Europlus takuu on varsin byrokraattinen, niin kuten edellisistä viesteistä voi todeta.
Mutta ihan tähän alkuperäiseen asiaan, niin itselläni tämä kyseinen takuu on toiminut hyvin, kaikki on korvattu mitä takuuseen kuuluu ja rahat tulivat nopeasti tilille. Aluksi byrokratian määrä yllätti, mutta kun proseduurin kerran tekee, niin ei ongelmaa.
Itselläni kävi vieläpä niin, että tämän BMW:n myynyt liike oli menossa konkurssiiin ja oli aluksi jättänyt maksamatta takuuni (Autohaus Hunniger, itäisen Saksan puolella. Taas pystyssä, välttäkää kuin ruttoa!), ilmeisesti toivoen, että sitä ei ikinä käytettäisi. He maksoivat takuun lopulta kaksi kuukautta myöhässä (Uhkailujen jälkeen). Mutta EUROplus takuulla oli olemassa jonkinlainen "rahasto" joka korvasi myös tälläisessä tapauksessa asiakkaalle korjaus kulut. Olin puhelimitse sinne yhteydessä muutaman kerran. Palvelu oli lopulta todella hyvää.
Omassa tapauksessa E6:n otettu takuu(vakuutus) tuli huomattavan tappiolliseksi real garant firmalle. Takuun hinta n 400€ korjaus kulut vuoden aikana n. 1200€
EUROPlus takuu
Sama juttu täälläkin, takuu maksoi 400€ ja heti ensimmäisten viikkojen sisällä tuli 1700€ korjauslasku..o335 kirjoitti: Omassa tapauksessa E6:n otettu takuu(vakuutus) tuli huomattavan tappiolliseksi real garant firmalle. Takuun hinta n 400€ korjaus kulut vuoden aikana n. 1200€
Automyyjä oli Saksassa sanonut että takuuta ei kannata ottaa, "ei näihin 330i malleihin tule vikoja"
Mikä vika siihen tuli?avl kirjoitti:Sama juttu täälläkin, takuu maksoi 400€ ja heti ensimmäisten viikkojen sisällä tuli 1700€ korjauslasku..
Automyyjä oli Saksassa sanonut että takuuta ei kannata ottaa, "ei näihin 330i malleihin tule vikoja"
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Tsemppiä romata!
Olet kaikin puolin oikeassa ja hyvä että jaksat asiasta vääntää. Toi on niin saatanan tyypillistä BMW:lle, että ensin luvataan ummet ja lammet ja sitten kun paskat ovat housuissa niin ne eivät suostu korvaamaan mitään
Mulla on vastaavanlainen keissi menossa tehdas asenteista Navista. Autoni oli n. kuukauden vanha kun Navi ei löytänyt tiettyä ramppia uudella tie 51:llä Kirkkonummella. Valitin asiasta esnin jällenmyyjälle Suomessa ja lopuksi BMW Suomi Oy:n toimarille asti. Sitten soitti joku lakeija ja sanoi ettei Navin päivitykset kuulu BMW:n takuun piiriin, koska näin ei ole myöskään Mersun ja Volvon kohdalla eikä myöskään Saksassa. Sanoin että en hyväksy tätä ja vien asian kuluttajalautakuntaan, kuten olen jo tehnytkin.
Mutta oikeasti asia pitäisi viedä EU:n asti. Ja nyt on sitten nämä vaalit jotka sotkevat kaiken...
Olet kaikin puolin oikeassa ja hyvä että jaksat asiasta vääntää. Toi on niin saatanan tyypillistä BMW:lle, että ensin luvataan ummet ja lammet ja sitten kun paskat ovat housuissa niin ne eivät suostu korvaamaan mitään
Mulla on vastaavanlainen keissi menossa tehdas asenteista Navista. Autoni oli n. kuukauden vanha kun Navi ei löytänyt tiettyä ramppia uudella tie 51:llä Kirkkonummella. Valitin asiasta esnin jällenmyyjälle Suomessa ja lopuksi BMW Suomi Oy:n toimarille asti. Sitten soitti joku lakeija ja sanoi ettei Navin päivitykset kuulu BMW:n takuun piiriin, koska näin ei ole myöskään Mersun ja Volvon kohdalla eikä myöskään Saksassa. Sanoin että en hyväksy tätä ja vien asian kuluttajalautakuntaan, kuten olen jo tehnytkin.
Mutta oikeasti asia pitäisi viedä EU:n asti. Ja nyt on sitten nämä vaalit jotka sotkevat kaiken...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Misfire jonka syynä vialliset suuttimet eli kaikki 6 suutinta(kappalehinta ilmeisesti ~180€), puolat, tulpat vaihdettiin takuuta vastaan ja 90-prosenttisesti sain rahat tilille kaikesta.TJJ kirjoitti: Mikä vika siihen tuli?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
- Auto: F11 520d
Mitä vaalit sotkevat? Oman mielesi lisäksi ei varmaankaan mitään muuta..Ricracing kirjoitti: Mutta oikeasti asia pitäisi viedä EU:n asti. Ja nyt on sitten nämä vaalit jotka sotkevat kaiken...
Ei EU-parlamentaarikot eli mepit mitään kuluttajakanteluita käsittele. Se on virkamiesten tehtäviä ja siihen ei vaalit vaikuta yhtään mitenkään.
Hieman tuota EP:tä valoittaen, niin vika ei ole niinkään BMW Suomen päässä vaan EP:n päässä.
EP ei halua laittaa Suomeen omaa pistettään pystyyn (siis asiamiestä joka hoitaisi maksut) ja tämän takia tuo takuukäsittely on Suomessa erilainen kuin muualla.
Suurin ongelma lienee se, että Suomalaiset jälleenmyyjät eivät halua laskuttaa Saksaan mitään, jos suinkin mahdollista.
Käänteiset alvit ja maksuajat ovat hieman hankalampi hoitaa kuin asiakkaan laskuttaminen.
Vierestä seuranneena yhden autoliikkeen laskutusta Saksaan, niin ei voi kuin nauraa. Kolmen viikon tappelu yhdestä laskuta ja se byrokratian määrä. Ymmärrän täysin miksi Suomessa toimitaan näin, käyttäjän kannalta perseestä vaillinnaisten ohjeiden ja mutuilun takia.
EP ei halua laittaa Suomeen omaa pistettään pystyyn (siis asiamiestä joka hoitaisi maksut) ja tämän takia tuo takuukäsittely on Suomessa erilainen kuin muualla.
Suurin ongelma lienee se, että Suomalaiset jälleenmyyjät eivät halua laskuttaa Saksaan mitään, jos suinkin mahdollista.
Käänteiset alvit ja maksuajat ovat hieman hankalampi hoitaa kuin asiakkaan laskuttaminen.
Vierestä seuranneena yhden autoliikkeen laskutusta Saksaan, niin ei voi kuin nauraa. Kolmen viikon tappelu yhdestä laskuta ja se byrokratian määrä. Ymmärrän täysin miksi Suomessa toimitaan näin, käyttäjän kannalta perseestä vaillinnaisten ohjeiden ja mutuilun takia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Ihme, koska e ituohon tarvitsisi mitään omaa toimistoa perustaa. joku tekisi tuota jossakin tilitoimistossa tuntipalkkaisena tms. Ei mene jakeluun. Miksihän sitten esim Romaniassa ja Unkarissa tuo toimii (näin olen ymmärtänyt). Burgariassa tosiaan ei myöskän taida Suomen tapaan toimia.jeijei kirjoitti:Hieman tuota EP:tä valoittaen, niin vika ei ole niinkään BMW Suomen päässä vaan EP:n päässä.
EP ei halua laittaa Suomeen omaa pistettään pystyyn (siis asiamiestä joka hoitaisi maksut) ja tämän takia tuo takuukäsittely on Suomessa erilainen kuin muualla.
Eu- maihin laskut lähetetään alv 0.Suurin ongelma lienee se, että Suomalaiset jälleenmyyjät eivät halua laskuttaa Saksaan mitään, jos suinkin mahdollista.
Käänteiset alvit ja maksuajat ovat hieman hankalampi hoitaa kuin asiakkaan laskuttaminen.
Vierestä seuranneena yhden autoliikkeen laskutusta Saksaan, niin ei voi kuin nauraa. Kolmen viikon tappelu yhdestä laskuta ja se byrokratian määrä. Ymmärrän täysin miksi Suomessa toimitaan näin, käyttäjän kannalta perseestä vaillinnaisten ohjeiden ja mutuilun takia.
Taitaa vaan olla laiskuutta noissa jälleenmyyjissä. Edelleen, ilmeisesti Romaniassa ollaan uutterampia kuin tällä. No, siihen ei paljon vaadita...
Asiakaslähtöisyys, mikä se on.
Voitaisiinkin laittaa leikkimielinen kisa pystyyn. Albaniasta tullee EU:n jäsen muutaman vuoden kuluessa. Kummassa maasa EP toimii nopeammin: siellä vai täällä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Ajattelin testata Europlussaa. Isompia juttuja ei (onneksi) ole ollut, mutta oikeanpuoleinen porttikonkikamera lakkasi pelittämästä talvella, ja aiheuttaa gongin kumahduksen ja aiheettoman virheilmoituksen aina peruutusvaihteelle vaihtaessa. Eipä tuo juuri haittaa käytännössä, eikä noille etulokasuojissa oleville kameroille ole mitään käyttöä mun ajossa, mutta kun takuu kerran on niin ei kun testaamaan.
Sattui juuri huolto olemaan isompi huolto, niin sovittiin Autokeskuksessa, että tutkivat vian ja tekevät diagnoosin englanniksi, minkä voin sitten lähettää Europlussalle. Yllättävän positiivinen suhtautuminen siellä tähän asiaan.
Näin tehtiin, ja kustannusarvio vian paikallistamisesta, korjaamisesta, koodauksesta ja uudesta kamerasta oli 621 €. Katselin takuuohjeesta, että kun autolla on ajettu 100 - 120 tkm, korvataan 90%. Näin ollen laitoin 559€ vaateen sähköpostilla viikonloppuna, ja skannasin liitteeksi raportin.
Tänään maanantaina putkahti vastaus:
Dear Mr. XX,
For further processing, we need:
The goodwill result from BMW, because your car is still very young.
A copy of your service bockled, so we can see that you have made the service to your car.
That we may see the diagnostic log the error from the camera
A screenshot from the electronic parts catalog BMW ETK from with prices in Finland.
Detailed pictures of the camera lens.
Please wait and our release until we have checked the damage.
Mit freundlichen Grüßen / Best Regards
Martin Koch
Schadenregulierung
Claims
Eli ei nyt kauhean jouhealta vaikuta tässä vaiheessa. Ensin pitäisi anoa goodwilliä - mitäköhän kautta se tehdään, huollosta vai suoraan maahantuojalta?
Huoltokirja on helppo skannata,
diagnostiikkalokia pitänee kysellä taas autokeskuksesta,
samoin screenshottia suomalaisista varaosahinnoista (?)
kameran linssiä voi kuvata itsekin.
Vähän heikolla englannilla väsätty viesti, ja pomputtelun makuhan tästä väkisinkin tulee.
Enpä taida vielä luovuttaa, katsotaan miten homma etenee.
Sattui juuri huolto olemaan isompi huolto, niin sovittiin Autokeskuksessa, että tutkivat vian ja tekevät diagnoosin englanniksi, minkä voin sitten lähettää Europlussalle. Yllättävän positiivinen suhtautuminen siellä tähän asiaan.
Näin tehtiin, ja kustannusarvio vian paikallistamisesta, korjaamisesta, koodauksesta ja uudesta kamerasta oli 621 €. Katselin takuuohjeesta, että kun autolla on ajettu 100 - 120 tkm, korvataan 90%. Näin ollen laitoin 559€ vaateen sähköpostilla viikonloppuna, ja skannasin liitteeksi raportin.
Tänään maanantaina putkahti vastaus:
Dear Mr. XX,
For further processing, we need:
The goodwill result from BMW, because your car is still very young.
A copy of your service bockled, so we can see that you have made the service to your car.
That we may see the diagnostic log the error from the camera
A screenshot from the electronic parts catalog BMW ETK from with prices in Finland.
Detailed pictures of the camera lens.
Please wait and our release until we have checked the damage.
Mit freundlichen Grüßen / Best Regards
Martin Koch
Schadenregulierung
Claims
Eli ei nyt kauhean jouhealta vaikuta tässä vaiheessa. Ensin pitäisi anoa goodwilliä - mitäköhän kautta se tehdään, huollosta vai suoraan maahantuojalta?
Huoltokirja on helppo skannata,
diagnostiikkalokia pitänee kysellä taas autokeskuksesta,
samoin screenshottia suomalaisista varaosahinnoista (?)
kameran linssiä voi kuvata itsekin.
Vähän heikolla englannilla väsätty viesti, ja pomputtelun makuhan tästä väkisinkin tulee.
Enpä taida vielä luovuttaa, katsotaan miten homma etenee.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Huolto kysyy GW:n.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
^^Jep, huolto kysyi gw:n. Otti vaan aikaa 3 kk, ja negatiivinen vastaushan se tietty oli. Tarkemmin, gw ei kestänyt kun pari viikkoa, mutta dokumentin saaminen asiasta englanniksi kesti sen loput 2,5 kk. Luvattiin kyllä monet kerrat jo aiemmin, ja vaati melko monta puhelua samasta asiasta.
Siispä gw:n saavuttua mailailin 7.6 ed. viestissä pyydetyt dokumentit asiaa käsitelleelle herrasmiehelle saksaan. Sieltä tuli välittömästi poissaoloilmoitus, ja 8.6 kohtelias vastaus, jossa todetaan asian olevan ok:
Thank you very much for the documents made available to us. We having checked them very carefully and can inform you that we do not have any objections to a performance of the repair to the extent planned.
Seuraavaksi muistutellaan kuitenkin varaosa-ja tuntihinnoista, jota Suomessa lienevät vähän eri tasoa kuin Euroopassa:
We also would like to advise you of your claim for refund concerning the material cost according to the recommended retail prices of the manufacturer as well as the specifications for the labour costs of BMW. .
Viestin lopussa kerrotaan Europlussan maksavan 100% työstä ja 90% osista, kun heille lähettää postissa ko. homman laskun ja tilinumeron.
Auto menee pajalle juhannuksen jälkeen. Parikin kaveria on kysellyt, miten tämä homma on edennyt, joten katsotaan kuvio loppuun asti.
Siispä gw:n saavuttua mailailin 7.6 ed. viestissä pyydetyt dokumentit asiaa käsitelleelle herrasmiehelle saksaan. Sieltä tuli välittömästi poissaoloilmoitus, ja 8.6 kohtelias vastaus, jossa todetaan asian olevan ok:
Thank you very much for the documents made available to us. We having checked them very carefully and can inform you that we do not have any objections to a performance of the repair to the extent planned.
Seuraavaksi muistutellaan kuitenkin varaosa-ja tuntihinnoista, jota Suomessa lienevät vähän eri tasoa kuin Euroopassa:
We also would like to advise you of your claim for refund concerning the material cost according to the recommended retail prices of the manufacturer as well as the specifications for the labour costs of BMW. .
Viestin lopussa kerrotaan Europlussan maksavan 100% työstä ja 90% osista, kun heille lähettää postissa ko. homman laskun ja tilinumeron.
Auto menee pajalle juhannuksen jälkeen. Parikin kaveria on kysellyt, miten tämä homma on edennyt, joten katsotaan kuvio loppuun asti.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Laitetaanpa tarinan loppukin vielä esille, kun tänään tupsahti Saksasta kasa rahaa tilille.
Vein auton Autokeskukseen juhannuksen jälkeen, koska se herjasi Drivetrain faultyä (siitä ehkä myöhemmin). Koska kameran korjauslupakin oli juuri sopivasti tullut, pyysin laittamaan sen kuntoon samalla reissulla.
Vikadiagnoosi oli kuitenkin poskellaan, ja auton vaihdettiin turhaan kamera sekä kamerajärjestelmän ecu. Pitkällisen vianetsinnän jälkeen häiriöiden oikeaksi syyksi paljastui kaapelivika. Siispä lisäksi kaksi auton läpi menevää kaapelia vaihtoon, minkä jälkeen systeemi oli kunnossa.
Hintaa remontille kertyi aiemmin arvioidun (ja hyväksytyn) 621 €:n sijaan 2675,52€. Siispä mailia Saksaan, lasku ja työnkuvaus liitteenä ja kysymys, miten asiassa nyt menetellään. Vastauksena vihaisen oloinen kysymyssarja, missä ihmeteltiin useita laskun perusteita. Kiikuttelin kysymykset jälleen Autokeskukselle, siellä niihin sorvattiin kiitettävällä innolla vastauksia, jotka välitin taas Saksaan päin. Lopputulemana kaikki kulut hyväksyttiin, poikkeuksena auton ohjelmointi, joka pitäisi sujua 20 minuutissa nyt laskutetun 3 h:n sijaan. Autokeskus oli täysin eri mieltä, mutta siitä en viitsinyt alkaa enää vääntämään vaan kiittelin joustavasta asian käsittelystä ja laitoin tilinumerot menemään. Europlussalta vannotettiin hyväksyttämään mahdolliset tulevat remontit heillä etukäteen kokonaisuudessaan....
Maksu vähän tökki, 9.7 asia sovittiin, 20.7 tuli pahoitteluposti jossa kerrottiin rahojen lähetyksen viivästyneen "due to a technical problem" mutta olevan nyt tulossa. 24.7 tuli tosiaan 1974,88€, joten omaksi osuudeksi tästä jäi 700,64€.
Olihan tässä vääntöä, mutta ihan kohtuu tuntipalkoille siinä kuitenkin pääsi.
Vein auton Autokeskukseen juhannuksen jälkeen, koska se herjasi Drivetrain faultyä (siitä ehkä myöhemmin). Koska kameran korjauslupakin oli juuri sopivasti tullut, pyysin laittamaan sen kuntoon samalla reissulla.
Vikadiagnoosi oli kuitenkin poskellaan, ja auton vaihdettiin turhaan kamera sekä kamerajärjestelmän ecu. Pitkällisen vianetsinnän jälkeen häiriöiden oikeaksi syyksi paljastui kaapelivika. Siispä lisäksi kaksi auton läpi menevää kaapelia vaihtoon, minkä jälkeen systeemi oli kunnossa.
Hintaa remontille kertyi aiemmin arvioidun (ja hyväksytyn) 621 €:n sijaan 2675,52€. Siispä mailia Saksaan, lasku ja työnkuvaus liitteenä ja kysymys, miten asiassa nyt menetellään. Vastauksena vihaisen oloinen kysymyssarja, missä ihmeteltiin useita laskun perusteita. Kiikuttelin kysymykset jälleen Autokeskukselle, siellä niihin sorvattiin kiitettävällä innolla vastauksia, jotka välitin taas Saksaan päin. Lopputulemana kaikki kulut hyväksyttiin, poikkeuksena auton ohjelmointi, joka pitäisi sujua 20 minuutissa nyt laskutetun 3 h:n sijaan. Autokeskus oli täysin eri mieltä, mutta siitä en viitsinyt alkaa enää vääntämään vaan kiittelin joustavasta asian käsittelystä ja laitoin tilinumerot menemään. Europlussalta vannotettiin hyväksyttämään mahdolliset tulevat remontit heillä etukäteen kokonaisuudessaan....
Maksu vähän tökki, 9.7 asia sovittiin, 20.7 tuli pahoitteluposti jossa kerrottiin rahojen lähetyksen viivästyneen "due to a technical problem" mutta olevan nyt tulossa. 24.7 tuli tosiaan 1974,88€, joten omaksi osuudeksi tästä jäi 700,64€.
Olihan tässä vääntöä, mutta ihan kohtuu tuntipalkoille siinä kuitenkin pääsi.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Onko palstalaisilla tietoa, löytyykö pääkaupunkiseudulta BMW-huoltoa joka hoitaa EuroPlus-takuukeissit kuten paljon kehuttu Metro-Auto Turussa? Eli hoitaa kaiken yhteydenpidon Saksan suuntaan ja asiakkaan tarvitsee vain viedä autonsa korjattavaksi ja hakea se korjattuna takaisin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Kysyhän saman puljun Tikkurilan toimipisteeltä, todennäköisesti toiminta on samanlaista.
Edit: yhteystietoja löytyy tuolta: http://metroauto.fi/Yhteystiedot.aspx?yritysId=274" onclick="window.open(this.href);return false;
Huolto puh. 010 615 2710
Edit: yhteystietoja löytyy tuolta: http://metroauto.fi/Yhteystiedot.aspx?yritysId=274" onclick="window.open(this.href);return false;
Huolto puh. 010 615 2710
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Kuten aiemmin vihjailin, iski autoon kesällä myös toinen vika. Drivetrain faultyä näytti, laatikko rutisi ja vaihteli miten sattui ja koneesta leikkautui tehot. Minulla oli siinä vaiheessa tullut korjauslupa aiemmin kerrotulle kameravialle Europlussalta. Soittelin Autokeskukseen, ja sain juhannushässäkässä korjausajan parin viikon päähän.
Pari viikkoa maltillista ajoa, ja auto pukille. Muutaman diagnoosin jälkeen vika johtui viallisesta EGR:tä ja yhden ahtimen siipien säätöyksikön jumiutumisesta. Laatikossa ei ollut vikaa, mikä oli tietysti helpotus. Diagnosointi ja remontti otti pari viikkoa, mikä meni mukavasti moottoripyöräillessä koleassa heinäkuussa. Sitten auto oli valmis, samassa revohkassa korjattu sekä tämänkertainen vika, että aiempi kameravika (joka olikin loppujen lopuksi kaapelivika).
Lähdin tyytyväisenä uusi reilu 3700 € lasku taskussa miettimään, mitenhän nämä perittäisiin Europlussalta. Sieltähän oli tullut ehdoton ukaasi, että remontit on hyväksytettävä heillä etukäteen. Aiemmasta tapauksesta viisastuneena pyysin Autokeskuksen kavareita printtaamaan tarvittavat dokumentit ja hakemaan goodwillipäätökset. Eipä ottanut bemari osaa kuluihin.
Korjausarviossa oli sekaisin sekä ahdinvian että kameravian miestyöt ja osat, joten en halunnut lähettää sitä Saksaan. Turboviasta pyysin oman laskun, joka oli käännetty ystävällisesti englanniksi, joten nimesin sen korjausarvioksi. Lähetin sen ja muun dokumentaation Europlussalle, ja sieltähän tulikin nyt korjauslupa ilman lisädokumenttivaateita. Vain diagnosointikulujen kerrottiin menevän yli heidän hyväksymisrajojensa. Auton kilometreistä johtuen osista maksettaisiin 80%, työt 100%.
Sain pyytämällä maksusta käteiskuitin tuoreella päivämäärällä ja EPn korjausliupanumerolla täydennettynä. Nimesin sen laskuksi ja laitoin mailina EP:lle. Tuota pikaa tilille tupsahti 3 300 €, itselle jäi siis tällä kertaa 400€ siivu.
Kaikenkaikkiaan olen hyvin tyytyväinen tuohon takuuseen, mikä tuli auton mukana ilman pyytämättä ja ilman lisämaksuja. Sain remonteista takaisin n. 5 300 €, itselle jäi maksettavaa 1 100€.
Käsittely tuntuu alkuun järkyttävän byrokraattiselta, mutta onnistuipa kuitenkin pari kk aiemmin tehdyn remontinkin laskutus jälkikäteen, ilman etukäteishyväksyntää.
Täällä on kerrottu, että Turussa marmoripaja hoitaa koko byrokratian. Jos näin on niin onhan se valtava helpotus omistajalle, suosittelen kyllä käyttämään. Jospa yleistyisi sitten muuallakin.
Samaan hengenvetoon kuitenkin kiitokset Hämeenlinna Autokeskuksen BMW-huollon parivaljakolle, jotka auttoivat tämän homman läpisaamisessä todella isosti, vaikka itse kirjeenvaihto EP:n suuntaan olikin omissa käsissä.
Pari viikkoa maltillista ajoa, ja auto pukille. Muutaman diagnoosin jälkeen vika johtui viallisesta EGR:tä ja yhden ahtimen siipien säätöyksikön jumiutumisesta. Laatikossa ei ollut vikaa, mikä oli tietysti helpotus. Diagnosointi ja remontti otti pari viikkoa, mikä meni mukavasti moottoripyöräillessä koleassa heinäkuussa. Sitten auto oli valmis, samassa revohkassa korjattu sekä tämänkertainen vika, että aiempi kameravika (joka olikin loppujen lopuksi kaapelivika).
Lähdin tyytyväisenä uusi reilu 3700 € lasku taskussa miettimään, mitenhän nämä perittäisiin Europlussalta. Sieltähän oli tullut ehdoton ukaasi, että remontit on hyväksytettävä heillä etukäteen. Aiemmasta tapauksesta viisastuneena pyysin Autokeskuksen kavareita printtaamaan tarvittavat dokumentit ja hakemaan goodwillipäätökset. Eipä ottanut bemari osaa kuluihin.
Korjausarviossa oli sekaisin sekä ahdinvian että kameravian miestyöt ja osat, joten en halunnut lähettää sitä Saksaan. Turboviasta pyysin oman laskun, joka oli käännetty ystävällisesti englanniksi, joten nimesin sen korjausarvioksi. Lähetin sen ja muun dokumentaation Europlussalle, ja sieltähän tulikin nyt korjauslupa ilman lisädokumenttivaateita. Vain diagnosointikulujen kerrottiin menevän yli heidän hyväksymisrajojensa. Auton kilometreistä johtuen osista maksettaisiin 80%, työt 100%.
Sain pyytämällä maksusta käteiskuitin tuoreella päivämäärällä ja EPn korjausliupanumerolla täydennettynä. Nimesin sen laskuksi ja laitoin mailina EP:lle. Tuota pikaa tilille tupsahti 3 300 €, itselle jäi siis tällä kertaa 400€ siivu.
Kaikenkaikkiaan olen hyvin tyytyväinen tuohon takuuseen, mikä tuli auton mukana ilman pyytämättä ja ilman lisämaksuja. Sain remonteista takaisin n. 5 300 €, itselle jäi maksettavaa 1 100€.
Käsittely tuntuu alkuun järkyttävän byrokraattiselta, mutta onnistuipa kuitenkin pari kk aiemmin tehdyn remontinkin laskutus jälkikäteen, ilman etukäteishyväksyntää.
Täällä on kerrottu, että Turussa marmoripaja hoitaa koko byrokratian. Jos näin on niin onhan se valtava helpotus omistajalle, suosittelen kyllä käyttämään. Jospa yleistyisi sitten muuallakin.
Samaan hengenvetoon kuitenkin kiitokset Hämeenlinna Autokeskuksen BMW-huollon parivaljakolle, jotka auttoivat tämän homman läpisaamisessä todella isosti, vaikka itse kirjeenvaihto EP:n suuntaan olikin omissa käsissä.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Nostetaanpa vanha aihe taas ylös kun on omaa kokemustakin aiheesta. Mulla oli ostohetkellä toisessa autossa (GT5) tehdastakuu vuoden voimassa ja sen päälle vuoden EuroPlus. Toisessa autossa (640i) pelkästään EuroPlus.
Kun GT5:ssä alkoi plutista ilmastoinnin nesteet reklamoin äkkiä Tampereen Autokeskukselle vielä tehdastakuun ollessa voimassa. En luottanut EuroPlussaan vaan ajattelin että tehdastakuuseen pitää saada. Auto korjattiin ja lopulta työ tehtiin tehdastakuun piikkiin vaikka huoltoneuvoja kovin koitti kammeta sitä erinäisin syin takuun ulkopuolelle. Jäi taas paha maku suuhun että piti ns. vääntää vaikka lopputulos olikin ihan hyvä.
Sitten ostin 640i cabrion ja siinä oli pari juttua jotka vähän harmitti ja tulivat ilmi vasta puolen vuoden käytön aikana. Oikeastaan yksi asia joka oikeasti harmitti (kuskin penkin mekanismin klappi joka on näissä 6-sarjalaisissa aika tyypillinen tiedossa oleva vika) ja sitten kasa muita juttuja joista osa ei niin kriittisiä käytön kannalta mutta työläitä korjata. Asiakkaan näkökulmasta homma toimi jopa paremmin kuin tehdastakuu. Tampereen Autocenter hoiti kaiken paperityön ja korjaukset hienosti. Asiakkaana minun tehvätäksi jäi vain viedä auto sovittuna aikana pajalle. Sijaisauto odotti pihalla. Aikaa toki meni, koska ensin tehtiin diagnoosi, haettiin hyväksyntä korjauksille (joulun pyhät yms. välissä). Sitten tilata osat jne. Mutta kaikki mitä haettiin, osa aika työläitäkin korjattavia (vaikkapa takalasin vaihto josta kaksi vastuslankaa ei toiminut), meni EuroPlussan kautta hyväksyttynä ja auto on nyt aivan loistavassa TipTop-kunnossa. Ottaen huomioon että ei ole edes ihan normiauto jota joka päivä rassattaisiin. Huollon kaveri on oikeasti lukenut varmaan manuaalia töitä tehdessään.
Oma kokemus jo entuudestaan oman työn kautta on pitkään ollut, että meitä kusetetaan Suomessa monessakin kohdassa ihan satasella, vain vahvistui taas tällä kokemuksella. Varmasti on myös vastakkaisia näkemyksiä, mutta kun toimitaan kansainvälisesti, pitää vain hyväksyä menettelytavat, mennä prosessin mukaan ja työstää sitä. Ja tällä kertaa parasta oli se, että huolto teki kaiken tämän puolestani. Valtavasti pisteitä heille siitä
-p
Kun GT5:ssä alkoi plutista ilmastoinnin nesteet reklamoin äkkiä Tampereen Autokeskukselle vielä tehdastakuun ollessa voimassa. En luottanut EuroPlussaan vaan ajattelin että tehdastakuuseen pitää saada. Auto korjattiin ja lopulta työ tehtiin tehdastakuun piikkiin vaikka huoltoneuvoja kovin koitti kammeta sitä erinäisin syin takuun ulkopuolelle. Jäi taas paha maku suuhun että piti ns. vääntää vaikka lopputulos olikin ihan hyvä.
Sitten ostin 640i cabrion ja siinä oli pari juttua jotka vähän harmitti ja tulivat ilmi vasta puolen vuoden käytön aikana. Oikeastaan yksi asia joka oikeasti harmitti (kuskin penkin mekanismin klappi joka on näissä 6-sarjalaisissa aika tyypillinen tiedossa oleva vika) ja sitten kasa muita juttuja joista osa ei niin kriittisiä käytön kannalta mutta työläitä korjata. Asiakkaan näkökulmasta homma toimi jopa paremmin kuin tehdastakuu. Tampereen Autocenter hoiti kaiken paperityön ja korjaukset hienosti. Asiakkaana minun tehvätäksi jäi vain viedä auto sovittuna aikana pajalle. Sijaisauto odotti pihalla. Aikaa toki meni, koska ensin tehtiin diagnoosi, haettiin hyväksyntä korjauksille (joulun pyhät yms. välissä). Sitten tilata osat jne. Mutta kaikki mitä haettiin, osa aika työläitäkin korjattavia (vaikkapa takalasin vaihto josta kaksi vastuslankaa ei toiminut), meni EuroPlussan kautta hyväksyttynä ja auto on nyt aivan loistavassa TipTop-kunnossa. Ottaen huomioon että ei ole edes ihan normiauto jota joka päivä rassattaisiin. Huollon kaveri on oikeasti lukenut varmaan manuaalia töitä tehdessään.
Oma kokemus jo entuudestaan oman työn kautta on pitkään ollut, että meitä kusetetaan Suomessa monessakin kohdassa ihan satasella, vain vahvistui taas tällä kokemuksella. Varmasti on myös vastakkaisia näkemyksiä, mutta kun toimitaan kansainvälisesti, pitää vain hyväksyä menettelytavat, mennä prosessin mukaan ja työstää sitä. Ja tällä kertaa parasta oli se, että huolto teki kaiken tämän puolestani. Valtavasti pisteitä heille siitä
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 11:55
- Auto: M550dx F11, VW Polo BlueGT
Mitenkäs noiden EuroPlus ALVien kanssa on käsitelty? Minulla oli yksi pienempi juttu ja ongelmaksi tuli, että jos liike laskuttaa ALVit niin EuroPlus ei suostu maksamaan kuin ALVittoman summan, syynä tietysti intra-EU säädökset B2B laskutuksissa taustalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Missä vaiheessa tämä tuli ilmi? Toimititko kustannusarvion kuitenkin alvihinnoilla?malinmip kirjoitti:Mitenkäs noiden EuroPlus ALVien kanssa on käsitelty? Minulla oli yksi pienempi juttu ja ongelmaksi tuli, että jos liike laskuttaa ALVit niin EuroPlus ei suostu maksamaan kuin ALVittoman summan, syynä tietysti intra-EU säädökset B2B laskutuksissa taustalla.
Olen hakemassa omaa Miniä tänään kalliimmanpuoleisesta Europlus takuu-korjauksesta, joten pitääpä järkätä laskutus kuitenkin huollon kautta (tällöin haluavat minulta rahat pantiksi väliaikaisesti ) outoa.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 47
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 11:55
- Auto: M550dx F11, VW Polo BlueGT
Toimitin sinne alkuperäisen diagnostiikan kuitin & arvion korjauksesta, mutta 1. Autokeskus ei suostu laskuttamaan suoraan sitä B2B laskutuksena Saksasta 2. Jos itse maksan sen niin saan vaan sen ALV 0% hinnan sieltä, paikallista ALVia ei suostu maksamaan. Joten näyttää nyt siltä, että paras yrittää saada se liike laskuttamaan ja antaa vaikka oma raha sinne pantiksi tms.xstr kirjoitti: Missä vaiheessa tämä tuli ilmi? Toimititko kustannusarvion kuitenkin alvihinnoilla?
Olen hakemassa omaa Miniä tänään kalliimmanpuoleisesta Europlus takuu-korjauksesta, joten pitääpä järkätä laskutus kuitenkin huollon kautta (tällöin haluavat minulta rahat pantiksi väliaikaisesti ) outoa.