Hyvä hinta-laatusuhde BMW huolto ?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^^^Meidän? Viittitkö kertoo kaikille, että kenen?
kallek77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Loka 2018, 18:15

masaf1 kirjoitti: 18 Loka 2018, 10:56 ^^^Meidän? Viittitkö kertoo kaikille, että kenen?
Sori muutin allekirjoitusta niin ettei ole mainosta siinä, Vaunula Raisio oli paikka.
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Normisettiä harakiriliikkeitten kanssa... Moottori on N54, eikä e54.

Kaikesta et varmaankaan saa korvauksia, vaikka kuinka tappelisit. Muista, että laiha sopu on parempi kuin lihava riita.

(olisko yksi kerta riittänyt tämän tekstin kanssa...?)
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Miksi tuo firma X pitää piilottaa kun eikai se tässä mitään sohlannut - päinvastoin tämähän olisi sille positiivista mainosta?
Asiakas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Maalis 2019, 12:18

Hienoa, että täysin asiallisesti ja tapahtumia vääristelemättä kirjoittamani viesti 29.3.2019, jossa kerroin huonot kokemukseni Schmiedmann huollosta poistettiin. Varmaan tämäkin viesti poistetaan.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jep, taitaa forkalla olla jotain yhteistyötä Schmiedmannin suuntaan ja käsky käynyt.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Menihän tuo nyt ihan spämmäämiseksi. Yksi viesti tapahtuneesta olisi varmaan riittänyt. Ja sen yhden olisi kyllä voinut jättää.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

masaf1 kirjoitti: 01 Huhti 2019, 11:27 Jep, taitaa forkalla olla jotain yhteistyötä Schmiedmannin suuntaan ja käsky käynyt.
Jos tosiaan tuo tarina sensuroitu kaupallisista syistä, niin onpas hölmöä toimintaa. Tuollainen piilomainonta tulisi tuoda selvästi näkyville siten etusivulla.

Mutta on kyllä hölmöä laittaa copy pastella sama juttu 10 ketjuun. Menee viesti ohi, kun alkaa ärsyttämään
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Poistin viestit täysin siitä syystä, että kirjoittajan ainoat viestit koskaan tällä foorumilla olivat saman vuodatuksen copypastea moneen eri ketjuun. Täyttää kaikki asiattoman spämmin tuntomerkit. Asiallinen keskustelu korjaamopalveluista - myös kriittinen silloin jos on epäonnistuttu - on erittäin suotavaa.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Wonderi kirjoitti: 01 Huhti 2019, 15:53 Poistin viestit täysin siitä syystä, että kirjoittajan ainoat viestit koskaan tällä foorumilla olivat saman vuodatuksen copypastea moneen eri ketjuun. Täyttää kaikki asiattoman spämmin tuntomerkit. Asiallinen keskustelu korjaamopalveluista - myös kriittinen silloin jos on epäonnistuttu - on erittäin suotavaa.
Kyllä niistä yhden olisi voinut jättää, sinne firman omaan ketjuun. Joten toki tämä laittaa epäilemään muutakin syytä... :mus:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

TJJ kirjoitti: 01 Huhti 2019, 16:27 Kyllä niistä yhden olisi voinut jättää, sinne firman omaan ketjuun. Joten toki tämä laittaa epäilemään muutakin syytä... :mus:
Saattoi mennä lapsi pesuveden mukana, pahoittelut siitä. Mitään kytkyä mihinkään korjaamoon tai autoliikkeeseen minulla ei ole, kyseisessä toisella puolella Suomea sijaitsevassa firmassa en ole koskaan ollut edes asiakkaana.

Nimimerkki Asiakas, kirjoita viesti uudestaan oikeaan ketjuun, niin se saa varmasti siellä olla jos asiallinen on.
Asiakas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Maalis 2019, 12:18

Laitan sen nyt vielä kerran tähän. En laita muualle tällä foorumilla ja pahoittelut aiemmasta toistosta.

BMW huolto Schmiedmann Helsinki erittäin huonoja kokemuksia
Tarina on pitkä, mutta tiivistelmä: auto toimi normaalisti mutta vuosi hieman (alle desi kuukaudessa) moottoriöljyä. Helsingin Konalassa toimivan Schmiedmann ”BMW Specialist” huoltojen jälkeen lasku yhteensä 3725,61 € ja silti autolla ei voi eikä saa ajaa. Miten tämä on mahdollista? Voit lukea sen alta itse.

Vein autoni (BMW X6 35i vm.2009, moottorityyppi N54 (3.0 bensiinimoottori)) Helsinkiin Schmiedmann huoltoon sovitusti tarkastettavaksi 8.2.2019 koska epäilin moottorin venttiilikopan kannessa olevan huohotinjärjestelmän olevan viallinen ja vuotavan öljyä. Auto tarkastettiin ja havainnot listattiin. Lopputuloksena päädyttiin yhteisymmärryksessä varaamaan venttiilikopan kannen sekä sen tiivisteen vaihto ja öljynsuodattimen jalan tiivisteen vaihto. Kustannusarvio 1535,80 € ja aika varattiin 4.3.2019. Huollon valmistuminen venyi seuraavalle päivälle, koska toinen imupuolen (VANOS, nokka-akselin ajoitusohjaus) solenoideista alkoi huollon tekemän koeajon aikana antamaan vikakoodia. Sovittiin että tutkivat asiaa ja saivat vian poistettua seuraavana päivänä. Laskun loppusumma oli 1725,61 €.

Saatuani auton haltuuni Konalassa, halusin tarkastaa moottorin öljytason koska öljyjen ja suodattimen vaihto kuuluivat työhön. Tässä mallissa ei ole lainkaan perinteistä öljytikkua, joten ainoa mahdollisuus tarkastaa öljytaso on auton oma iDrive järjestelmä. Sen mukaan öljytaso oli kunnossa ja suositellun täyttömäärän ylärajalla. Lähdin ajamaan Konalasta kotia kohti ja auto toimi tavanomaiseen tapaan. Päätin kuitenkin tarkastaa öljytason vielä saavuttuani moottoritielle, koska mittausjärjestelmä päivittää itseään noin 10 km ajon jälkeen. iDrive -järjestelmä näytti, että moottoriöljyn taso on liian korkea. Soitin välittömästi Schmiedmann huoltoon ja sieltä kerrottiin, että moottoriin on täytetty valmistajan ohjeistama 6.5 litraa öljyä ja näyttämä on todennäköisesti virheellinen, koska öljytason antureissa on ollut vikoja. Huolto ehdotti, että jatkan ajamista enkä huolehdi asiasta.

Lähipäiville oli vain lyhyttä kaupunkiajoa, joten päätin seurata tilannetta. iDrive -järjestelmä näytti edelleen päivittäin, että öljyä on moottorissa liikaa. Seuraavalla viikolla oli tarkoitus ajaa lähes 1000 km työmatka, joten päätin mennä paikalliseen öljynvaihtoon poistattamaan litran verran öljyä. Tavoitteena oli, että öljytaso saataisiin mitta-asteikon keskivälille, jotta mahdollista muutosta olisi helpompi seurata. Öljynvaihdon mekaanikko poisti litran verran öljyä ja sanoi heti, että moottoriöljy haisee bensiinille. Haistoin öljyä itsekin ja haju oli aivan selvä. Öljy oli koostumukseltaan tavanomaista, joten oma arviomme oli, että bensiiniä oli öljyn joukossa muutamia desilitroja. Bensiini on kuitenkin öljyä kevyempää, joten ajon jälkeen se varmaankin asettuu öljyn pinnalle, eikä öljyn poistotulpan läheisyyteen, joten arviomme oli pikemminkin veikkaus. Tällaista öljyn lisääntymistä autossa ei ennen huoltoa ollut koskaan ollut. Otimme moottorista poistetun öljyn talteen, jotta sitä voi tarvittaessa myöhemmin tarkastella.

Seuraavaksi soitin Schmiedmann huoltoon ja kerroin tilanteesta. Huollosta todettiin, että syy on todennäköisesti polttoainesuuttimien vuotamisessa, eikä autoa saa käynnistää, jotta moottori ei vaurioidu. Öljynvaihtopaikan mekaanikot katsoivat tilannetta sen verran että poistivat moottorin päällimmäisen suojakuoren ja tarkastivat, onko ulospäin näkyviä polttoainevuotoja. Niitä ei ollut mutta toinen mekaanikko totesi, että yksi alipaineletkuista on asennettu turhaan mutkalle ja epätavallista reittiä vaikka vieressä olisi tehtaan tarkoittama kiinnityspiste. Asentaja totesi myös, että ”toivottavasti muu työ on tehty huolellisemmin”.

Schmiedmann huollon kanssa sovittiin, että autolle järjestetään hinaus takaisin heille. Kysyessäni mahdollisia syitä bensiinin joutumiseen moottoriöljyn sekaan, minulle sanottiin, että ainoa mahdollinen syy on polttoainesuuttimet. Tiesin että juuri Schmiedmannilla tehdyn huohotintyön aikana polttoainesuuttimet joudutaan irrottamaan ja asentamaan uudelleen. Suutinten kerrottiin olleen ”melko hapettuneet/likaiset kärjistä”. Suuttimien ja vaihtotyön hinnaksi arvioitiin 1800 €. Suuttimia ei ollut varastossa ja arvio saatavuudesta oli noin viikko. Kerroin tarvitsevani autoa työssäni, mutta minulle kerrottiin että suuttimia ei saataisi nopeammin. Mainitsin myös, että jos olisin noudattanut Schmiedmann huollon ohjetta jatkaa ajamista, vaikka auton tietojärjestelmä ilmoittaa öljytason olevan liian korkea, bensiinin määrä moottoriöljyn joukossa olisi jatkuvasti lisääntynyt ja auton moottori olisi tuhoutunut täysin, todennäköisesti ajon aikana, lähes 500 km yhdensuuntaisen työmatkani aikana. Auto olisi myös saattanut syttyä palamaan. Ainekset todella suurelle vahingolle olivat ilmeiset.

Autostani oli omissa silmissäni tullut epäluotettava. Varsinkin kun asia liittyy vain auton oman tietojärjestelmän kautta seurattavaan öljytasoon, tilanne oli hankala. Soitin uudelleen Schmiedmann huoltoon ja kysyin, miltä suuttimet vaihtotyön yhteydessä näyttivät. He kertoivat että ”kyllä ne aika likaiset olivat” mutta sanoivat myös, että suuttimien toimivuutta ei voi silmämääräisesti varmuudella todeta. Koska ehdotetun työn hinta oli korkea ja tällaista vikaa ei autossani ennen huoltoon viemistä ollut, kysyin (toisen kerran) Schmiedmann huollolta; onko varmaa, että vika poistuu suuttimet vaihtamalla? Huolto vastasi minulle jo toisen kerran, ettei bensiiniä voi tässä moottorityypissä muuta kautta öljyn sekaan päästä ja siten suuttimien (yhden tai useamman) vaihtotarve on ilmeinen. Olin tilanteeseen varsin närkästynyt koska minun näkökulmastani autoon oli tullut käytön estävä ja erittäin riskialtis vika, jota siinä ei aiemmin ollut. Olin sitä mieltä, että vika on tullut autoon huoltotyön aikana ja siksi Schmiedmann huollon tulee se korvata. Päädyttiin siihen, että asiaan palataan, kun autoa on tarkasteltu.

Schmiedmann huollon sijaisautoa ei ollut saatavilla tarvittavan pitkäksi ajaksi. Jouduin vuokraamaan auton muualta. Muita lisäkuluja oli kertynyt myös hinauksesta 200 verran ja työajan menetystä tässä vaiheessa 2-3 tuntia. Auto vietiin hinaamalla Schmiedmann huoltoon odottamaan suutinten saapumista. Tiedustelin, olisiko niitä mahdollista saada pikana, koska vuokra-auton kulut ovat pikakuljetusmaksua suuremmat, mutta sen kerrottiin olevan mahdotonta. Vuokra-autoilun aikana, hinaamista seuraavalla viikolla Schmiedmann huolto ilmoitti minulle, että suuttimet on vaihdettu mutta öljytason vika ei poistunut. Kerrottiin että vika on öljytason anturissa. Totesin että ainakin ensimmäisellä kerralla bensiiniä todellakin oli öljyn joukossa, joten minulla on oltava täysi varmuus auton kunnosta, jotta voin sillä ajaa. Edelleen totesin, ettei tällaista öljytason anturivikaakaan autossa ole ollut ennen Schmiedmann huoltoon toimittamista, joten en todellakaan halua maksaa sen korjaamisesta. Schmiedmann huolto totesi, että he vaihtavat tämän anturin omaan piikkiinsä, mutta sen saamisessa menee muutama päivä. Jatkoin siis vuokra-autolla ajamista.

Sain Schmiedmann huollolta ilmoituksen, että auton voi noutaa 15.3.2019 MUTTA...ilmeisesti edellisten öiden aikana autosta on varastettu molemmat etumaskit! Kysyin, onko tämä vitsi, mutta minulle vastattiin, ettei se ole, valitettavasti näin on käynyt. Kysyin, eikö asiakkaiden autojen säilytyspaikassa ole lukollista porttia tai kameroita ja minulle vastattiin, ettei ole, eikä tämä oikeastaan ole edes Schmiedmann huollon vastuulla. Vastaaja oli yrityksen omistaja itse. Totesin että yksityisessä omistuksessa oleva autoni on luovutettu heidän haltuunsa ja se että se säilyy ennallaan, on nimenomaan heidän vastuullaan. Tämä lopulta hiljaisesti hyväksyttiin. Tiedustelin, onko varastamisen yhteydessä autoa muutoin vahingoitettu ja minulle sanottiin, ettei ole. Seuraavaksi minulle ehdotettiin tilalle hankittaviksi mustia etumaskeja koska ”ne saisi nopeammin ja autokin on musta”. Totesin että en ajatellut alkaa autoa tällä periaatteella tuunaamaan ja haluan tietenkin samanlaiset alkuperäiset maskit tilalle. Minulle kerrottiin että noutopäivään 15.3.2019 mennessä saadaan yksi maski ja toisen Schmiedmann huolto lähettää minulle jälkikäteen postitse. Samalla kerrottiin, että ensimmäisten koeajojen aikana auto antoi 6. sylinterin polttoaineen ruiskutuksesta vikakoodin, mutta kun 1. ja 6. sylinterin suuttimet vaihdettiin keskenään, vikakoodi katosi. Autolla oli tehty sen jälkeen useampikin koeajo ja se oli toiminut, käynyt ja käynnistynyt normaalisti. Olin tästä huolissani ja he kertoivat, että asentaja voi tehdä aamulla koeajon. Kysyin, voinko mennä koeajolle mukaan, mutta minulle todettiin, ettei se oikein käy. Olin kovin hämmästynyt koska auto on minun. Mitä haittaa mukana olemisesta voisi olla?

Menin hakemaan autoani Schmiedmann huollosta 15.3.2019 aamulla sovitusti. Olin liikkeellä vuokra-autolla koska uskoni siihen, että kaikki on nyt kunnossa, oli mennyt ja halusin ensin varmistua auton olevan kunnossa ennen kuin otan sen haltuuni. Schmiedmann huollon kanssa sovittiin, että teen vielä ensin itse auton koeajon. Vuokra-auton avain pyydettiin minulta koeajon ajaksi pantiksi, ilmeisesti etten katoa koeajolta autoni kanssa huoltoa maksamatta. Koeajo oli noin 5 km mittainen ja sen aikana auto toimi normaalisti, kuten yhdessä huollon kanssa totesimme. Olin pyytänyt laittamaan autoon hieman vähemmän öljyä, jotta öljytaso näkyy öljytasonäytön keskivaiheilla. Öljytaso oli kuitenkin sallitussa maksimissa. Kysyin asiaa ja minulle sanottiin, että öljyn sekaan ei enää voi mennä bensiiniä koska suuttimet on vaihdettu, joten uusikin öljytasoanturi näyttää varmaankin väärin. Schmiedmann huolto arveli, että kun öljy moottorissa ajan myötä hieman vähenee, näyttökin alkaa toimimaan normaalisti.
Etumaskien varastamisen vuoksi tarkastin auton huolellisesti ja yhden etumaskin irrotuksessa oli ilmeisesti käytetty työkalua, josta oli jäänyt autoon kiveniskemän kaltainen jälki ja painuma. Otin painumasta valokuvan ja kävimme myös katsomassa autoa Schmiedmann huollon omistajan kanssa. Omistaja totesi että ”onhan tuossa tosiaan pieni jälki mutta en tuosta mitään hyvitä, koska autossahan on muutenkin kiveniskemiä”. Kerroin olevani asiasta eri mieltä ja vaikka autossa olisikin kiveniskemiä, korjaamo on vastuussa uusista vaurioista.

Schmiedmann huollosta moottoritielle saavuttuani (tässä vaiheessa oli ajettu noin 20 km) auton tietojärjestelmä alkoi ilmoittamaan jälleen, että moottorin öljytaso on yli maksimin. Kyseessä oli täsmälleen sama oire kuin ennen huoltoa ja polttoaineen ruiskutussuutinten vaihtoa. Soitin Schmiedmann huoltoon moottoritien levähdyspaikalta kysyäkseni, mitä teen; miten ja mihin auto toimitetaan vian poistamiseksi. Schmiedmann huolto totesi, että autolla ei pidä ajaa. Totesivat myös (omistaja itse) ettei vika ole heidän vastuullaan, koska auto toimi koeajossa normaalisti, eikä autoa kannata työjonon vuoksi toimittaa heille. Olin siis 3725,61 € köyhempänä, ilman toista etumaskia, juuri Schmiedmann huollosta saamallani autolla jumissa moottoritien levähdyspaikalla, eikä Schmiedmann huoltoa kiinnosta, mitä seuraavaksi teen. Autolla ei saisi ajaa koska ei ole varmuutta siitä, onko edelleen öljyn seassa bensiiniä ja se johtaisi vakaviin moottorivaurioihin. Ilmennyt vika (moottoriöljyn tason lisääntyminen) oli saanut alkunsa auton ollessa Schmiedmann huollossa korjattavana.

Päättelin, ettei bensiiniä voi vielä olla suurta määrää öljyn joukossa, joten ajoin auton suorinta tietä lähimmän Autotalo Laakkosen pihaan. Matkaa oli alle 15 km. Merkkihuollossa oli jonoa ja vian diagnosointi luvattiin seuraavalle viikolle. Otin taksin vuokra-autoni luo ja vuokra-autolle jatkoaikaa, joten vuokraamisen kulut kasvoivat entisestään.

Kartoitin mahdollisia huoltopaikkoja, joissa auto saataisiin kuntoon. Suosittelujen perusteella sain tiedon potentiaalisesta korjauspaikasta, josta tuttavilla oli hyviä kokemuksia. En tässä mainitse paikkaa, koska koko huoltoepisodista tullaan ehkä vielä käymään oikeutta. Joka tapauksessa mekaanikko X kysyi puhelimessa, auton tiedot, mitkä ovat oireet ja mitä autolle on tehty. Kerroin lyhyen version ja mekaanikko X huokaisi syvään todeten; ”jos auto käy hyvin ja käynnistyy normaalisti, on aivan turhaa vaihtaa polttoaineen ruiskutussuuttimia. Syy bensiinin pääsemiselle moottoriöljyn sekaan on polttoaineen korkeapainepumpussa.” Mekaanikko kertoi, että korkeapainepumppu saa tässä -ja lähes kaikissa- moottorityypeissä käyttövoimansa moottorilta ja kun tuon käyttöakselin tiiviste alkaa vuotamaan, bensiiniä pääsee moottoriöljyn sekaan. Mekaanikko totesi myös, että suutinten ongelmat aiheuttavat poikkeuksetta autoon käynti- tai käynnistymishäiriöitä, joten suuttimia ei olisi pitänyt epäillä vian aiheuttajiksi.

Mekaanikko kertoi, että N54 moottoriin polttoaineen korkeapainepumppu kustantaa noin 900 € ja vaihtotyö vie noin kolme tuntia.
Kysyin vielä Schmiedmannilta kirjallisesti, vaikka vastauksen tiesinkin, haluaako Schmiedmann huolto itse tutkia autoa ja korjata mahdolliset virheet omaan lukuunsa. Sain Schmiedmann huollolta vastaukseksi 15.3.2019: ”Voimme jatkaa asian tutkimista, mutta vian määrityksen kautta, joka on 99€/h. Valitettavasti emme voi arvioida etukäteen, kauanko lopullisen vian löytymiseen menee ja paljonko siitä aiheutuu kustannuksia. Tällä hetkellä ensimmäinen vapaa aika vian määritykseen on 1.4. eteenpäin.” Päätin hinauttaa auton (250 €) tälle löytyneelle mekaanikolle X koska Autotalo Laakkosella ei ollut huoltoaikoja kuin seuraavan viikon diagnosointiin, eikä vielä siis varsinaiseen korjaamiseen. Mekaanikko X ei siis ole Autotalo Laakkosella eikä Autotalo Laakkonen ole osallistunut koko tapaukseen.

Auto hinattiin uuteen huoltopaikkaan 18.3.2019. Tämä ”uusi” mekaanikko X hankki tarvittavat osat päivässä ja korjasi auton kuntoon 19.3.2019. Hän pyysi lupaa varmistua korjauksen onnistumisesta 20.3.2019 aikana ajamalla parikymmentä kilometriä. Annoin luvan ja hain auton illalla 20.3.2019. Auto on siitä lähtien toiminut moitteettomasti ja myös öljytason anturi toimii. Ilmeisesti siinä ei alun perinkään ole ollut vikaa.
Schmiedmann huolto kertoo olevansa ”BMW Specialist” mutta he eivät tienneet, että bensiiniä voi muuta kautta päästä moottoriöljyn sekaan kuin polttoaineen ruiskutussuuttimista. Tämä tieto on automekaanikon perustietämystä. Silti he näin minulle kahteen otteeseen väittivät ja perustelivat sillä suutinten vaihtotarpeen. Kun lopulta kerroin Schmiedmann huollolle, mikä autossa oli vikana, hämmästys oli suuri ja kävi selväksi, että he eivät tienneet polttoaineen pääsemisen korkeapainepumpun kautta moottorin öljytilaan olevan edes mahdollista.

Schmiedmann huolto sanoi puhelimessa, että he eivät voineet käynnistää autoa ja siksi jatkuneen vian diagnosointi oli vaikeaa. He kuitenkin tiesivät 100% varmuudella, että auto käy ja käynnistyy hyvin, koska he olivat itse tehneet ja raportoineet useita koeajoja juuri ennen auton luovuttamista. Polttoainesuuttimien vikadiagnoosi oli todella karkea virhe, joka aiheutti minulle erittäin suuret lisäkulut.

BMW N54 moottorityyppiä, joka autossani on, valmistettiin moneen BMW malliin ja sitä on käytössä paljon. Valmistaja on tehnyt erittäin laajoja, julkisesti ilmoitettuja takaisinkutsuja ja pidentänyt polttoaineen korkeapainepumppujen takuuaikoja. Aihetta googlaamalla ”bmw e54 high pressure fuel pump issues” tulee noin 1 150 000 hakutulosta, joissa ensimmäisinä kerrotaan ongelmien koskettavan 158 000 autoa ja nimenomaan kyseistä moottorityyppiä. Väitteet siitä, että korkeapainepumpun viat olisivat harvinaisia ja niistä ei Schmiedmann huollolla ole tietoa, ovat joko valheellisia tai osoittavat täydellistä ammattitaidottomuutta.

Kaikki edellä kerrottu huomioiden tulen vaatimaan Schmiedmann huollolta korvausta seuraavista syistä:
1. Autoon vaihdettiin polttoainesuuttimet turhaan (vaihtotyön hinta osineen 2000 €)
2. Autoni oli huollossa odottamassa polttoainesuuttimia turhaan yli viikon (vuokra-auto 550 €)
3. Autoani vahingoitettiin etumaskien varastamisen yhteydessä (300 €)
4. Ylimääräinen hinauskustannus (olettaen että ensimmäinen hinaus ei ollut turha): 250 €
5. Taxi Autotalo Laakkoselta vuokra-auton luo (35 €)
6. Menetetty työaika (auton hinaamiset ja auton turha noutoyritys) (7 h, hinnoitellaan myöhemmin)
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kiitos tämän jakamisesta.
Asiakas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Maalis 2019, 12:18

Eipä mitään.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Tietää entistä paremmin kiertää ton puljun kaukaa, tosin sen nyt tiesin jo muutenkin :D
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

masaf1 kirjoitti: 03 Huhti 2019, 12:10 Tietää entistä paremmin kiertää ton puljun kaukaa, tosin sen nyt tiesin jo muutenkin :D
Mistä tiesit?

Tällaista tämä auton huolto välillä on. Arvailua, varsinkin sellaisten huoltamoiden kohdalla jotka eivät paljoa samanlaisia autoja/moottoreita läpi käy. Sitten kun vie sinne missä on tietoa niin melkein mielellään maksaa :mus:
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Työkaverille tehtiin vanhaan 80-luvun puolelta olevaan 325i cabriolettiin väärä diagnoosi (olis halunnut jakopään rempan yms. mutta sanoivat johtuvan muusta niin meni uskomaan heitä) , korjauksia n. 1500€, eikä auttanut mitään mihinkään. Sai kommentiksi vaan vittuilut kun meni asiasta mainitsemaan. Meni 2500€ tehdä jakopää yms. halutut tyyppikorjaukset marmorilla kun ei uskaltanut enää muualle viedä. Tuli kuntoon kyllä niillä...
heppatyttö95
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
Auto: BMW

Miten tämän tapauksen kanssa loppujen lopuksi kävi? (N54 ja polttoainetta öljyn seassa)

” Kaikki edellä kerrottu huomioiden tulen vaatimaan Schmiedmann huollolta korvausta seuraavista syistä:
1. Autoon vaihdettiin polttoainesuuttimet turhaan (vaihtotyön hinta osineen 2000 €)
2. Autoni oli huollossa odottamassa polttoainesuuttimia turhaan yli viikon (vuokra-auto 550 €)
3. Autoani vahingoitettiin etumaskien varastamisen yhteydessä (300 €)
4. Ylimääräinen hinauskustannus (olettaen että ensimmäinen hinaus ei ollut turha): 250 €
5. Taxi Autotalo Laakkoselta vuokra-auton luo (35 €)
6. Menetetty työaika (auton hinaamiset ja auton turha noutoyritys) (7 h, hinnoitellaan myöhemmin)”
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

Asiakas, kiitos tarinan jakamisesta! Toivottavasti saat rahasi takaisin.
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

Vitonen kirjoitti: 21 Marras 2020, 14:23 Asiakas, kiitos tarinan jakamisesta! Toivottavasti saat rahasi takaisin.
Jos olet vienyt tuon oikeuteen ja riippuen minkä päätöksen tekevät niin tuosta kannattaa myös ilmoittaa
sen jälkeen BMW Suomelle. Tuollainen paikka ei voi kyllä esiintyä ns. BMW asiantuntijana joka saa tehdä
merkkinät myös tehtaan järjstelmään ja toimia ns. hyvänä vaihtoehtona virallisille merkkihuollolle.
Vastaa Viestiin