Minäkään en ole öljy- tai moottorialan asiantuntija mutta perustan väitteeni VW:n ja MB:n luokitusten vaativuudesta kahteen faktaan:Aero kirjoitti:Tästä on pakko kysyä, että ovatko MB:n ja VW:n luokitukset yksinkertaisesti vaativampia, vai mahdollisesti myös erilaisia?E81 kirjoitti:Öljyn paremmuuksia vertailtaessa kannattaa katsoa muitakin luokituksia kuin vain LL04. Bemarin luokitukset eivät ole markkinoiden vaativimpia. MB229.51 ja VW 507.00 lienevät vaativimmat luokitukset tällä hetkellä.
En ole öljy- enkä moottorialan asiantuntija, mutta näin maalaisjärjellä voisin kuvitella, että eri (valmistajien) moottoreissa on erilaisia välyksiä, ehkä jopa eri osia voideltavana, erilaiset lämpökuormat öljyllä jne, mikä voi tehdä sen, että yhden moottorin ehdoton vaatimus öljylle onkin toiselle moottorille neutraali tai jopa haitallinen (tuskin tätä, jos öljy täyttää myös sen toisen moottorin vaatimukset, mutta noin teoriatasolla mahdollista).
Elän uskossa, että moottorivalmistajan speksaama öljyvaatimus on kirjoitettu nimenomaan ko. moottorin vaatimusten mukaisesti ja jos valmistajan hyväksynnän (esim. BMW LL-04) saa purkin kylkeen valmistajalta ostettua, niin ostoprosessiin sisältyy testaus/todistus vaatimusten täyttymisestä ja se on ko. moottorille ainakin normaalikäytössä soveltuva voiteluaine.
- Lubrizol vertailutyökaluun, johon laitoin linkin aiemmin. Lubrizol valmistaa työkseen öljyjen lisäaineistuksia, joten uskon heidän tuntevan eri luokitusten vaatimukset.
- Öljyn hinta ja sijainti valmistajan tuoteportfoliossa. Esim mobililla ja castrolilla on halvemman hintaluokan öljyt, jotka täyttävät kyllä LL04 luokituksen mutta sitten jos halutaan myös MB229.51 ja VW 507.00 luokitukset niin joudutaan ostamaan lippulaivatuotteet.