9-sarjalainen: Huhuja ja spekulaatiota

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kauppalehti: BMW laajentaa valikoimaansa superluokkaan. Baijerilaiskonsernin suunnittelema uusi 9-sarjan malli kisaisi samassa sarjassa kuin Rolls-Royce.

Pekingin autonäyttelyssä nähdään huhtikuun loppupuolella BMW:n näkemys huipputason luksuksesta. kertoo saksalainen autolehti Auto Motor und Sport. Baijerilaiskonserni tuo silloin areenalle uuden 9-sarjan konseptimallin. Autosta tulee merkin kaikkien aikojen ylellisin peli.

Autolla tähdätään ensin Kiinan markkinoille, jossa raharikkaat vaativat entistä isompia ökyautoja. Myöhemmin myyntiä levitetään muualle.

Auton teknisiä tietoja ei ole vielä paljastettu. Arvioiden mukaan se rakennetaan uudistuvan 7-sarjan pohjalle. Samaa alustaa käytetään myös Rolls-Royce Phantomissa, joka ilmestyy 2016. BMW osti Rolls-Roycen vuonna 2003.

Phantomin hinta liikkuu 390 000 euron tuntumassa. BMW 9-sarja jäänee selvästi sen alle.

BMW esitteli viime vuonna Italiassa Concorso D´Elegance Villa D´Este- autonäyttelyssa Pininfarina designstudion piirtämän Gran Lusso-coupén, jonka uskotaan olevan 9-sarjan esikuvana.

Tähän asti kallein BMW on ollut 8-sarjan coupé, jota valmistettiin vuosina 1989-99. Noin 135 000 Saksan markkaa maksaneen pelin myyntimenestys oli kehno.

Suomessa 9-sarjasta kertoi ensimmäisenä Tuulilasi.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1404667654" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwblog.com/2014/04/02/bmw-c ... auto-show/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Pininfarinan konsepti BMW Grand Lusso Coupe - viitteitä tulevasta?
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Varmaan kiva peli oligarkeille ja kiinalaisille uusrikkaille.

Itseäni kiinnostaisi enemmän BMW:n vastine Audin R8:lle.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Varmaan tämä sitten rantautuu myös Venäjälle. Luin kirjan Ville Haapasalosta ja siinä haastattelija kysyi,
että onko totta, että Moskovassa on autoliike, joka on auki 24 tuntia vuoden jokaisena päivänä.
Ville vastasi, että pitää paikkansa, liike edustaa Bentley-merkkiä. Täytyyhän liike olla auki, jos
raharikkailla iskee halu vaihtaa auto ravintola illan jälkeen.
Kerran miliisi pysäytti Villen ja tarkasti paperit. Siinä samassa paikalle ajoi tyylikäs auto, ikkuna avautui
ja käsi ojensi tukun rahaa ja auto jatkoi matkaa. Ville kysyi ihmeissään miliisiltä, että mitäs tuo oli?
Miliisi vastasi, että se on vanha tuttu, joka maksaa aina 1000 dollaria, jotta se voi ajaa humalassa ratsian läpi.
Että sellaista naapurissa. Luku sinänsä on Youtubissa olevat pätkät venäläisten kuskien ajotavoista.
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

^

No just, olispa muutama auto jos olisin ökyrikas ryssä. :drink:
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Squamish kirjoitti:Varmaan kiva peli oligarkeille ja kiinalaisille uusrikkaille.
Juuri näin. 9-sarja on kuljettajan ajettava eli vrt. Maybach. Tuskin länsimaissa kummoista menestystä edes odotetaan, vaan tähtäin on nimenomaan Kiinan raharikkaiden lypsäminen entistä tiukemmin pois. Venäjä on siinä sivussa sitten pikkubonus. Jo nyt 7-sarjaa myydään yksin enemmän Kiinaan kuin muualle maailmaan yhteenlaskettuna. Sama pätee S-mesen kohdalla ja kaikissa muissakin luksusautoissa. 9-sarja sopii tuonne vallan mainiosti. Suomeen tuskin tulee montaa aikanaan.

Hirvittää vaan tuo Kiinan rytinä, kun siellä velkapommi alkaa purkautua. On kylmää kyytinä monille, ei vähiten näille autofirmoille. Mutta antaa takoa niin kauan kuin rauta on kuumaa.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Rolls-Roycen ennätysvuosi 2012 ja myytyjä autoja alle 4000. Siitä voi sitten arvioida myykö 9-sarjalainen tuplaten. Olikos sieltä tulossa vielä maasturipuolelle X7? Hyvin kasvaa tuotepaletti yläpäästä!

Suoranainen superauto BMW:ltä vielä puuttuu. i8 on jotain tuon alapuolelle ja rohkeasti tulevaisuuteen päin etunojassa sähkön ja hiilikuidun osalta. Mercedes-Benz ja Audi ovat saaneet aika rauhassa pyöriä rinkiä SL AMG:llä ja R8:lla. Bemarin Z4 M ei kait ole koskaan yltänyt edeltävien tasolle. Joskus 2000-luvun alkupuolella oli Z8 hetken. Joo, kyllä BMW tarvitsee sen superauton!
pumafi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 539
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:21
Paikkakunta: Helsinki

Mihin BMW tarvitsee "superauton"? Myynti vetää ja katteet kohdallaan nykyiselle superautottomalla mallistolla. BMW:n mago ei vaadi superautoa. Minusta BMW on tehnyt oikean ratkaisun, kun ei ole lähtenyt rakentamaan superautoa. Aika tiukille vedetty markkina, jos vaikka vertaa Porschen yritystä myydä kaikki 918 Hybridit markkinoille, kun LaFerrari ja P1 on myyty loppuun. BMW i8 on minusta ajanhenkeen oikea valinta. Siinä on auto joka on erilainen ja jotain uutta.
Ex: E60/F10
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

pumafi kirjoitti:Mihin BMW tarvitsee "superauton"? Myynti vetää ja katteet kohdallaan nykyiselle superautottomalla mallistolla. BMW:n mago ei vaadi superautoa. Minusta BMW on tehnyt oikean ratkaisun, kun ei ole lähtenyt rakentamaan superautoa.
Kun muistaa, että VW tekee 2 Me tappiota per Veyron, mitä iloa siitäkin on? Totta kai olisi kiva, että jokaisella autovalmistajalla Skodasta lähtien olisi 500 000e limited edition superauto mallistossa, mukaanlukien BMW. Kivaa se olisi, seurailla ja lukea niistä, kun varaa ei olisi kuitenkaan itsellä. Mutta noin niinkus jos mietitään mitä _järkeä_ siinä olisi valmistajan näkökulmasta...ei mitään. i8 on BMW:n "superauto" omalla sarallaan ja ajaa mielestäni sitä merkin ultimate keulakuvaa tällä erää varsin kiitettävästi. Kun kärry vieläpä on business case ja valmistusmäärät tulevat olemaan kohtuullisia, vehjettä näkyy ihmisten ilmoilla oikeasti. Ja se kyllä pistää pöksyt veteläksi kun sen livenä näkee, ainakin ihan yhtä lailla tai oikeastaan kovemmin kuin joku TT-klooni R8 tai SLS. Muutama hassu kymmenys 0-100 km/h kiihdytyksessä ei paljon merkkaa sen teknologisen ylivoiman rinnalla, mitä i8 omalla sarallaan osoittaa muihin merkkeihin nähden. 918, P1 ja LaFefe ovat tietty kovia, mutta millin hintalapulla ei kannata noita paljon verrata. Eli kun BMW saavuttaa i8:n avulla jo sen minkä haluaa, miksi tuhlata miljardia taivaan tuuliin vain huvin vuoksi joku superauto tekemällä.

Ja btw onhan tulossa se M-auto 100-vuotisjuhlan kunniaksi, sitten paukkuu :)
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

pumafi kirjoitti:Mihin BMW tarvitsee "superauton"?
Ei se ehdotonta ole, mutta kyllä monelle automerkille on imagollista hyötyä omata mallistossaan superautoluokan tuote. BMW:hen liitetään vahvasti sporttisuus, joten mielestäni merkillä kuuluisi olla yksi todella nopea ja turhanpäiväinen urheiluauto. Harvahan niitä superautoja ostaa, mutta ne ovatkin esikuvia koko muulle mallistolle. Rahaa nuo eivät myöskään kirstuun tuo välttämättä. Silti sieltä voidaan sitten tuoda jälkikäteen teknisiä ratkaisuja ja hyppysellinen superauton taikaa perusmalleihin (kuten nyt toimitaan M-mallien osalta).

On tietysti myös mielenkiintoista miksei BMW ei ole lähtenyt mukaan MB:n ja Audin perään, kun kolmikko kuitenkin muuten apinoi ja kalkuloi toistensa automallit ja tuo oman vastaavansa markkinoille:
MB CLS, Audi A7 -> BMW 6 Gran Coupe tai
Audi S-sarja -> BMW M135i/M550d)

Kolmanneksi kuten jo edellisessä viestissä hieman sivusin, niin BMW on tuonut ja tulee tuomaan markkinoille todella aggressiivisesti uusia malleja ja mallisarjoja (2- ja 4-sarja, Active Tourer, i-sarja, GT:t, X4). Miksi sitten ei myös puhdasta superautoa? Ja vaikka nyt kieltämättä meneekin todella hyvin niin tulevaisuutta ajatellen "kruununjalokiven" hiominen malliston huipulle ei olisi välttämättä huono ratkaisu.

BMW tietysti tietää miksi on noin ja varmaan siellä on hyvät perusteet olla tekemättä super-BMW:tä.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Raimo Miettinen kirjoitti:
pumafi kirjoitti:Mihin BMW tarvitsee "superauton"?
Ei se ehdotonta ole, mutta kyllä monelle automerkille on imagollista hyötyä omata mallistossaan superautoluokan tuote. BMW:hen liitetään vahvasti sporttisuus, joten mielestäni merkillä kuuluisi olla yksi todella nopea ja turhanpäiväinen urheiluauto. Harvahan niitä superautoja ostaa, mutta ne ovatkin esikuvia koko muulle mallistolle. Rahaa nuo eivät myöskään kirstuun tuo välttämättä. Silti sieltä voidaan sitten tuoda jälkikäteen teknisiä ratkaisuja ja hyppysellinen superauton taikaa perusmalleihin (kuten nyt toimitaan M-mallien osalta).

On tietysti myös mielenkiintoista miksei BMW ei ole lähtenyt mukaan MB:n ja Audin perään, kun kolmikko kuitenkin muuten apinoi ja kalkuloi toistensa automallit ja tuo oman vastaavansa markkinoille:
MB CLS, Audi A7 -> BMW 6 Gran Coupe tai
Audi S-sarja -> BMW M135i/M550d)

Kolmanneksi kuten jo edellisessä viestissä hieman sivusin, niin BMW on tuonut ja tulee tuomaan markkinoille todella aggressiivisesti uusia malleja ja mallisarjoja (2- ja 4-sarja, Active Tourer, i-sarja, GT:t, X4). Miksi sitten ei myös puhdasta superautoa? Ja vaikka nyt kieltämättä meneekin todella hyvin niin tulevaisuutta ajatellen "kruununjalokiven" hiominen malliston huipulle ei olisi välttämättä huono ratkaisu.

BMW tietysti tietää miksi on noin ja varmaan siellä on hyvät perusteet olla tekemättä super-BMW:tä.
Olen aivan samaa mieltä asioista, mutta suosittelen i8:n tutustumista kun se tulee mahdolliseksi sopivassa saumassa. Vaikka se ei ole superauto teholtaan, menee sentään 911 C4S:n kanssa samoihin suorituskyvyssä ja muutoin on hyvin, hyvin erilainen kuin mikään muu mitä on nähty markkinoilla vuosikausiin. Täyttää nuo esittämäsi toiveet täysin. BMW on ottanut huippumalliinsa uuden lähestymistavan ja mielestäni se on onnistunut!
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Laitetaans tähän osioon just esitelty BMW Vision Future Luxury Concept:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lisää kuvia/tietoa:
http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=974673" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bmwblog.com/2014/04/20/intro ... y-concept/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.press.bmwgroup.com/global/p ... node__4314" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Fisker Karma tulee auttamatta mieleen, ei välttämättä huono asia :)
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

McJones kirjoitti:Fisker Karma tulee auttamatta mieleen, ei välttämättä huono asia :)
Ehkä joo, lähinnä tuon Suomessa olleen demoauton värin vuoksi. Toivottavasti kärry tulee olemaan muutoin mahd. kaukana Fiskeristä...

Eipä tuo mikään 9-sarja taida olla vai? Enemmänkin uuden seiskan konseptia. Tai liekö siitä sitten tulossa joku rikkailta-rahat-pois -versio, jossa kaappariovet ja 1,5x hinta. Ja ysi perässä. Ohjaamo on jännittävä ja se onkin laitteen suurin anti - näissä kuvissa on nyt ensimmäisen kerran se dashboardin perusmalli, joka tulee olemaan BMW:ssä seuraavat liki 10 vuotta!
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Sivuprofiili on hieno. Juuri tällaisia minä piirtelin pienenä poikana. Kiva huomata, että BMW on pikkuhiljaa pääsemässä samaan. :tong:

Ulkomuodot on kohdallaan, IMO. Tuosta kun käännetään pari naksua valtavirran suuntaan niin tulee näyttämään hyvältä. Sisätiloissa on viitteitä AM Rapideen. Kojetaulu on kuin stilisoitu versio joistakin Citroënin malleista.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Analysoin kuvia tarkemmin suurelta ruudulta. Näyttää erittäin hyvältä. Koko matkustamossa on selvästi hiilikuidusta valmistettu LifeDrive (tms.) -moduli muutoinkin kuin vain B-pilarin osalta. Se suojaa neljää matkustajaa todennäköisesti erittäin jämäkästi. Vääntöjäykkyys lienee aivan toisella tasolla kuin nykyisessä seiskassa, samoin paino pudonnee selvästi. Uusi HUD näyttää kattavan koko tuulilasin, joka tosin oli tiedossa jo aikaisemminkin. Siinä näkyy hienosti rakennukset ja muu informaatio, tie jätetään vapaaksi infosta.

Moottoripuolella näyttää takapaksissa olevan eDrive merkki, hybridiä pukkaa varmana ihan ensiaallossa. Totta kai tuossa V12 pitää olla, mutta varmaan mielenkiintoisia myllyjä muutoinkin.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Tuliko nuo laser-valot jo i8:aan? Onko niiden tehoista tietoa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Raimo Miettinen kirjoitti:Tuliko nuo laser-valot jo i8:aan? Onko niiden tehoista tietoa.
Juu ja ei. Heinäkuun tuotantoerään ei ehdi, marraskuun tuotannossa niitä kuulemma pitäisi saada. Tehosta IRL ei tietoa, väittävät hyviksi. Mutta nehän toimivat vain pitkillä, muutoin normaalisti LED. Hinnastakaan ei mitään haisua, missä pyörii. Vakiovarusteena eivät kuitenkaan ole, se on selvä. Vakiovaruste on normaali LED, sitten tulee "LED with extended functions" mikä on paras mitä tuohon saa nyt. Sitten tulee kai "extended LED with laser" kolmanneksi...tai sitten tuo laser tulee automaattisesti normihintaan mukaan tuohon välivaihtoehtoon, mihin en itse usko. Kukaan virallisesti ei vielä tiedä mitään.
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Squamish kirjoitti: Ulkomuodot on kohdallaan, IMO. Tuosta kun käännetään pari naksua valtavirran suuntaan niin tulee näyttämään hyvältä. Sisätiloissa on viitteitä AM Rapideen. Kojetaulu on kuin stilisoitu versio joistakin Citroënin malleista.
AM Rapide ja "sitikka-style" assosioitui myös täällä :)
Vastaa Viestiin