Onko täällä kukaan ostanut autoa omalla rahalla !

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Trooper
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Tammi 2015, 19:46

Kaikki autoni, joita on ollut useita, olen ostanut omalla rahalla tai omalla rahalla ja pienellä lainalla. Pieni laina = alle 15ke. Työsuhdeautoa en ole koskaan huolinut vaikka vajaan 20 vuotta sellainen on ollut tarjolla. Alunperin liisarin pitäminen oli liian kallista, kun en aja vuodessa kuin alle 20tkm. Myöhemmin firmat alkoivat painottaa CO2sta siinä määrin, ettei ollut eikä varsinkaan tänään ole tarjolla mitään minkä olisin huolinut.

Auton ostaminen lainarahalla on minusta kuitenkin keskimäärin järkevämpää kuin käteisellä. Ei ole fiksua pitää "uuden bemarin hintaa" tilillä autokauppaa varten. Liikenevä raha kannattaa laittaa tuottamaan. Autossa se harvoin tuottaa. Velkavipu on järkevästi käytettynä kelpo työkalu varallisuuden kasvattamisessa.

Koskaan en ole ajanut alle kuusisylinterisellä BMW:llä. Kerran oli 5-sylinterinen ajossa muutaman vuoden, mutta se oli Ford. Maitoa juon yli litran päivässä.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Mark kirjoitti:Aattelin vaan keskustelujen perusteella ehkä autot ei ole omia, kun kuullostaa ettei ole latiakaan kiinni.
Mielenkiintoinen havainto. Miten tuo ilmenee?

Ymmärrän, että BMW Select-autoista tai varsinkaan työsuhdeautoista ei ihan saman lailla kanneta huolta, mutta kuvittelisin ettei esim. osamaksu vs käteismaksu vaikuta autoon asennoitumiseen - saman verran siinä itse autossa on "kiinni". Bemaristit ovat kuitenkin aika usein autoista innostuneita, joten voisin kuvitella ettei työsuhdeautojakaan välttämättä kaltoin kohdella.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

J1978 kirjoitti:Joten mun autohistorian kautta mun on hyvin vaikea kuvitella tilannetta, jossa ajaisin mielellään yli 4 vanhalla autolla.
Minä taas koen autokaupan, automyyjät ja korjaamot lähtökohtaisesti lähinnä asiakkaan kusettajiksi monilla eri tavoilla, joten minun on hyvin vaikea kuvitella tilannetta jossa ostaisin uuden auton tai korjauttaisin sitä huollossa. Yhden uuden auton ostin, ja nykyistä muutaman kerran merkkihuollossa korjautin, se riitti. Toki varmaan jossain vaiheessa korjausinto/jaksaminen loppuu ja sitten ostan uuden Toyotan...
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ei pidä ymmärtää, että rahoituksessa on mitään väärää. Ja isoissa hankinnoissa siihen on pakko tietysti turvautua. Mutta silti mielenkiintoista miten eri ihmiset näkevät sen soveltuvan ja missä mittakaavassa.
J1978 kirjoitti: Miksi sitten olen joskus ostanut auton pankkilainalla tai liikkeen velkarahalla? No siksi, kun mun palkka ei todellakaan ole bruttona kuin noin 2500 € per kk.
Nollasta on lähdetty... silloin kun ostin ensimmäisen auton vuonna 1999 (opintojen loppuvaiheessa) olin säästänyt siihen opiskeluajan kaikki tulot jotka sain syrjään. Tulot oli silloin 12000 mk / kk brutto. Pistin säästöt jonoon ja rahat riitti Ford Focus 1.8l 115hv Trend-varustetason kamppeeseen :cools: Vaihtoehtona oli Opel Astra mutta myyjä ei uskonut mun olevani tosissaan ostamassa sitä niin kävelin viereiseen kauppaan ja ajoin pois.
Keski-ikä lienee tän saitin uusilla bemareilla ajavilla lähempänä viittäkymppiä.
37
Suurimmalla osalla tän maan kansalaisista on vaan sellaiset palkat ja niiden vastapainona sellaiset menot, että auto on joko aina tai edes joskus pakko ostaa velaksi. En näe siinä mitään hävettävää, jos asioita on jonkun pakko ostaa velaksi, oli se velan kohde sitten auto, talo tai jotain muuta.
Ei tietenkään ole mitään hävettävää. Jokaisella oikeus toimia kuten parhaaksi näkee ja kokee. Ja kokonaisuus ratkaisee. Off topic: Ei ne tulot - vaan ne menot. Ihan mielenkiintoinen aihe tämä rahoituksen käyttäminen ja miten siihen suhtaudutaan. Tein jo opiskeluaikana selväksi sen miten omaa talouttani rakennan ja se on kyllä toiminut loistavasti. Raakaa, kurinalaista ja periatteita noudattaen - mutta tehokasta. Eikä tarvita suuria tuloja. Vaatii omansa päästä aallon päälle mutta on mukavampi surffata aallon harjalla kun siellä missä se kaatuu niskaan.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Silloin kun tätä viimeisintä autonvaihtoa suunnittelin, niin erään toista merkkiä edustavan automyyjän kanssa oli juttua, että autonostajissa on periaatteessa kahta tai kolmea eri koulukuntaa. Eli niitä, jotka ei jaksa pitää edes vuotta samaa autoa ja niitä, jotka vaihtaa suht siedettävällä välirahalla 2-3v välein uuteen tai vähän käytettyyn ja niitä, jotka pitää autoaan hamaan tappiin saakka, jolloin lopulta autosta ei ole jäljellä kuin ns. käyttöarvo. Sitten vaihtavat sen johonkin uuteen tai uudempaan, mutta silloin pitää olla sitten sitä pätäkkääkin jäänyt säästöön reilumminn ja etenkin silloin, jos uuteen vaihtavat.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

TJJ kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Joten mun autohistorian kautta mun on hyvin vaikea kuvitella tilannetta, jossa ajaisin mielellään yli 4 vanhalla autolla.
Minä taas koen autokaupan, automyyjät ja korjaamot lähtökohtaisesti lähinnä asiakkaan kusettajiksi monilla eri tavoilla, joten minun on hyvin vaikea kuvitella tilannetta jossa ostaisin uuden auton tai korjauttaisin sitä huollossa. Yhden uuden auton ostin, ja nykyistä muutaman kerran merkkihuollossa korjautin, se riitti. Toki varmaan jossain vaiheessa korjausinto/jaksaminen loppuu ja sitten ostan uuden Toyotan...
Uusien autojen automyyjä olisi siinä mielessä mun unelma-ammatti, että siinä saisi ajaa aina uudella autolla ja automallit vaihtuisi aika-ajoin toisenlaisiin.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Ei ole tullut rahoitusta käytettyä, mutta ei yllä hinnaltaa tuohon 50k€.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

phuksi kirjoitti:
Keski-ikä lienee tän saitin uusilla bemareilla ajavilla lähempänä viittäkymppiä.
37
35.

Oli muuten ensimmäinen kokonaan uusi tilauksesta ostettu auto meidän perheelle. Aiemmin oli uudehko vähän käytetty ja sitä ennen vanhoja louskuja. Yhteenkään ei velkaa käytetty tosin.

Aikanaan vannoin, etten koskaan uutta osta, mutta oli se aika huumaava tunne tilata ja ostaa se uusi. Joka on nyt ollut ensikilometreistä lähtien vain meillä, tiedämme tasan miten sillä on ajettu ja mistä mikäkin naarmu/lommo on tullut.

Kohta tuleekin jo ensimmäinen katsastus eteen, vähän jo jännittää.
Mark
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 30 Syys 2014, 15:19

Hieno mies tää " Phuksi ". Noin ne rahat autoon -ja elämään kerätään.
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Juurikin noin että laskee menot ja tulot. Minäkin käyn vaimon kans 3 kertaa vuodessa lämmittelemässä etelässä. Jotkut sitä ihmettelee. Minä kerron että omillamme kuljemme ja ei velaks. Uudehkossa rivitalossa asumme eikä velkaa ole. Hieman vajaa 10t euroa kuussa bruttona riittää kaikkeen. Ja välillä voi vaihtaa autoakin, vaikkei kaikkein kalliimpia ne olekaan.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

ilpo kirjoitti:Juurikin noin että laskee menot ja tulot. Minäkin käyn vaimon kans 3 kertaa vuodessa lämmittelemässä etelässä. Jotkut sitä ihmettelee. Minä kerron että omillamme kuljemme ja ei velaks. Uudehkossa rivitalossa asumme eikä velkaa ole. Hieman vajaa 10t euroa kuussa bruttona riittää kaikkeen. Ja välillä voi vaihtaa autoakin, vaikkei kaikkein kalliimpia ne olekaan.
Tuomoisilla tuloilla voikin jo jäädä kunnon siivu per kk säästöön ja toteuttaa monenmoista asiaa, jos molempien brottopalkka on noin viisi tonnia per kk. Meneehän siitä veroja, mutta käteen jää helposti ainakin 2500€ per henkilö. Vielä jos ei ole lapsia, niin aika hyvin sitä elelee. Monet muut kyllä tarvii "kulutusjuhlaan" muita onnenpotkuja tai jotain omaisuutta jolla "rikastua"...Ei auta vaikka kuinka säästää. Onhan phuksinkin palkka ollut joskus nuorena jo 12 000 mummoa per kk, mutta tuskin enää nykyisellään noin vähän ansaitsee. Menee pahasti offariksi, mutta oli vaan pakko kommentoida.
inconel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Elo 2012, 10:08
Auto: E91 330d LCI

jaki kirjoitti:En tiedä mitä topikin aloittaja ajoi takaa. Kaiki parikymmentä BMW:tä viimeisen reilun kymmen vuoden aikana on ostettu "riihikuivalla". kallein ei tuohon 50 tuhanteen yltänyt. Tais maksaa veroineen joku 43...
Minusta pankkilainalla kannattaa ostaa auto ainoastaan, jos sillä tekee rahaa = saa paljon kilometrikorvauksia.
Tuo kilsakorvausajo + lainan ottaminenkin on vähän asennekysymys. Jos on jo auto joka liikkuu eteenpäin, uusi ja hieno ei tuo yhtään enempää tuloja. Tietysti auto on silloin työkalu ja sen pitäisi olla turvallinen, sekä sellainen jonka ratissa ei heti ala ahdistamaan. Mutta vaikea minun olisi esimerkiksi uuden 5-sarjalaisen ostamista pätkällä perustella vaikka kilometrikorvaukset saattaisivat kulut kuitata. En kuitenkaan kritisoi uuden 5-sarjalaisen ostamista pätkällä. Jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa, eikä rahan käyttöä tarvitse kuin korkeintaan vaimolle perustella.

Omat autot ovat ilman pätkää, mutta eipä niiden yhteenlasketulla arvolla saisi kaupasta kuin uuden pikku-Kian. Minulla on ollut yksi auto pätkällä ostettuna, todennäköisesti myös seuraava on maltillisella pätkällä.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

inconel kirjoitti:
jaki kirjoitti:En tiedä mitä topikin aloittaja ajoi takaa. Kaiki parikymmentä BMW:tä viimeisen reilun kymmen vuoden aikana on ostettu "riihikuivalla". kallein ei tuohon 50 tuhanteen yltänyt. Tais maksaa veroineen joku 43...
Minusta pankkilainalla kannattaa ostaa auto ainoastaan, jos sillä tekee rahaa = saa paljon kilometrikorvauksia.
Tuo kilsakorvausajo + lainan ottaminenkin on vähän asennekysymys. Jos on jo auto joka liikkuu eteenpäin, uusi ja hieno ei tuo yhtään enempää tuloja. Tietysti auto on silloin työkalu ja sen pitäisi olla turvallinen, sekä sellainen jonka ratissa ei heti ala ahdistamaan. Mutta vaikea minun olisi esimerkiksi uuden 5-sarjalaisen ostamista pätkällä perustella vaikka kilometrikorvaukset saattaisivat kulut kuitata. En kuitenkaan kritisoi uuden 5-sarjalaisen ostamista pätkällä. Jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa, eikä rahan käyttöä tarvitse kuin korkeintaan vaimolle perustella.

Omat autot ovat ilman pätkää, mutta eipä niiden yhteenlasketulla arvolla saisi kaupasta kuin uuden pikku-Kian. Minulla on ollut yksi auto pätkällä ostettuna, todennäköisesti myös seuraava on maltillisella pätkällä.
No kun 15 vuotta ajat lähes päivittäin 350 kilsaa, niin opit arvostamaan autoa, jossa viihtyy. Taaksepäin jos ajattelee, niin jos olisin joutunut viettämään nuo tuhannet tunnit jossain vaimon 3-sarjan penarissa tai (vielä pahempaa) Mondeossa, olisin jo hullujenhuoneella tai parantumattomien selkäsairauksien klinikalla.

Mitä vanhemmaksi tulee, sen enemmän oppii arvostamaan sitä, että viihtyy. Rahaa nyt tulee muutenkin :lol:

En kyllä koskaan silti laittaisi omia rahojani kiinni tuommoiseen autoon, mitä nytkin alla pyörii. Jos joskus laskutettavat kilometrit loppuu, ostan taas e30:n...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Masa328
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Tammi 2013, 19:02
Auto: BMW328X-13

Joo.
inconel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Elo 2012, 10:08
Auto: E91 330d LCI

Juha kirjoitti:No kun 15 vuotta ajat lähes päivittäin 350 kilsaa, niin opit arvostamaan autoa, jossa viihtyy. Taaksepäin jos ajattelee, niin jos olisin joutunut viettämään nuo tuhannet tunnit jossain vaimon 3-sarjan penarissa tai (vielä pahempaa) Mondeossa, olisin jo hullujenhuoneella tai parantumattomien selkäsairauksien klinikalla.

Mitä vanhemmaksi tulee, sen enemmän oppii arvostamaan sitä, että viihtyy. Rahaa nyt tulee muutenkin :lol:

En kyllä koskaan silti laittaisi omia rahojani kiinni tuommoiseen autoon, mitä nytkin alla pyörii. Jos joskus laskutettavat kilometrit loppuu, ostan taas e30:n...
350km/päivä on kyllä jo sellainen kilsamäärä, ettei siinä tarvitse kauheasti autolainoja hakea autoa päivitettäessä. Ainakin jos käyttää kilsakorvaukset vain autoilun kuluihin. Itselläni tulee 50-200km päivässä kilsoja, niin ei ole vielä paljoa väliä millä kinnerillä ne kilsat taittaa.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Pankkilainalla, kokonaiskorko noin 1.5% sis marginaali. Ostan autot käytettynä -> enemmän teho samalla rahalla. Auto on sijoitus - elämään :drink:
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Hiace kirjoitti:Auto on sijoitus - elämään :drink:
Jotain paheita pitää olla :lol: Sillä perustelen oman ostoksen vaikka työmatka 10 minuuttia suuntaansa enkä saa siitä kilsakorvauksia :thup:

-p

[EDIT:] avasin uuden keskustelun off-topickkiin yleisestä taloudenhallinnasta / lainoista, saas nähdä generoiko keskustelua... http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=16&t=8183
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Rahoituksella on oma kotilo hommailtu. Kuitenkin ikää vasta 29 niin ei tässä ole vielä kerennyt hirveen isoa pesämunaa kasvattamaan, jotta pääsis käteisellä vinguttamaan näitä autoja.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Tää oli ihan käteisellä.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Oli pakko siirtyä Audiin, kun käteiset ei riittäneet Bemariin.
Vastaa Viestiin