Autojen käsinpesut

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mitkä on palstalaisten kokemukset noista käsinpesuista, eli firmoista jotka tekee käsinpesuja autoille?

Muutamissa olen käynyt ja laatu on pääasiassa täyttä jaskaa. Erityisesti tummat pojat kun pesee, niin jälki on mitä sattuu....Ei ne käsinpesut tosin paljon mitään maksa (noin 15-25,00€ per pesu), mutta kun samaa jälkeä teen itte työpaikalla töitten jälkeen pelkällä liuottimella ja painepesurilla... Kyrsii maksaa ihan tyhjästä, mutta kun ei aina ehdi tai pysty pesemään itsekään, niin siksi on välillä pesetettävä auto jollain pesijällä.

Meinaan nyt taas vaihteeksi kävi niin, että auto on ihan paskainen käsinpesun jäljiltä. Oli sitä heti sen jälkeen kun auto tuli ulos pesuhallista.

Alle kymmenen kertaa olen vuoden sisällä käyttänyt autoa käsinpesuissa ja jo pariin otteeseen on käynyt niin, että auto on ihan hirveän näköinen käsinpesun jäljiltä. Jostakin syytä hemmetin moni mesta ja etenkin ulkomaanelävät käyttää lastaa kuivaamisessa ja mulle on käynyt niin, että ne kaksi kertaa joilla autoa on kuivattu lastoilla on jälki jotain ihan kammottavaa. Nytkin on kuraisia jälkiä ympäriä kylkiä, konepeltiä ja kattoa, kun on lastalla kuivailtu autoa pesun jäljiltä. Rumia laappimisjälkiä pitkin ja poikin. En ymmärrä miksi pesufirmat fanittaa noita lastoja kun niillä saa tuollaista sotkua aikaan.

Pyrin välttämään noita paikkoja joissa käytetään lastaa, mutta kun melkein kaikkialla käytetään noita lastoja.

Tuskin ne lastat on kuitenkaan niin hellävaraisiakaan kuin väitetäään. Varmasti tekevät jälkiä ja naarmuja maalipintaan ja ainakin rumia pyörrejälkiä mustiin kiiltolistoihin. Miksei niitä autoja voi vaan kuivata puhtailla liinoilla?
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Eihän lasta jätä kurajälkeä jos auto on pesty puhtaaksi. Sitä ilmeisesti ei noissa sinun käyttämissä paikoissa tehdä vaan heitetään ämpärillinen vettä likaisen auton päälle ja kuivataan lastalla...
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Kyllä se laatu pesupaikoissa vaihtelee suuresti, enkä ole ollenkaan vakuuttunut, että "käsinpesuna" myyty halpispalvelu on edes yhtä hyvä kuin Shellin pehmoharjakone. Ei ole noissa halpispaikoissa mitään takuita, miten pesevät. Auto voi naarmuuntua paljon pahemmin kuin konepesussa. Minulla on kaksi käsinpesun luottopaikkaa pääkaupunkiseudulla. http://www.stuster.fi" onclick="window.open(this.href);return false; ja Itä-Pasilan Autopesu. Loistavia paikkoja molemmat.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ei mullakaan kyllä koskaan ole auto likaiseksi jäänyt käsinpesun jälkeen. Mutta mun kolmivuotinen (perus)musta auto jota on vain ja ainostaan pesty yhdessä paikassa on täynnä pintanaarmua. Lastaa hekin käyttävät.
Mutta duunia heillä on paljon ja ilmeisesti eivät vaihda vesiä/pesusieniä tarpeeksi usein ja pidä lastaa tarpeeksi puhtaana.
Mutta tietävät kyllä pestä autoni vanteet ja pakoputkenpäät kunnolla.
Kundit ovat Balkanilta ja menestyneet hyvin pesufirmansa kanssa. Omistajakin ajaa nykyään mustalla LCI E60:llä.
Pitääpä ihan jutella omistajan kanssa kun kohta taas vien autoni pesuun.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Mä aikoinaan kanssa Stadissa (Hertoniemessä, en muista nimiä) käytin parissa eri paikassa useamman kerran käsinpesussa autoa, mutta en ollut lopputulokseen tyytyväinen.

Nykyään pesen itse käsin. TI hallissa tai duunipaikalla (kesällä, ei oo lämmintä paikkaa talviksi).
Jos ei TI hallissa onnistuisi pesu niin sitten harjaton konepesu olisi vaihtoehtona (nykyiselle en oo sitä tehnyt).

Työkavereillakin huonoja kokemuksia käsinpesuista.., Mutta tietysti niitä tulee, kun monissa paikoissa tekevät halvalla ja nopeasti niin silloin ei toki voi jälkikään olla täydellistä.

Eli ei muuta kuin pesukinnasta lukemaan ja sen neuvoilla pesut ;)
No itse en niin fanaattinen auton pesijä ole mitä sen palstan kirjoittajista moni...
Viimeksi muokannut Vice, 28 Touko 2013, 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Itse olen käyttänyt muutaman kerran Nora Autopesua P-City Helsingissä. Ovat tehneet ihan puhdasta jälkeä, mitään kurajälkiä tms. en ole koskaan huomannut. Mahdollisia maalipinnan naarmuja en ole jaksanut tarkastella.
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Mä pesen pääsääntöisesti kesät itse ja talvella aika usein Vallila Rockin Carwashissa http://www.carwash.fi/pesulat/helsinki/#" onclick="window.open(this.href);return false; . Hinta käsinpesusta ei ole halpa, mutta eipä kyllä ole ollut työnjäljessä kertaakaan sanomista. Kiiltävän puhdasta aina. Mitään mikronaarmua minäkään en jaksa hakea maalipinnasta.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Raaseri kirjoitti:Mä pesen pääsääntöisesti kesät itse ja talvella aika usein Vallila Rockin Carwashissa http://www.carwash.fi/pesulat/helsinki/#" onclick="window.open(this.href);return false; . Hinta käsinpesusta ei ole halpa, mutta eipä kyllä ole ollut työnjäljessä kertaakaan sanomista. Kiiltävän puhdasta aina. Mitään mikronaarmua minäkään en jaksa hakea maalipinnasta.
Käsinpesu alkaen 25€? Mä pesen nesteen TI-hallissa itse auton joka ikinen kerta, omilla aineilla. Hintaa tuolle kertyy painepesuripoletteinen 18-25€ riippuen miten likainen auto on. Eli jos 25€ maksaa hyvä käsinpesu niin halpahan tuo on :blush: Itse en vielä tuohon hintaan ole löytänyt HYVÄÄ pesupaikkaa
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Anssi79 kirjoitti:
Käsinpesu alkaen 25€? Mä pesen nesteen TI-hallissa itse auton joka ikinen kerta, omilla aineilla. Hintaa tuolle kertyy painepesuripoletteinen 18-25€ riippuen miten likainen auto on. Eli jos 25€ maksaa hyvä käsinpesu niin halpahan tuo on :blush: Itse en vielä tuohon hintaan ole löytänyt HYVÄÄ pesupaikkaa
Olen ollut tyytyväinen nykyään vain Vantaan Aviaparkissa olevaan pesupaikkaan. Nykyinen nimi kait MH-autoclean. Maksoi 25€ pesu ja tulee matotkin siistiksi. Kuivaavat paineilmalla?

Nyt vantaalle Äyritie 14-20 Plaza parkkihalliin avattu uusi toimipiste.
Sieltä löydät asiantuntevan henkilökunnan ja hyvän palvelun.

Kysy sieltä myös muita tarjouksia!
Varaa oma pesuaikasi: 0400-853 538
Nyt kun aurinko vähän nousee niin auto kaipaa huomiota!
Myös pesupalvelut kaivokselassa, 0440 732 732


Jos pesee Hertsikan Shellin TI-paikassa, saa parilla poletilla pestyä auton harjan kera ja huuhdeltua, mutta matot ja kuivaus jää pois. Hinta joku vitosen luokkaa.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kävin itse tiistaina uudessa pesupaikassa Arabian kauppahallissa, 20 € ja kundit teki hyvää työtä. Jopa kuittia tarjottiin ja joka kuudes pesu ilmainen!
Pakoputkenpäät ja pesun kannalta vaikeat vanteet olivat putipuhtaat. Kuivaus osin lastalla mutta pääosin säämiskällä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Raaseri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 23:25

Anssi79 kirjoitti:
Raaseri kirjoitti:Mä pesen pääsääntöisesti kesät itse ja talvella aika usein Vallila Rockin Carwashissa http://www.carwash.fi/pesulat/helsinki/#" onclick="window.open(this.href);return false; . Hinta käsinpesusta ei ole halpa, mutta eipä kyllä ole ollut työnjäljessä kertaakaan sanomista. Kiiltävän puhdasta aina. Mitään mikronaarmua minäkään en jaksa hakea maalipinnasta.
Käsinpesu alkaen 25€? Mä pesen nesteen TI-hallissa itse auton joka ikinen kerta, omilla aineilla. Hintaa tuolle kertyy painepesuripoletteinen 18-25€ riippuen miten likainen auto on. Eli jos 25€ maksaa hyvä käsinpesu niin halpahan tuo on :blush: Itse en vielä tuohon hintaan ole löytänyt HYVÄÄ pesupaikkaa
No sitten kannattaa kokeilla. Talvella käytännössä aina tarjoavat Superpesua 29€ + ison auton lisä farkkuvitosesta 3€ = 32€. Mutta laadussa ei tosiaan ole ollut sanomista. Vanteet, kynnyslistat, pakoputkenpäät jne aina puhtaat. Mulla ei aikaa kotona pestessä 45min enempää tuhraannu ja monelle 32€ on enemmän kuin käteen jäävä tuntipalkka.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

80€ maksoi käsinpesu ja vahaus tuolla Vantaalla.

http://www.mh-autoclean.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heitin auton aamulla sinne, olin päivän koulutuksessa Rantasipi Congress centerissä, ja hain kiiltävän auton koulutuksen jälkeen :thuup:

Auto on taas kuin uusi, myös sisältä, kun pesevät nuo kuramatot samalla.

Erittäin hyvä laatu, ja hintakin on edullinen.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Käytin Bömböttimen pinnoituksessa (olikohan Silver One?) MH-autocleanilla.

Pohjat oli tehty todella hyvin ja pinta näytti valmiina mahtavalta! :)
Äyritien toimipisteessä nuori neiti teki todella hyvää työtä! :thuup:

Tätä paikkaa uskaltaa muillekin suositella :thup:
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Talvivahaus tehtiin samassa paikassa taas. Hinta sama ja jälki huippua. Ihan kuin uusi auto olisi ollut taas alla.

Yhdistin taas koulutuspäivään tuon. Muutaman kerran olen pelkän käsinpesun yhdistänyt palaveriin, kun on ollut palaveri viereisissä bisnestaloissa.

Vielä on kokeilematta lentopesu...

Ainoa miinus kiiltävästä puhtaassa autossa on se, että konepellin kiven/nastaniskemät näkyvät ja pitäisi ottaa paikkaputeli käteen, että ei lähde talvella ruostumaan.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kyllä 80 € on aika suolainen hinta. Tosin ymmärrän sun logistiikan.

Vieläkin Viikin Prisman kundien asiakas. Viimeksi sain ilmaisen pesun kun jouduin reklamoimaan,
ks. http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=7908" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

Kannattaa hieman valkata sitä käsinpesijääkin hänen välineitten ja taitojen perusteella. Säämiskällä ja silikoonilastalla saa helposti kuivauksessa naarmuja aikaiseksi. Itse kuivaan siihen tarkoitetulla liinalla.
Pesu ja kuivaus on kuitenkin käytännössä se viikottainen toimenpide millä eniten tehdään sitä vahinkoa auton lakkapintaan.
Esimerkkinä hyvästä kuivausvälineestä voisin tarjota tätä: chemical guys woolly mammoth

Kuva

Lisäksi voisin kommentoida noista 80€ vahauksista. Mielestäni jos auton vahaus tehdään kunnolla se pitäisi aina ajaa koneella ensin ns. kuntoon se pinta. Eli poistaa ne loputkin epäpuhtaudet mitkä ei pesuissa lähde, ja pieni karhentava naarmuhuntu. Sen jälkeen laadukas vaha tai sealant pintaan, ja taas mennään. Hieman epäilen tekeekö yksikään fiksari kuitilla 80 eurolla pesuja kunnolla, kevyttä kiilloitusta ja vahaamista.
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

En ole seurannut mitä tekevät, mutta kiiltää kuin uusi auto. Kai normihinta on satasen, mutta jotain bemarialennusta saa. Oli muuten viime kerralla i3 siellä vahauksessa :)

Aika vähän näitä "kunnolla vahaajia" löytyy sitten, kun järjestäen eri paikoissa kovavahaus on sitä satasen luokkaa.
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

"kovavahauksella" ja kunnolla homman tekemisessä on vielä aika iso ero.
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Antti O kirjoitti:Säämiskällä ja silikoonilastalla saa helposti kuivauksessa naarmuja aikaiseksi.
Pesu ja kuivaus on kuitenkin käytännössä se viikottainen toimenpide millä eniten tehdään sitä vahinkoa auton lakkapintaan.
Siksipä tässä autossa olen jättänyt nyt kokonaan kuivauksen tekemättä. Auto kun talvella likaantuu kuitenkin heti seuraavalla ajokerralla. Ensin siis painepesurilla pintaan liuotin ja hetken päästä pesurilla puhtaaksi. Ei kuivausta, ei pyyhintää, ei naarmuja.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Grouponissa huikeita jynssäys tarjouksia. En tunne asiaa tarkemmin, mutta vähintäänkin varoituksen sana. Puhelinumerolla ei ole yhteystieoja, ja paikka keskellä asuinaluetta yhdessä tapauksessa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Vastaa Viestiin