Terve,
Ongelmana (-09) on, että tärinä alkaa yli satasen nopeudessa, mielestäni etupäässä. Ei tunnu kuitenkaan ratissa. Kärsin rengasrikon ja jouduin ajamaan vararenkaalla n. 50 km. Vaihdatin taakse molemmat renkaat. Missä voisi olla vika? Auto minulle uusi ja en tiedä ihan tarkkaan kauanko ollut pois ajosta ennen ostoa. Kiitos vastauksista.
X5 tärisee yli 100 kmh
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
Vanne ottanu osumaa?
Saattaahan tuo olla yksinkertaisesti myös renkaat epätasapainossa kun kerran takarenkaat on vaihdettu, käy rengaskaupassa kertomassa heilumisesta. Pystyheittoakin saattaa olla.
Mulla oli kerran 40 km alla wanlit ja auto heilu vaikka pystyheitotkin mallattiin kohdilleen. Tasapainossa olivat mutta auto vapisi aivan kuin olisi ollut vanne solmussa. Ostin piheyksissäni kun oli auto menossa vaihtoon, no vaihtuivat testilenkin jälkeen misukoihin ja ei tutissu enää.
Saattaahan tuo olla yksinkertaisesti myös renkaat epätasapainossa kun kerran takarenkaat on vaihdettu, käy rengaskaupassa kertomassa heilumisesta. Pystyheittoakin saattaa olla.
Mulla oli kerran 40 km alla wanlit ja auto heilu vaikka pystyheitotkin mallattiin kohdilleen. Tasapainossa olivat mutta auto vapisi aivan kuin olisi ollut vanne solmussa. Ostin piheyksissäni kun oli auto menossa vaihtoon, no vaihtuivat testilenkin jälkeen misukoihin ja ei tutissu enää.
Viimeksi muokannut Kynäkauppias, 25 Touko 2014, 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renkaiden tasapainoitus pielessä? Tai jotain moskaa jäänyt navan ja vanteen väliin, renkaat irti, navan putsaus ja raspaus mönjästä, renkaat takaisin alle.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Yleensä renkaiden epätasapainon huomaa parhaiten n. 90 km/h nopeudessa. Mutta kun vika ei tunnu ratissa niin uudet takarenkaat voivat olla vikana.
Toivottavasti vika löytyy sieltä.
Toivottavasti vika löytyy sieltä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
.
Sopii todellakin toivoa näin , sillä jos vikaa ei löydy renkaista/vanteista tärinää tuskin saa millään pois. 35 vuotisen autoilu uran aikana näitä tärinäongelmia on eri autoissa tullut eteen , ja voisin väittää , että jos kunnon tasapainotus ja pystyheitto tapauksissa renkaan/vanteen vaihtaminen ei poista tärinää , ei auta kuin auton vaihto. Tukivarsia , niveliä ym saa vaihtaa ja pyöränkulmia hieroa vaikka maailman tappiin ja tärinä pysyy.Ricracing kirjoitti:Yleensä renkaiden epätasapainon huomaa parhaiten n. 90 km/h nopeudessa. Mutta kun vika ei tunnu ratissa niin uudet takarenkaat voivat olla vikana.
Toivottavasti vika löytyy sieltä.
Onko nuo kunnon tasapainotukset sisältänyt myös Hunter Road Force -laitteella ammattitaitoisesti tehdyn ja laitteen kaikki mahdollisuudet hyödyntävän tasapainotuksen? Voi toki olla mahdoton yhtälö Suomesta löytää...melperri kirjoitti:35 vuotisen autoilu uran aikana näitä tärinäongelmia on eri autoissa tullut eteen , ja voisin väittää , että jos kunnon tasapainotus ja pystyheitto tapauksissa renkaan/vanteen vaihtaminen ei poista tärinää , ei auta kuin auton vaihto.
Tuskin on , ja tässä se ongelman ydin lieneekin. Tasapainotus on varmaan yleensä vähän mitä sattuu. Joskus osuu kohdalleen , joskus ei. Jos joku tietää pääkaupunkiseudulla firman , jossa tasapainotus saadaan tarkalleen kohdalleen , saa minusta heti asiakkaan. Ihan sama mitä maksaa. Ómassa e70:kin on nyt keväällä ilmennyt hienoinen allottain tuleva tärinä alkaen n 115kmh nopeudesta. On selvää , että oire tulee lievästä epätasapainosta tai pystyheitosta , mutta niin lievästä , että sitä tuskin normiliikkesssä saadaan kuntoon.TJJ kirjoitti:Onko nuo kunnon tasapainotukset sisältänyt myös Hunter Road Force -laitteella ammattitaitoisesti tehdyn ja laitteen kaikki mahdollisuudet hyödyntävän tasapainotuksen? Voi toki olla mahdoton yhtälö Suomesta löytää...melperri kirjoitti:35 vuotisen autoilu uran aikana näitä tärinäongelmia on eri autoissa tullut eteen , ja voisin väittää , että jos kunnon tasapainotus ja pystyheitto tapauksissa renkaan/vanteen vaihtaminen ei poista tärinää , ei auta kuin auton vaihto.
No niin , löytyi 15-20g heitto etupyöristä. Nyt kulkee kuin pöydällä. Voi vain ihmetellä , miten tasapainotus voi itsekseen hävitä , vaikka painoja ei ollut irronnut , eikä vanteet kolhiutuneet. Ehkäpä renkaan asettuminen vanteelle muuttuu vielä ensiasennus tasapainotuksen jälkeen ja se yhdessä kulumisen kanssa sitten muuttaa tilannetta.melperri kirjoitti:Tuskin on , ja tässä se ongelman ydin lieneekin. Tasapainotus on varmaan yleensä vähän mitä sattuu. Joskus osuu kohdalleen , joskus ei. Jos joku tietää pääkaupunkiseudulla firman , jossa tasapainotus saadaan tarkalleen kohdalleen , saa minusta heti asiakkaan. Ihan sama mitä maksaa. Ómassa e70:kin on nyt keväällä ilmennyt hienoinen allottain tuleva tärinä alkaen n 115kmh nopeudesta. On selvää , että oire tulee lievästä epätasapainosta tai pystyheitosta , mutta niin lievästä , että sitä tuskin normiliikkesssä saadaan kuntoon.TJJ kirjoitti:Onko nuo kunnon tasapainotukset sisältänyt myös Hunter Road Force -laitteella ammattitaitoisesti tehdyn ja laitteen kaikki mahdollisuudet hyödyntävän tasapainotuksen? Voi toki olla mahdoton yhtälö Suomesta löytää...melperri kirjoitti:35 vuotisen autoilu uran aikana näitä tärinäongelmia on eri autoissa tullut eteen , ja voisin väittää , että jos kunnon tasapainotus ja pystyheitto tapauksissa renkaan/vanteen vaihtaminen ei poista tärinää , ei auta kuin auton vaihto.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Renkaathan ei ole vanteessa mitenkään kiinni, pelkkä kitka pitää paikallaan. No, aika lujaa kuitenkin. Juuri allelaiton jälkeen, autolla pitäisi ajaa varovasti jonkun aikaa, koska se asennusrasva voi vielä vähentää tuota kitkaa ja rengas pyörähtää hieman vanteella Periaatteessahan todella kova jarrutuskin voisi siirtää rengasta vanteella.melperri kirjoitti: No niin , löytyi 15-20g heitto etupyöristä. Nyt kulkee kuin pöydällä. Voi vain ihmetellä , miten tasapainotus voi itsekseen hävitä , vaikka painoja ei ollut irronnut , eikä vanteet kolhiutuneet. Ehkäpä renkaan asettuminen vanteelle muuttuu vielä ensiasennus tasapainotuksen jälkeen ja se yhdessä kulumisen kanssa sitten muuttaa tilannetta.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Nyt kyllä kiinnostais perustelut tähän (epäuskoon siis).Herra47 kirjoitti:En usko.jaki kirjoitti:Periaatteessahan todella kova jarrutuskin voisi siirtää rengasta vanteella.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Ilmeisesti olet ihan tosissasi liikkeellä . (irroitin viimeisen lauseen siinä ajatuksessa että rengasrasva on jo kuivaa sekä vanne ja rengas "oikeita")Böntti kirjoitti:Nyt kyllä kiinnostais perustelut tähän (epäuskoon siis).Herra47 kirjoitti:En usko.jaki kirjoitti:Periaatteessahan todella kova jarrutuskin voisi siirtää rengasta vanteella.
Pistetään sitten trolli pyörimään.
http://www.btcf.fi/forum/archive/index. ... 99874.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ku vitsillä kyselen. Tässä nimenomaan puhuttiin just vaihdetusta kumista.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Olihan se mainittu juuri siinä viestissä mitä Herra47 lainasi, mutta vaikeata tuo luetun ymmärtäminen on, ei käy kiistäminen.Böntti kirjoitti: Ei ku vitsillä kyselen. Tässä nimenomaan puhuttiin just vaihdetusta kumista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Lopputulos kuitenkin se, että rengas tosiaankin voi vanteella hieman liikkua. Itse en ole todellakaan mikään asiantuntija, ehkä max 15 rengassarjaa olen vanteelle laittanut ja ihmeen letkuja jotkut renkaat kyllä on. En ihmettelisi, vaikka ns kuivakin rengas voisi jossakin tapauksessa hieman siirtyä vanteella. Paljoahan ei tarvitsekaan, kun jo alkaa vipattamaan.
Ehkä noita rasvojakin on useammanlaista sorttia, ja jotkut, vaikka ha- renkaille tarkoitettujaa olisikin, eivät kuivu heti. Tuossakin olen pari erilaista rasvaa (saippuaa) huomannut. Toinen kuivui ennen kun edes sai vanteelle laitettua (ehkä asentajaakin ei maailman ripein ollut...) toinen oli kyllä vielä liukas/märkä allelaitonkin jälkeen.
Ehkä noita rasvojakin on useammanlaista sorttia, ja jotkut, vaikka ha- renkaille tarkoitettujaa olisikin, eivät kuivu heti. Tuossakin olen pari erilaista rasvaa (saippuaa) huomannut. Toinen kuivui ennen kun edes sai vanteelle laitettua (ehkä asentajaakin ei maailman ripein ollut...) toinen oli kyllä vielä liukas/märkä allelaitonkin jälkeen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Ei se kuiva rengas kyllä pyörähdä milliäkään jos vanne ja sen päälle asennettu rengas on oikeita tyypeiltään. Enkä ole ikinä kuullut juuri laitetunkaan em rengas-vanne yhdistelmän pyörähtäneen.
Kuten linkissä oli, lakatut jne. ja kiinakumit on oma lukunsa.
Näihin raskaan kaluston rasvoihin sellainen satu omasta takaa että aikanaan Michelinillä töissä ollessani tuli useampi sata jollei tuhat kuorma-auton rengasta ylitöinä asennettua vanteelle....ilman mitään rasvoja ne 1986 laitettiin vanteelle ja käsipelillä ilman koneita, mutta alle 90kg miehiä ei ylitöissä näkynyt.
Kuten linkissä oli, lakatut jne. ja kiinakumit on oma lukunsa.
Näihin raskaan kaluston rasvoihin sellainen satu omasta takaa että aikanaan Michelinillä töissä ollessani tuli useampi sata jollei tuhat kuorma-auton rengasta ylitöinä asennettua vanteelle....ilman mitään rasvoja ne 1986 laitettiin vanteelle ja käsipelillä ilman koneita, mutta alle 90kg miehiä ei ylitöissä näkynyt.
Kyllä se on ihan faktaa,että nykyiset silica-pitoisen rengasseoksen renkaat voi liikkua vanteella.Jopa kuivana.Suosittelen epäilijöiden tekemään renkaaseen kohdistusmerkin venttiilin kohdalle.Saattaa tehokkaammalla autolla kunnon kiihdytykseesä vetävät renkaat liikkua.Tai jopa "paniikkijarrutuksessa" kuivalla abseista huolimatta.Toki rengasmerkeillä on tässäkin eroja.Tähän renkaan "pyörimiseen" vanteella vaikuttaa toki moni muukin muuttuja,kuten renkaiden koko ja rengaspaineet yms.Sekä itse auto,missä renkaat on ja ajotapa.Mutta pointti on kuitenkin se,että varmasti VOI pyöriä.Ei siis ole varmaa,että kaikki renkaat pyörisi vanteillaan,mutta se ei todellakaan ole mahdotonta.
Hieno sana silikonille, ei siinä mitään. Vielä hienompi perustelu eikä siinäkään mitään. Tämä kaikki on kyllä jo todettu tässä kirjoittelussa, sekin että voi pyörähtää...niissä pilipalivanteissa ne pilipalikumit. Mutta merkkirengas ja vanne ei päästä pyörähdyksiä tapahtumaan millin vertaa, eli niiden joilla on em rengas/vanne yhdistelmä ei tarvitse merkkejä rustailla vaikka tehoa olisi +1000hv/1000nm.Heguli31 kirjoitti:Kyllä se on ihan faktaa,että nykyiset silica-pitoisen rengasseoksen renkaat voi liikkua vanteella.Jopa kuivana.Suosittelen epäilijöiden tekemään renkaaseen kohdistusmerkin venttiilin kohdalle.Saattaa tehokkaammalla autolla kunnon kiihdytykseesä vetävät renkaat liikkua.Tai jopa "paniikkijarrutuksessa" kuivalla abseista huolimatta.Toki rengasmerkeillä on tässäkin eroja.Tähän renkaan "pyörimiseen" vanteella vaikuttaa toki moni muukin muuttuja,kuten renkaiden koko ja rengaspaineet yms.Sekä itse auto,missä renkaat on ja ajotapa.Mutta pointti on kuitenkin se,että varmasti VOI pyöriä.Ei siis ole varmaa,että kaikki renkaat pyörisi vanteillaan,mutta se ei todellakaan ole mahdotonta.
Ihan täyttä tuubaa.Herra47 kirjoitti:Mutta merkkirengas ja vanne ei päästä pyörähdyksiä tapahtumaan millin vertaa, eli niiden joilla on em rengas/vanne yhdistelmä ei tarvitse merkkejä rustailla vaikka tehoa olisi +1000hv/1000nm.
Vähän menee ohi aiheen, mutta moottoripyörissä varsinkin ratahommissa saa olla tarkkana noiden kumien "pyörähtämisten" kanssa. Joskus muistaakseni oli eturengas pyörähtänyt melkein puolikierrosta... Oli pyörä aika vmäinen ajaa :/