Kiinnostaisi tietää miten kestäviä Bemarin laatikot ovat ja onko jollain foorumilaisella ollut laatikon kanssa ongelmia, 5, 6 tai 8 vaihteisen perinteisen lootan tai M-kaksoiskytkinlootan kanssa? Mistä kiinostus heräsi, tästä...
Olen seuraillut lehdistä ja netistä keskustelua automaativaihteistojen kestävyydestä, nyt viimeksi Volkswagenin DSG-lootan kestävyydestä ja massojen takaisinkutsusta. Näyttää siltä että VW olisi, ainakin osittain siirtymässä momenninmuuntimella varustettuihin laatikoihin.
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor. ... F80019F469" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli ajatuksena ostaa joko Aisinin tai ZF:n vaihteisto pienimmille malleille. Syitä mainittu:
- liian pienet massat jotta niille kannattaisi suunnitella itse laatikko
- koneissa ei tarpeeksi voimaa 9-10 vaihteisille dsg-laatikoille
- kulutusero perinteisen ja kaksoikytkimallin välillä kaventunut 0.2l/100km
Syynä ei ilmeisesti ole DSG-lootan viimeaikoina tapetilla olleet ongelmat. Meinaako BMW Käyttää molemman tyyppisiä vaihteistoja vai keskittyykö jompaan kumpaan?
Automaattivaihteistojen kestävyys
Siitä en ole nähnyt tietoa, että luopuisi dsg laatikosta, mutta on vaihtamassa siinä käytettyä öljyä.
Tässä lainaus vw-foorumilta:
Tällä viikolla Volkswagenin takaisinkutsut laajenivat yleismaailmallisiksi. Kutsuttuihin 2,64 miljoonaan autoon sisältyvät jo Kiinan aikaisemmat kutsut tänä vuonna.
Nyt yhtiö sanoo korjaavansa DSG:tä vaihtamalla alkuperäinen synteettinen vaihteistoöljy mineraalipohjaiseksi. Sen pitäisi poistaa sähköhäiriöt vaihteistosta.
Tässä lainaus vw-foorumilta:
Tällä viikolla Volkswagenin takaisinkutsut laajenivat yleismaailmallisiksi. Kutsuttuihin 2,64 miljoonaan autoon sisältyvät jo Kiinan aikaisemmat kutsut tänä vuonna.
Nyt yhtiö sanoo korjaavansa DSG:tä vaihtamalla alkuperäinen synteettinen vaihteistoöljy mineraalipohjaiseksi. Sen pitäisi poistaa sähköhäiriöt vaihteistosta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Mitä olen vuosia seurannut kotimaisia ja ulkomaisia bemarifoorumeita niin kyllä zf:n momenttimuunninlaatikot ovat erittäin kestävässä maineessa. 6-pykäläistä ZF:ää on ollut bemareissa käytössä kohta 10v(?) eikä vieläkään ole saanut lukea mistään isoista ongelmista. Ja jos uudempi 8-portainen olisi susi niin luultavasti jo tässä vaiheessa liikkuisi juttua taksikuskeilla tulleista ongelmista.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Samaa olen kuullut itsekin, ZF:n 6-vaihteisilla on ajettu jo 300-400t monella 335d/535d-mallilla. Parhaimmillaan tehoja otettu ulos 450hv/800nm ja nakkia polteltu lukkoperällä, vaihteiston kanssa ei ongelmia. 8v-vaihteistosta ei taida muuten olla isojen km:n kokemusta kuin taksimiehillä ja yksittäisiä autoja?
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Tällä foorumilla muistelen ainakin yhden kirjoittaneen että omaan autoonsa olis 8-lovinen automaattiaski uusittu ainakin kertaalleen. Olikohan F1x malliin. Saattaa olla yksilötapaus. Juttua löytyy F1x osion alta, aiheen otsikkona F11 vaihdelaatikon ongelmatE81 kirjoitti:Mitä olen vuosia seurannut kotimaisia ja ulkomaisia bemarifoorumeita niin kyllä zf:n momenttimuunninlaatikot ovat erittäin kestävässä maineessa. 6-pykäläistä ZF:ää on ollut bemareissa käytössä kohta 10v(?) eikä vieläkään ole saanut lukea mistään isoista ongelmista. Ja jos uudempi 8-portainen olisi susi niin luultavasti jo tässä vaiheessa liikkuisi juttua taksikuskeilla tulleista ongelmista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
BMW:n ainoa kunnon töppi automaattilaatikoissa oli E39 (ja taisi olla E46 myös) dieseleissä GM:n laatikko. ZF:n 6-loviset laatikot kyllä kestää, kuten edellä kerrottu, mutta ei nekään viattomia ole. Niissä on taasen ongelmana momentinmuuntimen solenoidi/venttiili, joka ilmeisesti joko jumii tai falskaa. Oireena pieni kierosten humppaaminen n 60 - 90 km/h vauhdissa. Tuon kun korjaa, niillä ajaa pitkään.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Sen verran noista VAG DSG -laatikoista, että on melko outoa tiedottamista VAG:n toimesta noista häiriöistä, kun tuo ongelma on lähinnä yhdessä DSG mallissa. DSG:tä käytetään esim. S -versioissa hyvin yleisesti ja ne tuppaavat kestämään ilman ongelmia eli ei pidä yleistää kaikkia VAG:n DSG -laatikoita paskoiksi. Nämä toki oivat täysin eri versioita. Tiedottaminen vain on näin tehnyt median puolelta eikä valmistaja ole asiaa suuremmin jostain kumman syystä oikonut.
Bemarissa tosiaan ZF:n 6 pykäläiset kestävässä maineessa, uusista 8 -pykäläisestä olen ensimmäisestä sarjasta kuullut, että joitakin ongelmia oli, mutta ei ilmeisesti ole enää uudemmissa versioissa. Mutta nämäkin ensimmäisen sarjan ongelmat taisivat olla enemmän yksittäistapauksia taksiautoissa.
Bemarissa tosiaan ZF:n 6 pykäläiset kestävässä maineessa, uusista 8 -pykäläisestä olen ensimmäisestä sarjasta kuullut, että joitakin ongelmia oli, mutta ei ilmeisesti ole enää uudemmissa versioissa. Mutta nämäkin ensimmäisen sarjan ongelmat taisivat olla enemmän yksittäistapauksia taksiautoissa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Mikä on DSG S-versio? En ole ikinä kuullutkaan!laituri kirjoitti:Sen verran noista VAG DSG -laatikoista, että on melko outoa tiedottamista VAG:n toimesta noista häiriöistä, kun tuo ongelma on lähinnä yhdessä DSG mallissa. DSG:tä käytetään esim. S -versioissa hyvin yleisesti ja ne tuppaavat kestämään ilman ongelmia eli ei pidä yleistää kaikkia VAG:n DSG -laatikoita paskoiksi. Nämä toki oivat täysin eri versioita. Tiedottaminen vain on näin tehnyt median puolelta eikä valmistaja ole asiaa suuremmin jostain kumman syystä oikonut.
Bemarissa tosiaan ZF:n 6 pykäläiset kestävässä maineessa, uusista 8 -pykäläisestä olen ensimmäisestä sarjasta kuullut, että joitakin ongelmia oli, mutta ei ilmeisesti ole enää uudemmissa versioissa. Mutta nämäkin ensimmäisen sarjan ongelmat taisivat olla enemmän yksittäistapauksia taksiautoissa.
S-tronic, jos sitä sillä tarkoitat on täysin sama loota kuin DSG, mutta Audi käyttää vain eri nimeä. Ihan sama juttu kuin Audi käyttää bensamootttorista nimeä TFSI ja esim. VW vain TSI.
Kuivakytkiminen 7-vaihteinen S-Tronic on täysin vastaava kuin VW/Skodan/Seatin DSG7. Märkäkytkiminen 6-vaihteinen DSG6 on täysin sama kuin 6-vaihteinen S-tronic.
Märkäkytkiminen 7-vaihteinen Stronic on sitten täysin Audin oma juttu ja niissä ei ole juuri ongelmia ollut. Tosin eipä sitä ole käytössäkään kovin monessa Audin tai VW:n automallissa.
Monessa Audin A4 ja A6 mallissa on variaattorivaihteisto eli Multitronic. Siinä on metallinen ketju. Se on aivan eri loota kuin S-Tronic/DSG.
Ongelmia on ollut erityisesti DSG7 mallissa joka on kuivilla kaksoiskytkimillä ja jossa on vain siis liraus öljyä, jota ei vaihdeta minkään huolto-ohjelman mukaan. Näistä on mennyt kytkinpakkoja, vaihdelaatikon pakkilukkoja sekä vaihteistoja ohjaavia mekatroniikkoja eli älybokseja. Myös kokonaisia vaihdelaatikkoja on vaihdettu.
DSG6 vaihteistossa joka on märillä kytkimillä ja jossa on ns. kuusi pykälää/vaihdetta, meni alkuvaiheessa paljon mekatroniikkoja, pakkilukkoja sekä kytkimpakkoja. Jonkinverran vaihdettiin myös kokonaisia vaihteistoja. Tämä laatikko ei ole enää ollut niin ongelmallinen ja on saatu ihan hyväksi. Tosin eikä tätä ole enää monessa Skodassa, Seatissa tai VW:ssä edes enää käytössä koska DSG7 on laitettu kaikkiin niihin mihin se on mahdollista laittaa.
ZF6- ja ZF8-lootia on porsinut jonkin verran etenkin taksikäytössä ja muilla paljon ajavilla. Tosin toki paljon paljon vähemmän kuin DSG-lootia eikä bemarin lootista ole myöskään noussut vastaavaa mediakohua. Toki bemareita myydään myös vähemmän.
Viimeksi muokannut J1978, 06 Tammi 2014, 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Aikanaan aloitin btcf:n puolella keskustelun kannattaako ZF:n 6-vaihteiseen vaihdattaa öljyjä. Vääntöähän siitä saatiin, mutta ei siellä kovin montaa huudellut hajonneista laatikoista ja osa oli ajellut ilman öljynvaihtoja kolmatta jopa neljättä sataatuhatta. Eli luottaisin ZF:n 6-vaihteiseen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Noista BMW:n laatikoista pitää muistaa ne, jotka ovat lastutetuissa autoissa. Ihan sama mitä paskaa tuolla tunaripalstalla kirjoitetaan, viritetty diesel rikkoo, ihan niin kuin voi kuvitellakin, laatikon jollakin aikavälillä, joka on normaalia nopeammin. Toki palstalla nuo junnut kehuu, "kuinka hyvin on kestänyt ja mitään ongelmaa ei ole ollut", mutta, totuus vaan on toinen, kun kuuntelee/juttelee autojen omistajien kanssa. Eihän sitä julkisesti kannata huudella, kun ovat joskus pisnesmielessä autojaan kaupittelemassa.J1978 kirjoitti:ZF6- ja ZF8-lootia on porsinut jonkin verran etenkin taksikäytössä ja muilla paljon ajavilla. Tosin toki paljon paljon vähemmän kuin DSG-lootia eikä bemarin lootista ole myöskään noussut vastaavaa mediakohua. Toki bemareita myydään myös vähemmän.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
S-versiolla tarkoitin esim. Audi S4 -versiota, joka on automalli, ei vaihdelaatikkon versio.J1978 kirjoitti:Mikä on DSG S-versio? En ole ikinä kuullutkaan!laituri kirjoitti:Sen verran noista VAG DSG -laatikoista, että on melko outoa tiedottamista VAG:n toimesta noista häiriöistä, kun tuo ongelma on lähinnä yhdessä DSG mallissa. DSG:tä käytetään esim. S -versioissa hyvin yleisesti ja ne tuppaavat kestämään ilman ongelmia eli ei pidä yleistää kaikkia VAG:n DSG -laatikoita paskoiksi. Nämä toki oivat täysin eri versioita. Tiedottaminen vain on näin tehnyt median puolelta eikä valmistaja ole asiaa suuremmin jostain kumman syystä oikonut.
Bemarissa tosiaan ZF:n 6 pykäläiset kestävässä maineessa, uusista 8 -pykäläisestä olen ensimmäisestä sarjasta kuullut, että joitakin ongelmia oli, mutta ei ilmeisesti ole enää uudemmissa versioissa. Mutta nämäkin ensimmäisen sarjan ongelmat taisivat olla enemmän yksittäistapauksia taksiautoissa.
S-tronic, jos sitä sillä tarkoitat on täysin sama loota kuin DSG, mutta Audi käyttää vain eri nimeä. Ihan sama juttu kuin Audi käyttää bensamootttorista nimeä TFSI ja esim. VW vain TSI.
Kuivakytkiminen 7-vaihteinen S-Tronic on täysin vastaava kuin VW/Skodan/Seatin DSG7. Märkäkytkiminen 6-vaihteinen DSG6 on täysin sama kuin 6-vaihteinen S-tronic.
Märkäkytkiminen 7-vaihteinen Stronic on sitten täysin Audin oma juttu ja niissä ei ole juuri ongelmia ollut. Tosin eipä sitä ole käytössäkään kovin monessa Audin tai VW:n automallissa.
Monessa Audin A4 ja A6 mallissa on variaattorivaihteisto eli Multitronic. Siinä on metallinen ketju. Se on aivan eri loota kuin S-Tronic/DSG.
Ongelmia on ollut erityisesti DSG7 mallissa joka on kuivilla kaksoiskytkimillä ja jossa on vain siis liraus öljyä, jota ei vaihdeta minkään huolto-ohjelman mukaan. Näistä on mennyt kytkinpakkoja, vaihdelaatikon pakkilukkoja sekä vaihteistoja ohjaavia mekatroniikkoja eli älybokseja. Myös kokonaisia vaihdelaatikkoja on vaihdettu.
DSG6 vaihteistossa joka on märillä kytkimillä ja jossa on ns. kuusi pykälää/vaihdetta, meni alkuvaiheessa paljon mekatroniikkoja, pakkilukkoja sekä kytkimpakkoja. Jonkinverran vaihdettiin myös kokonaisia vaihteistoja. Tämä laatikko ei ole enää ollut niin ongelmallinen ja on saatu ihan hyväksi. Tosin eikä tätä ole enää monessa Skodassa, Seatissa tai VW:ssä edes enää käytössä koska DSG7 on laitettu kaikkiin niihin mihin se on mahdollista laittaa.
ZF6- ja ZF8-lootia on porsinut jonkin verran etenkin taksikäytössä ja muilla paljon ajavilla. Tosin toki paljon paljon vähemmän kuin DSG-lootia eikä bemarin lootista ole myöskään noussut vastaavaa mediakohua. Toki bemareita myydään myös vähemmän.
Olen kyllä tietoinen VAG konsernin nimeämiskäytännöistä eri merkkien/mallien kesken. Mutta kuten itse kirjoitit niin DSG (tai S-Tronic) laatikoista on hyvin montaa eri maillia, mutta kansan kielellä puhutaan aina vain DSG:stä näiden ongelmien yhteydessä eli yleisesti ottaen kadunmiehen mielestä kaikki DSG (tai S-Tronic) laatikot on paskoja ja osan versioiden suhteenhan tämä on toki täysin tosi asia. Tiedän esim. erään autoliikkeen joka ei suostunut ottamaan DSG Golfia edes vaihdossa, koska pelkäsivät myyjän takuuseen liittyviä velvollisuuksia ongelmatilanteissa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Tämä tuntuu tosiaan olevan ikuisuuskeskustelu. Paljon näiden kanssa työkseen touhuavan mielipide oli, että jos öljyt on vaihdettu säännöllisesti uudesta lähtien niin silloin sitä kannattaa jatkaa, mutta jos ei ole tyhty niin ei missään tapuksessa kannata alkaa tekemään ensimmäistä kertaa 250tkm kohdalla, koska huuhtelusta huolimatta riski paskan liikkeelle lähtemisestä on suuri ja sitä kautta laatikon rikkoontumisen riski on aika iso. Mielipiteitä on varmasti monia ja kuluttajan vain pitää tehdä omat johtopäätökset asian suhteen. Ja kuten kirjoitit niin on tosiaan ajeltu ongelmitta reilusti yli 300t kilometrejä näillä ZF 6 -vaihteisilla laatikoilla ilman mitään ongelmia ilman öljynvaihtoja.Raimo Miettinen kirjoitti:Aikanaan aloitin btcf:n puolella keskustelun kannattaako ZF:n 6-vaihteiseen vaihdattaa öljyjä. Vääntöähän siitä saatiin, mutta ei siellä kovin montaa huudellut hajonneista laatikoista ja osa oli ajellut ilman öljynvaihtoja kolmatta jopa neljättä sataatuhatta. Eli luottaisin ZF:n 6-vaihteiseen.
Viikko sitte vaihettu eka kerran 185 000 ajettuun ja olihan ne vanhat mustat+hieman töhnää magneeteis muttei mitään hälyttävää.laituri kirjoitti: ↑06 Tammi 2014, 19:11Tämä tuntuu tosiaan olevan ikuisuuskeskustelu. Paljon näiden kanssa työkseen touhuavan mielipide oli, että jos öljyt on vaihdettu säännöllisesti uudesta lähtien niin silloin sitä kannattaa jatkaa, mutta jos ei ole tyhty niin ei missään tapuksessa kannata alkaa tekemään ensimmäistä kertaa 250tkm kohdalla, koska huuhtelusta huolimatta riski paskan liikkeelle lähtemisestä on suuri ja sitä kautta laatikon rikkoontumisen riski on aika iso. Mielipiteitä on varmasti monia ja kuluttajan vain pitää tehdä omat johtopäätökset asian suhteen. Ja kuten kirjoitit niin on tosiaan ajeltu ongelmitta reilusti yli 300t kilometrejä näillä ZF 6 -vaihteisilla laatikoilla ilman mitään ongelmia ilman öljynvaihtoja.Raimo Miettinen kirjoitti:Aikanaan aloitin btcf:n puolella keskustelun kannattaako ZF:n 6-vaihteiseen vaihdattaa öljyjä. Vääntöähän siitä saatiin, mutta ei siellä kovin montaa huudellut hajonneista laatikoista ja osa oli ajellut ilman öljynvaihtoja kolmatta jopa neljättä sataatuhatta. Eli luottaisin ZF:n 6-vaihteiseen.
Vaihtaminen muuttui todella pehmeäksi.
Eikös tuo ZF:n oma öljynvaihtokitti ole hyvä vaihtoehto? Tulee mukana öljyjen lisäksi uusi öljypohja suotimineen, magneetteineen, tiivisteineen, ruuveineen, niin ei ole vaaraa paskan liikkeelle lähtemisestä.laituri kirjoitti: ↑06 Tammi 2014, 19:11 Paljon näiden kanssa työkseen touhuavan mielipide oli, että jos öljyt on vaihdettu säännöllisesti uudesta lähtien niin silloin sitä kannattaa jatkaa, mutta jos ei ole tyhty niin ei missään tapuksessa kannata alkaa tekemään ensimmäistä kertaa 250tkm kohdalla, koska huuhtelusta huolimatta riski paskan liikkeelle lähtemisestä on suuri ja sitä kautta laatikon rikkoontumisen riski on aika iso.
näin mulle vaihettii kierrättämälläLuxman kirjoitti: ↑15 Elo 2018, 07:20laituri kirjoitti: ↑06 Tammi 2014, 19:11 Paljon näiden kanssa työkseen touhuavan mielipide oli, että jos öljyt on vaihdettu säännöllisesti uudesta lähtien niin silloin sitä kannattaa jatkaa, mutta jos ei ole tyhty niin ei missään tapuksessa kannata alkaa tekemään ensimmäistä kertaa 250tkm kohdalla, koska huuhtelusta huolimatta riski paskan liikkeelle lähtemisestä on suuri ja sitä kautta laatikon rikkoontumisen riski on aika iso.
Eikös tuo ZF:n oma öljynvaihtokitti ole hyvä vaihtoehto? Tulee mukana öljyjen lisäksi uusi öljypohja suotimineen, magneetteineen, tiivisteineen, ruuveineen, niin ei ole vaaraa paskan liikkeelle lähtemisestä.