Neste moottoriöljyt

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Aero kirjoitti:
E81 kirjoitti:Öljyn paremmuuksia vertailtaessa kannattaa katsoa muitakin luokituksia kuin vain LL04. Bemarin luokitukset eivät ole markkinoiden vaativimpia. MB229.51 ja VW 507.00 lienevät vaativimmat luokitukset tällä hetkellä.
Tästä on pakko kysyä, että ovatko MB:n ja VW:n luokitukset yksinkertaisesti vaativampia, vai mahdollisesti myös erilaisia?

En ole öljy- enkä moottorialan asiantuntija, mutta näin maalaisjärjellä voisin kuvitella, että eri (valmistajien) moottoreissa on erilaisia välyksiä, ehkä jopa eri osia voideltavana, erilaiset lämpökuormat öljyllä jne, mikä voi tehdä sen, että yhden moottorin ehdoton vaatimus öljylle onkin toiselle moottorille neutraali tai jopa haitallinen (tuskin tätä, jos öljy täyttää myös sen toisen moottorin vaatimukset, mutta noin teoriatasolla mahdollista).

Elän uskossa, että moottorivalmistajan speksaama öljyvaatimus on kirjoitettu nimenomaan ko. moottorin vaatimusten mukaisesti ja jos valmistajan hyväksynnän (esim. BMW LL-04) saa purkin kylkeen valmistajalta ostettua, niin ostoprosessiin sisältyy testaus/todistus vaatimusten täyttymisestä ja se on ko. moottorille ainakin normaalikäytössä soveltuva voiteluaine.
Minäkään en ole öljy- tai moottorialan asiantuntija mutta perustan väitteeni VW:n ja MB:n luokitusten vaativuudesta kahteen faktaan:

- Lubrizol vertailutyökaluun, johon laitoin linkin aiemmin. Lubrizol valmistaa työkseen öljyjen lisäaineistuksia, joten uskon heidän tuntevan eri luokitusten vaatimukset.
- Öljyn hinta ja sijainti valmistajan tuoteportfoliossa. Esim mobililla ja castrolilla on halvemman hintaluokan öljyt, jotka täyttävät kyllä LL04 luokituksen mutta sitten jos halutaan myös MB229.51 ja VW 507.00 luokitukset niin joudutaan ostamaan lippulaivatuotteet.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jeh, en siis tippaakaan epäile etteikö MB229.51:n ja VW507.00:n vaatimukset LL04:n lisäksi täyttävät öljyt olisi vähintään yhtä hyviä Bemarin koneeseen kuin pelkän LL04:n täyttävä öljy. Mietin vaan että onko nuokin luokitukset täyttävä öljy automaattisesti merkittävästi parempaa Bemarin koneessa kuin pelkän LL04:n täyttävä öljy, ts. saako noita katsomalla jotain lisäarvoa öljynvaihtoon ja/tai voisiko esim. pelkästään MB229.51 -merkityn öljyn (jos sellaisen jostain löytäisi) luottaa varmasti täyttävän kaikki LL04:n vaatimukset. Eihän tuota käytännössä tarvitse miettiä (sekä LL04 -öljyä että LL04+MB229.51 -öljyä löytyy kyllä hyllystä ihan helposti), mutta näin teoriatasollakin pohtiminen on minusta välillä ihan kivaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Aero kirjoitti:Jeh, en siis tippaakaan epäile etteikö MB229.51:n ja VW507.00:n vaatimukset LL04:n lisäksi täyttävät öljyt olisi vähintään yhtä hyviä Bemarin koneeseen kuin pelkän LL04:n täyttävä öljy. Mietin vaan että onko nuokin luokitukset täyttävä öljy automaattisesti merkittävästi parempaa Bemarin koneessa kuin pelkän LL04:n täyttävä öljy, ts. saako noita katsomalla jotain lisäarvoa öljynvaihtoon ja/tai voisiko esim. pelkästään MB229.51 -merkityn öljyn (jos sellaisen jostain löytäisi) luottaa varmasti täyttävän kaikki LL04:n vaatimukset. Eihän tuota käytännössä tarvitse miettiä (sekä LL04 -öljyä että LL04+MB229.51 -öljyä löytyy kyllä hyllystä ihan helposti), mutta näin teoriatasollakin pohtiminen on minusta välillä ihan kivaa.
Lubrizolin työkalun perusteella mersun 2012 MB229.5x-speksin öljyt poikkeavat lähinnä TBN-arvonsa (Total Base Number) osalta. Netti sanoo, että öljyihin lisätään "emäsvarastoa" palotilanteessa syntyvien happojen neutraloimiseksi. Palokaasujen rikki- ja typpioksidit muuttuvat kampikammioöljyssä hapoiksi, joita öljyn emäsvarasto neutraloi ja suojaa moottoria korroosiolta: http://www.pqiamerica.com/TBN.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nettihuhun perusteella mersu haluaa öljyihinsä korkean TBN-luvun, koska se halusi lisäsuojaa bensassa olevalle etanolille: http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=1746122" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuulostaa vähän epämääräiseltä tuo etanolijuttu; miksi se nyt mitään korroosiota lisäisi. Pikemminkin bensa palaa puhtaammin etanolin kanssa.

Luultavasti näillä luvuilla ei hirveän paljon ole merkitystä nykyisillä öljynvaihtoväleillä. Jos vaihtaa esim. 10 tkm välein niin eipä siinä paljon öljyt ehdi happanemaan. Varsinkin kun bensa on niin vähärikkistä nykyään.
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

J1978 kirjoitti: Mä en ole Nesteen öljyjä vaihdattanut yhteenkään edelliseen bemuun, vaan Castrolit oli aina, kun silloin se oli bemarin suositus. Castrolin öljyt on pelannut aina mun autoissa hyvin ja mulla on niihin kova luotto. Siksi mun valinta on ollut aina tähän asti Castrol.
Niin siis pitääkö nyt sitten ruveta käyttämään shellin öljyjä? Ja Castrolit on ihan /c:stä? :curse:
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

jleinonen kirjoitti:
Niin siis pitääkö nyt sitten ruveta käyttämään shellin öljyjä? Ja Castrolit on ihan /c:stä? :curse:
Jos öljypullo on ostettu ennen 4.11.2014 sitä ei saa laittaa bemariin.

"From the start of 2015, premium engine oils manufactured by Shell will be available to customers at BMW's network of more than 3,500 dealers, in more than 140 countries, including China, Germany, Russia, South Africa, South Korea, the UK and the USA.": http://www.shell.com/global/products-se ... plier.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Ehkä Castrol ei maksanut tarpeeksi voitelurahoja: "BMW and Castrol have worked together as strategic partners since 1999, and their collaboration in Motorsport will also end this year." : http://www.bmwblog.com/2014/11/10/bmw-r ... -supplier/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

:lol:
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Ludwig kirjoitti:Ja tuostahan kun lukee, niin öljy tulee Qatarista Qatar Petroleumin ja Shellin yhteisjalostamolta.

Lähiöljy kunniaan ja Nesteen kuraa vaan moottoriin.

Suomalainen voittaa aina.
Tai venäläinen. "The proportion of Russian Export Blend (REB) in Neste Oil’s total refinery input at Porvoo and Naantali averaged 63% (63%) for the year as a whole, and stood at 67% (68%) during the fourth quarter.": file://echa/data/users/u08126/Roaming%20Profile/Desktop/Neste_Oil_Financial_Statements_2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä tulee lähiöljyyn niin veikkaan että Qatar ei paljon lähempänä ole kuin Kaukasus tai Siperia. Nykyään venäjältä voi ostaa myös ekoöljyä pohjoisnavalta.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Tulen siis jatkossakin käyttämään Teboil Diamond Diesel 5W-40 (API SM, SL/CF; ACEA A3/B4, C3; BMW LL-04; MB 229.51; VW 505.01/505.00). :tong:

Hakee vaikka Puuilosta tai Motonetista, niin ei ole hinnan kiroissa.
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Ostin eilen Saarijärven Halpa-hallista Teboil Diamond 5W-40 synt T öljyä(28,95€/4L), joka täyttää myös LL-04 luokituksen. Öljyhän valmistetaan Haminassa

http://www.teboil.fi/voiteluaineet/#typ ... 7/91083056" onclick="window.open(this.href);return false;
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Tuli sellainen pointti mieleen öljyistä, että jos valmistaja sattuu tekemään kuraa, niin se mitä joutuu korvaamaan riippuu siitä missä maassa öljy on myyty. Neste, myydäänkö muualla kuin Suomessa , korvaukset täällä aika vitsi verrattuna esim. Rapakon taakse, jossa korvaukset voivat vaikka kaataa firman. Tolkuttoman korvausvastuun vaaran pitäisi kaiken järjen mukaan pitää huoli tuotteen laadusta ja laadunvalvonnasta. Tuli vaan mieleen tällainen.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä,jos joku pystyy jonkinlaisen moottorivaurion laittamaan öljyn (öljyn valmistajan) piikkiin ja saada vielä jotain korvauksiakin.Ehkä jossain jenkkilässä,mutta tuskin täällä pohjolan perukoilla.
Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Heguli31 kirjoitti:Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä,jos joku pystyy jonkinlaisen moottorivaurion laittamaan öljyn (öljyn valmistajan) piikkiin ja saada vielä jotain korvauksiakin.Ehkä jossain jenkkilässä,mutta tuskin täällä pohjolan perukoilla.
Aina ei tarvitse edes osoittaa vahinkoa, riittää että on näyttöä harhauttamisesta: http://ago.mo.gov/newsreleases/2014/AG_ ... _products/" onclick="window.open(this.href);return false;

Amerikka on todellinen öljyjen villi pohjola: "St. Louis, Mo. – Attorney General Chris Koster today announced that his office has joined the Missouri Department of Agriculture's Division of Weights and Measures in a crackdown on mislabeled and fake auto-engine products. Koster filed lawsuits against five St. Louis-area...Koster alleges the five retailers knowingly sold fraudulent products to consumers that could damage their cars."

"Motor oil that was un-labeled used oil and contained metallic sediment, motor oil that fell below minimum viscosity standards, and, in one case, a product that did not even contain oil at all."
Viimeksi muokannut marko, 31 Tammi 2015, 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

marko kirjoitti:
Ludwig kirjoitti:Ja tuostahan kun lukee, niin öljy tulee Qatarista Qatar Petroleumin ja Shellin yhteisjalostamolta.

Lähiöljy kunniaan ja Nesteen kuraa vaan moottoriin.

Suomalainen voittaa aina.
Tai venäläinen. "The proportion of Russian Export Blend (REB) in Neste Oil’s total refinery input at Porvoo and Naantali averaged 63% (63%) for the year as a whole, and stood at 67% (68%) during the fourth quarter.": file://echa/data/users/u08126/Roaming%20Profile/Desktop/Neste_Oil_Financial_Statements_2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä tulee lähiöljyyn niin veikkaan että Qatar ei paljon lähempänä ole kuin Kaukasus tai Siperia. Nykyään venäjältä voi ostaa myös ekoöljyä pohjoisnavalta.
Nesteen öljyt on siis lähiöljyä. Kaksiulotteisesta kartasta saa vähän väärän kuvan etäisyyksistä pohjoisella pallonpuoliskolla.

Vaikka, kuten mainittua, ei tämä Autokeskuksessa moottoriin laitettava öljy ole Venäjän öljyä.

Mieluiten kait tukisi eettisesti tuotettua Norjan länsimaalaista öljyä ja kaasua, mutta ne taitaa mennä parempiin suihin.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Böntti kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Tässä näyttävät nyt lääkkeet (ilmeisesti mieliala) ja öljyt menneet pahasti sekaisin.

Yleensä lääkkeissä on yksi vaikuttava aine mutta esim. LL04 on synteettinen öljy eli voiteluöljy, joka perustuu keinotekoisesti (synteesillä) tuotettuihin ei-raakaöljypohjaisiin yhdisteisiin. (Wikipedia)

Tällöin (kemiallinen) osaaminen ja tutkimus korostuu ja sitä on varmasti enemmän isoilla öljyyhtiöllä joilla on enemmän rahaa panostaa tuotekehitykseen.
Juu eli Nesteen oljyt on kuraa MOT? Speksit täyttyy mutta ei, kuraa se on silti koska lähes 20 miljardin euron liikevaihdosta ei riitä rahaa tuotekehitykseen? Samoin tuo BMW:n leimalla varustettu alihankkijan valmistama suodatin on varmasti olennaisesti parempi kuin vastaava tarvikeosa :lol:. Perus suomiautoilijan mielikuvia.

Toki rahansa saa käyttää niin kuin parhaaksi katsoo, ei siinä mitään.
Älä Böntti laita sanoja suuhuni! En ole missään vaiheessa sanonut Nesteen öljyjä kuraksi.
Olen sanonut että Nesteen voimavaroilla ei päästä tutkimaan synteettisiä ölyjä samoilla rahoilla kun isommilla firmoilla.
Exxon (Mobil1), Shell ja BP (Castrol) ovat moninkertaisesti isompia yrityksiä kuin Neste.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Anteeksi, et tosiaan väittänyt Nesteen öljyä kuraksi. Et kuitenkaan huoli Nesteen öljyä autoosi, ehkä viittasin lähinnä siihen että sun mielestä ilmeisesti Neste ei osaa tehdä tarpeeksi hyvää öljyä. Kuraksi tavaraa väitti toisen foorumilaisen kaveri.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mulla oli viimeksi sellainen tilanne, että sain toisessa paikassa huollon tietyllä hintaa Nesteen öljyillä ja tietyllä hintaa toisessa paikassa Castrolin öljyillä. Hinta oli molemmissa huoltopaikoissa siis sama, vaikka oli eri öljy ja eri liikkeet. Omien hyvien kokemusten ja BMW:n silloisen suosituksen takia päädyin Castroliin ja siihen liikkeeseen mistä Castrolit tuli hanasta.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Itse käytän yleensä Mobilin öljyjä, mutta voisin yhtä hyvin käyttää myös Castrolin tai Nesteen öljyjä. Öljyissä on eroja, mutta on eri asia että ovatko ne merkittäviä silloin kun vertaillaan tuotteita saman SAE- ja ACEA-luokituksen sisällä. Kaikki varmaan hahmottavat sen, että esim. VAGin spesifikaatiot 1.6 tdi -moottorille ovat aika erilaiset vaikka Ferrarin spesifikaatioihin verrattuna.

Mielenkiintoinen uutinen tämä BMW:n ja Shellin diili. En ollut aiemmin kuullutkaan Shellin uudesta PurePlus -perusöljystä, mutta ilmeisesti sitä on käytetty tuotannossa jo 2013 loppupuolella. PurePlussan mukana voi heittää romukoppaan kaikki vanhat käsitykset Helix -moottoriöljyistä, kun vanhasta on jäljellä vain tuttu tuotenimi.

Sivumennen sanoen, silmukka Castrol PAO-uskovaisten kaulan ympärillä kiristyy, kun edes BMW brändätyt öljyt eivät ole enää Castrolia vaan jotain API Group III kuraa. ;D
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

jleinonen kirjoitti:
J1978 kirjoitti: Mä en ole Nesteen öljyjä vaihdattanut yhteenkään edelliseen bemuun, vaan Castrolit oli aina, kun silloin se oli bemarin suositus. Castrolin öljyt on pelannut aina mun autoissa hyvin ja mulla on niihin kova luotto. Siksi mun valinta on ollut aina tähän asti Castrol.
Niin siis pitääkö nyt sitten ruveta käyttämään shellin öljyjä? Ja Castrolit on ihan /c:stä? :curse:
Eikä tuossa vielä kaikki, sinun pitää myös vaihtaa moottorin öljyntäyttökorkki tai muuten kone laukeaa heti kun laitat sinne muuta kuin Castrolin öljyä :lol:
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Kai ne nyt vaihtaa takuuseen mulle Shellin öljyt kun koneessa on tällä hetkellä tehtaalta Castrolit? Ja korkki varmaan vaihtuu samalla? :lol: :lol: :lol:
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
inconel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Elo 2012, 10:08
Auto: E91 330d LCI

Ricracing kirjoitti: Älä Böntti laita sanoja suuhuni! En ole missään vaiheessa sanonut Nesteen öljyjä kuraksi.
Olen sanonut että Nesteen voimavaroilla ei päästä tutkimaan synteettisiä ölyjä samoilla rahoilla kun isommilla firmoilla.
Exxon (Mobil1), Shell ja BP (Castrol) ovat moninkertaisesti isompia yrityksiä kuin Neste.
Minulla on ehkä hieman kyyninen kuva isoista firmoista. Uskon niin että kun tuotekehitys on saavuttanut tason jonka ylittämisellä ei enää saada markkinaetua (eli täytetään autonvalmistajien/viranomaisten/ympäristöjärjestöjen laatuluokitukset), tuotekehitys keskittyy painamaan tuotantokustannuksia alas. Samalla varmasti kehitetään vaativampia laatuluokituksia täyttäviä öljyjä, mutta niitä on turha alkaa tuottamaan kun kukaan ei vielä niiden käyttöä vaadi ja tuotanto on todennäköisesti kalliimpaa.

Niin ja minun katsantokannastani myös Suomen valtion öljy-yhtiö on iso firma.
Vastaa Viestiin