Ensimmästä BMW:tä ostamassa

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Erik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Marras 2013, 22:06

Ensimmäistä bemua ostamassa (ja juuri foorumille rekisteröitynyt).

Monet vuodet olen ajellut Transporterin bussilla. Nyt tenavat ovat kasvaneet ja niin isolle autolle ei ole enää tarvetta.
Tarkoitus olisi hommata 520d tai 525d touring vm. 2010 jotain 100 ... 150 tkm. Viisi vuotta ja 150tkm olisi tarkoitus ajella.

Saksasta on tarkoitus hakea (jos Suomesta ei sopivaa / sopivan hintaista satu kohille).
525:sta joutuu autosta maksamaan hiukan enemmän ja veroja enemmän, niin sen joutuisi varmaan ottamaan hiukan suuremmilla kilometreilla / ehkä vm. 2009.
Neliveto kiinnostaisi, mutta sen joutuisi ottamaan vielä isommilla kilsoilla.

Mitä foorumilaiset suosittelee?
Millä kilsoilla em. autoihin jakopääremppa täytyy tehdä?
Voiki kuvitella, että 525 on kestävämpi vaikka 50tkm kilsoja olisikin enemmän pohjilla, miten on?
Kustannusarvio jakopäärempasta ja onko eroa 520 ja 525.n välillä?
Autoja on 120kW ja 130kW koneilla. Suorituskyvyssä on varmaan jonkinverran eroa, onko kestävyydessä tms?

Kiitokset etukäteen.
reku54
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 16:12

Moi, muista vain se, että ( Saksan Adac:in) mukaan yli 30%:ssa saksalaisissa vaihtoautoissa on km rukattu ( ulkomaille myydyistä voi vain arvata). Eli jos haluat saada 100...150 000 km ajetun auton, niin mittarissa pitää olla 0....10 000 km. Paras (??) esimerkki oli Adacin mukaan, kun poliisi pysäytti auton saksassa ja mittari näytti 150 000km, niin todelliset oli 710 000 km. Etttä sillee... Onnea vaan ulkomaan hakuun...
F34 GT Xdrive 320i -13
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Erik kirjoitti:Ensimmäistä bemua ostamassa. Saksasta on tarkoitus hakea
Osta se täältä: http://www.bmw.de/de/topics/gebrauchtfa ... oerse.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maksat ehkä tonnin pari enemmän ja säästät sitten 5 - 10 tonnii koska autossa on takuu ja kilsat ovat totta.

Suosittelen sinulle F11 (farmari) 520dA mallia koska olen sen itse kokenut erittäin hyväksi autoksi (F10).

Bemareissa ei jakopäitä juuri korjata sillä kaikki koneet ovat kestävällä ketjulla!
Suurin osa ulkopelleista on alumiinia (konepelti, ovet sekä takaluukku) ja puskurit muovia ja alusta täysin muovilla peitetty. Pakoputkisto on rosterista tehty!

Sen sijaan varsinkin etupään puslat pitää tsekata ja F11 mallin ilmajousitus sekä sähköiset varusteet.

Onnea ostoksille, saat siitä varmasti hyvän ja hienon auton näillä ohjeilla!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Ricracing kirjoitti:Bemareissa ei jakopäitä juuri korjata sillä kaikki koneet ovat kestävällä ketjulla!
Tämä tietysti ei ole ihan totta. Muista topiceista löytyy kyllä kuvauksia näistä BMW:den jakopäiden onmgelmista. Mahdollisesti on myös itsellä tilanne päällä 1,5 vanhassa F25:ssa
Nipademu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
Auto: BMW 520dA F11 2011
Paikkakunta: Ylä-Savo

reku54 kirjoitti:Moi, muista vain se, että ( Saksan Adac:in) mukaan yli 30%:ssa saksalaisissa vaihtoautoissa on km rukattu ( ulkomaille myydyistä voi vain arvata). Eli jos haluat saada 100...150 000 km ajetun auton, niin mittarissa pitää olla 0....10 000 km. Paras (??) esimerkki oli Adacin mukaan, kun poliisi pysäytti auton saksassa ja mittari näytti 150 000km, niin todelliset oli 710 000 km. Etttä sillee... Onnea vaan ulkomaan hakuun...
Ammattina automyyjä??? :)

Tänä päivänä ei enää sivistyneet automyyjätkään vieroksu käytettyinä tuotuja autoja. Ne kun on yleensä Suomalaisia paremmassa kunnossa. Ruuvattuja löytyy toki jokaisesta maasta.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Saksastakin voi katsella autoa, jossa on takuu.

Ylivoimaisesti suurin osa Bemuista on sellaisia, ettei niihin mitään jakopääremonttia tarvitse tehdä. Jonkin verran ongelmia on toki ollut, ja se on varmasti harmillista niille, joiden kohdalle se on osunut, mutta toisaalta ainahan tällaiset asiat saavat nettikeskusteluissa suhteettomankin paljon huomiota etenkin silloin, kun valmistaja ei suostu ongelman olemassaoloa myöntämään.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

VolvostaBemariin kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Bemareissa ei jakopäitä juuri korjata sillä kaikki koneet ovat kestävällä ketjulla!
Tämä tietysti ei ole ihan totta. Muista topiceista löytyy kyllä kuvauksia näistä BMW:den jakopäiden onmgelmista. Mahdollisesti on myös itsellä tilanne päällä 1,5 vanhassa F25:ssa
Tietysti tämä on totta, mutta hyvin harvoissa huolletuissa ja huolellisesti sisään ajetuissa Bemarissa ei ole nokkaketju ongelmia. BMW:ssä kun ei ole sitä liukuvaa ja kuluvaa "muovi" hihnaa. Vrt. Audi, VW ja Volvo.
(Tietolähde TM 19/2113 "Lähtötason premiumautot" -artikkeli.)
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Ricracing kirjoitti:
Tietysti tämä on totta, mutta hyvin harvoissa huolletuissa ja huolellisesti sisään ajetuissa Bemarissa ei ole nokkaketju ongelmia.
Tämä kuulostaa pelottavalta! Pitäisiköhän varmuuden vuoksi vaihtaa merkkiä, vaikka johonkin VAGgineeseen? :lol:
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

traveller kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:
Tietysti tämä on totta, mutta hyvin harvoissa huolletuissa ja huolellisesti sisään ajetuissa Bemarissa ei ole nokkaketju ongelmia.
Tämä kuulostaa pelottavalta! Pitäisiköhän varmuuden vuoksi vaihtaa merkkiä, vaikka johonkin VAGgineeseen? :lol:
Jep, itselläkin meni hetki avata tuota lausetta - yksinkertaistettuna Ricracing kirjoitti että hyvin useilla huolletuilla ja huolellisesti sisäänajetuilla Bemuilla on nokkaketjuongelmia. :lol:
Viimeksi muokannut teve, 05 Joulu 2013, 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[OO=[][]=OO]
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

VolvostaBemariin kirjoitti:Mahdollisesti on myös itsellä tilanne päällä 1,5 vanhassa F25:ssa
Onneksi oli väärä hälytys ja omassani jakopää kunnossa. Oma pää ei taida olla kun kuulin omiani...
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Joka autossa on omat tyyppiviat, niin bemarissa kuin vageissakin. Kun ostat ekaa bemaria, varaudu siihen että korjattavaa voi varmasti tulla vastaan. Premium-autoissa on enemmän monimutkaista tekniikkaa vrt. esim. turboton Avensis.

Jos aikomuksena on ajaa 150tkm, en ehkä katselisi 100-150tkm ajettuja autoja, varsinkin jos eka bemari kyseessä. Vähän budjettia lisää ja Saksasta joku 50-80 tkm ajettu, josta saisi 200tkm ajettuna vielä jotain pois?

Jakopääongelmista kannattaa lukea että ei tule yllätyksenä ja osaa silloin tällöin kuunnella auton käyntiääntä. Ongelma on toki harvinainen joten ei kannata liikaa stressiä ottaa. Jos jakopääongelmat pelottaa, ota 6-sylinterinen kone, niissä ongelmat on hyvin harvinaisia.

Muuten kaikkien dieselien ongelmat liittyy aikalailla seuraaviin: turbo, termarit, hiukkassuodatin, hehkut+boksi, imusarjan läpät, automaattilaatikko(jos on), takaluukun johtosarja, perän tasonsäädön kompura (5-sarja).

Noista löytyy foorumilta paljon lisätietoa ja jos iso remontti sattuu kohdalle, marmoria välttämällä selviää halvemmalla. Esimerkkinä e91 330d meni turbo hajalle, ostin Saksasta turbolader.netistä turbon 1000e + asennus 400e paikallisessa huollossa. Marmorilla pelkkä turbo sen 1800-1900...

Jokatapauksessa suosittelen bemaria, kunhan ei odota liikoja premiumilta! Jokapäiväisessä ajossa nautin kyllä 100%, ei aikomustakaan vaihtaa avensikseen tai octaviaan! :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Mitä Hiace tarkoitat tuolla automaattilaatikon ongelmilta? Itse en tunne ongelmia niiden.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ei sen kummempaa kuin se, että manuaali on käytännössä ikuinen, kun automaattilaatikossa voi 200-300tkm kieppeillä tulla vikaa ja korjaaminen kallista. Toki manuaalissa kytkin ja vauhtipyörä riesana. Onneksi tuo bemarin 6-v zf taitaa olla ihan kestävän laatikon maineessa, toisin kuin joskus vanhemmissa e39/46:ssa ollut gm:n laatikko.

Koeajolla siis kannattaa automaatin toiminta tsekata tarkkaan erilaisissa ajotilanteissa. Kierrokset ei saisi humppailla matka-ajossa, kickdownin toiminta, vaihtojen sujuvuus, mitäs vielä?
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

teve kirjoitti:
traveller kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:
Tietysti tämä on totta, mutta hyvin harvoissa huolletuissa ja huolellisesti sisään ajetuissa Bemarissa ei ole nokkaketju ongelmia.
Tämä kuulostaa pelottavalta! Pitäisiköhän varmuuden vuoksi vaihtaa merkkiä, vaikka johonkin VAGgineeseen? :lol:
Jep, itselläkin meni hetki avata tuota lausetta - yksinkertaistettuna Ricracing kirjoitti että hyvin useilla huolletuilla ja huolellisesti sisäänajetuilla Bemuilla on nokkaketjuongelmia. :lol:
Hyvä pojat. Olette varmaakin oppineet jotain äikäntunneilla. Menkää ja ostakaa hihna VAG.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

Ricracing kirjoitti:
Hyvä pojat. Olette varmaakin oppineet jotain äikäntunneilla. Menkää ja ostakaa hihna VAG.
Minun osalta maito on jo pöydällä ja baijerilainen tallissa, odotettujen nokkaketjuongelmien varalta vieressä seisoo myös VAG konsernkin tuotos ;)
Älä ota henkilökohtaisesti - näitä kielikukkasia tapahtuu kaikille ja joskus tekee hyvää nauraa (myös itselleen).
[OO=[][]=OO]
Erik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Marras 2013, 22:06

Hiace kirjoitti:Jakopääongelmista kannattaa lukea että ei tule yllätyksenä ja osaa silloin tällöin kuunnella auton käyntiääntä.
Ketjunhan voisi vaihtaa "varmuuden" vuoksi. Olisiko 200tkm sopiva km määrä vai mikä?
Ketjuhan ei näytä hirveesti maksavan. Onko tietoa koko homman kustannuksista (työt ja muut osat).

Partikkelifiltteri murheita taitaa olla kaikissa autoissa merkistä riippumatta. Pajoja näköjään löytyy jotka poistaa partikkelifiltterin ja muuttaa sen mukaiseksi ohjelman. Olisiko tällainenkin paikallaan kun eteen tulee vai uusi partikkelifiltteri?
lao
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum

Jos ostaa Saksasta BMW:n premium selection vaihtoauton merkkiliikkeestä pitäisi kilsojen olla todelliset. Itse kun vaihdoin E91 330xdA:n Suomessa tohon F31 ni merkkiliike otti hyvällä hyvityksellä vanhan vastaan ja sano, ettei noihin sun vähäsiin kilsoihin olis voinnu luottaa, jos auto ei olis ollu premium selectioni Saksasta, koska premium selection edellyttää Saksassa, että liikkeellä on 100% varmat kilsat ja huollot tiedossa. Pelkkä BMW merkkiliike ei takaa todellisia kilsoja, vaan pitää olla lisäks toi premium selection, jotta liike takaa kilsat.
JJSorsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Marras 2013, 12:53

"Tarkoitus olisi hommata 520d tai 525d touring vm. 2010 jotain 100 ... 150 tkm."
Noin uusia löytynee helposti paikkansa pitävillä pienemmilläkin kilometreillä. Runkonumerolla pystyy paikallisessa BMW-merkkiliikkeessä, maasta riippumatta, tarkistuttamaan huollot / kilometrit, joista voi päätellä pitääkö mittarilukema paikkaansa. Jos alkaa epäilyttämään km:t, niin jättää ko. yksilön ostamatta ja siirtyy seuraavaan :)
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

JJSorsa kirjoitti:"Tarkoitus olisi hommata 520d tai 525d touring vm. 2010 jotain 100 ... 150 tkm."
Noin uusia löytynee helposti paikkansa pitävillä pienemmilläkin kilometreillä. Runkonumerolla pystyy paikallisessa BMW-merkkiliikkeessä, maasta riippumatta, tarkistuttamaan huollot / kilometrit, joista voi päätellä pitääkö mittarilukema paikkaansa. Jos alkaa epäilyttämään km:t, niin jättää ko. yksilön ostamatta ja siirtyy seuraavaan :)
Voi tarkistaa ja kannattaakin mutta ovela heppu ruuvaa mittaria huoltojen välissä joten eipä sitä koskaan voi olla varma. Meillä on jo toinen suhteelisen uusi saksantuoti menossa. Merkkiliike, yksi omistaja, max 2v vanha auto ja premium selection lienee tuo jo jonkinlaisen turvan. Myös merkkikorjaamolla tehdyt kolarikorjaukset ilmeisesti löytyy bemarin tietojärjestelmästä. Nettiautosta löytyy tällä hetkellä 2 kpl yli 600 000 km ajettua bemmejä kuin taas mersuja löytyy samoilla spekseillä 103 kpl että kyllä niitä mittareita ruuvataan suomessakin oikein urakalla.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Ainakin paremmat diagnoosiohjelmat narauttaa mittareiden "ruuvaajat".
ECU-laskee ja ilmoittaa omat kilometrinsä erikseen, jos ei täsmää mittariston kanssa niin vilppiä on tehty.
Tietystihän mittariston/ECU:n voi joutua vaihtamaan joskus, mutta sitten myyjän pitää ilmoittaa todellisista kilometreistä avoimesti.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Vastaa Viestiin