Valokuvaus-ketju

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
nk_user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 16:04
Auto: 4-sarjan Coupé

Tässä hieman manipuloitua kuvaa vuosien varrelta...

Ensin mallia konsernin tuotteista viime vuosikymmeneltä. Mini on kyllä yksi hauskimpia ajettavia eli siihen sopii lause "Freude am Fahren".
BMW ja Mini.jpg
BMW ja Mini.jpg (332.36 KiB) Katsottu 15422 kertaa
Sitten harha-askel vieraisiin parin vuoden takaa. Ehdottomasti pikkuvikaisin autoni eli lienee ollut ns. maanantaikappale.
MB 350.jpg
MB 350.jpg (240.91 KiB) Katsottu 15422 kertaa
Molemmat kuvat ovat ns. perusräpsyjä, joita on vain hieman käsitelty itse kohteen esiin tuomiseksi.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

puttimo kirjoitti: Kuvaajat vois myös laittaa vähän tietoja millä vehkellä kuvat otettu :)
Mielestäni tämä ei ole tarpeellista.

Myös kuvaajan oma vähättely tyyliin: "tämä nyt vain on kännykällä otettu kuva" on turhaa. Kuva voi olla kaunis ja hyvä riippumatta siitä millä se on otettu.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Samiaal kirjoitti:Tässä Suomen Urheiluautoilijoiden järjestämästä tapahtumasta Vanajanlinnalta 31.8 pari kuvaa.

Kuva
OT mutta pakko kommentoida, että tuollainen T16 myytiin juuri Lontoolaisessa huutokaupassa noin 170k GBP:n hintaan (en jaksa tarkistaa tarkkaa hintaa, joten tuossa saattaa olla heittoa +/- 10k).
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Pokkuksella hieno autokaksikko, mutta kuvissa on vinjetointia niin rajusti että olo on vähän kuin katselisi avaimenreiän läpi. :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Isoa osaa kuvia leimaa liika editointi. Nuo aaltosen kuvat ovat ainoat luonnolliset, kaikki muut liikaa editoituja. Hyvä editointi tehdään niin että editointi ei näy vaan että siinä korjataan kuvan virheet, nyt ne pääsääntöisesti tehdään editoinnissa. Ei noin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
pokkus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

salmol kirjoitti:Isoa osaa kuvia leimaa liika editointi. Nuo aaltosen kuvat ovat ainoat luonnolliset, kaikki muut liikaa editoituja. Hyvä editointi tehdään niin että editointi ei näy vaan että siinä korjataan kuvan virheet, nyt ne pääsääntöisesti tehdään editoinnissa. Ei noin.
Omissa kuvissa ei ole mitään muuta muokkauksia kuin rajaus ja vinjetöinti. Muuten suoraan kamerasta.
Autotallini: 2013 BMW X3 35i xDrive M-sport
Autojeni kulutuksen seurantaa: Fuelly
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

pokkus kirjoitti:
salmol kirjoitti:Isoa osaa kuvia leimaa liika editointi. Nuo aaltosen kuvat ovat ainoat luonnolliset, kaikki muut liikaa editoituja. Hyvä editointi tehdään niin että editointi ei näy vaan että siinä korjataan kuvan virheet, nyt ne pääsääntöisesti tehdään editoinnissa. Ei noin.
Omissa kuvissa ei ole mitään muuta muokkauksia kuin rajaus ja vinjetöinti. Muuten suoraan kamerasta.
Ok. Ehkä olisi pitänyt säätää ainakin valkotasapainoa ja valoitusta, sekä varoa punaista taivasta ja vähentää tai välttää vinjetöintiä. Kuva on selkeästi alivaloittunut. Voi johtua kameran automatiikasta joka on mennyt sekaisin valkoisesta autosta. Nyt ei selviä mihin vuorokaudenaikaan kuvat otettu ja huomio liikaa väärissä kohdissa. Ei täysin selvää onko pilvinen vai aurinkoinen päivä. Mustang on lähes tunnistamaton tuossa ja jos tarkoitus oli tuoda autot esiin, niin vain bemu tuli esiin. Kuva on myös epäterävä ja rakeinen, tosin heikko ympäröivä valo on voinut haitata kameran automatiikkaa, tämän takia kamerassa tulee käyttää manuaaliasetuksia. Nyt ei tietoa mitä on käytetty, manuaalia vai automaattia ja mitä asetuksia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Samiaal
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Elo 2014, 23:51

salmol kirjoitti:Isoa osaa kuvia leimaa liika editointi. Nuo aaltosen kuvat ovat ainoat luonnolliset, kaikki muut liikaa editoituja. Hyvä editointi tehdään niin että editointi ei näy vaan että siinä korjataan kuvan virheet, nyt ne pääsääntöisesti tehdään editoinnissa. Ei noin.
Kiitos palautteesta.
Tosta Peugeot-Renault kuvasta sen verran, että tuohan oli pahin mahdollinen yhtälö kuvata. Aurinkoinen keli, yläpuolella pahasti varjostavat puut, jotka tuovat tilkkutäkki-ilmiön peltiin. Lisäksi toinen autoista oli tumma ja toinen valkoinen. Riippuen kumpaan tarkennat, sen tuloksen kameralle saat.

Valokuvauksesta sen verran, että koskaan sitä ei tarpeeksi osaa. Aina oppii uutta vaikka teoria kirjat luksi läpi kannesta kanteen; sen oppii vaan tekemällä ja kokeilemalla ja kiroilemalla kun asiat eivät menneet niin kuin piti.
Aikoinaan EFHK:lla luulin kuvanneeni pirun hienoja kuvia. Mutta kotona karu totuus selvisi. Valotusmittari oli unohtunut +2:seen, joten aivan kaikki lähes 200 kuvaa olivat siltä osin sillä siisti.
Tottakai itseensä pitää luottaa, mutta aina pitää muistaa perusasiat tarkistaa ja stekata vielä kerran, etenkin jos kuvauskohde on ainutkertainen mahdollisuus ikuistaa.

Isolla aukolla, riippuen objektiivista tietenkin kohteen saa erottumaan taustasta. Suljinaikaa kannattaa pitää silmällä; liian hidas niin homma menee puihin, ellei sitä sitten ihan haeta ns. bannausta. Riippuu tietenkin mitä kuvaa ja millasesta kulmasta. Itse olen viime aikoina käyttänyt isoa aukkoa nimenomaan kohteen esille tuomiseen taustasta, onnistuessaan kuva on aito; ei käsitelty millään tavalla ja toisinaan niin että ei kuvalle tarvitse tehdä juuri mitään perus säätöä kummempaa.

Itselläni tuo ilmailukuvaus-tausta tuo jo itsessään sen perussäännön, että kuva on sellanen kun se on kamerassa otettuna. Perussäädöt tehdään, valotus, terävöitys, värit, kontrasti MIKÄLI tarpeen. Mutta mitään taustalle, tai muuten vaan kikkailua taustan ym. kohdalla en suostu enkä halua tehdä. Esimerkiksi tässä kuvassa en ole tehnyt mitään taustalle, pieniä asioita vaan hionut joita ylempänä mainitsin.
Kuva

Tämä on tietenkin niin mielipidekysymyksiä, että miten nää asiat pitää tehdä.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

salmol kirjoitti:Isoa osaa kuvia leimaa liika editointi. Nuo aaltosen kuvat ovat ainoat luonnolliset, kaikki muut liikaa editoituja. Hyvä editointi tehdään niin että editointi ei näy vaan että siinä korjataan kuvan virheet, nyt ne pääsääntöisesti tehdään editoinnissa. Ei noin.
Omat kuvani on editoitu Paintilla, eli toisessa muokkasin etukilpeä ja tein resize, toiseeen vain resize.

Noh, liika on toki liikaa :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ludwig kirjoitti:
salmol kirjoitti:Isoa osaa kuvia leimaa liika editointi. Nuo aaltosen kuvat ovat ainoat luonnolliset, kaikki muut liikaa editoituja. Hyvä editointi tehdään niin että editointi ei näy vaan että siinä korjataan kuvan virheet, nyt ne pääsääntöisesti tehdään editoinnissa. Ei noin.
Omat kuvani on editoitu Paintilla, eli toisessa muokkasin etukilpeä ja tein resize, toiseeen vain resize. Noh, liika on toki liikaa :)
Sinun kuvassa ei ole mitään kovin erityistä sanottavaa, siinä on mukavasti liikettä ja menoa. Ehkä se että se ei ole terävä oikein mistään kohdin, on sellainen mikä ei istu minun silmääni.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

salmol kirjoitti: Sinun kuvassa ei ole mitään kovin erityistä sanottavaa, siinä on mukavasti liikettä ja menoa. Ehkä se että se ei ole terävä oikein mistään kohdin, on sellainen mikä ei istu minun silmääni.
Totta. Terävyysalue on vain suunnilleen peilin kohdalla ja se on lyhyt. Minulla on täysin teräviäkin kuvia tuolta, mutta niissä ei liike oikein välity (muuten kuin lentävänä lumena ja epäterävinä vanteina).

Auton, joka menee läheltä ohi, ja lisäksi kiertyy oman akselinsa ympäri, on hankala saada teräväksi siten, ettei mene liian teräväksi. Toki kaiken liikkeen saa pysätettyä, mutta itse en sellaisesta pidä.

Jos ensi talvena meitä siunattaisiin lumella, voisi tuota taas harjoitella :)

Yksi haaste oli sekin, että nelivedolla lumi pöllysi todella paljon (kuvauspäivänä oli noin -22 astetta), joten kuvan piti onnistua luiston alussa, muuten auto oli jo lumipöllyn seassa näkymättömissä.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Bemarit loppuu kesken, pakko jatkaa tolla nykyisellä.

Kuva

Paikkana Suurpelto, Espoo. On kyllä kuvaava nimi tällä urbaaniksi promenaaditaajamaksi suunnitellulla alueella. Jäätävän kylmä huhtikuinen ilta ja keväisen karu maisema taustalla. Canon S95 jalustalla ja hyvin mieto sävyn säätö päälle.
ex. E63 650i, E88 125i
Samiaal
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Elo 2014, 23:51

Ludwig kirjoitti:
salmol kirjoitti: Sinun kuvassa ei ole mitään kovin erityistä sanottavaa, siinä on mukavasti liikettä ja menoa. Ehkä se että se ei ole terävä oikein mistään kohdin, on sellainen mikä ei istu minun silmääni.
Totta. Terävyysalue on vain suunnilleen peilin kohdalla ja se on lyhyt. Minulla on täysin teräviäkin kuvia tuolta, mutta niissä ei liike oikein välity (muuten kuin lentävänä lumena ja epäterävinä vanteina).

Auton, joka menee läheltä ohi, ja lisäksi kiertyy oman akselinsa ympäri, on hankala saada teräväksi siten, ettei mene liian teräväksi. Toki kaiken liikkeen saa pysätettyä, mutta itse en sellaisesta pidä.

Jos ensi talvena meitä siunattaisiin lumella, voisi tuota taas harjoitella :)

Yksi haaste oli sekin, että nelivedolla lumi pöllysi todella paljon (kuvauspäivänä oli noin -22 astetta), joten kuvan piti onnistua luiston alussa, muuten auto oli jo lumipöllyn seassa näkymättömissä.
Oli pakko penkoa tuo kuva, mistä tässä on kyse. Mun mielestä hauska kuva, tarkotusta vastaava. Vauhtia ja menoa, vaikka ainoa terävä kohta on peili; niin se ei toisaalta häiritse. Mun mielestä tuo kuva on parempi kuin sellainen, jossa olisi liike täysin pysähdyksissä.
Mutta tää on niin tätä, mielipiteitä.
Samiaal
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Elo 2014, 23:51

CLiK kirjoitti:Bemarit loppuu kesken, pakko jatkaa tolla nykyisellä.

Kuva

Paikkana Suurpelto, Espoo. On kyllä kuvaava nimi tällä urbaaniksi promenaaditaajamaksi suunnitellulla alueella. Jäätävän kylmä huhtikuinen ilta ja keväisen karu maisema taustalla. Canon S95 jalustalla ja hyvin mieto sävyn säätö päälle.
Asiallinen kuva väreiltään ja niin ees päin.
Jos saa vinkkiä antaa; kokeiles joskus mennä kauemmas autosta. Sanotaan 20-30m ehkä myötävalon puolelle, laitat jalustalle niin kuin tuossakin kuvassa, säädät aukon niin isoksi kun pystyt. Tosin tossa valossa pitäisi käsivaraltakin onnistua. Mutta zoomia niin paljon kun putkesta irtoaa tai melkeen kaikki. Aukko 5 nurkille ja katsot suljinajan sinne 200-300 nurkille. Lisäksi vielä auton tasolle kamera, niin tuosta saa irti aika mielettömän upean kuvan taustoineen. :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Samiaal kirjoitti:
Ludwig kirjoitti:
salmol kirjoitti: Sinun kuvassa ei ole mitään kovin erityistä sanottavaa, siinä on mukavasti liikettä ja menoa. Ehkä se että se ei ole terävä oikein mistään kohdin, on sellainen mikä ei istu minun silmääni.
Totta. Terävyysalue on vain suunnilleen peilin kohdalla ja se on lyhyt. Minulla on täysin teräviäkin kuvia tuolta, mutta niissä ei liike oikein välity (muuten kuin lentävänä lumena ja epäterävinä vanteina).
Oli pakko penkoa tuo kuva, mistä tässä on kyse. Mun mielestä hauska kuva, tarkotusta vastaava. Vauhtia ja menoa, vaikka ainoa terävä kohta on peili; niin se ei toisaalta häiritse. Mun mielestä tuo kuva on parempi kuin sellainen, jossa olisi liike täysin pysähdyksissä. Mutta tää on niin tätä, mielipiteitä.
Makea tuo olisi ollut jos tausta olisi ollut ihan heilahtamaton sekä terävä ja auto noin liikkeessä. Mutta silloin pitää olla jalusta ja ajastin tai etälaukaisin ettei varmasti tärähdä kun suljin olisi pitänyt laittaa pitkälle suljinajalle.

Isolla aukolla tulee lyhyt syväterävyys, eli ehkä mieluummin pieni aukko, pitkä suljinaika, valotus 0 tai +1, jalusta ja etälaukaisin? Tällä olisi saanut saman terävyyden koko autoon, pitkä suljinajan myötä auton liikkeen sekä tarkan taustan jalustan ja etälaukaisimen avulla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Samiaal
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 25 Elo 2014, 23:51

Näimpä. Tää on tätä näin, mikä mua valokuvauksessa kiehtoo, se lopputulos kun olet miettinyt, pohtinut ja toteuttanut ja lopputlos on sellanen kuin halusit.

Usein ei vaan ole aikaa tai näitä jalustoja mukana. Itse en päiväkuvauksessa kamalasti jalustoja käyttele, luotan siihen että saan sen mitä jostain kohteesta saan ilman mitään taiteellisia yritelmiä ja viritelmiä. Muistuu mieleen erittäin harmaa Helsinki-Vantaa menneiltä vuosilta; A380 ensi vierailu Helsinki-Vantaalla. Keli oli tuolloin todella surkea. Sumuinen, harmaa ja hyvin hämäräkin.

Aukolla jotain 7, suljinaika nippanpappa riittävä ja iso arvot maksimissa se onnistui nippa nappa. JOskus sekin riittää, ilman sen isompia välineitä ja ihmettelyitä. Kuva on otettu hyvin kaukaa; käsivaralta.
OKEI tämä 100-400mm IS USM L Putki on ilmailukuvauksesa mielettömän hyvä, vaikka tarjoaakin vähän valovoimaa, se on silti terävyydeltään loistava. Kallis, mutta jokaisen pennin ja lantin arvoinen putki.

Tässä tuo kuva.
Kuva

Ja joskus, kun kaikki on täydellisesti kohdallaan valon, kelin ja sijainnin myötää ei tarvita kuin vakaa käsi ja oikeat asetukset.
Kuva

Sama pätee myös laivoihin, joissa nopeus on tietenkin ihan eri luokkaa. Mutta sumussakin voi onnistua ilman jalustoja ja kaukolaukasimia.
Kuva

Näillä kuvilla koitan sanoa sitä tänne, että välineitä voi olla vaikka miten paljon. Miten kalliita, ammattilaiskäyttöön tarkotettuja runkoja ja putkia; mutta silti harrastajapohjasella investoinnilla saa aikaan todella hyvää jälkeä.
Kunhan vaan tietää mitä tekee.

Hyvä kuva ei tule kalliista varusteista, vaan tiedosta ja taidosta, johon objektiivilla on suurin vaikutus. Kallista mahdollisesti; etenkin L-putket Canonilla, mutta niiden antama lopputulos on kaiken lantin ja euron arvoinen investointi. Sen tiedän kokemuksesta, kun vaihdoin 70-300 IS USM putken tähän 100-400 IS USM L putkeen, ero oli täysin selvä.

Lähes kaikki autokuvat, mitä kuvat.fi sivuillani olen ottanut; on otettu Canonin 28-135 IS USM putkella, joka on suhteellisen edullinen joka paikan putki. Todella monikäyttöinen ja hyvin edullinen ainakin oli silloin. En tiedä onko tätä enää edes myynnissä, mutta siihen nähden mitä tuo maksoi; todella laatu putki.
Toinen pieni tehosempi putki, mikä mulla on on rungon mukana vuosia sitten tullut Canonin kitti linssi 18-55mm, ilman vakainta ja usm moottoria. LInssikin on vielä käsittääkseni muovia enemmän tai vähemän tuo obtiikka osasto, silti sillä pärjää messuilla heikossa valossa sen mitä voi niissä olosuhteissa toivoa.

Tottakai Lahden 2014 Classic Motor Show oli pakollinen rako Lamborghini fanaatikolle. Aito Lamborghini Miura oli sellanen kohde, jonne kannoin jalustat ja kaukolaukasimet ihan mielelläni. Se oli hyvin tyydyttävää kuvata, kun tiesi 100 varmasti, että näistä tulee juuri sellaisia kuin halusin. Pystyi kokeilemaan isolla ja pienellä aukolla pitkillä valotusajoilla eri lopputuloksia.
Kuva

Kuva

Valokuvaus on todella motivoiva harrastus. Teoriaa voi lukea, mutta kokeilemalla sen oppii ja sillonkin tekee virheitä. Oikeaa täysin oikeaa ja tietynlaista kuvaustyyliä ja kuvien käsittelytyyliä ei ole, jokaiselle jotakin tämä on aina ollut oli kyse autoista tai lentokoneista tai luontokuvista; se on tullut monien eri aiheellisten foorumeitten myötä selväksi.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Samiaal kirjoitti:Jos saa vinkkiä antaa; kokeiles joskus mennä kauemmas autosta. Sanotaan 20-30m ehkä myötävalon puolelle, laitat jalustalle niin kuin tuossakin kuvassa, säädät aukon niin isoksi kun pystyt. Tosin tossa valossa pitäisi käsivaraltakin onnistua. Mutta zoomia niin paljon kun putkesta irtoaa tai melkeen kaikki. Aukko 5 nurkille ja katsot suljinajan sinne 200-300 nurkille. Lisäksi vielä auton tasolle kamera, niin tuosta saa irti aika mielettömän upean kuvan taustoineen. :)
Copy that. Kokeilin kameran ja kuvaajan kykyjen limittejä tuolla mopoautolla.

Tämä on otettu ehkä noin 15-20 metriä pääkohteesta, en muista tarkkaa, tuli ammuttua todella monta kokeilua vaihtelevilla etäisyyksiltä. Aukko on 5. Taustalla oranssi kaivuri on noin 200 metrin päässä, Merihaka ehkä puolen kilometrin päässä. Vasemmalla näkyy siivu Hakaniemenrantaa, jonne täytyy olla about kilometri. Merihaan tornien välistä näkyy Kallion kirkko, joka on jo ties kuinka kaukana. Näkee selvästi, että kenno ja putki on jo äärirajoilla ja syvyysterävyys ei käyttäydy aivan toivotulla tavalla. Tai siis toimii, mutta etäisyyden täytyy olla jo tosi pitkä, että tausta piirtyy halutunlaisena. Tässä kuvassa ja näillä etäisyyksiltä toimii nippa nappa, mutta haastavammissa tilanteissa rajat tulee vastaan. Jäi tarkistamatta kuinka paljon tossa oli polttoväli.

Kuva

Lyhyellä polttovälillä terävyyden hallinta on tolla vehkeellä olennaisesti helpompaa, mutta silloin kuvataan pelkkää close-uppia.

Kuva
ex. E63 650i, E88 125i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Hyvä varsinkin tuo alempi, siinä olisit voinut käyttää isompaa aukkoa, tyyliin 1,5-2,0 niin olisit saanut enemmän epäterävyyttä keulaan ja terävän perän. Eli kaikkien logiikan vastaisesti isommalla aukolla on pienempi arvo kamerassa... Eli kun neuvotaan niin pitää muistaa sanoa että tarkoittaako isolla aukolla fyysisesti isoa aukkoa esim. 2,0 vai isoa aukko-arvoa tyyliin 22.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Jäi mainitsematta, että alemmassa kuvassa aukko on 2,0. Auto on vaan sen verran lyhyt, ettei enempää terävyyseroa saanut tohon mittaan. :mus:
ex. E63 650i, E88 125i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

CLiK kirjoitti:Jäi mainitsematta, että alemmassa kuvassa aukko on 2,0. Auto on vaan sen verran lyhyt, ettei enempää terävyyseroa saanut tohon mittaan. :mus:
Ok, hyvä. Töpö mikä töpö... :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin