Suomalainen autojournalismi

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

335i:n koeajoraportissa alkoi tulla kommentteja ihan ylipäätään koeajojuttujen tasosta, joten laitetaas topikki pystyyn. Oman avautumiseni tulen suorittamaan paremmalla ajalla, mutta sana on vapaa :lol:
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

Joo, itsehän tuohon off-topiciin syyllistyin tuossa otsikossa. Ehkä siitä syystä, että kyseinen Iltalehden juttu ei ainakaan ohjannut keskustelua tekniikan syövereihin.

Eilisessä hesariin autoliittessä oli joku kolumnisti sitä mieltä, että autotoimittajat on isoksi kasvaneita pikkupoikia. Hesarin auto&liikenne-liite on toki tasoltaan tarkoitettu ilmeisesti todella tietämättömille, koska ei sieltäkään korkeamman teknisen tason tietoa löydy. Noh, sen ehkä ymmärtää valtakunnan suurimmassa sanomalehdessä. Joskus vaan tulee mieleen että lukijoita ei pitäisi niin paljoa aliarvioida. Vähän sama jos ruokailu-liitteessä olisi joka kerta resepti spagetista ja jauhelihakastikkeesta ja kolumneissa vaikeroitaisiin Gourmet-ruokailun hankaluutta.

Mutta kyllä tuossa itse kolumnin näkemyksessä joku pointti on. Ei vaivauduta paneutumaan asioihin. Itse en juurikaan seuraa kotimaisia autolehtiä. Teknaria tuli luettua vuosikausia. Mutta ei tänä päivänä jaksa kiinnostaa, mikä on paras ylemmän keskiluokan auto, Opel Insignia,VW Passat vai Toyota Avensis. Se on niin nähtyä.

Loistoautojutuissa taas mopo karkaa usein pahanlaisesti käsistä. Onhan ne hienoja eikä maurisalomaiseen kyynisyteen ole tietenkään syytä. Lopputuloksena vaan on se, että ei itse juurikaan lue noita lehtiä. Ylipäätänsä autojournalismista tulee sellainen vaikutelma, että tekijöillä ei olisi juurikaan hajua moottoritekniikasta. Tietämys autohistoriasta on usein pinnallista.

Itsellä loppui teknarin tilaus 2005. Olivat testaamassa 325i:tä, jossa koneteho on 218 hv. Toimittajan mielestä oli "koomista"(tjsp), että 25 vuotta aikaisemmin esitelty M535i kehitti litraa isommasta koneesta tasan tuon saman tehon. Noh, kai se nyt on odotettavaa jos on neliventtiilikantta, rst-pakosarjaa, Vanosta jne, jos moottorin ominaistehot kasvaa. Toki en tiedä miten päin toimittaja olisi nauranut lattialla, jos olisi muistanut että 15 vuotta aikaisemmin BMW:llä oli tasan tuon samankokoinen 2.5 litran kone, joka tuotta 20 hv enemmän, eli 238 hv.
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

Kävin eilen tullissa tekemässä verotushakemuksen tuosta E60:sta ja olivat virkamiehet laittaneet sinne sangen edistyksellisesti luettavaa asiakkaille. Käteen siinä sitten sattui Tuulilasi ja tietysti katsoin että onkos mitään Bemari-aiheista juttua. Ja olihan siellä. 320Cd:n pieni koeajo. Ihan hienon näköinen kulkinehan tuo on ja mielenkiinnolla tapasinkin juttua.

Hieman kyllä ihmetytti, kun toimittaja vertasi Bemarin avainten luovutusta johonkin Alfa Romeon sporttimallin avainten luovutukseen, josta "jäi haikeampi mieli". Kuulemma Alfa on hauskempi peli. Noh, kun kyseessä on n. 40 000 euron ostos, niin voisi kuvitella että vaakakupissa painaisi muutkin tekijät. Vaikka nyt olikin kyse jostain sportti-luokasta.

Ei kai se Alfan omistaminen ole muuttunut miksikään vuosikymmenten saatossa. Tekninen luotettavuus ja jälleenmyyntiarvo jättävät toivomisen varaa. Jos nämä asiat ovat Alfan kohdalla muuttuneet, on kyse merkittävästä uutisesta. 320-mallit eivät ole koskaan olleet Bemarilla mitään intohimoja herättäviä kireitä sportteja(pl. 320iS-mallit), vaan asiallisia pelejä, järkevällä suorituskyvyllä, varmalla tekniikalla ja hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Ensimmäisille omistajille ne ovat tarjonneet huolettomia kilometrejä ja kohtuullisen jälleenmyyntiarvon, verrattuna muihin merkkeihin.

Alfan ja Bemarin ero on aina ollut, ne ovat erilaisia autoja. Nykyään erona on myös vetotapa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tällä hetkellä ei taida varsinaisia kotimaisia auto-ohjelmia olla esityksessä kuin nelosen Start! Puskuri taitaa palata ruutuihin ensi vuonna, mutta sen ohjelman taso on sitä luokkaa ettei sitä viitsi tässä keskustelussa edes mainita.

Mielestäni Start on "ihan hyvä" auto-ohjelma, mutta jos ohjelmassa yritetään käyttää hauskoja kielikuvia, kuvaustekniikoita tai muuten vain tehdä erilainen autoarvostelu, niin silloin se on parempi tehdä kunnolla tai muuten tuloksena on vain jotain surkuhupaisaa. Valitettavan usein Startissa käy juuri näin. Jos taas juontajat pysyvät asiallisina ja kertovat perinteiseen tyyliin autoista ne tiedot mitä katsoja oikeasti haluaa kuulla, puolustaa Start paikkaansa oikein hyvin. Ei mitään erikoista, mutta ihan kelpo ohjelma siis.

Juontajat tuntuvat muutenkin olevan ohjelman akilleen kantapää. Esimerkiksi edellisessä jaksossa tavoistaan poiketen Harry Kuurio pysyi yllättävän hyvin kurissa koko Jaguarin testin ajan ja pystyi kertomaan autosta hyvää faktaa vaikka auto olikin selkeästi hieman erikoisempi malli. Mutta pitihän se lopussa kuitenkin heittää mauton vitsi, jolla Harry pystyi taas todistamaan puuttuvan tilannetajunsa. Antin koeajoja on ohjelmassa mukava seurata jo viimeistään sen takia ettei mies turhia vouhota vaan kertoo juuri sen mitä katsoja haluaakin autosta tietää. Mutta mielestäni aivan yhtä takuu varmasti kuin Antti tekee aina hyvän ja selkeän koeajon, niin Lauri Puintila tekee huonon. Viime viikkoinen Golf R:n testi oli tästä hyvä esimerkki. Turhaa vouhotusta koko testin ajan ja voi hyvät ihmiset menkää jo testaamaan niitä autoja jonnekin muualle kuin sinne karting-radalle. Koska suomalaisille autotoimittajille tuntuu olevan muutenkin ylivoimainen tehtävä tehdä asiallinen arvostelu "tehomallista", kuten esimerkiksi edellämainitusta Golfista, niin Lauri pystyi kyllä pilaamaan myös ihan tavallisen Volvonkin koeajon tällä viikolla. Onneksi ohjelmasta on kuitenkin poistunut Ilta-Sanomien toimittaja joka hiki päässä pyöritteli autoja tuolla pahamaineisella karting-radalla. Onnellisesti olen jo pystynyt unohtamaan miehen nimen, mutta taitaa vielä kirjoitella arvioita lehden nettisivuille. Petskuhan sitten taas on Startissa jo käsite, joten ei hänestä sen enempää.

Sikäli outoa ettei Startille oikeastaan ole kilpailijoita kotimaisissa auto-ohjelmissa. Taitaa tarjonta rajoittua kotimaisiin autolehtiin jos haluaa ennakkoon normaali kuolevaisten autoista koeajokokemuksia tietää?
falsetti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Huhti 2010, 09:44
Auto: E92 320 cdA
Paikkakunta: Pirkanmaa

Journalismiin liittyvä toinen mielenkiintoinen asia on markkinointi. Kaikki automerkit ovat suunnanneet kaikki mallinsa nuorille/nuorekkaille, dynaamisille, urbaaneille cityihmisille. En siis löydä omaa merkkiäni ja malliani mistään. Kuka tekisi tuotteen minunlaiselleni keski-ikäiselle passiiviselle maalaisjuntille? Olen tällä hetkellä BMW:n omistaja, mutta tuskimpa brändiä minunlaisilleni on suunniteltu, olenko häpeäksi ja epätoivottu asiakas;)
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tekniikan maailman testiin ei mahtunut mukaan 3-sarjan bemaria, koska lehden mukaan malli uudistuu pian ja sopivaa vanhaa mallia ei ollut enää tarjolla :blink: Taitaa tässä kuitenkin se vuosi mennä ennenkuin ensimmäiset uudet autot on Suomessa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Antinontoxic kirjoitti:Tekniikan maailman testiin ei mahtunut mukaan 3-sarjan bemaria, koska lehden mukaan malli uudistuu pian ja sopivaa vanhaa mallia ei ollut enää tarjolla :blink: Taitaa tässä kuitenkin se vuosi mennä ennenkuin ensimmäiset uudet autot on Suomessa.
Tuo sama huvitti minuakin,jos maahantuojalta ei muka löytynyt autoa,niin heikoilla ollaan.Niin,ja tosiaan reilu vuosi mennään ennenkuin täällä pyörii F-sarjan komosia.Tuolla perusteellahan esim.C-meseä ei missään tapauksessa olisi saanut ottaa mukaan,mallihan uudistui(FL) äskettäin...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Jospa ne eivät halunneet Bemarin "vanhan" mallin voittavan testiä muiden uusien edestä. TM:n dieselvertailussa 2009 320d voitti.
Vastaa Viestiin