää tuohon.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Käykää Markku ihmeessä sillan toisessa päässä museossa myös, jos kerran weltiin menette. Liikutteko omalla autolla? Pysäköinti tuolla on vähintäänkin haastellista ja suosittelen vilpittömästi metroa, asema on justiin weltin kohdalla.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Markku J kirjoitti:Huomenna on meidän perheen tarkoitus lähteä Muncheniin ja BMW Welt'iin. Ehkä myös Ingolstadt'issa voisi poiketa, vaikka siellä käyneet eivät sitä ihmeemmin hehkuta.
Kerro ihmeessä matkavinkit, sillä olen itse syyskuun alussa menossa myös Muncheniiin (lentäen). Samalla reissulla käyn ensin Dingolfinigssä (5-sarjan tehdaskiertue varattu) ja paluu matkalla tarkoitus sitten tehdä Welt visiitti.
maukka86
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Maalis 2011, 13:48

Makkis kirjoitti:Käykää Markku ihmeessä sillan toisessa päässä museossa myös, jos kerran weltiin menette. Liikutteko omalla autolla? Pysäköinti tuolla on vähintäänkin haastellista ja suosittelen vilpittömästi metroa, asema on justiin weltin kohdalla.
Weltin kellarissa on parkkihalli, joten en ainakaan itse kokenut pysäköintiä haasteelliseksi. Maksaahan se pysäköinti, mutta niin maksaa metrokin (jos ei pummilla matkusta).
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Vuokrasin reissun ajaksi auton, joten sillä liikutaan. Tuosta Weltin parkkihallista luinkin juttua, ja kokeillaan mahtuuko sinne.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
ksiili
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Loka 2010, 20:37

Kyllähän tuolla weltin parkkihallissa on kolmella reissulla ollut aina tilaa autolle. Ja pysäköintikään ei ole mielestäni kovinkaan kallista, jos vertaa suomeen :) Parkkihallissa oli eksynyt muuta muun merkkinenkin auto paikalle. Oli yksi Kiia ja yksi Mersu parkissa. Muuten oli vain BMW merkkistä autoa näkyvissä :) Tällä kerralla ulospäin ajaessa eksyin selkeästi vahingossa italialaisten M6 avomallien perään :D Olihan se kiva ajella sellasen reilun 10 avo M6.n perässä.

Weltissä on kyllä joka kerta mukava vierailla. Tällä kerralla ei ehditty mukaan tehdaskierrokselle, kun oli kaikki paikat mennyt jo siihen mennessä kun yhden aikaan iltapäivällä sinne päästiin. Tosin päivä oli sateinen ja porukkaa paljon, joten varmaan silläkin oli vaikutuksensa asiaan.
nykyiset: BMW E61 530da -09 Volvo C70 T5 -98
Ex: Volvo V70 D5 -07, Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 tdi -98, Citroen Xsara VTS -99, Citroen Saxo -98, Volvo 460 GLE
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Markku J kirjoitti:Vuokrasin reissun ajaksi auton, joten sillä liikutaan. Tuosta Weltin parkkihallista luinkin juttua, ja kokeillaan mahtuuko sinne.
BMW:n vai jonkun muun? Helposti mahtuu parkkihalliin, ei ollut ainakaan meillä mitään ongelmaa.

Näyttää olevan vieläkin tuo Weltin museo osittain kiinni teknisten ongelmien vuoksi. Ainoastaan taidepuolelle päästiin kuun alkupuolella eikä se maksanut mitään.

http://www.bmw-welt.com/web_rb/bmw-welt ... rview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin