Autoveropalautus 2014

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
jhh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Elo 2010, 18:39

KHO:2014:182

En nyt tiedä tajusinko ihan oikein näitä aiempia kirjoituksia, mutta mutta... Meille tuli käyttöautoksi Saksasta 10-2010 BWM 320d vuosimallia 2009. Autosta ei ole tehty autoveron oikeisuvaatimusta, mutta onko siis joka tapauksessa järkevää tehdä oikaisuvaatimus (ja millainen papreri pitää täyttää), vaikka kolmen vuoden valitusaika onkin mennyt ohi. Siis kun nyt vasta luin juttua lehdestä ja tajusin että verotus ei ole ollutkaan oikeudenmukainen... Vai onko sellainen ennakko valitus ko asiasta jo etenemässä kenties?

Kait ihmiset haluavat oikeista vanhempiakin kuin kolme vuotta (luulisi näin tapahtuvan), jos se vasta nyt on suurimmalle osalla tavallisista tallaajista selvinnyt kaikki ei olekaan mennyt ihan niin kuin piti... =)

ps. ja sekin kiinnostaa, että onko tuollaisessa 2009 vuosimallin pieniruokaine 320d:n veroista edes mahdollista saada mitään pois? Jos joku on saanut, niin mistä rahamääristä puhutaan?
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Aero kirjoitti:Eiköhän ammattimainen autontuoja ole oikaisuvaatimuksen tehnyt. Mutta jos sopimuksessa, kauppakirjassa jne on kauppa sovittu veroineen päivineen (ts. kaupan kohteena on auto Suomen kilvissä, katsastettuna hintaan xxxxx euroa), niin eiköhän ne palautukset mene sinne välittäjän taskuun, ellei tuo hyvää hyvyyttään halua passata valuuttaa eteenpäin.

Jos kauppasopimus sanoo hinnaksi esim. xxxxx euroa + lopulliset verot tms, niin olisi ostajalla mahdollisuus ruinata osuutensa pois, kun lopullisia veroja oiotaan. Tällöin tosin välittäjällä ei todennäköisesti ole ollut intressiä tehdä oikaisuvaatimusta, koska rahaa ei omaan taskuun ole vaivasta tulossa.
NOUP! Ilman valtakirjaa ei kauppias voi oikaisua hakea. Tänne http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/ kun syöttää auton koko alustanumeron, niin näkee kuka on veron maksanut ja paljonko veroa on kannettu. Mullahan autoverotushomma toimi siten, että liike hoiti kaiken valmiiksi, MUTTA verotus on tehty suoraan minun nimellä eli veronpalautusta haen minä itse enkä anna liikkeen sitä tehdä. Tullinkin neuvoja sanoi suoraan, että jos mun auto (vm 2012, verotettu viime syyskuussa) tulee veronpalautuksen piiriin, niin liikkeestä voi tulla yhteydenotto ja pyytävät suoraan tai epäsuoraan valtakirjaa veronpalautukselle. Sanoi neuvoja myös, että sitä ei kannata tehdä, jos mahdollisen palautuksen haluaa itselleen. Liikkeellähän ei ole mitään oikeutta vaatia mahdollista veronpalautusta itselleen vaan sen saa se, jonka nimissä verotus on tehty eli joka loppupeleissä on verot maksanut ja on verovelvollinen. Eli kannattaa olla tarkkana! Itse haen heti palautusta joka tapauksessa, kun tuo lakimuutos vahvistuu viralliseksi.
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Onko joku saanut jo päätöksen valitukseen?
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Tänään tuli postissa päätös muutoksesta autoveropäätökseen (vuoden -12). Ei mennyt kuin 10 kk, olin pessimistisempi. Ihan hyvä tuntiliksa; meniköhän puolisen tuntia paperia väsätessä. Pelkät korot (0,5%) olivat n. 60€.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Ihan jees tuntiliksalle pääsee kun vain valittaa. Mielestäni noin pieni korko valtiolta on ryöstöä ja pitäisi olla vähintään inflaation verran.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

TurboKoo kirjoitti:Ihan jees tuntiliksalle pääsee kun vain valittaa. Mielestäni noin pieni korko valtiolta on ryöstöä ja pitäisi olla vähintään inflaation verran.
Itse pidin korkoa hyvänä ottaen huomioon että inflaatio on viime kuukausina mennyt miinusmerkkiseksi. http://www.stat.fi/til/khi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

voikohan jo hakea muutosta viime vuonna verotettuihin vuoden 2012 loppupään autoihin?
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

marko kirjoitti:Tänään tuli postissa päätös muutoksesta autoveropäätökseen (vuoden -12). Ei mennyt kuin 10 kk, olin pessimistisempi. Ihan hyvä tuntiliksa; meniköhän puolisen tuntia paperia väsätessä. Pelkät korot (0,5%) olivat n. 60€.
Siis valituksen postittamisesta meni 10kk päätöksen saamiseen? Taidetaan tehdä nuo päätökset tullipiireissä? Itselle ei ole nimittäin vieläkään Vaasasta kuulunut tammikuun alkupuolella laitettuun valitukseen vastausta.
kokkopa1 kirjoitti:voikohan jo hakea muutosta viime vuonna verotettuihin vuoden 2012 loppupään autoihin?
Muutosta voi hakea heti kun on päätöksen saanut. Mutta 1.4.2012 ja sen jälkeen käyttöönotettuun autoon lienee turha hakea, koska prosentit pitäisi olla oikein -> http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Mutta 1.4.2012 ja sen jälkeen käyttöönotettuun autoon lienee turha hakea, koska prosentit pitäisi olla oikein -> http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikö tähänkin ole nyt tulossa muutos, jota odotetaan kieli vyön alla?
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

kokkopa1 kirjoitti:
Mutta 1.4.2012 ja sen jälkeen käyttöönotettuun autoon lienee turha hakea, koska prosentit pitäisi olla oikein -> http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikö tähänkin ole nyt tulossa muutos, jota odotetaan kieli vyön alla?
Joo, autoveromuutoksesta on hallitus tehnyt esityksen, mutta ei sen perusteella voi vielä valitusta tehdä.

Ja jos tuota oikein optimoi niin kannattaa odottaa valitusajan loppuun ennen sen tekemistä, koska hallituksen ehdotus on että tuota prosenttia joka vuosi vähän vähennetään. Näillä näkymin ainakin tullissa riittää töitä :lol:
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

jleinonen kirjoitti:
marko kirjoitti:Tänään tuli postissa päätös muutoksesta autoveropäätökseen (vuoden -12). Ei mennyt kuin 10 kk, olin pessimistisempi. Ihan hyvä tuntiliksa; meniköhän puolisen tuntia paperia väsätessä. Pelkät korot (0,5%) olivat n. 60€.
Siis valituksen postittamisesta meni 10kk päätöksen saamiseen? Taidetaan tehdä nuo päätökset tullipiireissä? Itselle ei ole nimittäin vieläkään Vaasasta kuulunut tammikuun alkupuolella laitettuun valitukseen vastausta.
Joo, lähetin paperin 7.1.2015 Tullin Helsingin autoverotukseen, vireilletulopäivä oli 9.1.2015.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

marko kirjoitti:
TurboKoo kirjoitti:Ihan jees tuntiliksalle pääsee kun vain valittaa. Mielestäni noin pieni korko valtiolta on ryöstöä ja pitäisi olla vähintään inflaation verran.
Itse pidin korkoa hyvänä ottaen huomioon että inflaatio on viime kuukausina mennyt miinusmerkkiseksi. http://www.stat.fi/til/khi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikös se korko pitäisi laskea siitä alkuperäisestä maksupäivästä eikä inflaatio todellakaan ole kokoaikaa ollut negatiivinen. Jotenkin tuo 0,5% kuulostaa todellakin ryöstöltä kun ottavat itse viiveestä 7,5%, mutta toisaalta samaa 0,5% taitaa soveltaa myös muihin palautuksiin eikä mätkyihin.
marko kirjoitti: Joo, lähetin paperin 7.1.2015 Tullin Helsingin autoverotukseen, vireilletulopäivä oli 9.1.2015.
Kovasti odottelen koska myös itselle tulee, jossain tammikuun lopulla pistin paprut vetämään samaan osoitteeseen..
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

samulis kirjoitti:
marko kirjoitti:
TurboKoo kirjoitti:Ihan jees tuntiliksalle pääsee kun vain valittaa. Mielestäni noin pieni korko valtiolta on ryöstöä ja pitäisi olla vähintään inflaation verran.
Itse pidin korkoa hyvänä ottaen huomioon että inflaatio on viime kuukausina mennyt miinusmerkkiseksi. http://www.stat.fi/til/khi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikös se korko pitäisi laskea siitä alkuperäisestä maksupäivästä eikä inflaatio todellakaan ole kokoaikaa ollut negatiivinen. Jotenkin tuo 0,5% kuulostaa todellakin ryöstöltä kun ottavat itse viiveestä 7,5%, mutta toisaalta samaa 0,5% taitaa soveltaa myös muihin palautuksiin eikä mätkyihin.
Joo, näinhän se on. -12 inflaatio oli 2% luokkaa, -13 oltiin yhdessä, -14 lopussa 0,5% sitten on menty miinuksella. Eli eipä siitä juuri tuottoa tule, mutta enemmän kuitenkin kuin pankkitilillä makuuttamisesta.
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

Kari68 kirjoitti:
jleinonen kirjoitti:
Kari68 kirjoitti:Noh tänään katsoin sieltä tullin autoveropäätöksistä valmistenumeron perusteella autoni veropäätöksen. Veroa oli peritty 24,8%. Tällä uudella systeemillä veroksi olisi tullut n -2,5% vähemmän eli ei minun tapauksessa kaiketi isosta summasta ole kysymys. Periaateasia lähinnä.. :) Saa nyt nähdä lähdenkö tätä edes tämän enempää kyselemeenkään koska riitahan tuosta herkkään tulee ja summa on kuitenkin pieni.
Niin, eipä se useisiin tuhansiin helposti nouse jos ei ole noita vanhempia tapauksia. Itse laskin että parin a4:sen tulostamisella ja postimerkillä voi saada sen 500€ niin kannattaa laittaa valitusta.

Mutta eikös vuoden 11 tuonnista olisi pitänyt jo valittaa vuoden 2014 loppuun mennessä? Eli nyt on liian myöhäistä jos siitä ei ole valitettu.
No just selvisi tuolta "autotuonnin" sivuilta että takaraja olisi ollut tuo 31.12.2014. Aika nopsaan tuossa olisi pitänyt toimia kun se KHO:n päätöskin on kaiketi tullut vasta 19.12.2014. Noh elämä on :)
Onneksi meikäläisen kohdalla välittäjä oli asialla, kun itseltäni meni tuo ohi. Palautusta tuli reilu 1000€.

Kiitokset Viacar Oy:lle ja nimimerkki Major Drake:lle.
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Päätös kolahti postiluukusta tänään. Eli aika tasan tarkkaan meni 11kk päätökseen.

Tietyllä tavalla olen mielissäni että saan rahaa, mutta toisaalta tämähän olisi tullin pitänyt korjata automaattisesti kaikille. Vääryydellä minulta vaaditut rahat ovat siis palautettu, mutta korkoja tuolle summalle tuli tässä ajassa 3,38€ ja siitä kun vähentää a4 tulostuksen, postimerkin ja kirjekuoren hinnan, niin ei omalle työlle paljoakaan palkkaa tullut.
Bemmimies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 23:40

Hei. Mitäs olette tälläisestä mieltä. Ostin auton jossa oli verollinen hinta jonka maksoin sisältäen verot. Mutta verot liike maksoi valtakirjalla ja tietenkin vasta kun olin autosta maksanut verollisen hinnan? Ja llivat itse tehneet tullilta korvauspyynnön ilman nimeäni koska sitä en silloin antanut koska vähän haiskahti. Tullilsta lappu selvityksineen että joko lähetän valtakirjan tai haen itse. Itse olen näköjään kuitenkin verovelvollinen. Melko reilulta kuulostaisi että olen autosta maksanut kuitenki liikaa ja liike ottaisi vielä tuon veropalautuksen? Kiitoksia teille ketkä tiedätte :)
Bemmimies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 23:40

Edelliseen lisäten siis autossa ei vielä tuolloin ollut kilpiä mutta katsastus ok. Eli liiken oli tuonut auton vasta saksasta
Vastaa Viestiin