xDRIVE TOUR -KIERTUE 2014

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

static kirjoitti:435ixA tuli ajettua ensin. Hienon näköinen tuo Imola-blau ja M-sport -paketti. Myös sisältä hieno. ...Joskin aivan samanlainen kuin kolmossarja ensivaikutelman perusteella. Ulos näkyi vähän paremmin kun oli isommat ikkunat.

Ajossa auto puolestaan oli toisaalta liian äänekäs ja toisaalta melua olisi kaivannut lisää. Rengas- ja muu ajomelu oli yllättävän korkealla - auto kuitenkin noilla varusteilla maksoi lähes 100 000e. Ei tuntunut että olisi istunut niin kalliissa autossa. Moottoriäänet olivat myös pettymys, kovin vähän sieltä kuului ainakaan sisälle asti ja turbosta huolimatta teho oli hyvin lineaarista eikä auto tuntunut mitenkään salamannopealta. Kyllähän tämä hieno paketti oli, mutta jotenkin jätti kylmäksi, en tiedä oliko odotusarvot liian korkealla.

Ajoin myös M550d:n. Ensi alkuun täytyy sanoa että en ole F10/F11 vitossarjalaista ennen ajanutkaan, mutta on kyllä aivan selvää että nyt istutaan kalliimmassa autossa heti kun kuskinpenkille pääsi. Erittäin hieno ohjaamo ja kaikki tuntui ja vaikutti laadukkaasti tehdyltä - toisin kuin 435issä. Lisäksi ajomelu loisti täysin poissaolollaan, ainoastaan kovissa kiihdytyksissä keinotekoinen kaiuttimista kuuluva "moottoriääni" nosti melutasoja. Mutta tästä pienestä ärsyttävyydestä huolimatta on sanottava että oli kyllä erittäin hieno auto.

En tiedä millainen ero on 530d:llä ja M550d:llä mutta veikkaisin että myös 530d tuottaisi riittävät tuntemukset ja aika paljon edullisemmin. Joka tapauksessa kyllä tuollainen kelpaisi.
Samoilla linjoilla tuon taustamelun osalta. Omassa autossa on myös tuo 3-sarjalaisten tyypillinen ajomelu luokkaa kova ja kyllä hiljainen oli tuo M550d siihen nähden.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

5-sarja on hyvin laadukkaan oloinen ja hämmästyksekseni alla olikin nasta -ei vaan kuulunut mitään sisälle. 435i taas tuntui höyheneltä verrattuan 5-sarjalaiseen.

Mitattujen lukujen valossa 550d ja 435i menevät rinta rinnan, mutta toki kovin eri luonteisia.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Aika samat havainnot itsellä kuin japilla. Dieselin vääntö tekee ajamisesta todella vaivatonta. Toki 35i on nopeampi kun 20d, sehän on selvä mutta koneen luonteet on kuitenkin erillaiset. Itse on tullut ajettua lähes kaikkia uudehkoja bemun koneita ja selvä oma suosikki tällä hetkellä on M550d. Onneksi malleja on pajon ja varmaan kaikki löytää sen oman suosikin :)
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

haba kirjoitti:Aika samat havainnot itsellä kuin japilla. Dieselin vääntö tekee ajamisesta todella vaivatonta. Toki 35i on nopeampi kun 20d, sehän on selvä mutta koneen luonteet on kuitenkin erillaiset. Itse on tullut ajettua lähes kaikkia uudehkoja bemun koneita ja selvä oma suosikki tällä hetkellä on M550d. Onneksi malleja on pajon ja varmaan kaikki löytää sen oman suosikin :)
Kyllä, pävittäisessä ajosta dieselit ovat ihan huippuja ja varmasti 50d toimisi jo sunnuntai autonakin hienosti, on kyllä niin hieno kone että vertaista saa hakea. Vaikkei oma pussi riitäkkään 50d koneeseen vaan 25d:iin niin silti se tuottaa joka päivä hymyn huulille, samoin kuin 16d:kin - tykkään. Vääntö on mun juttu :)
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

japi2010 kirjoitti:Vääntö on mun juttu :)
Vahva sama! Olen valmis jopa kuulemaan tuon nokivasaran metelin eraattuna bensakoneeseen. Esim. 20i ja 20d vertailussa deiselin vääntö saa kyllä arkiajosta huomattavasti hauskempaa kun taas bensa tuntuu hengettömältä. Kierroksia en halua huudattaa. Tehokoneet ovat erikseen, mutta niihin minulla ei ole varaa.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Nii, tiedän kyllä minäkin, mitä tarkoitatte. Minusta tuo asia ei ole noin mustavalkoinen. Toki 2-litraista vaparibensaa ja ahdettua 2-litraista dieseliä verratessa, pöllö-öljy vie voiton mennen tullen väännössä ja suorituskyvyssä.

Vaikka itse ajan päivittäiset ajoni reilu 500Nm vääntävällä dieselillä (jonka suorituskyky on semmosta äijämäistä, nonih, nyt mennään -tyylistä...), niin kyllä mielestäni BMW:n sielu on edelleen vaparibensakuutosissa. Vaikka vaimon pikkupemu ei väännä kuin 250Nm, on sen käynti ja luonne aivan jumalaista. Hiljainen ja tärinätön kone tyhjäkäynnillä ja vähän ehkä naiselliseen tyyliin pienellä kutituksella mennään vaikka kuinka pitkälle... Veto vaan paranee mitä ylemmäs pääsee :tong:

Nykyään kun kaikissa autoissa on automaatit, niin ei tuo vaparibensan onnettomampi alavääntö nyt niiiin suuri ongelma ole.

Mut makuasioitahan nämä. Pysyn edelleen kannassani, että BMW:n x35i:n ahdettu bensakutonen on kaikilta osiltaan parempi kone kuin 4-pyttyinen, 2-litrainen diesel. Ja kyllä. Lääkkeet on aamulla otettu.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Minä ja kukin esittää omia mieltymyksiään ja kokemuksiaan. Mutta tosiaan 35i kone on hyvä mutta jos vertaa äänimaailmaan ja siihen alavääntöön niin bensat ovat "heppoisia" vs dieselvääntö.

Minulla oli E93 35i vm -07 ja olin siihen ihan tyytyväinen ja vääntöönki, äänetkin tuntuiva hienolta, jotenkin vain tuntuu että äänimaailma olisi vaimentunut mutta saattaahan se olla että kun sen jälkeen on ollut alla 2 x M3 ja 2x M1 niin ehkä ne aiemmat kokemukset sulavat pois, en tiedä. Joka tapauksessa se 435i on parempi kuin 325d mutta siitä ei olut kyse vaan alaväännöstä, joka on auttamatta parempi 25d:ssä kuin 35i:ssä, teoriassa ja käytännössäkin. Ja toinen seikka oli se 435i pettymys koska odotin enemmän, ajoin 15min ja vein takas. Ja vaikka bensa vs diesel olisi samat väännöt niin jostain syystä se dieselin vääntö tuntuu miehekkäämmältä ja muhkeammalta - johtuu ehkä siitä että dieselissä tulee tehot alhaisemmilla kierroksilla ja näin vääntö parempi.

Hyville keskusteluille :drink:
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Ahdettu nelaribensa se olla pitää. Vääntöä on riittävät 350nm ja kone on lähes äänetön. Minä tykkään :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mulla oli ahtamaton bensakutonen, 2.9l Volvo 204 hv, ja valitsen milloin vain nelaridieselin ennemmin, vaikka hyvin tuokin liikkui ja ääni oli kiva suora kutonen. Ja värinätön käynti. Mutta silti. Alaväännön takia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Laitetaanpas taas vertailun tueksi vähän teholukemia (hv) bensa vs. diesel:

rpm 328i / 335i / 325d
1500 _75 / 85 / 96
2000 100 /114 / 128
2500 125 /142 / 160
3000 150 /171 / n.185
4400 219 /251 / 218
5000 245 /285
6000 245 /306

Eli normaaleilla käyttökierroksilla 325d vetää vahvemmin, ylärekisterissä bensaturbot menee ohi.

Edit: Muutettu rpm 4000 4400:ksi (325d:n huipputehon kierrokset).
Viimeksi muokannut traveller, 15 Tammi 2014, 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

///Marko kirjoitti:Ahdettu nelaribensa se olla pitää. Vääntöä on riittävät 350nm ja kone on lähes äänetön. Minä tykkään :)
Samat sävelet täällä. Mulla tosin vaan dieseluskovaisten lyttyynhaukkuma 20i (135kW JA 270nm) ahdettu nelaribensa. Mulla on ollut myös tuo jumalmoottori 20d 135kW 380nm eikä ole kyllä sitä yhtään ikävä. Tämä bensa vääntää ihan yhtä alhaalta ja vielä laajemmalla kääntökäyrällä, toki 110nm pienemmän väännön avulla. Ei mun ole tarvinnut tätä autoa huudattaa yhtään sen enempää kuin tuota jumalmoottorista dieseliäkään. Joten noita juttuja minä en ainakaan ymmärrä. Hyvin herkästi tämäkin tuntuu liikkuvan. Olen ollut tuohon mopomoottoriin todella tyytyväinen!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

traveller kirjoitti:Laitetaanpas taas vertailun tueksi vähän teholukemia (hv) bensa vs. diesel:

rpm 328i / 335i / 325d
1500 _75 / 85 / 96
2000 100 /114 / 128
2500 125 /142 / 160
3000 150 /171 / n.185
4000 199 /228 / 218
5000 245 /285
6000 245 /306

Eli normaaleilla käyttökierroksilla 325d vetää vahvemmin, ylärekisterissä bensaturbot menee ohi.
Hyvä lista. Saisiko tuohon jostakin 320d ja myös sama lista väännön osalta. Antaisi kivasti tietoa eri moottoreiden käytöksestä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Lainataan osa vanhasta ketjusta ja lisätään vielä 320d M Performance Power Kit (420 Nm / 1750-2750 rpm):

RPM : 320 i / 320 d / 320d MPPK
1750 : 67 hv /_ 95 hv / 105 hv
2000 : 77 hv / 108 hv / 120 hv
2500 : 96 hv / 135 hv / 150 hv
2750: 106 hv/ 149 hv / 164 hv
3000: 115 hv /~160 hv/ 174 hv
3500: 135 hv /~174 hv/ 190 hv
4000: 154 hv/ 184 hv / 200 hv
4400: 169 hv/~170 hv/~182 hv
5000: 184 hv/

Ihmettelin muuten aluksi tuon xDrive Tourin 328iA GT:n "hengettömyyden" tunnetta, mutta omassa nelosdieselissähän on tosiaan enemmän tehoa koko käyntinopeusalueellaan ja kolmeen tonniin asti jopa enemmän kuin 335i:ssä! Vasta neljän tonnin yläpuolella 328i:n pitäisi puskea enemmän, mutta sitä raakaa koneen ääntä ei oikein siedä kuunnella.
Toisaalta M550d:n jälkeen nuo kaikki muut tuntui mopoilta! :cools:
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

traveller kirjoitti:Laitetaanpas taas vertailun tueksi vähän teholukemia (hv) bensa vs. diesel:

rpm 328i / 335i / 325d
1500 _75 / 85 / 96
2000 100 /114 / 128
2500 125 /142 / 160
3000 150 /171 / n.185
4000 199 /228 / 218
5000 245 /285
6000 245 /306

Eli normaaleilla käyttökierroksilla 325d vetää vahvemmin, ylärekisterissä bensaturbot menee ohi.
Öö, eihän tämä lista kerro juuri mitään. Normaali käyttökierros on se mikä on ja sIllä siisti. Kärry kulkee minkä kulkee. Voisihan tuohon lisätä vielä turbon kierrosluvun yhteen sarakkeeseen. Yhtä paljon antaisi keskusteluun kuin oheinen taulukko. Vääntö vie autoa eri tavalla, mutta se pitää huomioida ajossa. Ei se ole vika vaan ominaisuus. Jos halua alavääntöä, se on diesel sitten. Jos haluaa tasaisen käynnin ja kierroksia, kone on bensa. Onko ongelmaa? Vai onko joku pakotettu ostamaan jotain mitä ei ole halunnut :) Jos haluaa suorituskykyä, sitä löytyy dieselistä ja bensasta kun valitsee ison padan. Jos taas pikkukoneilla ajelee, ei niistä mitään ihmettä saa irti oli diesel tai bensa. Muut syyt ratkaisevat valinnan kuin suorituskyky.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pitkis kirjoitti: Öö, eihän tämä lista kerro juuri mitään. Normaali käyttökierros on se mikä on ja sIllä siisti. Kärry kulkee minkä kulkee.
Mitä höpötät? Tottakai tuo kertoo vaikka mitä. Ei tämä ole mikään mielipidekysymys sillä autolla on suurin kiihtyvyys silloin kun teho on suurin, eli jos listaa katsoo niin dieseleissä on kiihtyvyys suurempaa kuin bensavehkeissä yli 3000 rpm kierroalueelle saakka, jonka jälkeen vasta tehokkaat bensapadat kiihtyvät nopeammin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Juuri kun vääntöpojat pääsi sanomaan, ettei tässä nyt mistään kiihtyvyydestä puhuta, vaan "käytännön suorituskyvystä ja tuntumasta", niin sitten kuitenkin kiihdytetään niin pirusti :lol:

Eikös se automaattilaatikko pidä huolen siitä, että jos kiihtyvyyttä tarvitaan, niin sitten pidetään mylly oikealla alueella?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Mites hyvät herrat (ja rouvat) kun olette noita XDrivejä tyypittäneet lumella tms liukkaalla. esiintyykö niissä kaarreajossa puskevaa aliohjautuvuuutta, vai onko meno leivästi yliohjaavaa, jos kaarteessa painetaan lisää kaasua.

Vai meneekö kärry vähän sekä että, riippuen ohjauksen käytöstä ynnä muusta kuljettajan toimenpiteistä?

Entäs onko käyttäjällä mitään mahdollisuutta vaikuttaa vetojakoon, vaikkapa iDrive valikkojen tms. kautta?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Havis kirjoitti: vai onko meno leivästi yliohjaavaa, jos kaarteessa painetaan lisää kaasua.
Itsellä on ainakin F25:ssa juuurikin sopivastiu noin. Eli kaasulla pystyy kivasti yliohjaamaan.

Vetojakoon ei voi vaikuttaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:Juuri kun vääntöpojat pääsi sanomaan, ettei tässä nyt mistään kiihtyvyydestä puhuta, vaan "käytännön suorituskyvystä ja tuntumasta", niin sitten kuitenkin kiihdytetään niin pirusti :lol:

Eikös se automaattilaatikko pidä huolen siitä, että jos kiihtyvyyttä tarvitaan, niin sitten pidetään mylly oikealla alueella?
Olipa hieno kommentti. Kyse on siitä että reiluun kolmeen tonniin asti löpökoneella on parempi kiihtyvyys ja teho kuin bensakoneella ja siten parempi käyttömukavuus. Sinun ei tarvitse nyt miljoonatta kertaa sanoa että kyllä 335i nyt täyskiihdytyksessä voittaa dieselin. Tiedetään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

salmol kirjoitti:
Pitkis kirjoitti: Öö, eihän tämä lista kerro juuri mitään. Normaali käyttökierros on se mikä on ja sIllä siisti. Kärry kulkee minkä kulkee.
Mitä höpötät? Tottakai tuo kertoo vaikka mitä. Ei tämä ole mikään mielipidekysymys sillä autolla on suurin kiihtyvyys silloin kun teho on suurin, eli jos listaa katsoo niin dieseleissä on kiihtyvyys suurempaa kuin bensavehkeissä yli 3000 rpm kierroalueelle saakka, jonka jälkeen vasta tehokkaat bensapadat kiihtyvät nopeammin.
Niin juuri. Eli kiihtyvyys on suurin kun kaasu on pohjassa ja laatikko sitten valitsee vain oikean pykälän sekä dieselille että bensalle. Jos pistät korvatulpat korviin ja peität kierroslukumittarin, 8- pykäläisessä automaatissa ei paljon ole eroa, onko pellin alla diesel- vai bensakone nelipyttyisenä. Diesel on marginaalisesti jämäkämpi alussa, muutoin ei radikaalia eroa. Väitän edelleen, että taulukko on ihan jännä, mutta ei kerro oikeasti niinkään paljon siitä, miten auto käytännössä liikkuu.
Vastaa Viestiin