xDRIVE TOUR -KIERTUE 2014

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
tonibergholm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 07:25
Auto: F31 320dXA M-Sport
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

^No sit :D
Kesä: K46 -12, Talvi: F31 -13
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Kävinpä minäkin parilla xDrivellä koeajamassa, mutta heti sen jälkeen oli uuden X1:sen luovutus uuteen kotiin. :thup:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Hiace.

Kuva
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Kävin Espoossa katsastamassa Tourin tarjonnan. Tarjolla oli arviolta että 10-15 eri vaihtoehtoa, joista ajoin X5 25d:n, X3 20d:n ja M550d:n. Jonoa ei ollut juuri nimeksikään, joten pääsin ajamaan kaikki autot peräjälkeen em. järjestyksessä. Ajovurot olivat 30 minuuttisia, tosin 550d:llä ajelin vähän pidempään :mus: Alla tajunnanvirtaa lyhyiden tutustumisien perusteella.

X5 25d xDrive
Koeajoauto oli ilmeisesti ns. hinnat alkaen malli. Kabiinissa ensivaikutelma oli karu karvapenkkeineen ja hieman halvantuntuisen nahkaisen ohjauspyörän takia. Pidän myös edellisen korimallin ohjaamon designia paljon parempana. Yritin säätää ajoasennon mieleisekseni siinä kuitenkaan täysin onnistumatta - rahtarityylinen korkea ajoasento oli muuten mukava, mutta lättäpenkeillä istuttiin kuin kirkonpenkissä ja en saanut kyynärpäille ollenkaan tukea. Moottori käyntiin ja dieselin raksatus kuului ohjaamoon varsin vaimeana, ei ollenkaan niin häiritsevänä kuin olin odottanut. Liikelle lähdettäessä dieselin toki erottaa selvästi, mutta auton luonteesta johtuen en pitänyt sitä häiritsevänä. Maantiellä ja motarilla moottori on hiljainen ja X5 mukava auto. Ainoa selvästi havaittava melu kantautui Contin nastarenkaista ja sekin oli mielestäni kohtuullisella tasolla. Tuulen suhinaa en havainnut vielä näissä kotimaisissa motarinopeuksissa. Matkustusmukavuus oli erinomainen ja ajo-ominaisuudet auton luokkaan sopivat. Varsinaisesta ajonautinnosta ei puhua, mutta toisaalta mitään hampaita kiristävääkään ei ollut havaittavissa. Itse pidän kuitenkin enemmän E70-mallin ajettavuudesta, mutta toisaalta E70 ei ole yhtä mukava ja tasainen menijä. Auton tilat olivat pieni yllätys sillä E70 tuntuu tilavammalta.

Jos olisin hankkimassa tätä autoa, niin en epäröisi hetkeäkään 25d:n moottorin valintaa. Olin skeptinen sen riittävyyden suhteen, mutta moottorin vääntö ja teho tuntuu riittävän vallan mainiosti kotimaisille maantie- ja moottoritienopeuksille. Autobahnalla joku saattaisi kaivata enemmän potkua, mutta itse luulisin pärjääväni sielläkin hyvin 25d:llä.

Autosta jäi ristiriitainen vaikutelma. Pidin moottorista ja auton mukavuudesta, mutta se vaatisi ehdottomasti enemmän varusteita kuin koeajoautossa (mikä lie pisnes-malli).

X3 20d xDrive
Tähän pre-LCI malliin oli ilmeisesti valittu samat varusteet kuin X5:een, eli ei juuri mitään. Karu peli. Ajoasennosta sai henkilöautomaisen, mistä plussaa. Moottori tuntui paljon karkeammalta ja laiskemmalta kuin em. 25d. Melutaso kohtuullinen - rengasmelua vähän enemmän kuin X5:ssä (molemmissa Contin nastarenkaat), lisäksi suhinat sivupeileistä. Koska tämä on foorumilla varsin yleinen auto, niin ei tästä sen enempää.


M550d xDrive
Tässä autossa oli varusteina mm. 20” vanteet (renkaina Hakka R2), adaptive drive ja 337 eli M Sport -paketti. Ohjaamossa kontrasti kahteen edellä mainittuun autoon oli suuri ja tämä vaikutti jo sellaiselta kuin bmw:n mielestäni pitääkin. Ajoasennon sai hyväksi. Auto käyntiin ja nokka kohti motaria. Moottori veti comfort-moodissa mukavan laiskanpulskasti, sport-moodi toi huomattavasti lisää terävyyttä ja sport+ -tilassa motarikiihtyvyys oli kiitettävää tasoa. Auto ohjautui kitkarenkaista huolimatta rampeissa hienon tasapainoisesti, tässä oli sitä perinteisen bmw:n makua, huolimatta tunnottomasta ohjauksesta. Päätin, että jos joskus hankin F10:n, niin siinä täytyy olla 337, sen verran onnistuneesti siinä yhdistyy mukavuus ja tarvittava määrä “urheilullisuutta”. Kiva auto, vaikka ei herättänytkään mitään suuria elämyksiä ja varmasti mitä parhain perheauto monenlaiseen käyttöön.
Vastaa Viestiin