BMW voi kohta puhua Suomea!

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Ricracing kirjoitti:
Frank H kirjoitti: Ricin virhe on vain se, että faktat ovat olleet tiedossa ja myyjät ne rehellisesti kertovat.
Tämä Frank H ei pidä paikkaansa! Mistä sä tuollaista olet keksinyt?

En ole koskaan ennen omistanut Bemaria missä olisi ollut tehdasnavi. Mulla oli aikasemmin Navigonin valmistama laite joka päivittyi kolme vuotta ilmaiseksi ja puhui Suomea, näin luulin Bemarinkin toimivan.

Ei mulle kerrottu etteikö Navi puhu suomea tai että siihen ei anneta takuuajan sisällä päivityksiä!

Älä hyvä Frank H siis yritä tuottaa ns. faktaa kun sulla ei ole asiasta mitään todellista tietoa, kiitos!
Aikuinen ihminen ostaa 30000e auton, kyllä siinä voi olettaa että tutustuu itse ostokseen etukäteen. Luulit jotain mutta ei se sitä faktaksi muuta :)
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tämä on hieno ketju. 61 viestiä ja parin ensimmäisen viestin jälkeen ei ole tullut uutta tietoa. Yritän nyt tiivistää koko ketjun tähän viestiin:

- Jonkun mielestä navin pitäisi puhua suomea ja karttojen päivittyä ilmaiseksi
- Jonkun mielestä navin ei tarvitse puhua suomea eikä karttojen päivittyä ilmaiseksi
- Joidenkin automerkkien navit puhuvat suomea ja päivittyvät ilmaiseksi
- BMW:n navi ei puhu suomea eikä kartat päivity ilmaiseksi

Unohdinko jotain?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

salmol kirjoitti:Unohdinko jotain?
Joidenkin museo-BMW:eiden navit näyttää ja puhuu suomea, varoittaa nopeuskameroista ja kartat päivittyy "ilmaiseksi".
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

TJJ kirjoitti:
salmol kirjoitti:Unohdinko jotain?
Joidenkin museo-BMW:eiden navit näyttää ja puhuu suomea, varoittaa nopeuskameroista ja kartat päivittyy "ilmaiseksi".
Vaimo?
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

salmol kirjoitti: Unohdinko jotain?
Kyllä. Mainita sanan "takuu" :)
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

Hiace kirjoitti:
TJJ kirjoitti:
salmol kirjoitti:Unohdinko jotain?
Joidenkin museo-BMW:eiden navit näyttää ja puhuu suomea, varoittaa nopeuskameroista ja kartat päivittyy "ilmaiseksi".
Vaimo?
Ei kun tuo on se nopeusvaroitin :lol:
Mulla tuo nopeusvaroitin on oppivaa mallia. Viime kesänä saksan reissulla nopeudenvaroitin alkoi kitistä kun nopeus nousi yli 140 km/h. Parin päivän autobahn ajon jälkeen kitinä alkoi vasta kun nopeus kasvoi yli 200 km/h...
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Oisitpa kuullut kuinka se kitisi F10 M5:lla Saksan autobaanalla :) saakelin nykytekniikka...
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Hiace kirjoitti:Oisitpa kuullut kuinka se kitisi F10 M5:lla Saksan autobaanalla :) saakelin nykytekniikka...
Minulla sama laite alkoi kiljumaan vasta kun vauhtia oli jonnin verran kolmattasataa ja toisessa kädessä videokamera, jolla kuvasin vauhtia. Autona lastutettu D5 Göteborgin Popeda.... :tong:
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

Ricracing kirjoitti:Ei BMW Group Suomi ole tätä keskustelua ihan olankohottamisella ottanut. Eikä uusi konfi korvaa vanhoja.

Frank H. Mitkä tiedot olivat mulla tiedossa joista myyjä kertoi? Älä laita sanoja mun suuhun, please.
Arvoisa Ricracing,

Jos ymmärsit kommenttini, kuten sen olin tarkoittanut, kyse oli sinun kantasi puolustamisesta. Tottakai Suomessa voi olla automyyjiä, jotka eivät muista tärkeitä yksityiskohtia kertoa. On myös asioita, joissa myyjä oikeasti vahingossa jättää kertomatta asiakkaan mielestä tärkeitä asioita. Myyjä ei aina osaa lukea asiakkaan ajatuksia.

MUTTA: Minulla on tärkeää asiaa.

BMW Professional navigaattorit uusitaan lähitulevaisuudessa täydellisesti. Uusi laite tulee olemaan edelleen kiinteä laite, jossa on nettiyhteyden avulla toimivat päivitykset.

Kuten olen aiemmissa kommenteissani ennustanut, kiinteä autonavigointi kohtaa nyt suurimman muutoksensa sitten lanseerauksen.

Ricracingin vaatimus saattaa tässä valossa toteutua. Uskoisin, että kun uuden sukupolven navit tulevat, vanhojen päivityksiä aletaan jakamaan ilmaiseksi. Ainakin asiakastyytyväisyyden ja merkkiuskollisuuden kannalta se olisi viisas teko.

Tässä virallinen Press release huhtikuulta 2014 kun vähän surffaa netissä. Hassua, ettei Ricracing ole sitä lukenut. Kas tässä:

https://www.press.bmwgroup.com/global/p ... node__5238" onclick="window.open(this.href);return false;
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Ohessa päätös asialle

http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/k ... 51908.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Asian ydin:

Lautakunta toteaa, että ostajalla on perusteltua aihetta edellyttää, että Suomessa myytävän auton monitoiminäyttöön / informaatiokeskukseen on saatavissa suomenkielinen teksti. Jos näin ei ole, tällaisesta seikasta tulee kertoa ostajalle selkeällä tavalla ennen kaupan päättämistä. Mittariston, ajotietokoneen tai monitoiminäytön rajallinen kielivalikoima tai se, ettei suomenkielinen teksti ole käytettävissä, ei ole tavallisen autonkäyttäjän yleisen tietämyksen piiriin kuuluva seikka, eikä Suomessa autoa ostavalta voida edellyttää muiden kielten kuin suomen hallitsemista. Jos auton monitoiminäytön / informaatiojärjestelmän käyttökielet ovat muut kuin suomi, tämä voi haitata tai rajoittaa kyseisen järjestelmän käy-tettävyyttä, mikä voi vaikuttaa myös auton turvalliseen käyttämiseen.

Siis selkokielellä:
Olis hienoo jos kielivalinnoista löytyis suomi, mutta se ei ole pakollista.
Jos suomi puuttuu on siitä mainittava ostajalle.
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

Uusi F31 menee tuotantoon ensiviikolla ja kieliversiona näkyi olevan suomi.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

arriv kirjoitti:Uusi F31 menee tuotantoon ensiviikolla ja kieliversiona näkyi olevan suomi.
Mikä koodi ?

Mulla lukee X4 tilauksessa koodi: 853 kieliversio englanti.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Vai onko vain "on-board literature" suomeksi?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

salmol kirjoitti:Tämä on hieno ketju. 61 viestiä ja parin ensimmäisen viestin jälkeen ei ole tullut uutta tietoa. Yritän nyt tiivistää koko ketjun tähän viestiin:- Jonkun mielestä navin pitäisi puhua suomea ja karttojen päivittyä ilmaiseksi- Jonkun mielestä navin ei tarvitse puhua suomea eikä karttojen päivittyä ilmaiseksi- Joidenkin automerkkien navit puhuvat suomea ja päivittyvät ilmaiseksi- BMW:n navi ei puhu suomea eikä kartat päivity ilmaiseksiUnohdinko jotain?
Kuten tuossa edellä sanoin, kannattaisi lukea tehtaan tiedote huhtikuulta 2014. Professional Navigaattorin päivitys muuttuu maksuttomaksi "next generation"-laitteissa. Kannattaa miettiä tarkkaan, tilaako 3000 euron varusteen nyt, joka voi ensi vuonna tuntua samalta kuin Nokia N95. Ihmettelen kovasti, ettei kukaan muu kuin minä ole tuohon tiedotteeseen kiinnittänyt mitään huomiota.

Linkki tiedotteeseen löytyy vähän ylempää...

Tiedote ei kerro, milloin uutuus menee tuotantoon, mutta luulisin ajankohdan olevan jo lähellä.

Sinänsä ymmärrän nimimerkki "salmolin" nillityksen tämän viestiketjun tasosta, mutta minusta "next gen navi" on merkittävimpiä varusteuudistuksia vähään aikaan.
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

Turbo kirjoitti:
arriv kirjoitti:Uusi F31 menee tuotantoon ensiviikolla ja kieliversiona näkyi olevan suomi.
Mikä koodi ?

Mulla lukee X4 tilauksessa koodi: 853 kieliversio englanti.
En muista koodia, mutta tilausjärjestelmässä näkyi olevan
language version finnish ?
Varustetulosteessa sitä ei näy ollenkaan, eikä paljon muutakaan!
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

arriv kirjoitti:
Turbo kirjoitti:
arriv kirjoitti:Uusi F31 menee tuotantoon ensiviikolla ja kieliversiona näkyi olevan suomi.
Mikä koodi ?

Mulla lukee X4 tilauksessa koodi: 853 kieliversio englanti.
En muista koodia, mutta tilausjärjestelmässä näkyi olevan
language version finnish ?
Varustetulosteessa sitä ei näy ollenkaan, eikä paljon muutakaan!
Saitko myyjältä tehtaan järjestelmästä vahvistuksen ? Siitä ilmenee varuste koodit, tuotantoviikko jne. tiedot.

Minulle myyjä sellaisen lähetti, jolla vahvistetaan, että myyjä ja asiakas ovat listanneet oikeat varusteet.

Saisitko pyydettyä sellaisen ? Siitä selviäisi myös tuo kieli koodi.
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

Turbo kirjoitti: Saitko myyjältä tehtaan järjestelmästä vahvistuksen ? Siitä ilmenee varuste koodit, tuotantoviikko jne. tiedot.

Minulle myyjä sellaisen lähetti, jolla vahvistetaan, että myyjä ja asiakas ovat listanneet oikeat varusteet.

Saisitko pyydettyä sellaisen ? Siitä selviäisi myös tuo kieli koodi.
En saanut, koitan saada sellaisen käsiini. Sain vain printin missä näkyi hinta ja
osa varusteista.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Frank H kirjoitti:
salmol kirjoitti:Professional Navigaattorin päivitys muuttuu maksuttomaksi "next generation"-laitteissa.
Sinänsä ymmärrän nimimerkki "salmolin" nillityksen tämän viestiketjun tasosta, mutta minusta "next gen navi" on merkittävimpiä varusteuudistuksia vähään aikaan.
T'ätä nykyistä touch padilla varustettua uutta idriveä navia mainostettiin next generation-navina. Onko nyt siis jälleen kyseessä uusi tuote, vai puhutaanko tässä samasta navista, joka löytyy mallivuoden 2014 autoista? Uuden idriven mukanahan myös navigaattori päivittyi. Tuossa pari kuukautta vanhassa bmw press releasessa oleva navi näyttää ihan samalta kuin tämä nykyinen.

https://www.press.bmwgroup.com/global/p ... node__5238" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bmwnavigation.co.uk/wp-content/u ... -20121.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaikea kuvitella, että näin nopeasti tulisi uusi navi kun tuo nykyinen tuli juuri vasta myyntiin.
Viimeksi muokannut El_Ucca, 29 Kesä 2014, 14:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Mietin samaa kuin El_Ucca. Mun mielestä tuossa tiedotteessa puhutaan seuraavasta navisukupolvesta joka julkaistaan joskus tulevaisuudessa, ei kuitenkaan lähiaikoina. CCC ja CIC oli molemmat tuotannossa noin 5 vuotta, nykyinen NBT on ollut vasta reilut 1,5v.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Böntti kirjoitti:Mietin samaa kuin El_Ucca. Mun mielestä tuossa tiedotteessa puhutaan seuraavasta navisukupolvesta joka julkaistaan joskus tulevaisuudessa, ei kuitenkaan lähiaikoina.
Itse tulkitsisin tuon niin, että kyseessä on vain lisäominaisuuden lisääminen jo olemassa olevaan navin.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Vastaa Viestiin