Neste moottoriöljyt

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Ilmeisesti aika monessakin valtuutetussa BMW-huollossa käytetään Nesteen moottoriöljyjä. BMW:n virallinen suositus lienee Castrol. Varmastikin nuo Nesteen täyttävät ja ylittävät BMW:n asettamat vaatimukset. Öljymerkillä on suuri osuus perus öljynvaihtohuollon kokonaishinnassa ja Neste on varmastikin halvempaa kuin esim. Castrol.

Onko jotain syytä olla käyttämättä Nesteen öljyjä Bemareissa, muu kuin mutu ? Joku kirjoitti tällä foorumilla tulleensa "petetyksi", kun kalliin huollon kuitissa kerrottiin käytetyn Neste öljyjä.

Onhan tuote toki suomalainen, ja Neste mottoriöljyillä on 30v historia (ei mahdottoman pitkä mielestäni). Anteeksi vaan, mutta jotenkin tulee Nilsiän öljysheikki ja ManOil mieleen :) Voisiko joku alaa tunteva tai jopa Nesteellä työskentelevä vähän valaista tässä asiassa.

Nimimerkki: Itsellenikin laitettiin ensihuollossa Nesteen öljyt sisään
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
inconel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Elo 2012, 10:08
Auto: E91 330d LCI

Nykyään taitaa olla suositusöljynä Shellin öljyt. Lähde: http://www.shell.com/global/products-se ... plier.html

En ole mikään asiantuntija aiheesta vaikka olenkin jonkun aikaa alan teollisuudessa hommia tehnyt. Ainakin perusöljypuolella Nestettä pidetään käsittääkseni ihan luotettavana toimijana kansainvälisesti, ostaahan esimerkiksi Shell heidän perusöljyään. Tai ainakin osti vielä hetki sitten. Voiteluöljyissä tosin suuri osa ominaisuuksista tulee lisäaineista yms, joista minulla ei ole sitä vähäisintäkään ymmärrystä.

Uskoisin kyllä tuossa "suositellun öljyn" statuksessa olevan vähän muitakin kuvioita mukana kuin laadullisia. Eiköhän tuo ole lähinnä kaupankäyntiä.
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

inconel kirjoitti:
Uskoisin kyllä tuossa "suositellun öljyn" statuksessa olevan vähän muitakin kuvioita mukana kuin laadullisia. Eiköhän tuo ole lähinnä kaupankäyntiä.
Näin varmasti. Äkkiseltään laskin, että sellanen reipaasti yli 30 000 l/pv moottoriöljyä kuluu BMW:n ensiasennusöljyissä. Monisäikeinen juttu varmaankin kuka tuon määrän saa toimittaa/pystyy toimittamaan. Nesteelle olisi varmaan lottovoitto tälläinen "BMW recommends NESTE" lause. Itselläni luki "BMW recommends Castrol" 12/2013 valmistetussa pelissä. No, jos ei pääse autotehtaan ensiöljyksi, niin on markkinoitava vaikka rallilla sitten.

Tiedä mikä sitten on Nesteen voiteluöljyjen lopullinen strategia maailman valloituksen suhteen, mutta ilmeisesti maassa pitää olla valmistusta kriisinkin varalle.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
inconel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Elo 2012, 10:08
Auto: E91 330d LCI

Sen verran Nesteen strategiasta että NEXBASE perusöljyprosessilla tekevät omaa tuotantoa ulkomailla, sekä käsittääkseni heidän insinööritoimisto (Neste Jacobs) kauppaa prosessia kilpailijoille. Eli on muutakin kuin huoltovarmuus-linjaa kartoitettu.

Joku joka on Nesteellä töissä tietää varmasti enempi asiasta. NEXBASE ja Neste Oil VHVI hakusanoilla taitaa googlesta löytyä juttua.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kaikella kunnioituksella Nestettä kohtaan (ajan heidän bensallaan) en huolisi heidän öljyjä omaan autooni.

BMW:t vaativat tosi laadukasta (LongLife) LL-öljyä (0W 30) jotta päästään pitkiin vaihtoväleihin ja tietenkin myös erittäin laadukasta öljynsuodatinta (orkkis BMW).

En millään jaksa uskoa että pienellä Nesteellä olisi samat resurssit kuin suurilla Mobililla, Shellillä tai Castrolilla kehittää
parasta mahdollista tavaraa uudehkoihin Bemarin turbokoneisiin.

Nykään joka ikisessä uudessa BMW autossa on turbokone, joten tämä ei välttämättä koske vanhempia Bemereita ja niitä jotka vaihdattavat ölyjnsä useammin kun ajotietokone vaatii.

Rahaa voi säästää toki kuluttaja ja autohuoltamo.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Nesteen öljyistä ainakin Neste City Pro vaikuttaisi olevan BMW LL-04 listalla: https://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pr ... en&type=tt" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä hieman kattavampi, joskin jo vanha lista: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=478346" onclick="window.open(this.href);return false;

Nesteen lisäksi listalla on venäläisen Lukoilin Diamond: http://teboildiamond.fi/diamond.php#" onclick="window.open(this.href);return false;

Luulisi, että merkillä ei ole merkitystä, kunhan öljy täyttää autonvalmistajan edellyttämät laatuvaatimukset.

Loppukevennykseksi öljyyn liittyviä myyttejä: http://teboildiamond.fi/myytteja.php" onclick="window.open(this.href);return false;
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Ricracing kirjoitti:Kaikella kunnioituksella Nestettä kohtaan (ajan heidän bensallaan) en huolisi heidän öljyjä omaan autooni.

En millään jaksa uskoa että pienellä Nesteellä olisi samat resurssit kuin suurilla Mobililla, Shellillä tai Castrolilla kehittää
parasta mahdollista tavaraa uudehkoihin Bemarin turbokoneisiin.
Noin ajattelee varmaan moni muukin suomainen autoilija. Kyse on siis mielikuvasta: Nesteen polttoaineet ovat puhtaita auton moottorille, kuin suoraan tunturipurosta. :) Moottoriöljyä ei taas osata kotimaassa valmistaa, eihän meillä ole edes öljylähteitä.

Tuskin Mobil, Shell ja Castrolkaan BMW LL-04 öljystään yhtään sen parempaa tekevät kuin mikä on speksin vaatimus.
Nesteen öljyhän voi olla näistä jopa paras, ylittää siis jopa reilusti vaatimukset.. Eli eiköhän tuo Nesteen BMW LL-04 laatuluokituksen täyttävä öljy ole ihan riittävän laadukasta BMW:hen, vai mitä Biracing ? :)
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Öljyn paremmuuksia vertailtaessa kannattaa katsoa muitakin luokituksia kuin vain LL04. Bemarin luokitukset eivät ole markkinoiden vaativimpia. MB229.51 ja VW 507.00 lienevät vaativimmat luokitukset tällä hetkellä. Tietenkin siis bemarin moottoriin kaadettavan öljyn pitää täyttää bemarin luokitukset mutta sen lisäksi noiden muiden valmistajien luokituksista saa osviittaa öljyn ominaisuuksista.

Tuossa erittäin kätevä työkalu jolla voi vertailla eri öljyluokitusten keskinäisiä eroja http://origin-qps.onstreammedia.com/ori ... index.html
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kuten mainittua, nyt BMW suosittelee Shellin öljyä... nyt pitäisi imeä Castrolit äkkiä ois ja Shelliä tilalle...?

Jos luokitus täyttyy ja merkkikorjaamo sitä öjyä käyttää, se on riittävä. Jos kone hajoaa esiaikaisesti, voi toki kuluttajana osoittaa, jos asia niin on, että Nesteen öljy oli surkeaa mistä johtuen kone hajosi ennenaikaisesti.

Mitkä öljyt sitten täyttävät nämä vaativimmat MB:n ja VW:n laatuspeksit?

Itse en ainakaan miellä niin, että suuri organisaatio olisi mikään tae laadusta, pikemminkin päinvastoin: mitä suurempi organisaatio elätettänä, sitä tarkemmalle on osattu laskea ettei tehdä "ylilaatua".

Orionin lääkkeisiin esimerkiksi luotan enemmän kuin vaikkapa jonkun jenkkijätin... samoin kirvesmiehen tekemään huonekaluun ja sen kestävyyteen vrt. Ikean huonekalujen vastaaviin.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Bemarin suositus on kyllä mun käsityksen mukaan edelleen Castrolin öljyt ja ne on siellä moottorissa tehtaalta lähtien. Ainakin mulla on. Laakkonen käyttää tuota Castrolia bemujen huolloissa. Delta Bavaria ja Autokeskus käyttää Nesteen öljyä. Työkaveri, joka on ollut autoalalla yli 25v sanoi, että Nesteen kuraa hän ei autoihinsa työnnä.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Shell se on nykyään:

http://www.bmwblog.com/2014/11/10/bmw-r ... -supplier/" onclick="window.open(this.href);return false;

Starting January 2015...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ludwig kirjoitti:Shell se on nykyään:

http://www.bmwblog.com/2014/11/10/bmw-r ... -supplier/" onclick="window.open(this.href);return false;

Starting January 2015...
Ok, näköjään sitten just vaihtunut.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Ja tuostahan kun lukee, niin öljy tulee Qatarista Qatar Petroleumin ja Shellin yhteisjalostamolta.

Lähiöljy kunniaan ja Nesteen kuraa vaan moottoriin.

Suomalainen voittaa aina.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Tuleekos tuolta Shellin ja Qatarin jalostamolta sitä maakaasusta FT-synteesillä tiputettua öljyä eikä ollenkaan perinteiseen raakaöljyyn pohjautuvaa? Pakko olla siis ihan kuraa :lol: Ei vaan, taitaa olla jopa puhtaampaa.
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

J1978 kirjoitti:Työkaveri, joka on ollut autoalalla yli 25v sanoi, että Nesteen kuraa hän ei autoihinsa työnnä.
Ei varmaan mitään perusteluja esittänyt työkaverisi ?
inconel kirjoitti:
En ole mikään asiantuntija aiheesta vaikka olenkin jonkun aikaa alan teollisuudessa hommia tehnyt. Ainakin perusöljypuolella Nestettä pidetään käsittääkseni ihan luotettavana toimijana kansainvälisesti, ostaahan esimerkiksi Shell heidän perusöljyään. Tai ainakin osti vielä hetki sitten. .
Täähän onkin hauska juttu, jos näin on. Voi olla bemarimiehillä "Nesteen kuraa" moottorissa ihan BMW:n suosituksesta. :)
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Orionin lääkkeisiin esimerkiksi luotan enemmän kuin vaikkapa jonkun jenkkijätin... samoin kirvesmiehen tekemään huonekaluun ja sen kestävyyteen vrt. Ikean huonekalujen vastaaviin.[/quote]

Orionin lääkkeisiin voi luottaa. Suomessa tehdään pilkun tarkasti ohjeiden mukaan kaikki, jopa tarkemmin kuin viranomaiset vaativat.
Ja se on tiedossa muuallakin. Isot ulkomaiset lääkeyhtiöt ostavat Orionilta valmistus- ja pakkauspalvelua. Ja valvovat tietenkin tarkasti tuotteidensa laatua..
Myös Nesteen öljyt ovat laatutuotteita :)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Tässä näyttävät nyt lääkkeet (ilmeisesti mieliala) ja öljyt menneet pahasti sekaisin.

Yleensä lääkkeissä on yksi vaikuttava aine mutta esim. LL04 on synteettinen öljy eli voiteluöljy, joka perustuu keinotekoisesti (synteesillä) tuotettuihin ei-raakaöljypohjaisiin yhdisteisiin. (Wikipedia)

Tällöin (kemiallinen) osaaminen ja tutkimus korostuu ja sitä on varmasti enemmän isoilla öljyyhtiöllä joilla on enemmän rahaa panostaa tuotekehitykseen.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Ricracing kirjoitti:Tässä näyttävät nyt lääkkeet (ilmeisesti mieliala) ja öljyt menneet pahasti sekaisin.

Yleensä lääkkeissä on yksi vaikuttava aine mutta esim. LL04 on synteettinen öljy eli voiteluöljy, joka perustuu keinotekoisesti (synteesillä) tuotettuihin ei-raakaöljypohjaisiin yhdisteisiin. (Wikipedia)

Tällöin (kemiallinen) osaaminen ja tutkimus korostuu ja sitä on varmasti enemmän isoilla öljyyhtiöllä joilla on enemmän rahaa panostaa tuotekehitykseen.
Juu eli Nesteen oljyt on kuraa MOT? Speksit täyttyy mutta ei, kuraa se on silti koska lähes 20 miljardin euron liikevaihdosta ei riitä rahaa tuotekehitykseen? Samoin tuo BMW:n leimalla varustettu alihankkijan valmistama suodatin on varmasti olennaisesti parempi kuin vastaava tarvikeosa :lol:. Perus suomiautoilijan mielikuvia.

Toki rahansa saa käyttää niin kuin parhaaksi katsoo, ei siinä mitään.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

E81 kirjoitti:Öljyn paremmuuksia vertailtaessa kannattaa katsoa muitakin luokituksia kuin vain LL04. Bemarin luokitukset eivät ole markkinoiden vaativimpia. MB229.51 ja VW 507.00 lienevät vaativimmat luokitukset tällä hetkellä.
Tästä on pakko kysyä, että ovatko MB:n ja VW:n luokitukset yksinkertaisesti vaativampia, vai mahdollisesti myös erilaisia?

En ole öljy- enkä moottorialan asiantuntija, mutta näin maalaisjärjellä voisin kuvitella, että eri (valmistajien) moottoreissa on erilaisia välyksiä, ehkä jopa eri osia voideltavana, erilaiset lämpökuormat öljyllä jne, mikä voi tehdä sen, että yhden moottorin ehdoton vaatimus öljylle onkin toiselle moottorille neutraali tai jopa haitallinen (tuskin tätä, jos öljy täyttää myös sen toisen moottorin vaatimukset, mutta noin teoriatasolla mahdollista).

Elän uskossa, että moottorivalmistajan speksaama öljyvaatimus on kirjoitettu nimenomaan ko. moottorin vaatimusten mukaisesti ja jos valmistajan hyväksynnän (esim. BMW LL-04) saa purkin kylkeen valmistajalta ostettua, niin ostoprosessiin sisältyy testaus/todistus vaatimusten täyttymisestä ja se on ko. moottorille ainakin normaalikäytössä soveltuva voiteluaine.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

AjamisenIloa kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Työkaveri, joka on ollut autoalalla yli 25v sanoi, että Nesteen kuraa hän ei autoihinsa työnnä.
Ei varmaan mitään perusteluja esittänyt työkaverisi ?
inconel kirjoitti:
En ole mikään asiantuntija aiheesta vaikka olenkin jonkun aikaa alan teollisuudessa hommia tehnyt. Ainakin perusöljypuolella Nestettä pidetään käsittääkseni ihan luotettavana toimijana kansainvälisesti, ostaahan esimerkiksi Shell heidän perusöljyään. Tai ainakin osti vielä hetki sitten. .

Täähän onkin hauska juttu, jos näin on. Voi olla bemarimiehillä "Nesteen kuraa" moottorissa ihan BMW:n suosituksesta. :)
Juu ei sen kummemmin perusteluja ollut juu. Sanoi vaan, että kun se vaan on lurua ja kuraa. Tyyppi on kuitenkin "marinoitu" useilla autoalan tutkinnoilla ja ollut työnjohtajana sekä varaosamyyjänä vuosikausia, että siksi uskon juttuihinsa ja näkemyksiinsä.

Mä en ole Nesteen öljyjä vaihdattanut yhteenkään edelliseen bemuun, vaan Castrolit oli aina, kun silloin se oli bemarin suositus. Castrolin öljyt on pelannut aina mun autoissa hyvin ja mulla on niihin kova luotto. Siksi mun valinta on ollut aina tähän asti Castrol.
Vastaa Viestiin