BMW 335i Performance
Alkuun pari ennakkoluuloa rata-autoilusta: radalle ei ole ulkopuolisilla asiaa, radalla pyörittäminen on kallista ja siviiliautot eivät sinne sovi.
Väärin, väärin ja väärin.
Suomessa todellakin ostetaan kalliita siviiliautoja osittain rataharrastuksen vuoksi. Koeajamamme BMW 335i Performance lyö suorituskyvyllään monet ns. oikeat, luokitellut kilpa-autot. 326-hevosvoimainen Bemari on Ahveniston asfaltilla enemmän omassa elementissään kuin puuduttavassa arkiajossa.
Vaatimattomammallakin kalustolla pääsee toki vauhdin makuun.
- Nuorilla ei ole varaa ostaa R-Golfeja, mutta he hankkivat vanhempia GTI Golfeja, joita he tuunailevat, kertoo Pertti Kurki-Suonio Ahveniston moottorirataa pyörittävästä Carbex Oy:stä.
Ratamaksuja voisi verrata golfin pelaamiseen vieraalla kentällä. Pari tuntia Ahvenistolla maksaa 30 euroa, koko päivälle hintaa kertyy 60 euroa. Bensat ja mahdolliset rengas- sekä kalustokustannukset tulevat tietysti päälle.
Ahvenistolla rataportit ovat käytännössä kaikille avoinna. Kieltämättä tuntuu aika hurjalta hyökätä kylmiltään 75 000 euron Bemarilla muiden sekaan.
Pelin henki on kuitenkin selvä; jokainen vastaa vain ja ainoastaan omista vahingoistaan. Eli jos joku törmää takapuskuriin, niin siitä on turha nostaa vahingonkorvausten toivossa meteliä.
Olisi sääli omistaa tällainen auto, jos sitä ei pääsisi kerran kunnolla kokeilemaan. Tosin yhtä lailla sääliksi käy, kun moottorista repii maksimikierroksia radalla irti.
BMW Performance -paketti tarkoittaa lisävarustesarjaa. Tehomäärää on nostettu, aerodynamiikkaa parannettu ja alustaa säädetty. Löytyy diffuusoria, parempaa jousitusta ja hiilikuitupeiliä. Sisällä on urheilupenkkiä ja erikoisrattia. Ohjauspyörällä voi kellottaa rata-aikoja. Näillä eväillä pitäisi pärjätä.
Ahvenisto ei ole radoista helpoimpia ylä- ja alamäkineen. Täällä mennään todella lähellä kaiteita ja se on tiedostettava. Onneksi tilaa annetaan herrasmiesmäisesti nopeammille. Ja kieltämättä silläkin on vaikutusta, että alla on auto, joka saa ratapiireissä kunnioitusta osakseen.
BMW todellakin hallitsee sporttipuolen. Moottori, voimansiirto ja alusta nivoutuvat kireässä kolmossarjalaisessa hienosti yhteen. Jarrutuksen voi jättää pääsuoralla viime tinkaan 160 kilometrin nopeudesta - kiitos huippujarrujen.
Tästä on rata-autoilussa kyse.
Lauri Puintila, Ahvenisto
- - -
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Hyvältä näyttää. Iltalehdessä lukaisin tuon saman jutun, ku tuolla olikin jo toisaalla puhetta näistä performance packeista.
[OT]
Dieseleissäkin sitä korkeaa hintaa selittänee softan lisäksi isompi IC + tehokkaampi flekti. Mutta antanee jonkinlaista lisävarmuuttaa muillekin softapäivityksille, jos BMW:kin uskaltaa parikytä pollea ja muutaman kymmenen newtonia lisää.
Jostain tosin luin, että automaatin yhteydessä paketin hinta olis vielä kallimpi, kun laatikkoon vaihdetaan riskimpi momentinmuunnin, mutta en tiedä, pitääkö paikkaansa.
[/OT]
[OT]
Dieseleissäkin sitä korkeaa hintaa selittänee softan lisäksi isompi IC + tehokkaampi flekti. Mutta antanee jonkinlaista lisävarmuuttaa muillekin softapäivityksille, jos BMW:kin uskaltaa parikytä pollea ja muutaman kymmenen newtonia lisää.
Jostain tosin luin, että automaatin yhteydessä paketin hinta olis vielä kallimpi, kun laatikkoon vaihdetaan riskimpi momentinmuunnin, mutta en tiedä, pitääkö paikkaansa.
[/OT]
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Voisi olettaa, kun tuota BMW itse myy. Samalla voisi olettaa, että myös takuut ym. säilyy entiseen tapaan. Tuskinpa valmistaja tuota muuten myisislash kirjoitti:Nämä Performance paketin viritykset sisältävät myös tyyppihyväksynnän, vai onko näin?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Jep, takuu säilyy, koska kyseessä valmistajan hyväksymät osat. Ihan sama kun vaihtaisit takuuaikana autoosi minkä tahansa OEM varaosan.Ironic32 kirjoitti:Voisi olettaa, kun tuota BMW itse myy. Samalla voisi olettaa, että myös takuut ym. säilyy entiseen tapaan. Tuskinpa valmistaja tuota muuten myisislash kirjoitti:Nämä Performance paketin viritykset sisältävät myös tyyppihyväksynnän, vai onko näin?
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Luin tuon jutun kesällä lehdestä, painettuna se tuli ulos jo aikaisemmin. On muuten aivan tuhottoman surkea stoori, oikeasti itse autosta ei ole kerrottu siinä yhtään mitään, miten se toimii tai tuntuu ajaa. Jos lukee tuon läpi ja miettii, mitä osaa jutusta _ei_ olisi pystynyt kirjoittamaan koeajamatta autoa, huomaa sisällön laadun. Auto sinänsä on varmaan ihan ok, eihän 335i mihinkään huonone noilla modauksilla ja laite on tunnetusti hyvä. Ratakäyttö on sitten eri homma.
Lisäksi kerrotaan, että rata-ajo on halpaa. Oikeasti sen maksaa toistakymmentä eroa per kierros, ei se mitään kovin edullista ole kun juoksevat kokonaiskustannukset laittaa kasaan. Totta tietenkin, että 10 kierrosta laina-autolla ei tunnu missään, mutta jos itse pitää kuluvat osat maksaa, ratavuokran osuus on olematon siihen verrattuna.
Lisäksi kerrotaan, että rata-ajo on halpaa. Oikeasti sen maksaa toistakymmentä eroa per kierros, ei se mitään kovin edullista ole kun juoksevat kokonaiskustannukset laittaa kasaan. Totta tietenkin, että 10 kierrosta laina-autolla ei tunnu missään, mutta jos itse pitää kuluvat osat maksaa, ratavuokran osuus on olematon siihen verrattuna.
On joo vähän valjun oloinen juttu autosta. Liekö sitten ajanhenki, että asiasisältö ei ole autojutuissa olennaista, vaan "fiiliksen luominen"? Muuallakin vähän samaan törmännyt. Kyllä se tekniikka kuitenkin eniten itseä kiinnostaa. Joku sanoo, että tekniikka on kuivaa, mutta taitaa olla kyse ymmärtämättömyydestä.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Jos toimittajana on Lauri Puintila niin tietää mitä odottaa. Sori vaan Lauri, mutta jokainen joka katsoo yhdenkin sinun koeajovideon on varmasti samaa mieltä.Pitkis kirjoitti:Luin tuon jutun kesällä lehdestä, painettuna se tuli ulos jo aikaisemmin. On muuten aivan tuhottoman surkea stoori, oikeasti itse autosta ei ole kerrottu siinä yhtään mitään, miten se toimii tai tuntuu ajaa. Jos lukee tuon läpi ja miettii, mitä osaa jutusta _ei_ olisi pystynyt kirjoittamaan koeajamatta autoa, huomaa sisällön laadun. Auto sinänsä on varmaan ihan ok, eihän 335i mihinkään huonone noilla modauksilla ja laite on tunnetusti hyvä. Ratakäyttö on sitten eri homma.
Lisäksi kerrotaan, että rata-ajo on halpaa. Oikeasti sen maksaa toistakymmentä eroa per kierros, ei se mitään kovin edullista ole kun juoksevat kokonaiskustannukset laittaa kasaan. Totta tietenkin, että 10 kierrosta laina-autolla ei tunnu missään, mutta jos itse pitää kuluvat osat maksaa, ratavuokran osuus on olematon siihen verrattuna.
Ihan samanlaisen sisällöttömän koeajon sama mies suoritti Golf R:lle. Kauhean tohkeissaan oli autosta, muttei silti onnistunut koko jutussa kertomaan mitään, josta oikasti olisi ollut jotain hyötyä katsojalle.
Tästä innostuneena taidankin laittaa topikin pystyyn suomalaisesta autojournalismista, jonka taso tuntuu vaihtelevan kovasti. Tai no, kai sitä saa mitä tilaa jos auton koeajoraportti on iltalehdessä. http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=610" onclick="window.open(this.href);return false;
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Taitaa tämän jutun 335i olla maailman kallein käytetty 6-sylinterinen E90.
http://www.nettiauto.com/bmw/335/3573080" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettiauto.com/bmw/335/3573080" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
No huh huh...///Marko kirjoitti:Taitaa tämän jutun 335i olla maailman kallein käytetty 6-sylinterinen E90.
http://www.nettiauto.com/bmw/335/3573080" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkaa jo vakavissaan hätyyttelemään M3-hintoja. Toki M3 joutuu ottamaan hieman vanhempana ja enemmän ajettuna, mutta kuitenkin...
Edit: Esim tätä: http://www.nettiauto.com/bmw/m3/3557872" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Ihan posketon tuo hinta
- Kompakti
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
- Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19 - Paikkakunta: Tuusula
Aikoinaan autoa etsiessä pyysin tarjouksen Nissan Almera GTI:stä johon oli tungettu paljon varusteita ja BBS:n vanteet. Hinta oli silloin perus GTI+kaikki varusteet ohjehinnoilla. Jos olisin ostanut Almeran olisin varmasti hävinnyt julman summan rahaa ajaessani ulos kaupasta. Se peli oli kylläkin ajettu vain muutama kilometri, eikä ollut silloin kilvissä.
Tässä 335i tapauksessa ostaja saa varmasti hyvin pidetyn ja vähän poljetun auton halpaan hintaan
Tässä 335i tapauksessa ostaja saa varmasti hyvin pidetyn ja vähän poljetun auton halpaan hintaan
Edelliset BMW:t
E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Laakkonen myy tuota samaista 335i tä hintaan 89900 euroa, aika kallis on ja sitten jos ja kun tietää että se on ollut koeajoautona, radalla ja maanteillä - voi olla saanu kenkää toi auto, joten kallis on vaikka lähes uuden hinnalla yrittävät sitä myydä - onnea heille myyntiin