Autoilijat kimmastuivat bensamuutoksesta

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Yle uutisoi ko. otsikolla ihmisten reaktioista bensiinimuutokseen. Eli ts. 95-oktaaninen bensiini muuttuu E10-bensiiniksi vuodenvaihteessa, tämä taitaa tässä vaiheessa olla jo faktaa vaikka monessa paikassa lukee, että näin tapahtuu mikäli lainsäädäntömuutokset toteutuvat ajoissa. Yhtä kaikki, ennemmin tai myöhemmin näin tulee tapahtumaan.

Mitenkäs tämä kaikki sitten vaikuttaa bemaristien/ministien elämään? Ilmeisesti jos olen oikein ymmärtänyt niin ei millään tavalla. Ainakin alla olevan listan mukaan E10-soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin bemareihin. Eli bemaristin silmin paljon kohua tyhjästä, mutta ymmärtäähän tuon jos närästää kun Audinkin malleja näyttää olevan listalla muutamia. Esim Volkswagenin saa ja tihrustaa kaaviota aika tarkkaan, että saa selvillä sopiiko uusi polttoaine vai ei.

http://www.e10bensiini.fi/files/87/E10- ... 9_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

E10 polttoaineen johdosta auton kulutus kasvaa ja myös polttoaineen hinta on nykyistä kalliimpi, näin ainakin ennustetaan. Eli taas autoilija joutuu maksumieheksi poliitikkojen loputtomassa maailmanpelastus operaatiossa. Itse tankkaan 98 kuten tähänkin mennessä mutta pahoin pelkään senkin hinnan nousevan ysivitosen vanavedessä.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Jostain juuri luin 98 oktaanisen osalta sellaisenkin vaihtoehdon, että hinta saattaa jopa laskea nykyisestä, koska sen käyttäjäkunta lisääntyy, eikä se enää ole marginaalituote. Arvailuahan tuokin.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minä en missään nimessä tule tankkamaan uutta etanolibensaa, koska siitä on vain haittoja. Kulutus kasvaa, mutta pahinta on etanolin palaessa syntyvät haitta-aineet, joiden syövyttävän vaikutuksen myötä öljynvaihtoväliä pitäisi lyhentää. Huono homma siis koneen kestävyyden kannalta.

Tosin on vain ajan kysymys, milloin 98 on vastaavaa tavaraa.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Markku J kirjoitti:Minä en missään nimessä tule tankkamaan uutta etanolibensaa, koska siitä on vain haittoja.
Veikkaan että kuluttajat huomaavat melko nopeasti, että energiasisältö on vähäisempi etanolibensassa, joten vaikka litran saa halvemmalla niin samalla litralla ei aja yhtä pitkälle. Tämän pitäisi käytännössä tarkoittaa myös tehon tippumista.

Katsotaan mihin hinnat asettuvat, mutta nythän on ollut jopa puhetta siitä että E10 maksaisi enemmän kuin 95E. Eli vähemmän kalliimmalla? Jos näin käy, niin tankkaan kyllä 98:a kun seuraavan kerran bensa-autoa vien pumpulle.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

ssalmela kirjoitti:Veikkaan että kuluttajat huomaavat melko nopeasti, että energiasisältö on vähäisempi etanolibensassa, joten vaikka litran saa halvemmalla niin samalla litralla ei aja yhtä pitkälle. Tämän pitäisi käytännössä tarkoittaa myös tehon tippumista.
Mitenkäs tämä kaikki vaikuttaa valmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin? Mitä ainetta testeissä käytetään?
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Antinontoxic kirjoitti:Mitenkäs tämä kaikki vaikuttaa valmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin? Mitä ainetta testeissä käytetään?
Maininta E90:n esitteestä s. 73:

"Kaikki bensiinimoottorit käyttävät lyijytöntä 98-oktaanista bensiiniä. Tilapäisesti voidaan käyttää 95- tai jopa 91-oktaanista lyijytöntä bensiiniä (mallissa 335i vähintään 95), mutta tällöin moottorin teho saattaa hieman heikentyä.

F10:n esitteessä taas s. 65:

"BMW suosittaa lyijytöntä 95-oktaanista bensiiniä. Bensiiniin, jonka oktaaniluku on vähintään 91, saa sekoittaa enintään 10% etanolia (E10). Tässä ilmoitetut teho- ja kulutuslukemat on saavutettu 98-oktaanisella bensiinillä."
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Antinontoxic kirjoitti: Mitenkäs tämä kaikki vaikuttaa valmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin? Mitä ainetta testeissä käytetään?
Bemarin sivuilla lukee että teho- ja kulutustiedot on mitattu käyttämällä 98 oktaanista.
Vastaa Viestiin